هولد یا هودل یعنی چه؟ یک اشتباه تایپی یا یک استراتژی؟!

هودل
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

هر حوزه‌ای اصطلاحات مختص به خود را دارد. مانند عبارت آفساید در ورزش پرطرفدار فوتبال، یا کلوز آپ در هنر هفتم یعنی سینما! در دنیای محبوب ما یعنی دنیای غیرمتمرکزها، همچون حوزه‌های دیگر، اصطلاحات خاصی وجود دارد. یکی از این اصطلاحات، HODL کردن است ولی هودلینگ یعنی چه؟ آیا اصلا این واژه در زبان انگلیسی معنایی دارد؟!

اگر می‌خواهید با مفهوم HOLD یا HODL به خوبی آشنا شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید!

هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟

هولد کردن یک روش یا استراتژی در بازار ارزهای دیجیتال است ولی گاهی می‌شنویم که برخی از کلمه هودل Hodl یا hodling استفاده می‌کنند. دلیل آن را هم خواهیم گفت.

می‌دانیم که کسب درآمد از ارزهای دیجیتال فقط با تریدینگ، کپی تریدینگ، ماینینگ و معاملات مارجین یا فیوچرز نیست. نگه داشتن ارزها به مدت طولانی هم یک استراتژی کسب درآمد است که به آن هولد کردن می‌گوییم. پس هولد کردن یعنی نگه داشتن ارزهای دیجیتال در کیف پول ارز دیجیتال به مدت طولانی.

اگر بخواهیم واژه HOLD را ترجمه کنیم، به راحتی می‌توانیم عبارت «نگه داشتن» را معادل آن قرار دهیم. در بازار کریپتو هم تقریبا ‌با چنین شرایطی مواجه هستیم. به عنوان مثال، شما یک پروژه موفق دیفای را مورد بررسی قرار می‌دهید و تحقیقات خود را روی آن متمرکز می‌کنید. این ارز درحال حاضر مارکت کپ کمی دارد و شاید نتوان از آن انتظار داشت که یک شبه شما را ثروتمند کند! بنابراین، شاید بهترین استراتژی هولد کردن یا نگهداری طولانی مدت باشد. شما تصمیم می گیرید که این ارز را به مدت یک سال نگهداری کنید و با رعایت قوانین مدیریت سرمایه، بخشی از سرمایه خود را وقف آن خواهید کرد. در این شرایط، شما یکی از هولدرهای بازار محسوب می‌شوید.

حالا چرا به هولد، هودل می‌گویند؟ داستان جالبی دارد.

اصطلاح هودل به چه معنی است؟

اشتباهات همیشه دردسرساز نیستند. این موضوع در مفهوم هولد بیش از پیش صادق است! احتمالا در اخبار مربوط به نشریات شاخص چون کوین تلگراف، عبارت هودل را شنیده‌اید. به عنوان مثال، اخیرا کیانو ریوز طی مصاحبه ای اعلام کرد که “مقداری از رمزارزهای بازار را HODL کردم!‌‌ (منبع)” مشخص است که هودل کردن همان هولد کردن است ولی چرا همه این اشتباه را با اعتماد به نفس به کار می‌برند؟ شاید اگر‌‌ معنی‌ عبارت‌ HODL را در اینترنت جست‌وجو کنید، به نتیجه جالبی برسید!

می‌توان HODL را معادل مخفف عبارت Hold On for Dear Life هم دانست. این یعنی برای بقا در بازار کریپتو، بهتر است که گزینه خرید را به منظور هولد کردن و با دید بلندمدت انتخاب کنیم. این موضوع تا حد زیادی قابل اتکاست. امّا واقعیت امر به چندین سال قبل باز می‌گردد. این اصطلاح چگونه به وجود آمد؟

هودور شخصیت سریال گیم آف ترونز در حال هودل بیت کوین
معنای واقهی هولد کردن در بازار ریزشی! باید سریال گیم آف ترونز را دیده باشید تا به عمق این تصویر پی ببرید!

من هودل می‌کنم!

قیمت بیت کوین همواره در فراز و نشیب بوده و از ابتدا، با نوسانات خود در تیتر اخبار جای داشت. ‌‌۹ سال قبل هم شاهد وضعیتی مشابه امروز بودیم. در اپریل ۲۰۱۳، ارزش بیت کوین از ۱۰۰ دلار فراتر نرفته بود.

برای درک کامل مفهوم بیت کوین، این مقاله را از دست ندهید: بیت کوین چیست؟ تعریف درست و دقیق Bitcoin به زبان ساده

این درحالی است که در روزهای آغازین ماه دسامبر و در مدت ۸ ماه، به ۱۱۰۰ دلار رسید! در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، یکی از اعضای نشریه Bitcoin Talk به نام‌ Gamekiyuubi نامه‌ای را منتشر کرد که در بازار کریپتو تاریخ ساز شد. این مطلب این‌گونه آغاز شد: «I am HODLING» یک اشتباه تایپی، مسیر سرمایه گذاری بسیاری را تغییر داد و اکنون به یکی از مهم ترین استراتژی های بازار تبدیل شده است!

Gamekiyuubi در ادامه نکات دیگری را هم یادآور شد.

شناسایی سقف و کف های بازار و ورود در نقاط مناسب تنها برای‌ ‌معامله گران‌ خبره امکان پذیر است. من‌ معامله‌ گر ضعیفی هستم و به این موضوع آگاهم! بنابراین با هودل کردن بیت کوین، از نوسانات بی‌پایان آن در امان می‌مانم!

ارزش فعلی بیت کوین‌ در سطحی معادل ۳۵ برابر آن دوره ایستاده است. با این حال، این جمله از مهم ترین سوژه‌های ‌میم ‌در فضای مجازی بوده‌ است! البته، شاید محبو‌ ترین و بی‌دردسرترین استراتژی در خصوص رمزارزها،‌ به همین‌ توصیه‌ GameKiyuubi مرتبط شود. چرا که عیار واقعی برخی پروژه‌ها در طولانی مدت مشخص می‌شود. میتوانید نمودار و گذشته قیمتی بیت کوین را در صفحه خرید بیت کوین مشاهده کنید.

BUIDL یعنی چه؟ بیدل به چه معنی است؟

در کنار HODL، اصطلاح دیگری هم باب شده به اسم بایدل! این کلمه در واقع همان بیلد به معنای ساختن است (Build) که به عمد دچار غلط نوشتاری شده تا با هودل هماهنگ شود! بیدل یا BUIDL به معنی استفاده از ارزهای دیجیتال با هدف استفاده از قراردادهای هوشمند، محصولات آزمایش بتا، نوشتن مقاله، انجام بازی‌های بلاک چین، استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری شده و هر چیزی باشد که می‌تواند به تکامل و گسترش حوزه‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال کمک کند.

اصطلاحات hodl spedn buidl روی تیشرت مشکی

SPEDN یعنی چه؟

خب دیگر شور ساخت اصطلاح با الگو گرفتن از هودل درآمد! این کلمه هم یک غلط نوشتاری عمدی با الگوی hodl است! SPEDN مشخص است که به Spend یا خرج کردن ارتباط دارد.

از کجا بفهمیم چه موقع باید ‌هودل کنیم؟

برگردیم به همان هودل خودمان! برای انجام هر کاری، نیاز داریم تا آمادگی مناسبی را در خود ایجاد کنیم. تصور کنید قصد دارید تا یک آخر هفته دلنشین را در طبیعت بگذرانید و یک روز، از هیاهوی شهری‌ به دور باشید. برای این کار نیاز دارید تا اقداماتی اعم از برنامه‌ریزی، آمادگی وسایل موردنیاز و… را انجام دهید. در ورود به دنیای رمزارزها و خرید و هودل کردن هم با چنین شرایطی مواجه هستیم. یعنی با انجام برخی اقدامات، می‌توانیم اعلام آمادگی کنیم و خودمان را هولدر بنامیم! در ادامه برخی پیش نیازهای HODL را زیر ذره بین قرار می‌دهیم.

بهترین استراتژی های ترید برای کسب سود در سال 2024

ارزش بازار یا همان مارکت کپ را چک کنیم

اگر نگوییم مهم‌ترین،‌ قطعا یکی از ضروری‌‌ترین پیش نیاز های خرید یک ارز توجه به ارزش بازار آن‌ پروژه است. ‌این شاخص به ما درباره ارزش یک توکن در کل بازار اطلاعاتی می‌دهد. این مقیاس با ضرب تعداد توکن‌های درحال گردش در قیمت فعلی ارز به دست می‌آید. اکنون ممکن است از خودتان بپرسید که چرا مارکت کپ از شاخصه‌های حائز اهمیت محسوب می‌شود؟ پاسخ به این سوال در همین یک کلمه خلاصه می‌شود: «ارزش!» به عبارتی، ما زمانی باید یک ارز را هولد کنیم که از ارزش آن اطمینان داشته باشیم.

احتمالا شنیده‌اید که یک ارز با نامی عجیب و غریب، در یک روز رشدی چند هزار درصدی را به ثبت می‌رساند و به موضوع گفت‌وگوهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. امّا آیا تا به حال به مارکت کپ این ارزها دقت کرده‌اید؟ زمانی که مارکت کپ چنین ارزی تنها از ۲۰۰۰ دلار فراتر نمی‌رود، رشد ۲۰۰۰ برابری آن هم بی‌معنی خواهد بود. چرا که در آینده‌ای نه چندان دور، صف خریداران این ارز خالی از جمعیت خواهد بود. به همین علت، بهتر است به ارزش بازار کوین‌ها توجه داشته باشیم و صرفا بر اساس حرکات نمودار تصمیم به HODL نگیریم.

وایت پیپر؛ بهترین راه تشخیص!

۱۳ سال از ‌‌انتشار‌ وایت پیپر بیت کوین می‌گذرد.‌‌ مهم‌تر از ‌‌قیمت ۶۹هزار دلاری بیت کوین،‌‌‌ برنامه‌‌ها و پشتوانه محکم پادشاه بازار بوده است. ‌در هر وایت پیپر، برنامه‌‌های‌ پروژه در آینده و تکنولوژی ‌حامی آن قابل رویت هستند.‌ بنابراین، پیش از هولد کردن، ضروری است که‌ وایت پیپر را به دقت مطالعه کنیم.

وایت پیپری‌ قابل اعتماد است که با مطالعه آن، به تمام اطلاعات مربوط به توسعه دهندگان پروژه و برنامه‌های آن دست یابیم. به طور کلی، چشم اندازهای‌ پروژه، تکنولوژی به‌‌ کار گرفته شده، چارچوب زمانی مورد نیاز برای به ثمر نشستن پروژه و… مواردی هستند که یک وایت پیپر باید به ما بگوید. اگر این چنین نبود، بهتر است پروژه‌های مورداعتمادتری را زیر نظر داشته باشیم.

رصد رویدادهای پیش رو

این روزها بیش از هر زمان دیگری نام اتریوم 2.0 را می‌شنویم؛ آپدیت شبکه اتریوم که در آینده منتشر خواهد شد و در آن مکانیزم اثبات سهام جایگزین الگوریتم اثبات کار یا PoW می‌شود. به طور کلی، بهتر است از به‌روزرسانی های پروژه مدنظر خود مطلع باشید. علاوه بر این، لیست شدن در صرافی‌های بزرگ هم یکی از معیارهای قابل اتکا برای پی بردن به اعتبار یک ارز HODL شده است.

پاییدن تیم پروژه

در شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و لینکدین، می‌توانید با تیم توسعه دهنده پروژه موردنظر خود آشنا شوید. بهتر است در رابطه با آن‌ها تحقیقات لازم را انجام دهید. به عنوان مثال، درباره کارنامه و عملکرد آن‌ها در گذشته بیشتر بدانید. یکی از مهم‌ترین شروط اعتماد به یک تیم توسعه دهنده، عملکرد موفقیت آمیز آن‌ها به عنوان سرمایه‌گذار است.

علاوه بر اطمینان از عملکرد آن‌ها، تحقیقات به شما این امکان را می‌دهد تا از مشکلاتی چون کلاهبرداری و به خطر افتادن دارایی‌ها جلوگیری کنید.

کیف پول‌های مناسب HODL چه هستند؟

‌‌‌همان طور که برای نگهداری اسناد و مدارک و اشیای قیمتی، گاوصندوق را انتخاب می‌کنیم، برای حفظ دارایی‌های دیجیتالی خود هم به کیف پول نیاز داریم. کیف پول های دیجیتالی به ما این امکان را می‌دهند تا دارایی هایمان را مدیریت کنیم تا از خطرات احتمالی در امان بمانند. در ادامه مطلب چند کیف پول مناسب برای هودل کردن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در کل، کیف پول‌های سخت افزاری برای نگهداری بلندمدت مناسب‌تر هستند که می‌توانید لیست کاملی از آن‌های را در لینک بخوانید ولی چند کیف پول گرم هم معرفی می‌کنیم که انتخاب برایتان راحت‌تر باشد.

۱. لجر (ledger)

اولین‌ ‌شرط یک کیف پول‌‌ با کیفیت، امنیت‌ بالای آن است. کیف پول‌های سخت افزاری دقیقا به همین منظور پا به عرصه نهاده‌اند. این نوع‌ کیف پول ها،‌ کلیدهای خصوصی را در‌ ‌‌دستگاهی مانند یک فلش‌ USB محفوظ نگه می‌دارند. همین امر موجب می‌شود تا احتمال هک و دسترسی افراد دیگر به دارایی‌های کیف پول شما تقریبا به صفر برسد.

کیف پول لجر

کیف پول لجر‌‌‌‌ از بیش از ۱۵۰۰ توکن پشتیبانی ‌به عمل‌ می‌آورد.‌ این کیف پول برای‌‌ ‌حفاظت از‌‌‌‌ دارایی‌های‌‌ کاربران ساخته شده و شما روی ارزهای HODL شده خود‌ کنترل کامل دارید. البته، شاید قیمت نسبتا بالای آن باعث تجدید نظر هولدرهای بازار شود.

۲. تراست والت (Trust Wallet)

همانند نام خود،‌‌ یکی از ‌مورد اعتمادترین‌‌ کیف پول‌های کریپتویی محسوب‌ می‌شود.‌ مخاطبان اصلی Trust wallet افرادی هستند‌ که قصد دارند تا به آسانی به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنند. با وجود دسترسی آسان،‌ از امنیت‌ بسیار بالایی برخوردار است. میلیون‌ها هولدر از این کیف پول برای‌ ذخیره دارایی‌های دیجیتالی خود استفاده می‌کنند. در اینجا شما می‌توانید ‌ارزهای موردنظر خود را مبادله کنید و مالکیت کامل دارایی‌های خود را بر عهده بگیرید.

لوگوی کیف پول تراست والت

این کیف پول پرطرفدار به راحتی از طریق گوگل پلی و اپ استور قابل نصب است. می‌توانید لینک دانلود کیف پول تراست را از مطلب کیف پول تراست والت بردارید. خواندن نظرات کاربران این دو پلتفرم خالی از لطف نیست. چرا که اعتماد شما را به این کیف پول جلب می‌کند و شما را مجاب می‌کند تا گزینه install انتخاب کنید!

۳. اکسودوس (Exodus)

از اولین کیف پول‌های‌ ‌دیجیتالی است که از سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز کرد. رابط کاربری‌‌ جذاب و امنیت بالای این کیف پول سبب محبوبیت این کیف پول شده‌اند.‌ علا‌‌وه‌‌ بر‌ کامپیوتر، این کیف پول در گوشی‌های هوشمند هم قابل استفاده است.

همانند‌‌ بسیاری‌ امکانات دیگر،‌ این شرکت هم موانعی را سر راه ایرانیان قرار داده است. این بدین معناست که برای استفاده از این کیف پول می‌بایست‌ از‌ ‌ip متفاوتی استفاده کنیم. ساز و کار این کیف پول به نوعی است که کلیدهای خصوصی را روی دستگاه نگهداری می‌کند. البته، این برنامه‌ به دارایی‌های‌‌ کاربران‌ خود دسترسی نخواهد داشت.

لوگوی کیف پول اکسودوس

اگر فکر می‌کنید کیف پول های بالا با شرایط شما مطابقت ندارند، پیشنهاد می‌کنم در این مقاله از بلاگ پول نو، بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانی‌ها کیف پول‌های دیگر را مورد بررسی قرار دهید.

چه ارزهایی بیشترین هولدر را دارند؟

مطابق انتظار، بیت کوین در صدر جدول ارزهای دارنده بیشترین هولدر جای دارد. تعداد آدرس های منحصر به فرد پادشاه بازار کریپتو به ۱۱۴میلیون می‌رسد. برای رصد کردن هولدرها، روند قیمتی و اطلاعات دیگری در رابطه با بیت کوین، می‌توانید از امکانات کوین مارکت کپ بهره‌مند شوید. مثلا در این صفحه میتوانید ببینید بیت کوین چه تعداد هولدر دارد.

پس از بیت کوین، حیف است اگر از اتریوم نامی برده نشود. بیش از ۷۱ میلیون آدرس در بلاک چین اتریوم فعال هستند و هولدرهای ارز اتر (ETH) را تشکیل می‌دهند. به نوعی، دومین ارز دیجیتال بزرگ بر اساس ارزش بازار، در رتبه بندی هولدرها هم در جایگاه دوم لیست قرار دارد.

اگر شما هم مانند من به جست‌وجو در قراردادهای هوشمند و بلاک‌ها علاقه دارید، پلتفرم Etherscan برای شماست! در اینجا می‌توانید تاریخچه تراکنش‌ها، تعداد آدرس‌های فعال، میزان گس فی شبکه و بسیاری اطلاعات دیگر را در شبکه اتریوم زیر نظر داشته باشید.

در ماه دسامبر، تعداد هولدرهای منحصر به فرد شبکه کاردانو سقف تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. به عبارتی، تعداد آدرس‌های منحصر به فرد شبکه که ارز ADA را هولد می‌کردند، از ۴میلیون فراتر رفت. اطلاعات قیمت خرید کاردانو را در صفحه خرید کاردانو مشاهده کنید.

کلام آخر

امرور در بلاگ پول نو پرونده اصطلاح HODL بسته شد امّا این فعالیت همچنان یکی از بهترین استراتژی‌های بازار کریپتو به حساب می‌آید و هرگز به پایان نخواهد رسید. شما چه ارزی را برای هولد کردن مناسب می‌دانید؟ به نظر شما در زمان هولد کردن باید به چه نکاتی توجه کرد؟ علاقه‌مندیم تا شما هم نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید🙏

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)