ارز دیجیتال آرپا (ARPA) چیست؟ آشنایی با آرپا نتورک و ارز دیجیتال آرپا

جمال نوری

زمان مطالعه :

10 دقیقه

این روز‌ها نام بلاک چین‌های لایه ۲ بسیار به گوش می‌خورد، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با یکی از این بلاکچین‌های لایه ۲ که توانسته با رشد ۲۵۰ درصدی در می ۲۰۲۳ توجه همگان را به خود جلب کند، صحبت کنیم. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به بررسی آرپا چین (ARPA Chain)، ارز دیجیتال ARPA، بنیان‌گذاران ارز دیجیتال آرپاچین، مزایا و معایب این پروژه و سرمایه‌گذاری روی ارز آرپا چین صحبت کنیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری یا خرید ارز دیجیتال ARPA را دارید، این مقاله را حتما مطالعه کنید تا با دیدی باز تصمیم به سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری بگیرید.

آرپا چین چیست؟

آرپا چین (ARPA Chain) چیست؟

آرپا چین (ARPA Chain) یک بلاک چین لایه ۲ است که در سال ۲۰۱۸ توسط فلیکس ژو، جیانگ چن و یمو زو و با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد. آرپا ابتدا با نام ARPA Chain فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما در سال ۲۰۲۲ نام شبکه خود را به ARPA Network تغییر داد.

شبکه اصلی آرپا در سال ۲۰۱۹ لانچ شد ولی تیم آرپا نتورک تصمیم گرفت که یک شبکه جدید برای آرپا در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ راه‌اندازی کند. ارز اصلی آرپا نتورک آرپا، ARPA نام دارد که کاربران برای استفاده و تعامل با این شبکه باید از ARPA استفاده کنند.

بر اساس توضیحات سایت ARPA Network این شبکه لایه ۲ قصد دارد، به بهبود تمام بلاکچین‌های EVM محور کمک کند؛ اما در حال حاضر آرپا نتورک فقط بر روی بلاک چین اتریوم فعال است. آرپا نتورک از فناوری محاسبات چند طرفه (multi-party computation) که مخفف آن MPC نامیده می‌شود، استفاده می‌کند، تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال آرپا معتقد است که MPC نسبت به دیگر روش‌های رمزنگاری مانند zk-SNARK و Zero-knowledge Proofs بهتر عمل می‌کند، البته باید توجه داشت که هیچ کس در دنیا از محصول خود بد نمی‌گوید یا به قول معروف هیچ کس نمی گه ماست من ترش.

نحوه کارکرد آرپا نتورک

احتمالا متوجه شده‌اید که آرپا یک بلاکچین لایه ۲ است که از فناوری MPC استفاده می‌کند. آرپا برای بهبود عملکرد بلاکچین میزبان از دو لایه مختلف استفاده می‌کند که باعث خواهد شد، فرایند‌ها با سرعت و امنیت بیشتری انجام شود. این دو لایه در شبکه آرپا عبارت‌اند از:

  • لایه پروتکل: این لایه اصلی‌ترین بخش در بلاکچین آرپا است که به‌صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز و درخواست، گره‌ها (نودها) را دور هم جمع می‌کند. این لایه علاوه بر کمک به گره‌ها برای پیوستن به شبکه آرپا، در فرایند محاسبات چند طرفه یا همان MPC به شبکه کمک، فعالیت گره‌ها را ثبت و از این اطلاعات ثبت شده برای جلوگیری از رفتارهای مخرب گره‌ها استفاده می‌کند.
  •  لایه محاسبات: این لایه در بلاکچین آرپا به گره‌ها اجازه می‌دهد تا در کنار یکدیگر محاسبات لازم را انجام دهند. در لایه محاسبات تایید رمزنگاری و اثبات یکپارچگی تمام فرایند‌هایی که در شبکه انجام می‌شود، صورت می‌گیرد.

لایه پروتکل و لایه محاسبات در کنار هم فعالیت می‌کنند تا تمام تراکنش‌ها به‌درستی انجام، گره‌های وفادار پاداش و گره‌های خرابکار تنبیه شوند.

در مورد دو لایه در شبکه آرپا صحبت کردم؛ اما نحوه رسیدن به اجماع در بلاک چین آرپا چگونه است؟ برای آشنایی با نحوه رسیدن به اجماع در بلاکچین آرپا باید با سه سیستم زیر آشنا شوید.

  • اثبات صحت (Proof of Correctness): اثبات صحت بسیار شبیه به اثبات کار یا همان POW است. در بلاکچین‌هایی مانند بیت کوین که از فناوری POW استفاده می‌کنند، همه گره‌ها (ماینرها) در فرایند اجماع شرکت می‌کنند؛ اما در Proof of Correctness انجام محاسبات به گره یا گره‌های خاصی واگذار می‌شود و تمام گره‌ها با هم یک کار را انجام نمی‌دهند. این روش باعث خواهد شد که سرعت و کارایی افزایش پیدا کند؛ اما اگر بخواهیم منصفانه به موضوع نگاه کنیم در Proof of Correctness غیرمتمرکز بودن و امنیت کاهش پیدا می‌کند. بلاکچین آرپا برای افزایش امنیت از دو سیستم دیگر کمک گرفته است. اثبات صحت الگوریتم اصلی در رسیدن به اجماع است، به همین دلیل در برخی مقالات ارز دیجیتال آرپا را POW نامیده‌اند.

باید تاکید کنم که اثبات صحت در شبکه قبلی آرپا چین فعال بوده است و در بلاکچین جدیدی که این تیم به‌تازگی آن را راه‌اندازی کرده است، افراد باید مقدار ۵۰۰ هزار توکن ARPA را استیک کرده تا تبدیل به یک نود شوند.

  • اثبات محاسبات (Proof of Computation): این بخش مسئول نظارت بر محاسبات انجام شده توسط گره‌ها و ثبت فعالیت آن‌ها است. این سیستم بر اساس میزان فعالیت گره‎‌ها پاداش آن‌ها را محاسبه و ارسال می‌کند.
  • اثبات امنیت (Proof of Secureness): این بخش در بلاک چین آرپا برای تایید محاسبات انجام شده استفاده می‌شود.

باید دقت داشت که این اجزا مربوط شبکه اولیه ARPA است و هنوز اطلاعات زیادی در مورد شبکه بلاک چینی آرپا که در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ ایجاد شده است وجود ندارد و تیم آرپا نیز اطلاعات پیوسته و دقیقی در مورد نحوه کارکرد این بلاکچین در دسترس عموم قرار نداده است.

بررسی نقشه راه ارز دیجیتال آرپا

در بخش‌های قبل در مورد این صحبت کردیم که تیم آرپا قصد دارد که یک شبکه جدید را راه‌اندازی کند. به همین دلیل نقشه راه این پروژه از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۳ مربوط به این راه‌اندازی است. نقشه راه ارز دیجیتال آرپا به شرح زیر است.

  • سه‌ماهه سوم ۲۰۲۲: انتشار نمونه اولیه پروتکل رمزنگاری
  • سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲: انتشار نسخه Devnet بلاکچین جدید آرپا
  • سه‌ماهه اول ۲۰۲۳: راه‌اندازی نسخه تست نت شبکه به همراه باگ بونتی برای یافتن باگ‌های شبکه جدید آرپا
  • سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳: راه‌اندازی مینت (Mainnet) شبکه جدید 

در زمان نوشتن این مقاله شبکه جدیدی که تیم آرپا قصد ساخت آن را داشت لانچ شده است و به‌واسطه همین موضوع اگر افراد بخواهند در این شبکه به‌عنوان نود فعالیت کنند، نیاز است که ۵۰۰ هزار توکن آرپا را استیک کنند. همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان شد اطلاعات زیادی از نحوه کارکرد شبکه آرپا، مقدار کارمزد در شبکه آرپا و… وجود ندارد. وایت پیپر آرپا نیز کلا ۹ صفحه است و اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار نداد.

بررسی تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال آرپا

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، پروژه آرپا و ارز دیجیتال ARPA در سال ۲۰۱۸ توسط فلیکس ژو (Felix Xu)، جیانگ چن (Jiang Chen) و یمو زو (Yemu Xu) راه‌اندازی شد. در ادامه به بررسی تجربه کاری خالقان آرپا خواهیم پرداخت.

  • فلیکس ژو (Felix Xu): فلیکس ژو یکی از بنیان‌گذاران و CEO پروژه آرپا چین است. ژو علاوه بر آرپا، ژو هم‌بنیان‌گذار دو پروژه بلاکچینی دیگر با نام‌های Bella Protocol (ارز دیجیتال BEL) و صندوق سرمایه‌گذاری ZX Squared Capital است.
  • جیانگ چن (Jiang Chen): جیانگ نیز یکی از هم‌بنیان‌گذاران ارز دیجیتال آرپا است، وی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در گوگل فعالیت داشته است.
  • یمو زو (Yemu Xu): یمو یک از هم‌بنیان‌گذاران پروژه آرپا نتورک است و مانند دیگر همکار خود (ژو) به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار دو پروژه Bella Protocol (ارز دیجیتال BEL) و صندوق سرمایه‌گذاری ZX Squared Capital حضور داشته است. علاوه بر این تجربه‌ها یمو به‌عنوان مشاور با Fidelity Investments همکاری داشته است.

ارز ARPA چیست؟

ارز دیجیتال ارپا چیست؟

ارز دیجیتال آرپا یک توکن ERC-20 است که در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد. ارز دیجیتال آرپا به‌عنوان سوخت یا همان ارز پرداختی در شبکه آرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر پرداخت کارمزد می‌توان با کمک ارز ARPA در رای‌گیری‌های اکوسیستم، استیکینگ و تبدیل‌شدن به یک گره در شبکه آرپا استفاده کرد.

Max Supply ارز دیجیتال آرپا برابر ۲ میلیارد توکن که از این مقدار ۱.۵ میلیارد توکن در گردش است. قیمت ارز دیجیتال آرپا را در پول نو ببینید.

توکن سوزی ارز دیجیتال آرپا

تیم توسعه‌دهنده آرپا در دو سال گذشته شروع به توکن سوزی کرده است ولی این توکن سوزی ادامه دار نبود و پس از مدتی متوقف شد. اگر مایلید در مورد توکن سوزی آرپا بیشتر بدانید بهتر است که سری به لینک زیر بزنید:

اگر وارد لینک بالا شوید، متوجه خواهید شد که تیم آرپا ۲۰ دوره توکن سوزی انجام داده است و در مجموع حدوده ۱۵۵ میلیون توکن آرپا در آدرسی که مخصوص توکن سوزی این پروژه است لاک شده است.

نحوه تخصیص توکن‌های آرپا

بررسی نحوه تخصیص توکن‌های آرپا

در مورد این موضوع صحبت کردیم که تعداد کل توکن‌های آرپا ۲ میلیارد است که از این مقدار ۱.۵ میلیارد در اوایل ایجاد پروژه آرپا توسط تیم به بخش‌های مختلف تخصیص‌یافت. در ادامه در مورد نحوه تخصیص ۱.۵ میلیارد توکن آرپا صحبت خواهیم کرد و همچنین در مورد ۵۰۰ میلیون توکن دیگر و نحوه توزیع آن نیز توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

  • ماینینگ (Mining): ۳۰ درصد
  • فاندیشن (Foundation): ۱۵ درصد
  • تیم توسعه‌دهنده (Team): ۲۰ درصد
  • دور اول فروش خصوصی (Private Round1): ۵ درصد
  • دور دوم فروش خصوصی (Private round 2): ۵ درصد
  • عرضه اولیه و فروش عمومی (IEO and Public sale): ۶ درصد
  • اکوسیستم (Ecosystem): ۵ درصد
  • رزرو (Reserve): ۱۴ درصد

باید توجه داشت که این تخصیص توکن برای ۱.۵ میلیارد توکن انجام شده است و ۵۰۰ میلیون توکن دیگر از ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ به‌صورت دوره‌ای آزاد خواهد شد و برای پاداش به فعالین بلاکچین آرپا تعلق خواهد گرفت. این موضوع در تصویر زیر نیز به‌وضوح قابل مشاهده است.

بررسی توکن‌ آرپا

همان‌طوری که در تصویر هم مشخص است در ۲۲ ژوئن به یکباره Total supply ارز دیجیتال ARPA رشد ۵۰۰ میلیونی داشته است. این موضوع به معنی آن نیست که این ۵۰۰ میلیون توکن همگی به یکباره وارد گردش شده‌اند. این ۵۰۰ میلیون توکن ARPA همان‌طوری که در ابتدای این بخش توضیح دادیم به‌صورت آرام و دوره‌ای آزاد خواهد شد.

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال آرپا

یکی از بخش‌های مهم در هر تحلیل فاندامنتال بررسی سرمایه‌گذاران یک پروژه است. پروژه آرپا و ارز دیجیتال ARPA دو دوره جذب سرمایه داشته است.

  • ۲۵ آپریل ۲۰۲۳

در این دوره DWF Labs در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. از مقدار سرمایه‌گذاری این شرکت اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

  • ۲۰ آگوست ۲۰۱۸

در این دوره ۴ صندوق سرمایه‌گذاری Ledger Capital، LYVC، GBIC و Arrington XRP Capital در پروژه آرپا چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از مقدار سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست.

بررسی شبکه‌های اجتماعی ارز دیجیتال آرپا

آرپا چین مانند تمام پروژه‌های دیگر دارای شبکه‌های اجتماعی است و ما با بررسی این شبکه‌ها، نحوه عملکرد تیم مارکتینگ و بازاریابی این پروژه‌ها را به‌صورت کلی بررسی می‌کنیم. باید توجه داشت که ما دسترسی به اطلاعات زیاد نداریم، به همین دلیل این بررسی‌ها نمی‌تواند به‌صورت دقیق میزان عملکرد تیم آرپا را مشخص کند؛ اما بررسی شبکه‌های اجتماعی و میزان فعالیت در آن‌ها یک دید کلی نسبت به عملکرد تیم به ما ارائه خواهد کرد. حال بهتر است به سراغ بررسی شبکه‌های اجتماعی ارز دیجیتال آرپا برویم.

  • مدیوم (medium): مدیوم پروژه آرپا بسیار فعال است و تیم این پروژه گزارش عملکرد ماهانه، آموزش‌ و… مربوط به پروژه را به‌صورت منظم در medium پروژه آرپا قرار می‌دهند.
  • توییتر (twitter): توییتر آرپا با ۶۳ هزار فالوور در حال فعالیت است و بیشتر از این شبکه اجتماعی برای اطلاع‌رسانی و بیان نکات فنی پروژه استفاده شده است. بهتر بود که این پروژه کمی طنز را در این شبکه اجتماعی به کار می‌برد؛ زیرا بیشتر کاربران این‌گونه پروژه‌ها افراد عادی با دانش تخصصی کم هستند و این گونه مطالب برای آن‌ها جذابیت زیادی ندارد. تصویر زیر میزان رشد تعداد فالوورهای توییتر آرپا در طول زمان را نمایش می‌دهد.
بررسی تعداد فالوورهای ارز دیجیتال آرپا
  • لینکدین (linkedin): لینکدین پروژه آرپا فعالیت زیادی ندارد و نسبت به دیگر شبکه‌های اجتماعی این پروژه عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.

بررسی عملکرد شبکه‌های اجتماعی آرپا: تیم آرپا در کل به‌روزرسانی‌های پروژه را به‌صورت کلی به‌خوبی اطلاع‌رسانی کرده است؛ اما این مطالب بیشتر به کلیات پروژه پرداخته است و کامل نیست. اگر بخواهیم به شبکه‌های اجتماعی پروژه آرپا نسبت به دیگر پروژه‌های از۱۰۰ نمره دهیم، به نظر شخصی من عدد ۵۵ برای این پروژه نمره مناسبی است. این نمره‌دهی کاملا شخصی است و من این نمره را با مقایسه تمام پروژه‌هایی که تا به امروز بررسی کرده‌ام، انجام داده‌ام و کاملا کیفی است و ممکن است، متخصص دیگری به آن نمره دیگری بدهد. 

بررسی رقبای آرپا چین

این روزها پروژه‌های قوی در حوزه‌ی لایه ۲ به وجود آمده‌اند و همگی قصد دارند که بلاکچین‌های لایه ۱ را بهبود بخشند. یکی از این پروژه‌ها آرپا چین است که تا این بخش از مقاله در مورد آن صحبت کردیم. حال برای  بررسی بهتر عملکرد آرپا چین به سراغ بررسی و مقایسه آرپا چین و رقبای آن می‌پردازیم.

نام پروژهتاریخ راه‌اندازیMax Supplyمحل دفتر مرکزیTVL
آرپا نتورک۲۰۱۸۲ میلیاردچین***
آربیتروم۲۰۱۸۱۰ میلیاردنیویورک۲.۱۹ میلیارد دلار
آپتیمیزم۲۰۱۹حدودا ۴.۳ میلیارد توکننیویورک۱ میلیارد دلار
زد کی‌سینک۲۰۱۹***برلین (آلمان)۹۰۰ میلیون دلار 
پالیگان۲۰۱۷۱۰ میلیاردهند۹۷۰ میلیون دلار

باید به دلیل نبود اطلاعات زیادی از بلاک چین آرپا نتوانستیم در بخش‌های دیگر این بلاکچین را با دیگر بلاکچین‌های لایه ۲ مقایسه کنیم.

مزایای ارز دیجیتال آرپا

از مهم‌ترین مزایا ارز دیجیتال آرپا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد یک بلاک چین جدید
  • پایبند بودن به نقشه راه
  • شبکه‌های اجتماعی نسبتا فعال
  • ۷.۷۵ درصد از توکن‌های این پروژه سوزانده شده است

معایب ارز دیجیتال آرپا

اگر بخواهیم به معایب پروژه آرپا اشاره کنیم، می‌توان موارد زیر را برشمرد.

نبود توضیحات کافی در مورد نحوه کارکرد بلاک چین جدید این پروژه

  • کاهش فعالیت در گیت‌هاب پروژه
  • یک فرد عادی به‌راحتی نمی‌تواند در مورد این پروژه اطلاعاتی را به دست آورد
  • عدم شفافیت در مورد سرمایه‌گذاران این پروژه
  • ۲۰ درصد از ۱.۵ میلیارد توکن به تیم تخصیص داده شده است و این درصد بسیار زیاد است
  • توکن سوزی پروژه متوقف شده است

آیا ارز دیجیتال آرپا برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

پاسخ به این سوال مخصوصا در مورد پروژه‌ای مانند آرپا بسیار دشوار است. این پروژه همان‌طوری که در بخش‌های قبل بیان شد در حال راه‌اندازی یک شبکه بلاکچینی جدید است و این موضوع می‌تواند برای ارز دیجیتال آرپا بسیار مثبت باشد؛ اما هنوز اطلاعات کافی در مورد این پروژه در دسترس نیست، به همین دلیل اگر قصد سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را دارید بسیار بااحتیاط عمل کنید و فقط درصد بسیار کمی از سرمایه خود را در این پروژه سرمایه‌گذاری کنید. 

بررسی آینده ارز دیجیتال آرپا

با توجه به کمبود اطلاعات در مورد بلاکچین جدید آرپا نمی‌توان در مورد آینده ارز دیجیتال آرپا نظری داشت؛ اما می‌توانیم از دیدگاه تکنیکال و داده‌ها آنچین به ارز دیجیتال آرپا نگاهی داشته باشیم.

تحلیل تکنیکال آرپا و آینده قیمتی آن تا سال 2025

نمودار قیمت ارز دیجیتال ARPA

اگر به نمودار ارز دیجیتال آرا در تایم فریم 1W نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که آرپا روند نزولی یک سال گذشته خود را شکسته و رشد قیمتی را تجربه کرد. اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی ارز دیجیتال ARPA را دارید بهتر است درصد کمی از سرمایه خود را به این ارز دیجیتال اختصاص دهید و در نزدیکی خط روند و حمایت استاتیک ۰.۰۴۳ دلار با رعایت حد ضرر وارد معامله خرید ارز دیجیتال ARPA شوید.

 تحلیل آنچین ارز دیجیتال آرپا

برای ارز دیجیتال آرپا داده‌ی آنچین زیادی در دسترس نیست؛ اما اگر سری به سایت سنتیمنت بزنیم، می‌توانید به شاخص mvrv برای ارز arpa دسترسی داشته باشیم. در این مقاله قصد نداریم به بررسی و توضیح شاخص MVRV بپردازیم به همین دلیل اگر قصد دارید که در مورد این شاخص آنچین بیشتر بدانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بررسی و تحلیل آنچین ارز دیجیتال ARPA

اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که شاخص MVRV برای ارز دیجیتال ARPA مدتی بالای عدد ۱ بوده است و این موضوع به معنی روند صعودی از دیدگاه این شاخص آنچین است. اکنون (۱۳ تیر ۱۴۰۲) شاخص MVRV بعد از یک رشد شدید در نزدیکی عدد ۱ در حال نوسان است و به این معنی است که به‌صورت میانگین تمام هولدرهای ارز دیجیتال ARPA در قیمت خرید خود قرار دارند. در شرایطی که یک روند صعودی قرار داشتیم، مدتی هولدرها در سود بوده‌اند، شاخص MVRV بالای ۱ قرار داشته و پس از آن MVRV به نزدیکی عدد ۱ می‌رسد می‌تواند، یک سیگنال صعودی باشد. این سیگنال صعودی از نظر منطقی نیز قابل تفسیر به صورت زیر است.

اکنون همه در قیمت خرید خود قرار دارند (شاخص mvrv برابر ۱) و ازآنجایی‌که مدتی قبل هولدرها سود زیادی را تجربه کرده‌ بودند، به طمع کسب سود یا خریدار هستند یا قصد فروش ندارند و این به معنی کاهش عرضه، افزایش تقاضا و رشد قیمت ارز دیجیتال آرپا است.

خرید ارز دیجیتال آرپا

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در ارز ARPA گرفته‌اید می‌توانید این ارز دیجیتال را از صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io)، بای بیت (Bybit)، صرافی یونی سوآپ (uniswap) و صرافی سوشی سوآپ (SushiSwap) خریداری کنید. ما نیز در صرافی پول نو ارز دیجیتال آرپا را برای شما لیست کرده‌ایم و شما به‌راحتی می‌توانید با کمک درگاه‌های پرداخت ریالی اقدام به خرید ارز دیجیتال آرپا کنید.

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال آرپا

با توجه به این موضوع که ارز دیجیتال ARPA یک توکن ERC-20 است شما به راحتی می‌توانید ارز arpa را در کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، مانند متامسک (Metamask)، سیف پال (Safepal)، تراست والت (Trust Wallet)، لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و … نگهداری کنید.

جمع‌ بندی

ارز دیجیتال آرپا با رشدی که چند ماه گذشته داشت بسیار سروصدا به پا کرد، به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم به تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال آرپا بپردازیم. در این مقاله سعی شد در مورد بلاکچین آرپا، ارز دیجیتال arpa، مزایا و معایب ارز دیجیتال آرپا چین، ویژگی‌های ارز دیجیتال آرپاچین و… صحبت کنیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

آرپا چین چیست؟

آرپا چین (ARPA Chain) یک بلاک چین لایه ۲ است که در سال ۲۰۱۸ توسط فلیکس ژو، جیانگ چن و یمو زو و با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد. آرپا ابتدا با نام ARPA Chain فعالیت خود را آغاز کرد؛ اما در سال ۲۰۲۲ نام شبکه خود را به ARPA Network تغییر داد.

ارز ARPA چیست؟

ارز دیجیتال آرپا یک توکن ERC-20 است که در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد. ارز دیجیتال آرپا به‌عنوان سوخت یا همان ارز پرداختی در شبکه آرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر پرداخت کارمزد می‌توان با کمک ارز ARPA در رای‌گیری‌های اکوسیستم، استیکینگ و تبدیل‌شدن به یک گره در شبکه آرپا استفاده کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

11

نظر مخاطبان (0)