معنای ویت دراو (withdraw) در ارز دیجیتال

ویت دراو یا برداشت ارز دیجیتال چیست؟
علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

یکی از خدماتی که تمام صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌کنند، قابلیت ویت دراو (withdraw) یا برداشت ارز دیجیتال است. منظور از ویت دراو در صرافی‌های کریپتویی، برداشت ارز دیجیتال یا تومان از حساب کاربری است. در این مطلب از پول نو تصمیم داریم تا مفهوم ویت دراو در صرافی ارز دیجیتال را زیر ذره‌بین ببریم و سیر تا پیاز آن را بررسی کنیم. توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مفهوم برداشت کردن یا ویت دراو

برداشت کردن یا ویت دراو ارز دیجیتال (Withdraw Cryptocurrency) در دنیای رمزارزها به فرآیند انتقال مقدار مشخصی ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یا پول فیات از یک صرافی ارز دیجیتال (Crypto Exchange) یا پلتفرم معاملاتی (Trading Platform)، به کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) یا حساب بانکی گفته می‌شود. این فرآیند مشابه برداشت پول از حساب بانکی شماست، با این تفاوت که به جای پول نقد، با ارز دیجیتال سروکار دارید. هزینه تراکنش (Transaction Fee) برداشت بر اساس کارمزد انتقال شبکه‌های بلاک چین (Blockchain) محاسبه می‌شود.

 فرایند برداشت (Withdrawal Process) برای ایجاد امنیت، نیاز به رعایت پروتکل‌های امنیتی (Security Protocols) و قوانین و مقررات (Regulations and Policies) دارد.

بگذارید مثالی بزنیم. تصور کنید در حساب کاربری صرافی، مقداری اتریوم یا بیت کوین دارید. حالا می‌خواهید اتریوم و بیت کوین خود را به جای نگهداری در صرافی، در کیف پول شخصی خود نگهداری کنید. برای انتقال ارز (Crypto Transfer) شما باید در صرافی، درخواست برداشت دهید و بیت کوین و اتریوم خود را به کیف پول شخصی منتقل کنید. برداشت ارز فیات هم به همین صورت است. تصور کنید، مقداری تتر داشته‌اید و آن را به تومان تبدیل کرده‌اید. حالا به راحتی می‌توانید با درخواست برداشت، آن را به حساب بانکی خود منتقل کنید.

تمام صرافی‌های ارز دیجیتال، چه خارجی مثل بایننس، کوکوین و کوین بیس و چه داخلی مثل صرافی ارز دیجیتال پول نو، از قابلیت برداشت ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. فرآیند تراکنش (Transaction) ویت دراو ارز دیجیتال در اکثر صرافی‌ها مشابه یکدیگر است.

برداشت یا ویت دراو ارز دیجیتال صرفا به صرافی‌‌های ارز دیجیتال محدود نمی‌شود. بدون شک با داغ شدن موضوع ایردراپ‌های تلگرامی، به آموزش‌های مختلفی از جمله برداشت توکن نات کوین یا برداشت توکن همستر برخورده‌اید. در این حالت نیز شما عملا از یک پلتفرم، مثلا مینی اپلیکیشن نات کوین در تلگرام، مقداری ارز دیجیتال برداشت می‌کنید.

تفاوت برداشت از بانک و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

گفتیم که فرآیند ویت دراو از صرافی ارز دیجیتال تا حد زیادی به برداشت کردن از بانک شباهت دارد. با این حال، این دو فرآیند تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های برداشت کردن از بانک و صرافی ارز دیجیتال، بحث سرعت تراکنش‌هاست. شاید این مسئله در برداشت‌های تومانی نمود پیدا نکند، اما بدون شک در تراکنش‌های بین‌المللی خودش را نشان می‌دهد. در حالی که انتقال ارز دیجیتال از صرافی‌ها به سایر نقاط جهان ممکن است نهایتا چند دقیقه زمان ببرد، تراکنش‌های بین‌المللی بانک‌ها می‌توانند تا چند روز به طول بیانجامند.

کارمزد تراکنش‌های بانکی بین‌المللی نسبتا بالاست، در سمت دیگر، کارمزد انتقال ارز دیجیتال از صرافی‌ها نسبتا پایین‌تر است.

اما در بحث امنیت، کفه ترازو کمی به سمت بانک‌ها متمایل است. برداشت از طریق بانک‌ها نسبتا امن‌تر است؛ چرا که این سازمان‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از کلاهبرداری دارند. با این حال، امکان حمله هکرها به صرافی‌ها و از دست رفتن وجوه وجود دارد.

انواع ویت دراو در بازار ارز دیجیتال

در صنعت کریپتو با انواع مختلفی از ویت دراو یا برداشت سروکار داریم. در جدول زیر به اختصار می‌توانید درباره انواع ویت دراو در بازار ارز دیجیتال بخوانید:

نوع برداشتتوضیحاتمثال
برداشت مستقیم از صرافیبرداشت دارایی‌های دیجیتال یا فیات از حساب کاربری در یک صرافی متمرکز.برداشت بیت کوین از صرافی بایننس به کیف پول شخصی.
برداشت سود استیکینگبرداشت پاداش حاصل از فرآیند استیکینگ (قفل کردن دارایی‌ها) به کیف پول مشخص شده.برداشت سود اتریوم استیک شده از یک صرافی به یک والت متاماسک.
برداشت سود معاملاتانتقال سود حاصل از معاملات (خرید و فروش) به کیف پول شخصی یا حساب بانکی.برداشت سود حاصل از ترید بیت کوین به حساب بانکی.
برداشت از بازی‌های بلاکچینیبرداشت توکن‌های کسب شده در بازی‌های بلاکچینی (مانند بازی‌های تلگرامی) به کیف پول مرتبط.برداشت توکن‌های نات کوین از ربات تلگرامی به کیف پول تون کیپر.
برداشت حاصل از فورکبرداشت توکن‌های جدید حاصل از فورک یک شبکه بلاکچینی به کیف پول مشخص شده.برداشت اتریوم کلاسیک (ETC) حاصل از فورک اتریوم به کیف پول کوین بیس.

برداشت معمولی از صرافی ارز دیجیتال

در این نوع، شما در یک صرافی ارز دیجیتال درخواست برداشت ارز دیجیتال یا ارز فیات می‌دهید.

برداشت سود حاصل از استیکینگ

برخی از صرافی‌های کریپتویی خدمات مختلفی از جمله استیکینگ ارائه می‌دهند. استیکینگ، مشابه با سپرده‌گذاری بانکی است و در ازای قفل کردن ارز دیجیتال برای یک دوره مشخص، به شما سود می‌دهد. شما می‌توانید این سود را به آدرس دیگری، مثلا کیف پول شخصی خود منتقل کنید.

حتما بخوانید: استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ + آشنایی با بهترین رمز ارزها برای استیک در ۲۰۲۴

ویت دراو سود معاملات در صرافی ارز دیجیتال

ممکن است شما تصمیم بگیرید سود معاملات خود را برداشت و به کیف پول خود منتقل کنید.

برداشت از بازی‌های تلگرامی

گفتیم که فرآیند برداشت صرفا مخصوص صرافی‌ها نیست و کاربردهای زیادی دارد. یکی از این کاربردها، برداشت از بازی‌های تلگرامی مثل نات کوین است. در این فرآیند شما در پلتفرم مبدا، مثلا مینی اپلیکیشن نات کوین روی گزینه Withdraw کلیک می‌کنید و با وارد کردن آدرس کیف پول مقصد، می‌توانید توکن‌های خود را برداشت کنید. اگر نمی‌دانید که نات کوین چیست؟

نات کوین یک ربات تلگرامی است که در ازای بازی‌های ساده در فضای تلگرام، ارز دیجیتال ایردراپ می‌کند. همستر کامبت، تپ سواپ، بلوم و CEX از ربات‌های تلگرامی مشابه نات کوین هستند و آموزش کسب درآمد دلاری از آن‌ها را می‌توانید در مقالات دیگر همین سایت مطالعه کنید.

حتما بخوانید: معرفی برترین ربات‌های ارز دیجیتال در تلگرام

مراحل برداشت نات کوین از بازی تلگرام نات کوین

برای برداشت نات کوین شما باید ابتدا یک کیف پول شخصی مثل تون کیپر (Tonkeeper) داشته باشید. در مرحله بعد، لازم است کیف پول خود را به ربات نات کوین متصل کنید و در آخر، برداشت کنید. این تراکنش به صورت خودکار مقداری توکن NOT به عنوان کارمزد از شما کسر می‌کند.

اما برای فروش نات کوین، نیاز دارید مقداری تون کوین در کیف پول خود داشته باشید تا کارمزد انتقال به صرافی را پوشش دهید. در پاسخ به سوال تون کوین چیست؟ باید بگوییم که تون کوین ارز دیجیتال تلگرام است که بلاک‌چین مختص به خود را دارد. نات کوین روی بلاک‌چین تون فعالیت دارد.

برداشت ارز دیجیتال حاصل از فورک

پس از هارد فورک شبکه‌های بلاکچینی، ممکن است شبکه جدیدی تشکیل شود. به دنبال آن، ممکن است ارز دیجیتال جدیدی نیز به بازار عرضه شود. این ارز دیجیتال بین هولدرهای کوین قدیمی توزیع می‌شود. حالا اگر شما در صرافی از کوین قدیمی داشته باشید، صرافی موظف است سهم شما از ارزهای جدید را پرداخت کند. پس از آن شما می‌توانید کوین‌های دریافتی را به کیف پول شخصی خود یا در سایر آدرس‌ها برداشت کنید.

ویت دراو (withdraw) در انواع صرافی ارز دیجیتال

در دنیای رمزارزها، دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارند که فرآیند برداشت از آنها ممکن است با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد:

برداشت از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

در ادامه مطلب برداشت از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال را به طور کامل توضیح می‌دهیم. با این حال، به طور خلاصه در این صرافی‌ها شما باید پس از ایجاد حساب کاربری و احراز هویت، در قسمت کیف پول، درخواست برداشت خود را ثبت کنید.

برداشت از صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

روند کار در صرافی‌های غیرمتمرکز از جمله یونی سواپ و پنکیک سواپ کمی متفاوت است. در این صرافی‌ها، شما کیف پول خودتان را متصل می‌کنید و عملا هر اتفاقی، از جمله تبدیل، خرید، وفروش ارز دیجیتال، در کیف پول شما انجام می‌شود.

علاوه بر این، صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین، برداشت در این صرافی‌ها منحصرا از طریق ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

هدف از ویت دراو withdraw چیست؟

برداشت ارزهای دیجیتال می‌تواند به دلایل مختلفی انجام شود، از جمله:

  • ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول شخصی: بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول‌های شخصی ذخیره کنند تا کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود داشته باشند.
  • استفاده از ارز دیجیتال برای خرید کالا یا خدمات: برخی از فروشگاه‌ها و ارائه دهندگان خدمات، ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند.
  • ارسال ارز دیجیتال به دیگران: می‌توانید ارز دیجیتال را به کیف پول دیگران ارسال کنید.
  • معامله ارز دیجیتال در یک صرافی دیگر: می‌توانید ارز دیجیتال خود را به یک صرافی دیگر منتقل کنید تا آن را با ارز دیجیتال دیگری معامله کنید.

مراحل ویت دراو (withdraw) در صرافی ارز دیجیتال

همانطور که بالاتر گفتیم، انواع مختلفی از درخواست‌های برداشت در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد. در این بخش، آموزش برداشت تومانی و ارز دیجیتالی از صرافی پول نو را بررسی می‌کنیم. پیش از هرکاری، شما باید در صرافی پول نو حساب کاربری ایجاد کرده و احراز هویت کرده باشید.

برداشت تومان از صرافی پول نو

برای برداشت تومان از صرافی پول نو مراحل زیر را طی کنید:

گام ۱: ورود به حساب کاربری

برای برداشت تومان از صرافی پول نو وارد حساب کاربری خود شوید.

گام ۲: انتخاب گزینه کیف پول و انتخاب برداشت

در مرحله بعد روی گزینه کیف پول کلیک کنید. حالا در ادامه، گزینه تومان را انتخاب کنید.

سپس روی گزینه «برداشت» کلیک کنید.

برداشت تومانی در صرافی پول نو
برداشت تومانی در پول نو

گام ۳: وارد کردن مبلغ

در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود، مبلغی که قصد دارید از حساب کاربری‌تان در صرافی پول نو برداشت شود را وارد کرده و در نهایت، پس از انتخاب کارت بانکی مورد نظر خود، بر روی «ثبت برداشت» کلیک کنید.

مقدار برداشت و شماره حساب
مقدار برداشت و شماره حساب

برداشت ارز دیجیتال از صرافی پول نو

برای برداشت ارز دیجیتال از صرافی پول نو مراحل زیر را طی کنید:

گام ۱: ورود به حساب کاربری

برای برداشت رمزارز از صرافی پول نو وارد حساب کاربری خود شوید.

گام ۲: انتخاب گزینه کیف پول و ارز دیجیتال موردنظر

در مرحله بعد روی کیف پول کلیک کرده و ارز دیجیتالی که قصد برداشت آن دارید را انتخاب کنید. در این مثال، ما تتر را انتخاب کرده‌ایم. در نهایت روی گزینه برداشت کلیک کنید.

برداشت ارز دیجیتال در صرافی پول نو
برداشت ارز دیجیتال

گام ۳: وارد کردن مقدار برداشت و آدرس مقصد

در این مرحله شما باید ابتدا شبکه مورد نظر خود را انتخاب کنید. برخی از ارزهای دیجیتال مثل تتر روی چندین شبکه ارائه شده‌اند. در این مثال ما شبکه ترون (TRC20) را انتخاب کرده‌ایم.

در فیلد بعدی، آدرس کیف پول مقصد روی همان شبکه را وارد کنید و در نهایت، مقدار ارز دیجیتالی که قصد برداشت آن را دارید مشخص کنید. پس از پر کردن این فیلدها روی گزینه «ثبت برداشت» کلیک کنید.

شبکه، آدرس و مقدار در برداشت ارز دیجیتال از پول نو
شبکه، آدرس و مقدار در برداشت از پول نو

روش‌های مختلف ویت دراو چیست؟

فرآیند برداشت ارز دیجیتال یا تومان در صرافی‌ها بسته به سطح احراز هویت کاربران متفاوت است. به طور کلی، دو نوع روش برداشت مختلف در صرافی‌ها وجود دارد که عبارتند از:

برداشت ریالی یا دلاری

در این نوع برداشت، کاربر ارز دیجیتال خود را فروخته و تبدیل به تومان یا ریال کرده است و به دنبال آن است تا آن را به حساب بانکی خود منتقل کنید.

در صرافی پول نو، حداقل برداشت تومان برای حساب کاربری سطح «سریع»، یک میلیون تومان و برای حساب کاربری سطح «حرفه‌ای» ۴۰۰ هزار تومان است. حداکثر میزان برداشت نقدی نیز با هر شماره شبا ۱۰۰ میلیون تومان است و کاربران می‌توانند تا ۴ شماره شبا در حساب کاربری خود ثبت کنند.

برداشت ارز دیجیتال

در این نوع برداشت، کاربر تصمیم دارد ارز دیجیتالی که در صرافی خریداری کرده را به یک کیف پول یا صرافی دیگر منتقل کند. این فرآیند نیز بسته به سطح احراز هویت متفاوت است.

در صرافی پول نو، کاربرانی که حساب کاربری‌شان سطح «سریع» است نمی‌توانند از امکان برداشت رمز ارز استفاده کنند و باید حساب کاربری‌شان را به سطح حرفه‌ای ارتقا دهند یا از ابتدا سطح «آنی» را انتخاب کنند. حداقل برداشت رمزارز برای کاربران سطح حرفه‌ای بسته به هر توکنی متفاوت است اما محدودیتی در حداکثر برداشت رمزارز وجود ندارد.

چرا ویت دراوها شکست می‌خورند؟

دلایل مختلفی می‌توانند برای عدم موفقیت برداشت (ویت دراو) در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود داشته باشد که در اینجا برخی از رایج‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم:

وارد کردن آدرس کیف پول اشتباه

برخی از ارزهای دیجیتال مثل تتر روی چند شبکه مختلف عرضه شده‌اند. در هنگام برداشت، باید شبکه صحیح را برای کوین خود انتخاب کنید. انتخاب شبکه اشتباه می‌تواند ارزهای دیجیتال‌تان را برای همیشه از دستتان خارج کند.

انتخاب نادرست کوین یا ارسال کوین اشتباه

یکی از رایج‌ترین دلایل عدم موفقیت درخواست‌های برداشت، انتخاب کوین اشتباه است. از اینکه کوین درستی را برای برداشت انتخاب کرده‌اید اطمینان حاصل کنید و حتما به نماد کوین دقت کنید.

انتخاب شبکه اشتباه برای کوین‌های چند بلاکچینی

هنگام برداشت، حتما به آدرس کیف پول مقصد توجه کنید. اگر آدرس اشتباهی وارد کنید و تراکنش نهایی شود، عملا هیچ راهی برای بازگرداندن کیف پول شما وجود نخواهد داشت.

شلوغی شبکه

در مواقعی که تقاضا برای برداشت یک ارز دیجیتال زیاد باشد، ممکن است شبکه شلوغ شود و تراکنش‌ها کند شوند؛ بنابراین، ممکن است تراکنش شما برای مدتی «در حالت انتظار» باقی بماند. در این شرایط معمولا کاری از دست شما برنمی‌آید و تا کم شدن ازدحام شبکه باید منتظر بمانید.

نداشتن موجودی کافی برای برداشت

در برخی از صرافی‌ها، برای برداشت ارزهای دیجیتال، حداقل مقداری تعیین شده است. اگر موجودی شما کمتر از مقدار حداقل باشد، نمی‌توانید برداشت انجام دهید.

راه حل ویت دراوهای ناموفق

در صورتی که درخواست برداشت شما با عدم موفقیت مواجه شده، ابتدا علت آن را در مواردی که بالاتر ذکر کردیم پیدا کنید. برای هرکدام از این دلایل، راه حلی وجود دارد که با هم بررسی کردیم، با این حال، اگر همچنان موفق به انجام برداشت نشده‌اید می‌توانید با تیم پشتیبانی صرافی تماس بگیرید و مشکل خود را در میان بگذارید.

توصیه می‌کنیم پیش از برداشت، حتما دستورالعمل‌های صرافی خود را به دقت مطالعه کنید. همچنین، می‌توانید در وهله اول مبلغ کمی را به عنوان تست برداشت کنید تا از اینکه همه‌چیز به درستی کار می‌کند مطمئن شوید. در نهایت، توصیه می‌کنیم از یک صرافی معتبر مثل پول نو، برای برداشت ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

جمع‌بندی

ویت دراو یا برداشت، فرآیندی است که طی آن شما از یک صرافی یا یک پلتفرم مثل ربات‌های تلگرامی، به آدرس یا حسابی دیگر، ارز دیجیتال یا ارز فیات منتقل می‌کنید. در این مطلب از پول نو ابتدا چیستی ویت دراو را توضیح دادیم و پس از بررسی انواع مختلف برداشت، مراحل ویت دراو تومان و ارز دیجیتال را زیر ذره‌بین بردیم. اگر سوالی در رابطه با ویت دراو ارز دیجیتال در ذهنتان باقی مانده، حتما در قسمت کامنت از ما بپرسید.

سوالات متداول

کارمزد برداشت چقدر است؟

کارمزد برداشت می‌تواند بسته به صرافی و ارز دیجیتال متفاوت باشد.

چقدر طول می‌کشد تا برداشت انجام شود؟

مدت زمان لازم برای برداشت می‌تواند بسته به صرافی و شبکه ارز دیجیتال متفاوت باشد.

آیا برای برداشت ارز دیجیتال به احراز هویت نیاز است؟

در برخی از صرافی‌ها برای برداشت ارز دیجیتال به احراز هویت نیاز است.

اگر آدرس کیف پول اشتباهی را وارد کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر آدرس کیف پول اشتباهی را وارد کنید، ممکن است وجوه خود را از دست بدهید و دیگر هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود نداشته باشد.

اگر در برداشت مشکلی دارم، چه کار کنم؟

اگر در برداشت مشکلی دارید، با پشتیبانی صرافی تماس بگیرید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

9

نظر مخاطبان (0)