درباره تحریم تتر چه می‌دانیم؟ آیا کاربران ایرانی در لیست سیاه Tether قرار دارند؟

تحریم تتر ایران
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

در بازار رمز ارزها کمتر کسی را می‌توان یافت که با ارز دیجیتال تتر آشنا نباشد. توکن USDT که توسط شرکت متمرکز Tether عرضه می‌شود چند وقتی است که اخبار و حواشی زیادی را به خود اختصاص داده است. از تردیدها در مورد ذخایر دلاری این شرکت به عنوان پشتوانه گرفته تا ممنوعیت معاملات آن در برخی کشورها و همچنین اقدامات این بنیاد در مورد مسدود کردن دارایی کاربرانی که در کشورهای لیست تحریم تتر قرار دارند. همه اینها از جمله حواشی مطرح شده در مورد تتر هستند. در این مقاله در مورد تحریم تتر و مسدود شدن حساب کاربران توسط این شرکت صحبت خواهیم کرد.

آیا تتر تحریم است؟

تحریم تتر در ایران

همان طور که گفتیم بحث‌ها و مسائل تتر پایان‌ناپذیر است. از دستکاری بازار گرفته تا انتشار بدون پشتوانه و کنترل توکن‌ها و ارتباط با گروه‌های غیرقانونی، این استیبل کوین همه این مسائل را دارد و حتی بیشتر!

در سال ۲۰۲۱، پرونده‌ای که دفتر دادستان نیویورک دو سال قبل علیه تتر و صرافی بیتفینکس تشکیل داده بود، بالاخره با جریمه ۱۸.۵ میلیون دلاری بسته شد. تتر (USDT) چیست و چرا جایگزین خوبی برای دلار است؟

این پرونده در ارتباط با ادعاهای نادرست تتر درباره پشتوانه دلاری این استیبل کوین بود. در حقیقت این بنیاد ادعا کرده بود که به ازای هر تتری که به بازار عرضه می‌کند، یک دلار آمریکا سپرده گذاری می‌کند.

همچنین، صرافی Bitfinex در سال ۲۰۱۸ متحمل از دست دادن وجوه گسترده‌ای شده که آن را افشا نکرده بود. این صرافی اظهارات نادرستی برای سرپوش گذاشتن بر این ضرر منتشر کرده و بخشی از آن با انتقال Tether پنهان شده بود.

در نهایت مقرر شد که تتر و بیتفینکس باید وضعیت ذخایر فعلی و هر نوع معامله بین دو شرکت را گزارش دهند. همچنین، باید گزارش‌هایی را به صورت عمومی از ذخایر نقدی و غیر نقدی خود اعلام کنند. در پایان، این دو شرکت از ارائه خدمات به کاربران ساکن نیویورک منع شدند.

اظهارات گمراه‌کننده تتر در رابطه با پشتوانه دلاری توکن USDT به نسبت یک‌به‌یک (۱:۱) با دلار آمریکا، تنها به این جریمه منتهی نشد. یک جریمه ۴۱ میلیون دلاری نیز به دلیل نقض قوانین معامله کالا توسط کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) نصیب این شرکت شد.

همزمان، آی فینکس، شرکت مادر صرافی بیت فینکس نیز به دلیل انجام معاملات کالای خرد خارج از بورس، به پرداخت ۱.۵ میلیون دلار محکوم شد.

ممنوعیت تتر در کانادا

اقدامات نیویورک در رابطه با تتر و بیت‌فینکس، قانون‌گذاران اوراق بهادار کانادا را نیز نگران کرد. این مسئله همچنین باعث شد این نهاد نسبت به شرکت Tether موضع منفی اتخاذ کنند. در نتیجه، یک رگولاتور اوراق بهادار کانادا، دو صرافی ارز دیجیتال در این کشور را از معامله Tether (USDT) منع کرد. این استیبل کوین تنها دارایی دیجیتال ممنوع در کشور کانادا تا به امروز است.

کمیسیون اوراق بهادار آنتاریو صرافی‌های Coinberry و Wealthsimple را از ارائه خدمات معاملاتی Tether منع کرده است. این دو، اولین صرافی‌ها در کانادا هستند که مجوز فعالیت دریافت کرده و می‌توانند خدمات تجارت ارز دیجیتال را در تمام استان‌های کانادا ارائه دهند.

این دو صرافی با وجود دریافت تأییدیه‌های نظارتی برای خدمات رسانی به کانادایی‌ها قادر به ارائه USDT نخواهند بود. هر چند این نهاد قانونگذار هیچ دلیلی برای تصمیم خود ارائه نکرد، با این حال یک وکیل کانادایی از مبارزات حقوقی بی‌پایان تتر و شرکت Bitfinex به عنوان یک عامل کلیدی برای ممنوعیت آن در انتاریو یاد کرد.

به هر حال، با وجود آنکه همچنان تحقیقات در مورد تتر در حال انجام است، این استیبل کوین همچنان در هر صرافی دیگری معامله می‌شود و بیشترین حجم معاملات را دارد. همچنین، این شرکت پس از یک وقفه کوتاه به تولید کنترل نشده توکن‌های جدید USDT بازگشته است. جالب است بدانید که تنها در ماه اوت، بیش از ۴ میلیارد USDT منتشر شده است.

به گزارش CoinGeek، فقط انتشار بدون پشتوانه نیست که برای Tether نگران‌کننده است، بلکه مشکل دیگری نیز وجود دارد که تترهای جدید به کجا می‌روند؟ برخی منابع افشا کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق توکن‌های تازه منتشر شده به Alameda Research و Cumberland، دو شرکت بازارساز با مشخصات مشکوک منتقل می‌شوند.

آیا تتر ایران را تحریم کرده است؟

دور زدن تحریم تتر

جالب است بدانید که تتر با وجود همه اتهاماتی که در مورد اقدامات غیرقانونی خودش مطرح است، به مجریان قانون نیز کمک می‌کند!

بنیاد Tether به عنوان یک شرکت متمرکز، می‌تواند آدرس‌هایی را که معتقد است در پولشویی یا هر جرم دیگری درگیر هستند، در لیست سیاه (Blacklist) قرار دهد. لیست سیاه به این معنی است که آدرس‌های مورد نظر نمی‌توانند توکن USDT را ارسال یا دریافت کنند. در واقع، توکن‌های Tether که در آن آدرس‌ها نگهداری می‌شوند، غیرقابل استفاده می‌شوند.

تتر با آژانس‌های مجری قوانین بین‌المللی کار می‌کند و در صورت لزوم، آدرس‌های مشکوک را مسدود می‌کند. طبق اطلاعات وب سایت The Block، این شرکت در سال ۲۰۱۷ شروع به ممنوع کردن برخی آدرس‌های بلاک چینی کرد که تا به امروز هم ادامه داشته است.

همچنین اخیراً، تتر سه آدرس در بلاک چین اتریوم حاوی ۱۶۰ میلیون دلار USDT را به درخواست مجریان قانون مسدود کرده است.

بنیاد Tether متعهد است که به روشی ایمن و شفاف عمل کند و در عین حال به تمام قوانین و مقررات دولتی پایبند باشد. این موارد شامل مقررات و تحریم‌های اقتصادی است که معاملات افراد و نهادهای مرتبط با کشورهای عضو تحریم را ممنوع می‌کند.

بنابر آخرین گزارش‌ها افراد مقیم کشورهای زیر از استفاده از پلتفرم تتر منع شده‌اند:

کوبا، کره شمالی، ایران، پاکستان، سنگاپور، سوریه، دولت ونزوئلا و کریمه. دسترسی کاربران به پلتفرم Tether در زمانی که در این کشورها هستند محدود خواهد شد.

انتشار این خبرها باعث نگرانی کاربران ایرانی شده و گهگاه اخباری از قفل شدن دارایی کاربران ایرانی به گوش می‌رسد. فریز کردن مکانیسمی است که تتر برای مسدود کردن حساب کاربران مشکوک به کار می‌برد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

همچنین، Tether دارای یک مکانیسم «بازیابی» است، به این معنی که می‌تواند USDT را قفل کند و در موارد خاص آن‌ها را دوباره منتشر کند. به عنوان مثال، اگر کاربری USDT را به آدرس اشتباهی ارسال کند، تتر می‌تواند با مسدود کردن USDT ارسال شده به آدرس اشتباه و صدور مجدد USDT جدید برای کاربر، به بازیابی آن کمک کند. از طریق ویژگی فریز آدرس، تتر توانسته است به کاربران و صرافی‌ها کمک کند تا ده‌ها میلیون دلار دزدیده شده توسط هکرها را بازیابی کنند.

چه راهکارهایی برای دور زدن تحریم‌های تتر وجود دارد؟

استیبل کوین‌های جایگزین تتر

همه این اتفاقات به این دلیل است که تتر یک شرکت متمرکز است و می‌تواند در دارایی‌های کاربران دخل و تصرف داشته باشد. هنوز افراد زیادی از USDT برای معاملات و یا خرید و فروش در صرافی‌های خارجی استفاده می‌کنند و به مشکلی هم برنخورده‌اند. اما نکته دقیقا اینجاست که این شرکت می‌تواند در هر زمان دارایی‌های این کاربران را مسدود کند، بنابراین بهتر است پیش از این اتفاق احتیاط‌های لازم را انجام دهیم.

آیا ماینینگ USDT امکان پذیر است؟ در مقاله «استخراج تتر» درباره آن بیشتر بخوانید

یکی از ساده‌ترین راهکارهای این مسئله این است که از استیبل کوین‌های غیر متمرکز جایگزین تتر استفاده کنیم. ارز دیجیتال DAI یک نمونه خوب و پرکاربرد است که به دلیل ماهیت غیر متمرکز خود نمی‌تواند در دارایی‌های کاربران دخل و تصرف کند. البته یکی از مشکلات این رمز ارز این است که صرافی‌های مختلف از معامله دای در برابر برخی از ارزها پشتیبانی نمی‌کنند.

البته در صرافی‌هایی مانند کوکوین یا بایننس جفت ارزهایی مانند دای/بیت کوین یا دای/اتر و سایر ارزهای مهم قابل معامله هستند، اما ممکن است در معامله ارزهای متفرقه با این استیبل کوین به مشکل بخورید. تتر چیست؟

راهکار دیگر که خیلی توصیه نمی‌شود این است که تنها برای معاملات کوتاه مدت از استیبل کوین تتر استفاده کنید و در سریع‌ترین زمان دارایی خود را به سایر رمز ارزها تبدیل کنید.

خرید و فروش تتر در صرافی پول نو

شما چه راهکارها و استیبل کوین‌هایی برای جایگزینی تتر و دور زدن تحریم تتر می‌شناسید؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)