استخراج اتریوم؛ بعد از Merge چه بر سر ماینرهای اتر (ETH) آمد؟

استخراج اتریوم
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

مدت‌ها بود که اتریوم در مسیر طولانی انتقال از پروتکل اجماع اثبات کار به اثبات سهام درجا می‌زد و برای یک بازه طولانی این کار به دلایل مختلف به تعویق انداخته بود. علیرغم تأخیرهای مکرر، تیم توسعه دهنده این شبکه با تلاش‌های بی‌وقفه خود،‌ بار دیگر ثابت کرد که هنوز با قدرت در حال ادامه فلسفه خود یعنی تمرکززدایی از سازوکارهای مالی و سایر حوزه‌های زندگی است. این شبکه به طور رسمی در سال 2022 با به‌روزرسانی به نام «merge» الگوریتم اجماع خود را به Proof of Stake تغییر داد که همراه با شبکه اصلی به زنجیره Beacon Chain می‌پیوندد. بیکن چین همان چیزی است که امکان استیک ETH را فراهم می‌کند و از پایان سال 2020 بسیاری از افراد برای حمایت از آن و کسب سود، توکن‌های اتر خودشان را در آن سهام‌گذاری کرده‌اند. پس از ارتقای merge، سختی شبکه اتریوم به دلیل «بمب سختی»، که مکانیزمی برای حذف انگیزه استخراج اتریوم به نفع استیکینگ است، افزایش یافت. همچنین، گس فی اتریوم نیز کاهش پیدا کرده است.

پیش تر به سوال اتریوم چیست؟ پاسخ داده‌ایم و اکنون نوبت آن رسیده تا استخراج اتریوم را بشناسیم!

نکته: اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲ به طور رسمی فرایند ادغام (Merge) خود را انجام داد و به زنجیره اثبات سهام انتقال یافت. مهم است بدانید که به همین دلیل اتریوم فعلی قابلیت استخراج ندارد و تنها یک فورکی از این ارز به نام ETHW را می‌توان استخراج کرد که به دلیل قیمت اندک آن صرفه‌ اقتصادی برای ماینرها ندارد.

به خاطر دلایلی که ذکر کردیم اطلاعات این مقاله صرفا برای آشنایی بیشتر با نحوه کارکرد مکانیزم اجماع قبلی اتریوم یعنی الگوریتم اثبات کار، کاربرد دارند.

استخراج اتریوم چیست؟

استخراج اتریوم به فرایند ایجاد بلاک‌ تراکنش‌های اتریوم در این شبکه گفته می‌شود. ماینینگ اتر (ETH) در سال‌های اخیر به یکی از فعالیت‌های سودآور بازار تبدیل شده بود، اما نهایتا با مهاجرت شبکه اتریوم از ساز و کار اثبات کار (Pow) به الگوریتم اثبات سهام (PoS) در سال ۲۰۲۲،‌ استخراج اتریوم منسوخ شد.

استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد؟

استخراج اتریوم

اتریوم نامی آشنا در دنیای کریپتوکارنسی است و کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشد. این شبکه که ابتدا با مکانیزم اثبات کار به فعالیت مشغول بود،‌ نهایتا در سپتامبر سال ۲۰۲۲ به طور کامل به ساز و کار اثبات سهام منتقل شد.

خالقان اتریوم از جمله ویتالیک بوترین، سال‌ها قبل نیز از مهاجرت این شبکه از مکانیزم اثبات کار به اثبات سهام صحبت کرده بودند، اما نهایتا این اتفاق در سال ۲۰۲۲ به وقوع پیوست و نهایی شد. به همین دلیل اکنون دیگر خرید دستگاه‌های ماینینگ گران قیمت برای استخراج اتریوم بی‌معنا به نظر می‌رسد.

برای آشنایی جامع با مفهوم ماینینگ، مقاله «استخراج چیست؟» را مطالعه کنید

اتریوم تا چه زمانی قابل استخراج است؟

تا چه زمانی می‌توان اتریوم استخراج کرد؟ پاسخ این سوال را در ابتدای همین مقاله عنوان کردیم. هرچند در گذشته ساز و کار شبکه اتریوم به نحوی بود که امکان ماین ETH را فراهم می‌کرد، اما اکنون این شبکه پا را فراتر گذاشته و به سمت ساز و کار اثبات سهام رفته است. اهداف اتریوم بسیار بلندپروازانه است و زنجیره فعلی آن قرار است در آینده چندین آپگرید مهم داشته باشد.

با ارتقای برنامه‌ریزی‌شده به اثبات سهام، کاربران می‌توانند تراکنش‌ها را بر اساس تعداد کوین‌هایی که سهام‌گذاری (استیک) می‌کنند، اعتبارسنجی کنند. هر کاربری که کوین‌های بیشتری استیک کند، احتمال بیشتری وجود دارد که برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه انتخاب شده و پاداش دریافت کند.

اکنون با تکمیل مرج اتریوم، استکینگ اتر بیشتر از قبل هموار شده و با روی کار آمدن پلتفرم‌هایی مانند لایدو دائو به راحتی می‌توان با هر مقدار سرمایه در این فرایند مشغول شد.

فرایند مایننینگ به طور کامل از رده خارج شده است. برای بررسی آینده اتریوم و اتفاقاتی که قرار است بعد از وقوع The Merge روی آن به وقوع بپیوندد، مقاله خواندنی «پیشبینی‌ آینده اتریوم در سال ۲۰۲۳؛ بلندپروازی‌های ویتالیک بوترین تا کجا ادامه دارد؟» را از دست ندهید.

چرا مردم همچنان تجهیزات استخراج برای ETH می‌خرند؟

مزایا استخراج اتریوم

پروتکل merge در گذشته چندین بار به تعویق افتاده بود و همین دلیلی شد برای اینکه بسیاری فکر کنند قرار نیست حالاحالاها سازوکار اتریوم به مکانیزم اثبات سهام منتقل شود. در نتیجه همچنان به خرید دستگاه‌های ماینینگ ادامه دادند، اما در نهایت با وقوع این مسئله پیش بینی این افراد برای کسب سود با استخراج اتریوم نقش بر آب شد.

استخراج اتریوم در سال‌های گذشته به یکی از بیزنس‌های پرسود در بازار کریپتوکارنسی تبدیل شده بود و دستگاه‌های ماینینگ اتر نیز هزینه‌های بالایی داشتند. اکنون اما به نظر می رسد باید بسیاری از این دستگاه‌های عملا بدون استفاده به فروش برسند.

تیم Ethereum و در راس آن ویتالیک بوترین، در ۵ سال گذشته بارها وعده مهاجرت شبکه به سمت الگوریتم اثبات سهام را داده بود. این در حالی است که تازه دو سال پیش در سال ۲۰۲۰ بود که زنجیره بیکن اتریوم، که امکان فعالیت الگوریتم اثبات سهام را ممکن می‌کند، توسعه داده شد.

راهنمای جامع استخراج ارز دیجیتال با موبایل در 2024

چه اتفاقی برای ماینرها خواهد افتاد؟

فرایند بمب سختی (Difficulty Bomb)، اساساً استخراج اتریوم را بی‌ارزش می‌کند، به این معنی که هرکسی که ETH استخراج می‌کرد یا باید به سراغ یک کوین دیگر برود یا کارت‌های گرافیک خود را فروخته و به استیکینگ روی بیاورد. ارزهای دیجیتال Proof of Work دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آنها را با این سخت‌افزارها استخراج کرد.

با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از ماینرهای ETH به دنبال رمز ارزهای جدید برای استخراج هستند، این گزینه‌های جایگزین اتریوم ممکن است با افزایش میزان کاربران، دیگر سودآور باقی نمانند. همچنین این احتمال وجود دارد که ادامه استخراج سودآور ارز دیجیتال به دلیل دغدغه‌های زیست محیطی دولت‌ها عملا از دور خارج شده و دیگر امکان پذیر نباشد.

بعد از اتریوم چی استخراج کنیم؛ رمز ارزهای جایگزین ETH برای استخراج

این سوال خیلی از افراد است که بعد از اتریوم چی ماین کنیم؟ حال که دیگر نمی‌توان ارز ETH را استخراج کرد، سراغ چه ارزهایی باید رفت؟

پس از وقوع merge، هش ریت شبکه Ethereum در سایر الگوریتم‌ها و بلاک چین‌ها توزیع شد که به طور قابل توجهی سود کمتری برای استخراج دارند. چندین ارز دیجیتال غیر از ETH وجود دارند که می‌توان آن‌ها را با استفاده از ریگ اتریوم استخراج کرد. این رمز ارزها شامل Ravencoin، Ethereum Classic، Ergo، Conflux، Firo، Beam و … هستند. با اینکه استخراج این ارزها در حال حاضر سودآور است، تقریباً به اندازه اتریوم سودآور نبوده و ارزش بازار بسیار کمتری دارند.

این امر باعث سختی بالاتری می‌شود که در نتیجه سود بسیار کمتری برای استخراج این رمز ارزها ایجاد می‌کند. همانطور که افراد بیشتری شروع به استخراج کوین‌های جایگزین می‌کنند، پاداش بلاک بین تعداد بیشتری از ماینرها تقسیم می‌شود و از نظر آماری، با همان سخت‌افزارها، مقادیر کمتری ارز نسبت به امروز دریافت خواهید کرد. تنها در صورتی که قیمت این توکن‌ها افزایش یابد، استخراج آنها برای ماینرها سودآور خواهد بود.

استخراج ارزهای جایگزین چه مشکلاتی دارد؟

هیچ یک از این توکن‌ها، به غیر از بیت کوین، مانند ETH در سودآوری برتری ندارند. در حال حاضر، ۹۰ درصد از ماینرهای GPU به احتمال زیاد، اتریوم استخراج می‌کنند، زیرا اتریوم در مقایسه با سایر کوین‌ها سودآوری بالایی دارد و نیازی به تعویض ماینرها به سایر کوین‌ها نیست.

پس از اینکه ETH به PoS رفت، چندین ارز برای استخراج با سودآوری مشابه وجود دارند. سودآوری هر کوین به صورت روزانه در نوسان خواهد بود. این بدان معنی است که ماینرها باید ارزهای مختلفی را استخراج کنند، در نتیجه شخص باید چندین کیف پول داشته باشد و مراقب باشد که کدام ارز دیجیتال قابل استخراج به طور روزانه سودآورتر است، و علاوه بر همه اینها، شخص باید به صورت دستی بین آنها سوئیچ کند و پیکربندی‌های متعددی را متناسب با هر کوین در سخت‌افزار خود اعمال کند.

ناگفته نماند که سودآورترین توکن ممکن است یک رمز ارز کوچک و بدون نام باشد که فقط در یک صرافی نه چندان قابل اعتماد فهرست شده باشد. بنابراین، شما به چند حساب در صرافی‌های مختلف نیاز دارید تا بتوانید رمز ارزهای استخراج شده را با یک ارز ترجیحی مبادله کنید. البته استخرهایی مانند NiceHash نیز وجود دارند که این مشکلات را برای کاربران خود حل کرده‌اند.

در هر صورت، انتخاب با شماست که به استخراج توکن‌های جایگزین روی بیاورید یا اینکه کلا از این کار دست کشیده و به دنبال استیک Eth بروید. در اینجا برای افرادی که به راه‌اندازی ریگ اتریوم علاقه دارند و احتمالا در آینده رمز ارزهای دیگری را برای استخراج جایگزین خواهند کرد، اصول این کار را بیان می‌کنیم.

درباره تفاوت بیت کوین و اتریوم در این لینک بیشتر بخوانید

ساخت اتریوم؛ کدام ماینر اتریوم استخراج می‌کند؟

بهترین ماینرهای اتریوم

ماینرهای اتریوم از کارت‌های گرافیکی (GPU) برای حل پازل‌های رمزنگاری به جای استخراج‌کننده‌های ASIC، استفاده می‌کردند. این بدان معنی است که ریگ‌های ماینینگ بین بیت‌کوین و ETH قابل تعویض نیستند.

بدون پرداختن به جزئیات فنی زیاد، چیزی که باید بدانید این است که حل این مسائل ریاضی دشوار است. این سختی با نرخ هش اندازه‌گیری می‌شود، واحدی که وقتی در تلاش برای تعیین بهترین استخراج‌کننده‌های اتریوم هستیم، درباره آن صحبت خواهیم کرد.

برای جلوگیری از ایجاد توکن‌های ETH به تعداد بیش از حد، این سختی به صورت پویا تنظیم می‌شد. هرچه ماینرهای شرکت کننده بیشتر بودند، حل کردن بلاک‌ها نیز سخت‌تر می‌شد. اساساً، هرچه نرخ هش پردازنده گرافیکی بیشتر باشد، پتانسیل دریافت پاداش بیشتر است.

سه راه برای استخراج اتریوم

  • استفاده از استخر استخراج (بهترین روش استخراج اتریوم)
  • استخراج به تنهایی
  • استفاده از خدمات استخراج ابری

شروع کار استخراج اتریوم

در اینجا همه چیزهایی که برای راه‌اندازی ریگ اتریوم نیاز دارید معرفی شده‌اند، هرچند همانطور که اشاره کردیم، عملا استخراج این رمز ارز امکان پذیر نیست.

  • یک کیف پول اتریوم برای نگهداری تمام ارزهای استخراج شده
  • درایورهای GPU
  • یک نرم‌افزار ماینینگ (Claymore Miner)
  • آدرس استخر ماینینگ (اگر می‌خواهید در استخر استخراج کنید).
  • کارت گرافیک (GPU) با حداقل 3 گیگابایت رم
  • یک سیستم عامل مناسب (ویندوز 7 یا 10 نسخه 64 بیتی).

سخت‌افزار استخراج ETH: چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برای راه‌اندازی بهترین ریگ استخراج اتریوم، ابتدا باید در موارد زیر سرمایه‌گذاری کنید:

  • مادربرد – باید مادربردی تهیه کنید که از تعداد GPUهایی که می‌خواهید راه‌اندازی کنید، پشتیبانی کند. هرچه GPUهای بیشتری داشته باشید، نرخ هش شما بیشتر خواهد بود.
  • CPU – نیازی نیست CPU گران باشد، زیرا ۹۹ درصد کارها توسط GPU انجام خواهد شد.
  • فضای ذخیره‌سازی – یک هارد دیسک کوچک با ظرفیت حدود ۵۰ گیگابایت که بتوانید سیستم عامل مورد نظر خود را به علاوه نرم‌افزار ماینینگ نصب کنید.
  • RAM – نیازی به حافظه پر سرعت هم نیست، همین که حداقل نیازهای سیستم عامل شما را برآورده ‌کند کافی است.
  • PSU (واحد منبع تغذیه) – این چیزی است که شما باید به آن با توجه به تعداد GPUهای موجود در سیستم خود و مصرف برق ترکیبی آنها توجه ویژه داشته باشید. برخلاف سایر اجزای ماینینگ، در این مورد باید هزینه کنید، زیرا این دستگاه پردازنده‌های گرافیکی شما را هدایت می‌کند.

نکاتی برای انتخاب کارت گرافیک

با توجه به این موارد، هنگام انتخاب جالب‌ترین بخش ریگ اتریوم، یعنی GPUها، باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • هش ریت – قدرت پردازشی پردازنده گرافیکی است که هر چه بالاتر باشد بهتر است.
  • Power Draw – قدرتی است که GPU برای عملکرد به آن نیاز دارد. دانستن این پارامتر ضروری است زیرا به شما کمک می‌کند تا PSU مناسب را انتخاب کنید و به شما امکان می‌دهد میزان برق مصرفی خود را نیز محاسبه کنید.
  • قیمت سخت‌افزار – برای انتخاب بهترین GPU برای استخراج اتریوم، باید قیمت اولیه آن را در نظر بگیرید. کارت گرافیک گران‌ترین بخش ریگ ماینینگ خواهد بود و در بلندمدت عاملی تعیین‌کننده در سوددهی است.

همچنین، پردازنده گرافیکی شما باید حداقل ۴ گیگابایت رم داشته باشد وگرنه قادر به استخراج اتریوم نخواهد بود. جدای از این موارد، داشتن یک اتصال اینترنتی پایدار نیز ضروری است. توصیه می‌کنیم به اتصالات بی‌سیم تکیه نکنید، بلکه دستگاه خود را مستقیماً با کابل اترنت به مودم/روتر متصل کنید.

ممکن است بخواهید بیش از یک GPU را به سیستم خود اضافه کنید. این کار باعث افزایش هش ریگ ماینینگ می‌شود. به خاطر داشته باشید که همه اینها نه تنها قیمت اولیه مورد نیاز را افزایش می‌دهد، بلکه مصرف برق سخت‌افزار ماینینگ را هم افزایش می‌دهد. این بدان معناست که شما باید روی یک منبع تغذیه قدرتمندتر (PSU) سرمایه‌گذاری کنید که قیمت بیشتری نیز دارد.

به عنوان مثال، اگر یک GPU حدود ۳۰۰ وات برق مصرف می‌کند و PSU شما ۵۰۰ وات را پشتیبانی می‌کند، نمی‌توانید GPU دیگری به آن اضافه کنید. در این مورد، باید از یک PSU با قدرت پشتیبانی حداقل ۷۰۰ وات استفاده شود.

علاوه بر این، استخراج نه تنها برق مصرف می‌کند، بلکه گرمای زیادی نیز تولید می‌کند. برای این کار، باید آنها را به طور مؤثر تهویه و خنک کنید، که هزینه آن هم به قبض برق اضافه می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

بهترین سخت‌افزارهای استخراج ETH برای سال 2023

هرچند در سال ۲۰۲۲ هنوز امکان ماین کردن اتریوم امکان پذیر بود، اما امسال یعنی ۲۰۲۳ دیگر انجام این فعالیت امکان پذیر نخواهد بود. در ادامه می‌توانید لیستی از کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم، که در گذشته کاربرد داشتند، را مشاهده کنید.

  1. AMD Radeon R9 295X2 قیمت: 1500-1300 دلار
  2. AMD Radeon R9 HD 7990 قیمت: 1000 دلار
  3. AMD Radeon RX 480 قیمت: 180-150 دلار
  4. NVIDIA Geforce GTX 1070 قیمت: 500-450 دلار
  5. NVIDIA Geforce GTX 1080 Ti قیمت: 600-400 دلار
  6. NVIDIA Titan V قیمت: 3000-2000 دلار
  7. AMD Radeon RX Vega 64 قیمت: 350 دلار
  8. AMD R9 390 350-250 دلار
  9. AMD Radeon RX 580 قیمت: 250-150 دلار
  10. NVIDIA Geforce GTX 1660ti قیمت: 400-300 دلار
  11. NVIDIA GeForce RTX 2060 قیمت: 550-400 دلار
  12. Radeon VII قیمت: 800-600 دلار

نرم‌افزار ماینینگ چیست؟

به بیان ساده نرم افزار ماینینگ، برنامه‌ای است که از کارت‌های گرافیک (GPU) کامپیوتر شما به عنوان منابعی برای حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کند. پس از حل معادلات، داده‌ها به بقیه بلاک چین اضافه می‌شوند.

نرم‌افزار ماینینگ ورودی و خروجی سخت‌افزار شما را کنترل می‌کند و در عین حال اطلاعاتی بسیار کاربردی مانند سرعت ماینر، سرعت فن، دما و نرخ هش را به شما نشان می‌دهد.

بهترین نرم‌افزارهای استخراج اتریوم

  1. ETHminer
  2. CGMiner
  3. BitMinter
  4. Claymore
  5. WinETH
  6. Minergate
  7. BFGMiner
  8. Geth
  9. EasyMiner
  10. Miner-Server

کارایی یک نرم‌افزار ماینینگ به کیفیت استخرهای استخراجی که با آن‌ها کار می‌کنید و سخت‌افزار استخراج اتریوم نیز بستگی دارد.

انواع استخر اتریوم؛ بهترین استخر استخراج اتریوم

استخرهای استخراج اتریوم

به منظور اطمینان از سودآوری استخراج، پیوستن به یک استخر استخراج توصیه می‌شود. استخراج انفرادی یک تکنیک منسوخ بوده و شانس دریافت پاداش در آن بسیار کم است. بنابراین بسیاری از افراد به استخرهای استخراج رو آورده‌اند.

استخراج ارزهای دیجیتال بسیار رقابتی است و شما خود را در مقابل استخرهای استخراج بزرگ قرار خواهید داد. از آنجایی که نرخ هش ترکیبی آنها بسیار بالاتر از شما خواهد بود، دریافت پاداش ETH برای یک بلاک پیش از آنها شبیه برنده شدن در لاتاری است.

به این ترتیب، استخرهای ماینینگ بهترین گزینه برای کسب سود هستند. Ethermine، Nanopool، xnpool، Sparkpool و Miningpoolhub از محبوب‌ترین استخرهای استخراج هستند. استخرهای استخراج معمولاً کارمزد ۱ درصدی از کاربران دریافت می‌کنند.

همچنین، Ethermine یکی از بزرگترین استخرهای استخراج، کاربران ایرانی را تحریم کرده و حساب‌های آنها را مسدود کرده است. بنابراین، متأسفانه Ethermine دیگر بهترین استخر اتریوم برای ایران نخواهد بود و باید از گزینه‌های دیگری استفاده کرد.

چگونه اتریوم استخراج شده را به کیف پول انتقال دهیم؟

هنگامی که به یک استخر استخراج می‌پیوندید، آدرس کیف پول‌تان را در اختیار استخر قرار می‌دهید و پاداش استخراج شما به آن ارسال می‌شود. سپس می‌توانید توکن‌های پاداش خود را از کیف پول‌تان به صرافی پول نو انتقال داده و به فروش برسانید.

آیا استخراج اتریوم قانونی است؟

ماینرها در رده دستگاه‌های کارت‌خوان قرار گرفته و واردات آنها قانونی است. هرچند که برای واردات این نوع دستگاه‌ها به غیر از مجوز رسمی از وزارت صمت، مجوز‌های دیگری هم لازم است.

استخراج رمز ارز‌ها بر اساس قوانین مصوب در حوزه رمز ارز‌ها، از جمله ETH قانونی تلقی می‌شود. البته تنها افرادی که اقدام به اخذ مجوز استخراج از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌کنند، مشمول این قانون خواهند بود. افرادی که شرایط اخذ مجوز استخراج بیت کوین را دارند، می‌توانند برای استخراج اتریوم هم اقدام کنند.

اگر این مقاله را دوست داشتید،‌ پیشنهاد می‌کنیم مطلب «استاندارد ERC-20 چیست؟» را نیز مطالعه کنید.

جمع‌بندی

انتظار می‌رود که اکثر ماینرها، سخت‌افزار خود را اکنون که merge به وقوع پیوسته است از چرخه فعالیت خارج کنند. در سال ۲۰۲۱، بازار کارت‌های گرافیکی به‌طور باورنکردنی رقابتی بوده است، به‌طوری‌که GPUهای مستعمل به‌صورت آنلاین با قیمتی بسیار بیشتر از مدل کارنکرده به فروش رسیدند. بنابراین منطقی است است که عده‌ای از ماینرها سخت‌افزارهای خود را فروخته و در استیکینگ سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد تغییر تمرکز روی استیکینگ با اجرای یک گره اعتبارسنجی در بلاک چین اتریوم معقول‌ترین گزینه‌ای است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. هر چند ماینرها نگرانی‌های منطقی‌ای برای کاهش میزان سود خود در شبکه جدید اتریوم دارند، اما باید به خاطر داشت که مهاجرت اتریوم به اثبات سهام نیز باز هم پاداش‌های خوبی را به اعتبارسنج‌های خود می‌دهد.

در حالی که بخشی از ماینرهای ETH پردازنده‌های گرافیکی خود را به فروش رسانده‌اند، ماینرهایی نیز هستند که به ماینینگ ارزهای جایگزین روی آورده‌اند. سودآوری ممکن است در ابتدا ناچیز باشد، اما احتمال ادامه سودآوری یک جامعه ماینینگ کوچک‌تر وجود دارد زیرا قیمت ارزها از سختی استخراج پیروی کرده و با بالا رفتن سختی افزایش می‌یابد. همه اینها به این امر بستگی دارد که آیا رمز ارزهای جایگزین به اندازه کافی رشد می‌کنند تا پذیرای ماینرها باشند یا خیر.

شما جزء کدام دسته هستید؟ آیا از حامیان اتریوم ۲ و استیک اتریوم هستید؟ یا این که فرایند استخراج را به نحوی دیگر ادامه خواهید داد؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

خرید اتریوم
0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)