کپی تریدینگ چیست؟ معرفی و بررسی بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ در سال 2023

کپی ترید چیست؟
جمال نوری

زمان مطالعه :

10 دقیقه

پس از رشدهای چند برابری بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر، تب معامله‌کردن و کسب سود بسیار بالا گرفت و بسیاری از افراد به دلیل نداشتن تجربه کافی ضررهای سنگینی را متحمل شدند. به همین دلیل برای ورود افراد تازه‌کار به بازارهای مالی راه‌حل‌های بسیاری به وجود آمد، یکی از این راه‌حل‌ها کپی تریدینگ (Copy Trading) است. امروز و در این مقاله قصد داریم در مورد کپی تریدینگ، مزایا و معایب کپی تریدینگ، برترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ در سال ۲۰۲۲ و… صحبت کنیم. اگر مایلید در مورد این موضوعات بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کپی تریدینگ (Copy Trading) چیست؟

کپی تریدینگ همان‌طور که از نام آن مشخص است، به معنی کپی‌کردن استراتژی و معاملات تحلیل‌گران حرفه‌ای در هر بازاری است. اگر از خاطرات مدرسه به یادآورید، می‌دانید که برای به دست آوردن نمره قبولی در دروس دو راه وجود دارد یا شما باید به حد کافی درس را مطالعه و تسلط کافی بر روی آن داشته باشید یا باید از روی فردی که مطمئن هستید که به درس مسلط است تقلب کنید. برای معامله کردن در بازارهای مالی نیز یا باید تسلط کافی به روش‌های تحلیلی داشته باشید و یا باید از تحلیل‌گری که تسلط کافی دارد، کمک بگیرید.

در بازارهای مالی مانند کریپتو، دو روش کلی برای کسب درآمد به وسیله خرید یک دارایی دیجیتال وجود دارد: ۱- سرمایه گذاری ۲- معامله گری. تفاوت این دو روش در این است که در حالت اول فرد مقداری از سرمایه خود را به خرید ارزهای دیجیتال و هولد آن‌ها اختصاص می‌دهد، اما در روش دوم معامله‌گر در بازه‌های کوتاه مدت به نوسان گیری از رمز ارزها می‌پردازد.

در هر معامله به روش کپی تریدینگ دو نفر دخیل هستند، فردی که سیگنال خرید یا فروش را دریافت می‌کند و تحلیل‌گری که استراتژی و روش معاملاتی خاص خود را دارد و دیگران از روی معاملات آن کپی می‌کنند. اگر در مورد معامله‌گری دانش کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «ترید چیست؟» را از دست ندهید.

انواع کپی ترید

کپی تریدینگ بر اساس میزان کنترلی که بر روی سرمایه و معاملات خود دارید به سه دسته زیر تقسیم می‌شود.

کپی تریدینگ دستی (Manual)

شباهت زیادی به معاملات عادی یا شخصی هر فرد دارد. در این روش شما با بررسی‌های شخصی خود، تصمیم خواهید گرفت که آیا معامله پیشنهادی فرد مورد نظر را انجام دهید یا انجام ندهید. این روش به سوشال تریدینگ (Social Trading) نیز معروف است. به زبان ساده‌تر در این روش افرادی تحلیل‌ها و معاملاتی را منتشر می‌کنند و افرادی که مایل هستند، می‌توانند این معامله را در حساب کاربری خود انجام دهند.

کپی تریدینگ نیم خودکار (Semi-Automated)

 در این نوع از کپی تریدینگ افراد، معاملات و استراتژی معامله‌گر منتخب خود را مشاهده می‌کنند و می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام معاملات به صورت دستی و کدام معاملات به صورت خودکار انجام شود. 

کپی تریدینگ خودکار (Automated)

در این نوع از کپی تریدینگ پس از انتخاب معامله‌گر و استراتژی، تمام معاملات به‌صورت خودکار و بدون نیاز به صاحب حساب کپی می‌شود.

بهترین استراتژی های ترید برای کسب سود در سال 2024

بهترین پلتفرم کپی تریدینگ ۲۰۲۲

قبل از نحوه آموزش کپی ترید باید یک سایت کپی تریدینگ که با شرایط شما سازگار است، انتخاب کنید. باید بدانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کپی ترید، انتخاب پلتفرم کپی تریدینگ است. در ادامه به بررسی بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ در سال ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت. هیچ‌کدام از سایت‌های کپی ترید که در این بخش معرفی خواهند شد، مورد تایید صددرصدی صرافی پول نو نیستند و هر فرد باید بر اساس میزان ریسک‌پذیری و موقعیت جغرافیایی خود یک سایت کپی ترید برای خود انتخاب کند.

پلتفرم ای ترو (eToro)

پلتفرم کپی تریدینگ ای ترو

ای ترو یک بروکر محسوب می‌شود که امکان کپی تریدینگ را در بازار فارکس، سهام و کریپتو برای کاربران خود فراهم کرده است. کاربران برای استفاده از امکانات این بروکر باید احراز هویت شوند که با توجه به تحریم‌های ایران برای کاربران داخل ایران این امکانات قابل دسترس نیست. اگر خارج از ایران سکونت دارید با احراز هویت می‌توانید از بخش کپی تریدینگ این پلتفرم استفاده کنید.

مزایا

  • پشتیبانی از سهام، جفت ارزهای فارکس و ۱۶ ارز دیجیتال
  • وجود هزاران معامله‌گر تایید شده برای کپی تریدینگ
  • امکان نظر دادن نسبت به عملکرد معامله‌گران 
  • نیاز به اتصال به سایتی خارج از بروکر نیست

معایب

  • برای کاربران داخل ایران قابل استفاده نیست
  • معامله‌گران فقط در سود شریک هستند

صرافی بای بیت (bybit)

بخش کپی ترید در صرافی بای بیت

صرافی بای بیت یک بخش برای کاربران خود ایجاد کرده است که کاربران بتوانند به‌راحتی از کپی تریدینگ کسب سود کنند. تحلیل‌گران حرفه‌ای می‌توانند با ایجاد یک حساب کاربری و احراز هویت در این صرافی تبدیل به یک تریدر در این بخش شوند و کاربران مبتدی نیز می‌توانند با انتخاب تریدری مناسب از معاملات آن سود ببرند. تریدرها ۱۰ درصد از سود فالوورهای (کسانی که معاملات آن‌ها را کپی می‌کنند) خود را دریافت کنند.

مزایا

  • نیاز به اتصال به سایتی خارج از صرافی نیست
  • امکان استفاده از اهرم تا ۱۰۰ برابر
  • انجام معاملات به‌صورت خودکار

معایب

  • تریدرها برای استفاده از این بخش نیاز به احراز هویت دارند
  • تریدرها فقط در سود شریک هستند و زیان به عهده فالوورهاست
  • بای بیت برای بخش کپی تریدینگ خود فقط از ۱۵ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند

تری کاماز (3commas)

سایت کپی تریدینگ تری کاماز

تری کاماز یک پلتفرم برای ساخت ربات معامله‌گر است. شما می‌توانید در این سایت ربات خود را بر اساس استراتژی خود بسازید و یا از ربات دیگر معامله‌گران استفاده کنید. این سایت به‌وسیله API به صرافی‌هایی مانند بایننس، بای بیت و… متصل می‌شود و بر اساس استراتژی شما معامله می‌کند. این سایت دارای حساب‌های رایگان و غیر رایگان است. 

مزایا

  • امکان ساخت ربات معامله‌گر
  • امکان اتصال به ۱۸ صرافی معتبر خارجی
  • امکان انجام معاملات اسپات و فیوچر

معایب

  • برای استفاده از تمام امکانات سایت نیاز به پرداخت هزینه است
  • ایجاد ضررهای ناخواسته توسط ربات‌های معامله‌گر

شریمپی (Shrimpy)

شریمپی Shrimpy سایت

شریمپی مانند تری کاماز یک بستر برای ساخت ربات معامله‌گر است. کاربران می‌توانند در این پلتفرم با استراتژی خود اقدام به ساخت ربات معامله‌گر کنند، همچنین می‌توانند از ربات دیگر معامله‌گران برای کپی تریدینگ استفاده کنند. 

مزایا

  • امکان اتصال به ۱۶ صرافی معتبر
  • امکان ساخت ربات با استراتژی‌های مختلف
  • وجود ابزارهای مدیریت سرمایه

معایب

  • استفاده از تمام امکانات این سایت نیازمند پرداخت هزینه است
  • ضرر و زیان ناخواسته توسط ربات‌ها

پلتفرم TraderWagon 

پلتفرم TraderWagon

صرافی بایننس در بخش کپی تریدینگ خود لینک سایت TraderWagon را قرار داده است. شما می‌توانید با داشتن یک حساب در صرافی بایننس و اتصال آن به این سایت از خدمات کپی تریدینگ استفاده کنید.

مزایا

  • اتصال راحت به صرافی بایننس
  • امکان آنالیز تریدرها

معایب

  • برای تبدیل‌شدن به یک تریدر در این سایت نیاز به احراز هویت در صرافی بایننس است
  • فقط به صرافی بایننس متصل می‌شود

پلتفرم Coinmatics

سایت Coinmatics  

 Coinmatics یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ در ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. این سایت در حال حاضر حدود ۲۰۰ استراتژی را برای کپی‌کردن در اختیار کاربران قرار داده است. این سایت در زمان نوشتن این مقاله اتصال به ۴ صرافی بایننس، بای بیت، اف تی اکس و او کی اکس را پشتیبانی می‌کند و می‌توان معاملات اسپات و فیوچرز را در آن انجام داد.

مزایا

  • استراتژی‌های زیاد برای معامله
  • امکان معاملات اسپات و فیوچر

معایب

  • برای دسترسی به امکانات بیشتر نیاز به پرداخت هزینه است

آموزش کپی تریدینگ در بازار کریپتو

برای استفاده از کپی ترید می‌توانید از صرافی‌هایی مانند بای بیت که امکان کپی ترید را درون صرافی قابل دسترس کرده است، استفاده کنید. مزیت اصلی این صرافی‌ها این است که نیازی به متصل شدن به سایت یا پلتفرم دیگری نیست، اما اگر قصد دارید که از سایت‌هایی همچون Coinmatics استفاده کنید، نگران نباشید. نحوه کار با سایت‌های کپی تریدینگ بسیار شبیه به یکدیگر و ساده است. برای کار با سایت‌های کپی تریدینگ ابتدا باید یک حساب کاربری در آن بسازید. حال باید یک API KEY از صرافی که در آن حساب دارید دریافت کرده و در پلتفرم کپی تریدینگ وارد کنید. برای درک بهتر نحوه اتصال صرافی بایننس به coinmatics را آموزش خواهیم داد.

آموزش کپی تریدینگ در بایننس

برای اتصال صرافی بایننس به coinmatics ابتدا باید یک حساب کاربری در coinmatics بسازیم. نحوه ساخت حساب در این پلتفرم کپی ترید بسیار ساده است و فقط نیازمند یک ایمیل است به همین دلیل از توضیح ساخت حساب کاربری چشم‌پوشی می‌کنیم. پس از ساخت حساب کاربری کافی است بر روی گزینه Add Account کلیک و صرافی بایننس را انتخاب کنید. 

کپی تریدینگ بایننس

پس از انتخاب صرافی بایننس توضیحات را مطالعه کرده و بر روی گزینه Next Step کلیک کنید. در صفحه بعد نحوه ایجاد یک API در صرافی بایننس آموزش داده شده است. اکنون دوباره بر روی Next Step کلیک کرده و به صفحه بعدی بروید. در این مرحله به یک API Key و Secret Key نیاز دارید.

ورود مشخصات

برای دریافت API Key و Secret Key وارد حساب خود در صرافی بایننس شده و بر روی API Management کلیک کنید.

داشبورد بایننس

سربرگ API Management در بایننس

در مرحله بعد بر روی Create API کلیک کنید. باید توجه داشته باشید برای ایجاد API باید احراز هویت دو مرحله‌ای (two-factor authentication) را فعال کرده باشید.

ساخت API بایننس

در بخش بعدی می‌توانید اختیاراتی که سایت کپی تریدینگ با API به دست می‌آورد را مشخص کنید. بهتر است فقط دو گزینه مشخص شده را فعال کرده و API Key و Secret Key را کپی کنید. با قراردادن API Key و Secret Key در سایت coinmatics مراحل اتصال به پایان می‌رسد.

مراحل کپی ترید بایننس

نحوه کسب درآمد از کپی تریدینگ

نحوه کسب درآمد از پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ بسیار ساده است. شما می‌توانید در این سایت‌ها با انتخاب درست یک معامله‌گر از کپی‌کردن معاملات وی سود کسب کنید، همچنین اگر شما خود را یک تحلیل‌گر حرفه‌ای می‌دانید، می‌توانید اقدام به ایجاد یک حساب تریدر در این سایت‌ها کنید. با فعالیت چندماهه و کسب سودی مستمر افرادی اقدام به کپی‌کردن معاملات شما خواهند کرد و شما می‌توانید از این طریق نیز سود کسب کنید.

کپی تریدینگ در ایران

کپی تریدینگ در ایران هنوز به‌صورت دستی انجام می‌شود و پلتفرمی برای انجام معاملات خودکار در ایران وجود ندارد. بسیاری از افراد در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار و فروش سیگنال‌هایی می‌کند و کاربران با پرداخت هزینه و یا به‌صورت رایگان از این سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. این شیوه مشکلات بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان نداشتن سابقه معاملاتی از فرد سیگنال‌دهنده دانست. این موضوع می‌تواند باعث ضررهای سنگینی برای افراد شود.

مزایای کپی تریدینگ

کپی تریدینگ مزایای مختلفی دارد، مثلا از آنجایی که روانشناسی بازار یکی از مهم‌ترین ارکان معامله‌گری است و معمولا تریدرهای مبتدی در این مهارت ضعیف هستند،کپی کردن معامله‌گران حرفه‌ای می‌تواند به آن‌ها اعتماد بنفس قابل توجهی دهد. علاوه بر این از مهم‌ترین مزایای کپی ترید می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • دسترسی آسان
  • امکان استفاده از چند استراتژی
  • افزایش دانش و تجربه با مشاهده معاملات افراد حرفه‌ای
  • صرفه‌جویی در وقت
  • کسب سود برای معامله‌گران مبتدی و حرفه‌ای

معایب کپی تریدینگ

از آنجایی که در کپی ترید شما عملا سرمایه خود را به توانایی‌های تحلیل و معامله‌گری فردی دیگر می‌سپارید، در صورت عدم شایستگی این فرد ممکن است ریسک لیکویید شدن دارایی‌تان وجود داشته باشد. از مهم‌ترین معایب کپی تریدینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.:

  • عدم کنترل و مدیریت بر معاملات 
  • تحلیل‌گران فقط در سود شریک هستند و ضرر به عهده کاربران خواهد بود
  • کارمزد بالای برخی از پلتفرم‌های کپی تریدینگ

پرسش و پاسخ

کپی تریدینگ چیست؟

به کپی‌کردن معاملات تحلیل‌گران حرفه‌ای در هر بازاری کپی تریدینگ می‌گویند. کپی ترید البته ریسک‌های خاص خود را نیز دارد و باید برای انجام درست آن ابتدا به اندازه کافی درباره تریدر تحقیق کنیم.

آیا می‌توان از کپی تریدینگ کسب سود کرد؟

اگر بتوانید یک معامله‌گر حرفه‌ای که با خصوصیات شما سازگار باشد بیابید، می‌توان امیدوار بود که با استفاده کپی تریدینگ سود مناسبی کسب کنید. البته یافتن چنین فردی کار بسیار دشواری خواهد بود.

جمع‌بندی

بازارهای مالی به‌واسطه مشاهده سریع نتایج برای بسیاری از افراد هیجان‌انگیز و جذاب است؛ اما باید بدانید که در بازارهای مالی اکثر افراد ضرر خواهند کرد. کپی تریدینگ یا کپی ترید به دلیل وجود این موضوع به وجود آمده است. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم در مورد کپی تریدینگ، بهترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ در سال ۲۰۲۲، مزایا و معایب کپی تریدینگ و … صحبت کنیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید، خوشحال خواهیم شد که در بخش کامنت‌ها با ما سوال خود را به اشتراک بگذارید. همکاران ما در صرافی پول نو در تلاش‌اند در اسرع وقت به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
elyas
elyas
1 ماه قبل

سپاس

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

4

نظر مخاطبان (1)