همه چیز درباره Bep20؛ استاندارد توکن شبکه بایننس

bep20 چیست؟
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

اکوسیستم وب ۳ (Web3) با توجه به نوآوری‌های جدیدی مانند صنعت NFT و DeFi روز به روز در حال رشد است. با این حال، با معرفی شبکه‌های جدید بلاک چین مانند بایننس اسمارت چین (BSC) قوی‌تر هم شده است. در حالی که اتریوم اولین تلاش برای توسعه قراردادهای هوشمند بود، BSC با استاندارد توکن BEP-20 در حال افزایش محبوبیت است. جالب اینجاست که برخی از توسعه‌دهندگان ادعا کرده‌اند که BEP20 جایگزین بهتری در مقایسه با استاندارد توکن ERC20 در اتریوم است. بنابراین، بسیاری از علاقمندان دنیای وب ۳ می‌خواهند بدانند BEP20 چیست و چگونه از زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند؟ در این راهنما به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

BEP20 چیست و دلایل راه‌اندازی آن چه بود؟

استاندارد BEP-20

بحث در مورد بستر BEP20 برای توکن‌ها به شدت بر درک اساسی ارتباط BEP و BSC متکی است. صرافی بایننس، زنجیره بایننس (Binance Chain) را با هدف فعال کردن تراکنش‌های سریع‌تر در این صرافی معرفی کرده است. زنجیره بایننس بر حل مشکلات طراحی متمرکز است تا از ازدحام شبکه کاسته و به تراکنش‌ها سرعت ببخشد.

البته زنجیره بایننس با وجود امکان تراکنش‌های سریع‌تر، محدودیت‌هایی برای راه‌اندازی DEXها و اجرای قراردادهای هوشمند در رقابت با اتریوم داشت. از این رو، بایننس اسمارت چین (BSC) یا همان زنجیره هوشمند بایننس به عنوان یک پاسخ مطلوب برای تطبیق قراردادهای هوشمند در کنار تراکنش‌های خودکار تکامل یافت. این تغییرات برای بهبود پروتکل و همچنین بهینه‌سازی سرعت آن و هزینه تراکنش انجام شده است.

از آنجایی که زنجیره بایننس و بایننس اسمارت چین (BSC) شبکه‌های بلاک چین متفاوتی هستند، استانداردهای توکن متفاوتی دارند. زنجیره بایننس از استاندارد توکن BEP2 و زنجیره هوشمند بایننس از استاندارد BEP20 استفاده می‌کنند.

اساساً، BEP20 به یک استاندارد توکن اشاره دارد که برای ایجاد توکن در BSC استفاده می‌شود، درست مانند استاندارد ERC20 برای ایجاد توکن در شبکه اتریوم. بستر BEP20 یک ابزار حیاتی برای تسهیل توسعه قراردادهای هوشمند در زنجیره هوشمند بایننس است. بایننس کوین چیست؟

معماری دو زنجیره‌ای بایننس چگونه کار می‌کند؟

بایننس از زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس به موازات یکدیگر با استفاده از رمز ارز BNB استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۲، بایننس نام زنجیره هوشمند بایننس (BSC) را به زنجیره BNB (BNB Chain) تغییر داد.

هر دو زنجیره مستقل از یکدیگر هستند و این معماری دو زنجیره‌ای کم و بیش شبیه یک پل (bridge) است. بایننس از این پل استفاده می‌کند که دارای مجموعه‌ای منحصر به فرد از مکانیسم‌ها برای جابه‌جایی یکپارچه دارایی ها و تعامل‌پذیری است. توجه به این نکته مهم است که BSC کاملاً مستقل از زنجیره بایننس عمل می‌کند. همچنین، بستر BEP2 نسبت به بستر BEP-20 سرعت تراکنش‌های کمتر و هزینه تراکنش‌های بالاتری دارد.

بریج ارز دیجیتال چیست؟ چطور شبکه یک ارز را تغییر دهیم؟

تعریف استاندارد BEP20 و کاربرد آن

اولین چیزی که باید قبل از ایجاد آدرس BEP20 بدانید، تعریف استاندارد BEP20 است. BEP20 یک استاندارد توکن برای زنجیره هوشمند بایننس است و از بسیاری جهات مانند استاندارد ERC20 عمل می‌کند. استاندارد BEP20 برای زنجیره هوشمند بایننس برای هر توکنی که در BSC ایجاد یا راه‌اندازی شده است، قابل اجرا است. علاوه بر این، BEP20 از ایجاد «Peggy Coins»، دسته‌ای از توکن‌های منحصربه‌فرد که دارایی‌های مختلفی می‌توانند پشتوانه آن‌ها باشند، پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که اتریوم کارمزد گس دارد، BNB نیز برای تراکنش‌های مربوط به توکن‌های BEP20 در شبکه زنجیره هوشمند بایننس به عنوان کارمزد پرداخت می‌شود. هر کسی می‌تواند توکن‌های زنجیره هوشمند BEP20 بایننس را با کمک آموزش‌های ساده ایجاد کند. بنابراین، BEP20 یک جنبه جدایی‌ناپذیر از رشد BSC به عنوان یک ابزار حیاتی برای توسعه وب ۳ است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

پارامترهای استاندارد توکن BEP20

استاندارد BEP20 پارامترهای مختلفی دارد که عملکردهای متمایز توکن‌های BEP20 را تعریف می‌کنند. پارامترهای قابل توجه استاندارد BEP20 شامل موارد زیر است.

  • Blacklist

پارامتر Blacklist به ورود در لیست سیاه یا ممنوع کردن یک آدرس مشکوک BEP20 یا سایر آدرس‌های مخرب کمک می‌کند.

  • قابلیت ضرب شدن (Can Mint)

پارامتر ضرب شدن به عنوان پارامتر تورمی برای استاندارد BEP20 عمل می‌کند. این پارامتر مشخصاتی را در مورد امکان ضرب توکن‌های جدید برای افزایش عرضه BEP20 ارائه می‌دهد.

  • قابلیت سوزانده شدن (Can Burn)

پارامتر سوزانده شدن مکملی ایده‌آل برای پارامتر ضرب شدن است و به عنوان پارامتر کاهش تورم عمل می‌کند. این پارامتر می تواند امکان سوزاندن توکن ها را برای کاهش عرضه مشخص کند.

  • قابلیت توقف (Can Pause)

پارامتر توقف یک پارامتر ابتکاری و مفید برای محافظت در برابر حملات مخرب است. در صورت بروز هرگونه حمله مخرب یا خرابی پلتفرم، کاربران می‌توانند تمام عملیات توکن BEP20 را متوقف کنند.

آدرس BEP20 چیست؟

BEP20 برای ایجاد توکن‌هایی است که یکی از اجزای ارزشمند در یک سیستم بلاک چین هستند و مانند یک کلید برای انواع مختلف تراکنش‌ها به کار می‌روند. کاربران باید هنگام انتقال توکن‌ها، بلاک چین مورد نظر را با دقت انتخاب کرده و آدرس آن را وارد کنند.

بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال از زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کنند که به‌طور پیش‌فرض پیکربندی شده‌اند و می‌توانید یک آدرس BEP-20 را بدون هیچ‌گونه تنظیمات دیگری دریافت کنید. برخی دیگر از کیف پول‌ها به تنظیمات دستی نیاز دارند.

کیف پول BEP20

کیف پول BEP-20

امنیت، حضانت و تعامل با قراردادهای هوشمند نکات کلیدی هستند که باید در انتخاب یک کیف پول در نظر گرفته شوند. همچنین، ممکن است بخواهید به کیف پول‌تان در دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

برای کیف پول‌های افزونه مرورگر، MetaMask، MathWallet و Binance Wallet گزینه‌های خوبی هستند. اگر کار با تلفن همراه را ترجیح می‌دهید، MetaMask، MathWallet، Trust Wallet و SafePal برای iOS و Android در دسترس هستند. این کیف پول‌ها غیرمتمرکز بوده و کلید خصوصی شما را در تلفن همراهتان ذخیره می‌کنند. استفاده از تمام کیف پول‌های ذکر شده رایگان است. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

به دلیل معماری دو زنجیره‌ای، تأکید زیادی بر سازگاری زنجیره‌ای متقابل شده است. به همین دلیل، توکن‌های BEP-2 را می‌توان با معادل BEP-20 آن‌ها تعویض کرد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از کیف پول‌ صرافی بایننس یا تراست والت (برای برخی توکن‌ها) است.

مشخصات آدرس یک کیف پول BEP20

آدرس BEP-20

یک کیف پول BEP20 دارای ۳ ویژگی بسیار مهم است که باید به آن‌ها توجه کرد:

  • آدرس کیف پول: دنباله‌ای از اعداد و کاراکترهایی که برای ارسال دارایی‌ها به کیف پول زنجیره BNB استفاده می‌شود. دیگران می‌توانند از طریق آدرس کیف پولی که شما ارائه می‌دهید، توکن‌ها را به این آدرس منتقل کنند. به عنوان مثال، یک آدرس کیف پول زنجیره BNB (BNB BEP20) فرمت زیر را خواهد داشت: 0x859AA4525c19829034CbbFD916F46c068F116310
  • رمز عبور: یک کلید امنیتی که به عنوان یک رمز عبور متشکل از ۱۲ کلمه انگلیسی است. اگر می‌خواهید عملیات بازیابی کیف پول را انجام دهید، باید مرحله ورود Passphrase را طی کنید.
  • کلید خصوصی: رشته‌ای از حروف و اعداد برای اتصال به حساب، کاملا شبیه رمز عبور یک حساب بانکی. فرمت یک کلید خصوصی به این شکل است: 0x3b0c8dd07372e32a5eb89b2c74996d6daad56cc8a40bc7eaa418b5d5630623b1.

کارمزد پلتفرم بلاک چین برای ارسال توکن‌های BEP20 از کیف پول، در قالب BNB کسر خواهد شد. از این رو، حتماً باید مقداری توکن BNB در کیف پول‌تان داشته باشید. با این حال، کارمزد تراکنش در BNB Chain بسیار ارزان‌تر از شبکه اتریوم است.

نمونه‌هایی از پروژه‌های مبتنی بر BEP20

بررسی دقیق BEP20 توجه به این نکته را می‌طلبد که « BEP20 برای چه مواردی استفاده می‌شود؟» علاوه بر این، BSC انتخاب برتر توسعه‌دهندگان dApp است و توسعه‌دهندگان برای ایجاد توکن‌های BEP20 به کیف پول‌هایی مانند تراست والت نیاز دارند. چند نمونه از پروژه‌های محبوب بر اساس استاندارد BSC BEP20 عبارتند از:

Autofarm

اولین نمونه از پروژه‌های محبوب در زنجیره هوشمند بایننس، Autofarm، یک جمع‌کننده بازده و DEX است. شما می‌توانید از دارایی‌ها به عنوان وثیقه و نقدینگی در این پلتفرم استفاده کنید. در این پروتکل خزانه‌ها (Vaults) می‌توانند تمام اقدامات خودکار را انجام دهند. این پلتفرم دیفای از کیف پول BEP20، متامسک و زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند.

PancakeSwap

بزرگترین نمونه پروژه‌های موفق BEP20 زنجیره هوشمند بایننس، AMM (بازارساز خودکار) محبوب PancakeSwap است. در حال حاضر، پنکیک سواپ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز پیشرو است که بر پایه زنجیره هوشمند بایننس توسعه یافته است.

عملکردهای متنوع PancakeSwap به تبادل توکن در BSC کمک می‌کند. مهم‌تر از همه، PancakeSwap بازار NFT خود را هم راه اندازی کرده است. بنابراین، یکی از انتخاب‌های برتر برای هر توسعه دهنده‌ای است که به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز در BSC است. چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ آشنایی با موسس بایننس و ثروتمندترین مرد کریپتو!

دیفای چیست؟ معرفی پلتفرم‌های دیفای و نحوه سرمایه‌گذاری روی آن‌ها

نمونه‌های برتر توکن‌های BEP20

توکن‌های BEP-20

مهم است که بدانید چه نوع توکن‌های BEP20 را می‌توانید در بازار پیدا کنید و آیا آن‌ها موفق بوده‌اند یا خیر. برخی از نمونه‌های محبوب توکن‌های BEP20 عبارتند از CAKE، BUX، BUSD، ALPHA، BURGER ، WBNB و SAFEMOON. توسعه‌دهندگان به دنبال این پروژه‌ها هستند و روی توکن‌های منحصر به فرد BEP20 در چشم‌انداز فناوری نوظهور وب ۳ کار می‌کنند.

با بررسی پلتفرم‌ها و توکن‌های موفق، توسعه‌دهندگان بیشتری تشویق می‌شوند تا توکن‌های خود را روی شبکه BSC بسازند.

سخن آخر

بررسی اجمالی توکن‌های زنجیره هوشمند بایننس و BEP20، نشان می‌دهد که چگونه این استاندارد توکن جدید می‌تواند از توسعه‌دهندگان وب ۳ پشتیبانی کند. استاندارد BEP20 که در امتداد استاندارد ERC20 توسعه یافته است، با بهبودهای منحصر به فردی در عملکردها و پارامترهای جدید همراه است. به عنوان مثال، BEP20 انعطاف‌پذیری بیشتری برای توقف عملیات شبکه در صورت قطع شدن یا به خطر افتادن آن دارد.

مهم‌تر از همه، نمونه‌های محبوبی مانند PancakeSwap فرصت مناسبی را برای ایجاد dApps با استاندارد BEP20 به نمایش می‌گذارند. علاوه بر این، استاندارد BEP20 با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگار است که تمام مشکلات مربوط به قابلیت استفاده را حل می‌کند. از نظر تئوری، این امر کار توسعه‌دهندگان را آسان می‌کند تا پروژه‌های خود را از اتریوم به BSC منتقل کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)