دپوزیت (Deposit) در صرافی ارز دیجیتال چه معنایی دارد؟

دیپوزیت چیست؟
علی ابراهیمی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

فهرست

Created with Sketch.

در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات زیادی وجود دارد که دانستن آنها برای فعالیت در این بازار ضروری است. یکی از این اصطلاحات، دیپوزیت (Deposit) یا سپرده یا شارژ حساب کاربری است که در هر صرافی انجام می‌شود. دیپوزیت کردن، یکی از گام‌های ابتدایی در معاملات رمزارزهاست.

در این مطلب توضیح خواهیم داد که منظور از دیپوزیت چیست و پس از بررسی انواع مختلف آن، در نهایت دیپوزیت به صرافی پول نو را آموزش خواهیم داد. توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تراکنش‌های اصلی صرافی‌های ارزهای دیجیتال

پیش از پرداختن به سوال اصلی این مطلب، بهتر است ابتدا با انواع تراکنش‌های اصلی صرافی‌های ارز دیجیتال آشنا شویم. به طور کلی چهار نوع تراکنش اصلی زیر در صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شوند:

  • دیپوزیت (Deposit): واریز رمزارز یا ارز فیات به حساب صرافی.
  • ویت دراو (Withdrawal): برداشت رمزارز یا ارز فیات از حساب صرافی.
  • ترید (Trading): خرید ارز دیجیتال و فروش آن‌.
  • مبادله (Exchange): تبدیل ارزهای دیجیتال مختلف به یکدیگر.

در این مطلب قصد داریم تا سیر تا پیاز دیپوزیت در صرافی‌های ارز دیجیتال را زیر ذره‌بین ببریم.

مفهوم سپرده گذاری یا دیپوزیت چیست؟

در پاسخ به سوال “دیپوزیت ارز دیجیتال (Crypto Deposit) چیست؟” باید بگوییم دیپوزیت فرآیندی است که در آن، با واریز مقدار مشخصی ارز دیجیتال (Cryptocurrency) حساب ارز دیجیتال (Crypto Account) شما در یک صرافی رمزارز (Crypto Exchange) شارژ می‌شود.

در حقیقت برای هرنوع فعالیتی در صرافی‌ها شما به یک شارژ اولیه نیاز دارید. حالا این شارژ اولیه می‌تواند در قالب ارزهای فیات، مثلا دلار یا همین تومان خودمان، یا اینکه انتقال ارز دیجیتالی (Crypto Transfer) مثل بیت کوین یا اتریوم باشد. این انتقال ممکن است از یک کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) یا حساب دیگر، به حساب مقصد در پلتفرم معاملاتی (Trading Platform) شما باشد. به این فرآیند که مقداری ارز دیجیتال یا ارز فیات به حساب شما در صرافی انتقال داده می‌شود، سپرده یا دیپوزیت گفته می‌شود.  برای انجام دیپوزیت، کاربران باید مراحل ثبت‌نام در صرافی (Exchange Registration) را طی کنند. سپس دسترسی به مدیریت دارایی (Asset Management)، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری (Investment Strategies) و هر عمل دیگر، در حساب معاملاتی کامل خواهد شد.

یکی دیگر از اهداف دیپوزیت در صرافی‌های ارز دیجیتال، کسب درآمد غیرفعال (Passive Income) است که از طریق استیکینگ انجام می‌شود. در حقیقت شما می‌توانید پس از واریز ارز دیجیتال به صرافی، آن را به اصطلاح استیک کنید و بدون فروش آن، درآمد اضافی کسب کنید.

سپرده گذاری در بانک یا صرافی ارز دیجیتال؟

اصطلاح دیپوزیت یا سپرده‌گذاری تنها محدود به بازار ارز دیجیتال و صرافی‌ها نیست و در صنعت بانکداری هم کاربرد دارد. در صنعت بانکداری هم به واریز پول به حساب بانکی، دیپوزیت یا سپرده‌‌گذاری گفته می‌شود.

اگرچه در نگاه اول، مفهوم دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال با سپرده‌گذاری در بانک شباهت دارد، هدف این دو کار با یکدیگر متفاوت است. عموما سپرده‌گذاری در بانک به منظور نگهداری از پول یا دریافت امتیاز وام و کارهایی از این قبیل انجام می‌شود. در سمت دیگر، دیپوزیت به صرافی‌های کریپتویی با هدف خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت‌های سپرده‌گذاری در بانک و دیپوزیت در صرافی‌ها این است که زمانی که پولی را به حساب بانکی واریز می‌کنید، می‌توانید از آن برای پرداخت خدمات مختلف مثلا خریدهای اینترنتی استفاده کنید. ولی پس از واریز پول به حسابتان در یک صرافی، تنها می‌توانید از خدمات همان صرافی استفاده کنید.

انواع Deposit کدام است؟

در سال‌های اخیر، خدمات گسترده‌ای در صنعت کریپتو عرضه شده و به همین خاطر، انواع مختلفی از تراکنش‌های دیپوزیت وجود دارند که در جدول زیر آورده شده‌اند:

نوع دیپوزیتتوضیحات
دپوزیت معمولی (General Deposit)دیپوزیت معمولی همان واریز وجه در قالب ارز دیجیتال یا ارز فیات به حساب کاربری شما در صرافی ارز دیجیتال است.
دپوزیت استخراج ارز دیجیتال (Mining Deposit)ماینرها در ازای فعالیت در شبکه، ارز استخراج دریافت می‌کنند. به فرآیند انتقال ارزهای دیجیتال از کیف پول ماینرها به حساب کاربری در صرافی، دیپوزیت استخراج ارز دیجیتال گفته می‌شود.
دپوزیت پاداش استیکینگ (Staking Deposit)استیکینگ یکی از روش‌های کسب سود از ارزهای دیجیتال بدون فروش آنهاست و مشابه با سپرده‌گذاری بانکی، به شما سود می‌دهد. به فرآیند انتقال سود حاصل از سپرده‌گذاری ارز دیجیتال، دیپوزیت پاداش استیکینگ گفته می‌شود.
واریز مستقیم به حساب فیات (Fiat Deposits)واریز مستقیم وجه از حساب بانکی شما به حساب کاربری شما در صرافی دیپوزیت ارز فیات نام دارد.
دپوزیت ایردراپ (Airdrop Deposits)واریز ارز دیجیتالی که به صورت رایگان در یک ایردراپ به شما تعلق گرفته است به صرافی ارز دیجیتال، دیپوزیت ایردراپ نام دارد.
سود و پاداش سرمایه‌گذاریبه واریز سود یا پاداش فعالیت‌های مختلف در پلتفرم‌های دیفای از جمله تامین نقدینگی و … به حساب کاربری شما در صرافی، دیپوزیت سود و پاداش سرمایه‌گذاری گفته می‌شود.
ارسال ارز دیجیتال به دلیل فورکپس از هارد فورک یک شبکه ممکن است ارز دیجیتال جدیدی ساخته شود و بین هولدرهای قبلی توزیع شود. به فرآیند انتقال ارز دیجیتال حاصل از فورک شبکه، دیپوزیت ارز دیجیتال به دلیل فورک می‌گویند.
سود حاصل از معاملات مارجین و فیوچرز (آتی)واریز سود حاصل از معاملات مارجین یا فیوچرز به حساب کاربری شما در صرافی دیپوزیت سود معاملات آتی نام دارد.

تفاوت انواع مختلف دیپوزیت در کارمزد آن‌هاست و هر صرافی، کارمزد مجزایی برای برای هرکدام از این سپرده‌گذاری‌ها درنظر می‌گیرد.

دپوزیت (Deposit) در انواع صرافی ارز دیجیتال

تا به اینجای کار دیدیم که دیپوزیت چیست و انواع مختلف آن را بررسی کردیم. اما در دنیای کریپتو، با دو نوع صرافی متمرکز و غیرمتمرکز سروکار داریم که دیپوزیت در آنها کمی متفاوت است:

دیپوزیت در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

به طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال توسط یک شرکت یا سازمان مرکزی اداره می‌شوند و خدمات مختلفی ارائه می‌کنند. بایننس، کوین بیس، یا صرافی‌های داخلی از جمله پول نو صرافی‌های متمرکز هستند.

آموزش دیپوزیت به صرافی‌های متمرکز را در ادامه مطلب به طور کامل بررسی می‌کنیم. با این حال، اگر بخواهیم مرور سریعی روی آن داشته باشیم، پس از باز کردن حساب کاربری و احراز هویت، برای واریز کریپتو کافی است آدرس کیف پول شخصی خود در صرافی را بردارید و برای واریز تومان نیز باید مراحلی مشابه با خریدهای اینترنتی را طی کنید.

دیپوزیت در صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز، دسته دیگری از صرافی‌های کریپتویی هستند که به هیچ سازمان مرکزی یا شرکتی متکی نیستند. در این صرافی‌ها، نیازی به باز کردن حساب کاربری یا احراز هویت نیست و با اتصال کیف پول ارز دیجیتال خود به آنها می‌توانید از خدماتشان استفاده کنید.

یکی دیگر از تفاوت‌های دیپوزیت در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز، پشتیبانی آنها از ارزهای فیات است. صرافی‌های غیرمتمرکز معمولا از واریز‌های ارز فیات پشتیبانی نمی‌کنند و اغلب باید با ارزهای دیجیتال معاملات خود را انجام دهید.

هدف از deposit چیست؟

هدف از دپوزیت در صرافی‌ها، انجام معاملات ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال خدمات مختلفی ارائه می‌کنند که پس از دیپوزیت رمزارز یا ارز فیات می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ابتدایی‌ترین کاری که پس از شارژ حساب کاربری‌تان در صرافی می‌توانید انجام دهید، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار اسپات است. در این بازار شما می‌توانید ارز دیجیتال یا ارز فیات دیپوزیت شده خود را به صورت آنی به یک ارز دیجیتال دیگر تبدیل کنید و از نوسانات سود کسب کنید. علاوه بر بازار اسپات، امکان فعالیت در سایر بازارها، از جمله بازار فیوچرز نیز وجود دارد.

یکی دیگر از اهداف دیپوزیت در صرافی‌های ارز دیجیتال، کسب درآمد منفعل است که از طریق استیکینگ انجام می‌شود. در حقیقت شما می‌توانید پس از واریز ارز دیجیتال به صرافی، آن را به اصطلاح استیک کنید و بدون فروش آن، درآمد اضافی کسب کنید.

مراحل  دپوزیت (deposit) در صرافی ارز دیجیتال

فرآیند دیپوزیت در صرافی‌های ارز دیجیتال تقریبا مشابه یکدیگر است. در این مطلب، دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال پول نو را به شما آموزش خواهیم داد.

گام ۱: انتخاب صرافی

نخستین گام در دیپوزیت، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن است. توصیه ما به شما استفاده از صرافی ارز دیجیتال پول نو است.

گام ۲: ایجاد حساب کاربری

پس از مراجعه به وب‌سایت صرافی پول نو، باید در این صرافی یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این منظور روی کلمه ثبت‌نام کلیک کنید و اطلاعات لازم را وارد نمایید. در نهایت، شما باید مدارک هویتی خواسته شده را آپلود کنید تا احراز هویت شما انجام شود. در صرافی پول نو، احراز هویت معمولا در کمترین زمان ممکن و در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.

ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال پول نو
ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال پول نو

گام ۳: ورود به حساب کاربری و رفتن به بخش دیپوزیت

پس از تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت، به حساب کاربری خود وارد شوید و در منوی اصلی، روی گزینه «کیف پول» کلیک کنید.

گام ۴: انتخاب ارز دیجیتال

حالا از لیست ارزهای دیجیتال موجود، ارز دیجیتالی که می‌خواهید دیپوزیت کنید را انتخاب کنید. به عنوان مثال، ما در اینجا قصد واریز تومان را داریم به همین خاطر، ارز تومان را انتخاب کرده‌ایم. بعد روی گزینه “واریز” کلیک کنید.

دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال پول نو
دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال پول نو

گام ۵: انتخاب شبکه

برخی از ارزهای دیجیتال مثل تتر ممکن است روی چندین شبکه عرضه شده باشند. در این صورت شبکه مورد نظر خود را باید انتخاب کنید. حتما به اینکه شبکه صحیح را انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید چراکه در صورت ارسال ارز دیجیتال به آدرس یا شبکه اشتباه، امکان بازیابی آن عملا دیگر وجود نخواهد داشت.

در این مثال، ما قصد داریم تتر شبکه ترون با استاندارد TRC20 را به صرافی پول نو واریز کنیم.

آموزش دیپوزیت تتر روی شبکه ترون
آموزش دیپوزیت تتر روی شبکه ترون

گام ۶: کپی آدرس کیف پول

پس از طی کردن مراحل بالا، آدرس کیف پول شخصی شما، برای ارز دیجیتال و شبکه انتخابی نمایش داده می‌شود. آن را کپی کنید.

گام ۷: ارسال ارز دیجیتال

در گام پایانی کافی است در کیف پول مبدا، آدرس ولت صرافی خود را وارد کنید و مبلغ مورد نظر را منتقل نمایید.

دپوزیت ارز فیات

فرآیند دیپوزیت ارز فیات به صرافی‌ها، تقریبا مشابه با خریدهای اینترنتی است. برای واریز تومانی به صرافی پول نو ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و در قسمت کیف پول، روی واریز تومانی کلیک کنید.

حالا از میان کارت‌های بانکی که ثبت کرده‌اید، کارت مورد نظر را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که کارت بانکی حتما باید به نام خود شخص صاحب حساب کاربری باشد.

پس از تعیین مبلغ، به صفحه پرداخت بانکی هدایت می‌شوید. مشابه با خریدهای اینترنتی، اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم خود را وارد کنید و در نهایت گزینه پرداخت را انتخاب کنید.

تعیین مبلغ و کارت بانکی
تعیین مبلغ و کارت بانکی

روش‌های مختلف دیپوزیت چیست؟

روش‌های مختلفی برای دیپوزیت وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

واریز ریالی یا دلاری

برای واریز ریالی یا دلاری به صرافی‌ها، معمولا این دو روش وجود دارد:

واریز شتابی

سریع‌ترین روش دیپوزیت ریالی به صرافی‌های ارز دیجیتال، استفاده از کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب است. این روش مشابه پرداخت‌های اینترنتی است و بسیار ساده است. با این حال، در این روش نهایت سقف پرداختی روزانه ۲۵ میلیون تومان است. این یعنی هر کد ملی می‌تواند با استفاده از شماره کارت و درگاه پرداخت، روزانه تا سقف ۲۵ میلیون تومان به حساب کاربری خود واریز تومانی داشته باشد.

واریز شناسه‌دار

در صورتی که تمایل دارید روزانه بیش از ۲۵ میلیون تومان به صرافی واریز کنید، باید از واریز شناسه‌دار استفاده کنید. واریز شناسه‌دار راهی برای دیپوزیت نامحدود تومانی (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) به صرافی است و از شماره شبا و شناسه واریز استفاده می‌کند.

دیپوزیت یا واریز ارز دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های مختلف دیپوزیت در صرافی‌ها، واریز ارز دیجیتال است که در این مطلب به طور کامل آن را بررسی کردیم. هنگام واریز ارز دیجیتال به یک صرافی، پشتیبانی صرافی از ارز موردنظر و کارمزدهای آن را بررسی کنید.

واریز ارز دیجیتال در اثر ایردراپ

ممکن است کاربران در اثر تعامل با پروژه‌ای خاص یا انجام تسک‌های آن، مشمول دریافت ایردراپ شده باشند. این ایردراپ مستقیما به کیف پول شما واریز می‌شود. حالا برای نقد کردن آن، می‌توانید ارزهای دیجیتال دریافتی خود را به صرافی‌های ارز دیجیتال منتقل کنید.

چرا دپوزیت‌ها به صرافی شکست می‌خورند؟ بررسی علل و ارائه راه حل

دلایل مختلفی می‌توانند برای عدم موفقیت دپوزیت در یک صرافی ارز دیجیتال وجود داشته باشد. در اینجا برخی از رایج‌ترین علل و راه‌حل‌های آنها آورده شده است:

انتخاب نادرست کوین یا ارسال یک کوین متفاوت

یکی از علت‌های اصلی عدم موفقیت دیپوزیت‌ها در یک صرافی ارز دیجیتال، انتخاب نادرست کوین یا انتقال یک کوین متفاوت است. از اینکه کوین صحیحی را برای واریز انتخاب کرده‌اید اطمینان حاصل کنید و نماد آن را به دقت بررسی کنید. در صورت عدم اطمینان، پیش از واریز با پشتیبانی صرافی تماس بگیرید.

انتخاب شبکه اشتباه برای کوین‌های چند بلاک چینی

همانطور که بالاتر گفتیم، برخی از ارزهای دیجیتال مثل تتر، روی چندین شبکه مختلف عرضه شده‌اند. ممکن است یک صرافی تمام این شبکه‌ها را پشتیبانی نکند. علاوه بر این، هر ارز باید روی شبکه مخصوص به خودش منتقل شود و انتقال آن در شبکه دیگر می‌تواند به از دست رفتن دارایی منجر شود. به همین خاطر، هنگام دیپوزیت حتما توجه کنید که شبکه صحیحی را انتخاب می‌کنید.

وارد کردن آدرس اشتباه کیف پول

هنگام واریز، باید آدرس کیف پول صحیح را برای دریافت کوین خود وارد کنید. در دنیای کریپتو، اولین اشتباه، آخرین اشتباه شماست. در صورتی که به آدرس اشتباهی واریز کنید، دیگر امکان بازیابی وجوه شما وجود نخواهد داشت.

ازدحام شبکه یا کندی تراکنش  

در مواقعی که تقاضا برای واریز یا برداشت یک ارز دیجیتال زیاد باشد، ممکن است شبکه شلوغ شود و تراکنش‌ها کند شوند. اگر تراکنش شما برای مدت طولانی در حالت «در انتظار» باقی ماند، ممکن است به دلیل ازدحام شبکه باشد. در این صورت باید صبر کنید تا از ازدحام شبکه کاسته شود.

عدم وارد کردن تگ یا ممو هنگام انتقال

برخی از ارزها دارای تگ یا ممو یا کامنت هستند. اگر صرافی از شما بخواهد که برای انتقال کد تگ یا ممو درخواستی را وارد کنید، حتما باید این کار را انجام دهید. عدم وارد کردن ممو معمولا باعث گم شدن تراکنش شما می‌شود.

کمبود وجه کارمزد

اگر در کیف پولتان، در کارمزد تراکنش تغییر ایجاد کنید و کمتر از میزان معقول باشد، ممکن است تراکنش شما تایید نشود و یا دیرتر تایید شود.

واریز کمتر از حداقل تراکنش اعلام شده صرافی

صرافی‌ها برای واریز هر ارز، یک حداقل تعیین می‌کنند. اگر میزان ارز واریزی از این حد کمتر باشد، کیف پول شما شارژ نخواهد شد.

راه حل دپوزیت‌های ناموفق

راه حل‌های مختلفی برای دیپوزیت‌های ناموفق وجود دارد. ابتدا علت عدم موفقیت دیپوزیت خود را از مواردی که بالاتر ذکر کردیم شناسایی کنید و اگر راه حلی وجود دارد، آن را انجام دهید. در صورتی که هنوز مشکل شما حل نشده است، می‌توانید با پشتیبانی صرافی تماس بگیرید.

به طور کلی رعایت نکات زیر موفقیت دیپوزیت شما را تضمین می‌کنند:

·       قبل از واریز، حتماً دستورالعمل‌های صرافی را به دقت مطالعه کنید.

·       مبالغ کم را به عنوان تست واریز کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند.

·       از یک صرافی معتبر مثل پول نو استفاده کنید.

جمع‌بندی

دنیای رمزارزها پر از اصطلاحات مختلف است. یکی از این اصطلاحات، دیپوزیت (Deposit) است. در این مقاله سعی بر این بود تا به طور کامل به سوال «دیپوزیت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟» پاسخ دهیم و در کنار بررسی انواع آن، دیپوزیت به صرافی پول نو را توضیح دهیم. اگر سوالی در رابطه با واریز یا دیپوزیت در سر شما مانده است، در قسمت کامنت از ما بپرسید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

5

نظر مخاطبان (0)