سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

زمان مطالعه :

7 دقیقه

ETF اسپات اتریوم چیست؟ تغییرات بزرگ در دنیای کریپتو در راه است

ETF اسپات اتریوم چیست؟

فهرست

Created with Sketch.

بالاخره پس از کشمکش‌های فراوان، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با عرضه ETF اسپات اتریوم در بازارهای بورس این کشور موافقت کرد؛ اتفاقی تاریخی که می‌تواند زمینه را برای پذیرش بیشتر اتریوم و سایر آلت کوین‌ها فراهم کند. ETF اسپات اتریوم را می‌توان دروازه‌ای نوین برای ورود سرمایه‌گذاران سازمانی و پول هنگفت به بازار ارزهای دیجیتال تلقی کرد. این صندوق قیمت لحظه‌ای اتریوم را دنبال می‌کند و معاملات آن به طور مستقیم روی بازار اسپات اتریوم تاثیر می‌گذارد. این می‌تواند قیمت اتریوم را در طول زمان افزایش دهد.

در حال حاضر سوال «ETF اسپات اتریوم چیست؟» به پرسش اصلی جامعه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. با توجه به تب‌وتاب حاصل از آن، بسیاری منتظرند ببینند پس از آغاز به کار این صندوق‌ها، سرنوشت پروژه اتریوم و دیگر آلت کوین‌ها چه خواهد شد.

در این مطلب از پول نو سعی داریم تا به طور کامل و به زبانی ساده چیستی ETF اسپات اتریوم را زیر ذره‌بین ببریم و با کنکاش تفاوت ای تی اف اتریوم و بیت کوین، مزایای آن را بررسی کنیم. توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

صندوق قابل معامله (ETF) اتریوم چیست؟

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اتریوم یکی از جدیدترین محصولات سرمایه‌گذاری در بازار بورس آمریکاست. این صندوق به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید اتریوم و نگهداری مستقیم از ارز دیجیتال اتر، از تغییرات قیمت آن سود دریافت کنند. ای تی اف اسپات اتریوم مشابه با همتای بیت کوینی خود قیمت لحظه‌ای اتریوم را دنبال می‌کند و سازوکاری متفاوت با ETFهای فیوچرز دارد.

ممکن است درک پاراگراف بالا کمی برایتان مشکل بوده باشد. بگذارید گام به گام و با جزییات بیشتر در رابطه با ETF اسپات اتریوم صحبت کنیم. برای این کار بهتر است ابتدا ببینیم خود ای تی اف (ETF) چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد.

ای تی اف (ETF) چیست؟

برای درک بهتر مفهوم ETF اسپات اتریوم، ابتدا بهتر است ببینیم خود صندوق قابل معامله در بورس (ETF) چیست و چه معنایی دارد.

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) نوعی ابزار سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا در سبدی از اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه یا کالاها سرمایه‌گذاری کنند. ETFها در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند، به این معنی که می‌توان آنها را مانند سهام خرید و فروخت.

اگر نگاهی به بازارهای بورس بیندازیم، می‌بینیم در حال حاضر انواع مختلفی از ETFها وجود دارند که هر کدام روی بخش خاصی از بازار یا استراتژی سرمایه‌گذاری تمرکز دارند. از جمله ETFهای رایج در بازارهای بورس می‌توان به ETFهای سهامی، ETFهای اوراق قرضه، ETFهای کالایی و ETFهای شاخصی اشاره کرد.

ETFها دسته‌بندی دیگری نیز دارند. برخی از صندوق‌های قابل معامله، مبتنی بر بازار اسپات هستند و به طور مستقیم دارایی‌های پایه‌ای خود را در سبد، نگهداری می‌کنند. به عنوان مثال، شرکتی که ETF اسپات بیت کوین را عرضه می‌کند، مقدار زیادی بیت کوین در خزانه خود نگهداری کرده و سهام آن را در بازار ارائه می‌دهد. دسته دیگر ETFها، صندوق‌های قابل معامله فیوچرز هستند که به جای نگهداری دارایی‌های پایه، روی قراردادهای آتی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مزایای ETF اتریوم

به طور کلی سرمایه‌گذاری در ETFها مزایای مختلفی دارد. از جمله این مزایای ETF می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        تنوع سبد سرمایه: ETFها به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند با خرید یک سهم واحد، در معرض طیف وسیعی از دارایی‌ها قرار بگیرند. به عنوان مثال سهم یک صندوق ETF خاص ممکن است شامل سهم‌هایی از شرکت‌های حوزه خودروسازی باشد. این امر می‌تواند به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش بازدهی کمک کند.

·        مدیریت آسان: ETFها توسط مدیران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری ارائه می‌شوند که دارایی‌های پایه را رصد و مدیریت می‌کنند. این امر می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که وقت یا تخصص لازم برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود را به تنهایی ندارند، مفید باشد.

·        مقرون به صرفه بودن: ETFها معمولا هزینه‌های مدیریتی پایینی دارند که آنها را به گزینه سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه‌ای تبدیل می‌کند.

·        معاملات آسان: ETFها را می‌توان به راحتی در بورس اوراق بهادار خرید و فروخت که آنها را به یک ابزار سرمایه‌گذاری نقدشونده تبدیل می‌کند.

برخلاف صندوق‌های مشترک Mutual Fund) ،ETF)ها نقدشوندگی بیشتری دارند و در طول روز (ساعات کاری بازار بورس) می‌توان آنها را معامله کرد. با این حال، در صندوق‌های مشترک تنها زمانی امکان معامله وجود دارد که خالص ارزش دارایی صندوق (NAV) در پایان روز محاسبه شده باشد.

تا به اینجای کار دیدیم که ETF در بازارهای مالی چیست و چه تفاوتی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر دارد. حالا زمان آن رسیده تا به سوال اصلی این مطلب بپردازیم؛ ETF اسپات اتریوم چیست؟

ای‌تی‌اف اسپات اتریوم چیست؟

طراحی ETF اسپات اتریوم مشابه با ETFهای سنتی بازار بورس است. در این ETFها، شرکت‌های مدیریت دارایی بزرگی مثل گری اسکیل و بلک راک متعهد می‌شوند تا ارز دیجیتال اتریوم را خریداری و در خزانه خود نگهداری کنند و در ازای آن، سهام مربوطه را در بازار بورس به فروش برسانند.

ارزش این سهام به قیمت اتریوم وابسته است و با نوسانات لحظه‌ای آن تغییر می‌کند. این یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید و فروش این سهم‌ها، به طور غیرمستقیم در ارز دیجیتال اتریوم سرمایه‌گذاری و از نوسانات آن سود ببرند. چنین سازوکاری باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سازمانی یا خردی که پیش از این از معامله در بازار کریپتو واهمه داشتند، حالا در بستری قانونی مشارکت کنند. بستری که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تایید شده است و دیگر نیازی به نگهداری این ارز دیجیتال وجود ندارد.

در ابتدا انتظار می‌رفت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با راه‌اندازی ETF اسپات اتریوم مخالفت کند. با این حال، به گفته منابع آگاه، فشار سیاسی باعث شد تا این کمیسیون، از تصمیم ابتدایی خود عقب‌نشینی کند. SEC سرانجام در تاریخ ۲۳ می ۲۰۲۴ (۳ خرداد ۱۴۰۳)، با این صندوق‌ها موافقت کرد.

تفاوت ETF اسپات و فیوچرز اتریوم

کمیسیون بورس آمریکا پیش از این در سپتامبر سال ۲۰۲۳ موافقت خود را با راه‌اندازی ETFهای فیوچرز اتریوم اعلام کرده بود. همانطور که بالاتر گفتیم، یک ETF فیوچرز به جای خود دارایی اصلی، در قراردادهای آتی آن سرمایه‌گذاری می‌کند و از این لحاظ با همتای اسپات خود متفاوت است. درک تفاوت‌های ای تی اف اسپات و فیوچرز اتریوم به درک نحوه کار این صندوق‌ها کمک شایانی می‌کند.

اصلی‌ترین تفاوت ETF اسپات و فیوچرز اتریوم، ساختار این صندوق‌هاست. ETFهای اسپات در اتریوم واقعی سرمایه‌گذاری می‌کنند و با داشتن مکانیسم ایجاد/بازخرید، شبیه سایر صندوق‌های ETF، تجربه‌ای مشابه با هولد مستقیم اتر را ارائه می‌دهند. در سمت مقابل، ETFهای فیوچرز در قراردادهای آتی اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنند. به همین خاطر بهای سهام این دو صندوق ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

علاوه بر این، ETFهای اسپات اتریوم نسبت به همتایان فیوچرز خود پیچیدگی کمتری دارند و تجربه‌ای ساده‌تر و بهتر از سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند. همچنین ETFهای فیوچرز ممکن است به دلیل ریسک دارایی پایه آنها و استفاده از اهرم در قراردادهای آتی، نوسانات بیشتری را نسبت به ای تی اف اسپات تجربه کنند.

ویژگیETF اسپات اتریومETF فیوچرز اتریوم
نوع دارایی پایهارز دیجیتال اترقراردادهای آتی ارز دیجیتال اتر
استراتژی سرمایه‌گذاریخرید و حضانت از اتر در خزانه صندوقسرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی اتر
قیمت سهاممبتنی بر قیمت اسپاتمبتنی بر قیمت قراردادهای آتی
مزایاقرار گرفتن در معرض مستقیم اتریوم، تغییرات قیمت مشابه با نوسانات اتریوم، سادگی خرید و فروشفرآیند خرید آسان‌تر، امکان استفاده از لوریج و سود بردن در هردو بازار صعودی و نزولی
معایبمعاملات تنها در ساعات کاری بازار بورسهزینه‌های سالیانه، ریسک بیشتر
نمونه‌هاBlackrock’s iShares Ethereum Trust (ETHA)ProShares Ethereum Futures ETF (BITO)

ای‌تی‌اف مبتنی بر اتریوم چگونه کار می‌کند؟

حالا که با چیستی ETF اسپات اتریوم آشنا شدیم، بهتر است سراغ نحوه کار این صندوق‌ها برویم. به طور کلی، اساس کار صندوق‌های قابل معامله در بورس اسپات اتریوم به صورت زیر است:

۱-     ایجاد صندوق قابل معامله در بورس: یک شرکت سرمایه‌گذاری با تجربه در مدیریت صندوق‌های قابل معامله در بورس، یک ETF اسپات اتریوم راه‌اندازی می‌کند. این شرکت وظایف مختلفی از جمله مدیریت دارایی‌های صندوق، بازاریابی آن برای سرمایه‌گذاران و اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات را بر عهده خواهد داشت.

۲-     جمع‌آوری سرمایه: شرکت سرمایه‌گذاری سهام، ETF را به سرمایه‌گذاران می‌فروشد. هر سهم ETF نشان‌دهنده مالکیت برآوردی از اتر موجود در ذخایر صندوق است.

۳-     خرید اتریوم: با استفاده از پولی که از فروش سهام به دست می‌آید، صندوق، اتر واقعی را از صرافی‌های ارز دیجیتال یا سایر بازارهای مرتبط خریداری می‌کند. بر اساس پرونده‌های ارسال شده به کمیسیون بورس، صرافی آمریکایی کوین بیس به عنوان این بستر خرید ایفای نقش خواهد کرد. ضمنا مقدار اتری که خریداری می‌شود به تعداد سهام ETF فروخته شده بستگی دارد.

۴-     نگهداری اتر: اتر خریداری شده توسط صندوق در کیف پول‌های امن و آفلاین نگهداری می‌شود. این امر برای محافظت از اتر در برابر هک یا سرقت ضروری است.

۵-     ارائه سهام به سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام ETF را در بورس اوراق بهادار خرید و فروش کنند. قیمت هر سهم بر اساس ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) که شامل ارزش اتر نگهداری شده در ذخایر آن است، تعیین می‌شود.

۶-     مدیریت مداوم: شرکت سرمایه‌گذاری به طور مداوم دارایی‌های صندوق را رصد می‌کند و در صورت نیاز اتر را می‌خرد یا می‌فروشد تا قیمت سهام ETF را با قیمت لحظه‌ای اتر همسو نگه دارد.

این صندوق‌ها در درخواست اولیه خود عنوان کرده بودند اترهایی که خریداری می‌شود را برای کسب درآمد بیشتر و در نهایت توزیع آنها بین سرمایه‌گذاران، در پلتفرم‌های استیکینگ سپرده‌گذاری خواهند کرد. با این حال، فشار کمیسیون بورس پیش از تایید رسمی باعث شد تا تمام شرکت‌ها بند مربوط به استیکینگ اتریوم را به دلیل نگرانی‌های مرتبط با پیامدهای نظارتی از درخواست خود حذف کنند. بنابراین، در حال حاضر اترهای خریداری شده بدون اینکه در جای دیگری استفاده شوند در کیف پول‌های مربوطه انباشت می‌شوند.

تفاوت ETF اسپات اتریوم و بیت کوین

اگر هنوز نمی‌دانید ETF اسپات بیت‌کوین چیست؟ باید بگویم، اولین تفاوت ETF اسپات اتریوم و بیت کوین، دارایی پایه آنهاست. همانطور که از اسم آنها مشخص است، ETF اسپات اتریوم در ارز دیجیتال اتر و ETF اسپات بیت کوین در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کند. به جز دارایی پایه، این صندوق‌ها در کارمزد، شرایط بازخرید و سرمایه‌گذاری نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

مزایا و معایب ETF اسپات اتریوم

 مشابه با تمام محصولات سرمایه‌گذاری، ETF اسپات اتریوم نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که عبارتند از:

مزایای ETF اسپات اتریوم

·        ورود اتریوم به بورس و رسمیت بخشی: با تایید ETFهای اسپات اتریوم توسط کمیسیون بورس آمریکا، حالا اتریوم به نوعی مشروعیت قانونی پیدا کرده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت بدون نگرانی‌های نظارتی در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

·        ورود سرمایه‌گذاران بزرگ: ETFهای اسپات اتریوم می‌توانند سرمایه‌گذاران بزرگ را به خود جذب کنند، اتفاقی که با افزایش فشار خرید در بازار اسپات می‌تواند قیمت اتریوم را افزایش دهد.

·        افزایش حجم معاملات اتریوم: ETF اسپات اتریوم مستقیما با بازار اسپات مرتبط است و حجم معاملات آن ارتباط مستقیمی با حجم معاملات اسپات دارد.

·        دسترسی بهتر: ETFها راهی آسان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا بدون نیاز به خرید مستقیم اتریوم و دردسرهای نگهداری از آن، در این ارز سرمایه‌گذاری کرده و از تغییرات قیمت آن سود کسب کنند.

·        نقدینگی بالا: معاملات سهام ETFهای اسپات اتریوم به سرعت و آسانی انجام می‌شود و خرید و فروش ساده‌تری دارند.

·        پتانسیل رشد: با توجه به پتانسیل بالای اتریوم و اکوسیستم در حال رشد آن، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF این ارز دیجیتال پتانسیل رشد زیادی دارد.

معایب ETF اسپات اتریوم

·        خطر متمرکز شدن: با خرید اتریوم توسط شرکت‌های مدیریت سرمایه پشت پرده ETFها، بخش زیادی از عرضه این ارز دیجیتال به مرور در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد که با آرمان تمرکززدایی صنعت کریپتو مغایرت دارد. اگر نمی‌دانید سیستم مالی غیر متمرکز چیست؟ عدم تمرکز در سیستم‌ها؛ به معنای عدم کنترل یک قشر خاص بر آن‌هاست.

·        خطر برای حریم خصوصی: معاملات سهام ETFها نیاز به احراز هویت در بازارهای بورس دارد. ارزهای دیجیتال اساسا برای حفظ حریم خصوصی طراحی شده‌اند و سرمایه‌گذاری از طریق ETFها می‌تواند حریم خصوصی سرمایه‌گذاران را به خطر بیندازد.

·        کارمزدها: ETFها معمولاً شامل کارمزدها و هزینه‌های مدیریتی هستند که می‌تواند بازده سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. این هزینه‌ها می‌توانند به مرور زمان مهم باشند، به خصوص اگر عملکرد اتریوم ضعیف باشد.

·        ریسک نوسانات: از آنجایی که سهام ETFهای اسپات اتریوم به قیمت این ارز دیجیتال وابسته است، تغییرات شدید قیمت می‌تواند به متضرر شدن سرمایه‌گذاران منجر شود.

·        بی‌بهره ماندن از سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری اتریوم: همانطور که بالاتر گفتیم، کمیسیون بورس شرکت‌های اداره‌کننده ETFها را از استیکینگ اتریوم منع کرده است. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران فرصت کسب سود بیشتر را از دست می‌دهند.

تایید ETF اسپات اتریوم چه پیامدی برای بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

با تایید ای تی اف اسپات اتریوم توسط SEC، حالا پیش‌بینی‌های زیادی در رابطه با پیامدهای این تصمیم برای بازار ارزهای دیجیتال مطرح شده است.

تحلیلگران و کارشناسان صنعت کریپتو پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق شوک بزرگی به بازار آلت کوین‌ها وارد کند و قیمت آنها را افزایش دهد. پیش‌بینی می‌شود تایید ETF اسپات اتریوم، به رشد قیمت توکن‌های مرتبط با راهکارهای لایه دوم این پروژه و همچنین توکن‌های عرضه شده در بستر اکوسیستم دیفای آن منجر شود. علاوه بر این، احتمالا شاهد عملکرد خوب پروژه‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) خواهیم بود. این موضوع بر نقشه راه اتریوم هم تاثیرگذار خواهد بود.

در کنار این‌ها، احتمالا با مشروعیت قانونی اتریوم، پای سرمایه‌گذاران رفته رفته به اکوسیستم دیفای باز خواهد شد. تا به اینجای کار، اکوسیستم دیفای هنوز آنطور که انتظار می‌رفت مورد پذیرش قرار نگرفته است. با این حال، ETFهای اسپات اتریوم می‌توانند رونق را به پروژه‌های پرکاربرد دیفای، از صرافی‌های غیرمتمرکز گرفته تا پروتکل‌های وام‌دهی بازگرداند.

برخی معتقدند تایید ETFهای اسپات اتریوم به ضرر پروژه‌های قاتل این ارز دیجیتال است. از قدیم‌الایام، پروژه‌های مبتنی بر قرارداد هوشمندی که قصد رقابت با دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار دارند، «قاتل اتریوم» نامیده می‌شوند. با تایید ETF اسپات اتریوم، به نظر می‌رسد این ارز دیجیتال جایگاه خود را در بازار، مستحکم‌تر از قبل کند.

مایکل سیلور، بنیانگذار شرکت مایکرو استراتژی در رابطه با پیامدهای تایید ETF اسپات اتریوم می‌گوید:

به نظرم این اتفاق به نفع بیت کوین است چرا که با حمایت کل صنعت کریپتو، قدرت سیاسی بیشتری داریم.

آیا ETF اسپات اتریوم در حال حاضر فعالیت می‌کند؟

خیر. علیرغم تایید رسمی ETFهای اسپات توسط کمیسیون بورس، هنوز فعالیت این صندوق‌ها آغاز نشده است. در حال حاضر ETFهای اتریوم با یک فرآیند چند هفته‌ای برای نهایی کردن پرونده S-1 خود مواجه هستند و پس از تایید این پرونده، فعالیت آنها آغاز می‌شود.

تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کنند معاملات این صندوق‌ها پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر آغاز شود. تحلیلگران شرکت گلکسی اما معتقدند که آغاز به کار این صندوق‌ها احتمالا در اوایل ماه جولای یا آگوست خواهد بود.

آیا از ETFهای اسپات اتریوم استقبال خواهد شد؟

در حال حاضر هنوز معاملات ETFهای اسپات اتریوم شروع نشده و نمی‌توان به طور قطعی در رابطه با عملکرد آنها اظهار نظر کرد. با این حال، تحلیلگران بلومبرگ معتقدند با توجه به این واقعیت که مارکت کپ اتریوم، تقریبا ۳۰% از مارکت کپ ۱.۴ تریلیون دلاری بیت کوین است، این صندوق‌ها نهایتا بین ۲۰ تا ۲۵% از تقاضای ETFهای اسپات بیت کوین را تجربه خواهند کرد.

گروهی دیگر از تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاران بزرگ در نهایت برای تنوع‌بخشی به پورتفولیوی خود و بهره بردن از رشد اکوسیستم اتریوم، ناگریز به سراغ ای تی اف اتریوم خواهند آمد.

بعد از اتریوم ETF کدام رمزارز تایید می‌شود؟

با تایید ETF اسپات اتریوم توسط کمیسیون بورس و چرخش ۱۸۰ درجه این آژانس، حالا گمانه‌زنی‌های مختلفی در رابطه با تایید ETF سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی معتقدند صندوق قابل معامله در بورس سولانا احتمالا ETF دیگری است که تایید کمیسیون بورس را از آن خود خواهد کرد. در سمت دیگر، برد گارلینگ‌هاوس، مدیرعامل شرکت ریپل معتقد است با توجه به حکم دادگاه مبنی بر اوراق بهادار نبودن ریپل و این‌ که کمیسیون SEC ریپل را ۲ میلیارد دلار جریمه کرد، پس از خاتمه پرونده این شرکت با کمیسیون بورس احتمالا شاهد تایید ETFهای اسپات ارز دیجیتال XRP خواهیم بود.

اتریوم بخریم یا ETF اتریوم؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که ممکن است در رابطه با صندوق بورسی اتریوم مطرح شود این است که ETF اسپات اتریوم مناسب چه سرمایه‌گذارانی است. به طور کلی شاید برای سرمایه‌گذاران معمولی و خرد، خرید و فروش خود اتریوم گزینه معقول‌تری باشد؛ چرا که هم‌زمان با هولد می‌توانند با ساخت کیف پول اتریوم و استیکینگ، احتمال سود بیشتری داشته باشند. اگر شما هم هولدر اتریوم هستید؛ تنها کافی‌ست که راهنمای جامع استیک اتریوم را مطالعه کرده و از هولد کردن هم کسب سود کنید. این حال، برای اشخاص ثروتمند یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خرید سهام ETF گزینه بهتری خواهد بود.

سخن پایانی

بسیاری معتقدند با تایید ETF اسپات اتریوم، تغییرات بزرگی در صنعت کریپتو رخ خواهد داد و آن مشروعیت و حمایت قانونی که مدت‌ها انتظار می‌رفت بالاخره محقق خواهد شد. به طور کلی، یک ETF اسپات اتریوم صندوقی است که در آن مقدار زیادی اتر وجود دارد و قیمت سهام آن بر اساس قیمت لحظه‌ای این ارز دیجیتال بالا و پایین می‌شود. معاملات سهام ETFها در بازارهای بورس و در ساعات کاری این بازارها انجام می‌شود.

خرید و فروش سهام ETF مزایای خاص خود را دارند. نخست، سرمایه‌گذاران با خرید سهام ETF به صورت غیرمستقیم در خود اتریوم واقعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما دیگر نگران نحوه نگهداری از آن نخواهند بود. خود شرکت‌های مدیریت سرمایه به نمایندگی از آن‌ها مسئولیت حضانت را برعهده می‌گیرند. علاوه بر این، ETFهای اتریوم زیر نظر نهادهای نظارتی فعالیت می‌کنند و به این ترتیب، به این ارز دیجیتال رسمیت و مشروعیت قانونی می‌بخشند.

این صندوق‌ها معایب خاص خودشان را دارند. یکی از مزیت‌های اصلی اتریوم، قابلیت استیکینگ و دریافت سود منفعل از آن است. با این حال، کمیسیون بورس شرکت‌های اداره‌کننده ETFهای اسپات را از سپرده‌گذاری اترهای خریداری شده منع کرده است؛ بدین  ترتیب سرمایه‌گذاران یک فرصت نوین سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهند. علاوه بر این، برخلاف بازار کریپتو که هر هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته فعال است، معاملات ETFها تنها در ساعات کاری بازارهای بورس انجام می‌شود.

سوالات متداول

صندوق قابل معامله (ETF) اتریوم چیست؟

ETF اسپات اتریوم نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که در آن مقدار زیادی ارز دیجیتال اتر وجود دارد و در آن اشخاص می‌توانند بدون نیاز به نگهداری مستقیم از این ارز دیجیتال، سهام آن را خرید و فروش کنند.

تفاوت صندوق ETF اتریوم با بیت کوین چیست؟

تفاوت اصلی صندوق ETF اسپات اتریوم و بیت کوین، در دارایی پایه آنهاست. علاوه بر این، این صندوق‌ها در کارمزد، شرایط بازخرید و سرمایه‌گذاری نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

تایید ETF اتریوم چه تاثیری بر بازار رمز ارزها دارد؟

تایید ETF اسپات اتریوم به بازار ارزهای دیجیتال مشروعیت می‌بخشد و می‌تواند با باز کردن پای سرمایه‌گذاران بزرگ به این بازار، به رشد چشمگیر قیمت‌ها منجر شود.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سینا اسدی
سینا اسدی
1 ماه قبل

سلام، به نظر بنده، همون بازار کریپتو برای ماها که سرمایه کمتری داریم بهتره. چون هم میتونیم از صعود و هم از نزول سود ببریم!! تازه کارمزدشم کمتره و دنگ وفنگ نداره.. نظر من این بود ولی نظر دیگران هم قابل احترامه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

7

نظر مخاطبان (1)