۷ راه برای دوام آوردن در بازار خرسی | در بازار ریزشی چه کنیم؟

راه‌های بقا در بازار خرسی
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

قطعا همه معامله گران، بازارهای صعودی را بیشتر دوست دارند و هر کسی می‌تواند در این بازار کسب درآمد کند. اما اینکه شما چقدر تریدر خوبی هستید، به این بستگی دارد که چقدر در بررسی یک بازار خرسی (نزولی) خوب ظاهر می‌شوید. این حساب و کتاب ساده که همه آن را تایید می‌کنند را می‌توان تقریبا در همه بازارها و نه فقط بازار کریپتو اعمال کرد.

هرچند با نوسانات بازار کریپتوکارنسی، انتظار می‌رود ریسک و سختی‌هایی که همراه بازار نزولی می‌آید هم در مقیاس‌های بزرگ‌تری باشند. وقتی که شاهد یک زمستان کریپتویی هستیم که بسیاری از رمز ارزهای محبوب‌مان مانند بیت کوین و اتریوم تا گردن قرمز هستند، زمان آن می‌رسد که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تریدینگ خود را با روش‌های تست شده ذیل بهبود ببخشیم تا در بازارهای خرسی یا نزولی کریپتویی، دوام بیاوریم.

مدیریت ریسک چیست و چه اهمیتی در سازمان‌ها و بازارهای مالی دارد؟

بازار خرسی یا نزولی چیست؟

بازار خرسی چیست؟

برای افرادی که اطلاعات زیادی ندارند، باید گفت بازار نزولی در بهترین تعریف می‌تواند به عنوان یک کاهش طولانی‌ مدت در قیمت دارایی‌ها شناخته شود که در ادامه باعث می‌شود ارزش پورتفوی سرمایه گذاری شما کاهش پیدا کند. در یک بازار خرسی (Bearish)، معمولا عرضه دارایی از تقاضا بیشتر است، چرا که خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران (که به عنوان خرس‌ها شناخته می‌شوند) شروع به تخلیه دارایی‌های ضررده از سبد معاملاتی خود می‌کنند تا جلوی کاهش قیمت‌های بعدی را بگیرند. به تعاریف دقیق بازار خرسی و گاوی علاقه دارید؟ دوست دارید علت این نام گذاری را بدانید؟ مقاله مفهوم بازار خرسی و گاوی را از دست ندهید.

بازار خرسی (نزولی) در مقابل بازار گاوی (صعودی)

یک بازار گاوی (Bullish)، دقیقا در مقابل یک بازار خرسی قرار می‌گیرد. بازار گاوی هنگامی رخ می‌دهد که قیمت یک دارایی یا سطح ارزش آن در مدت زمان طولانی، افزایشی باشد؛ که در نتیجه باعث جهش ارزش پورتفولیوی شما خواهد شد.

بازار گاوی هنگامی آغاز می‌شود که سرمایه‌گذاران مطمئن هستند قیمت‌ها افزایش پیدا خواهند کرد و روند رو به بالا برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت. برای پیش بینی این بازار، باید گفت که آنان شروع به خرید و هولدکردن دارایی‌ای می‌کنند که اعتقاد دارند بیشتر از سایر دارایی‌ها، در بازار گاوی سودده خواهد بود.

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران زیادی حین یک بازار گاوی تمایل به خرید کردن دارند، در حالی که عده کمی می‌خواهند بفروشند. بدین ترتیب تقاضا نسبت به عرضه افزایش پیدا کرده و قیمت هم بالاتر خواهد رفت. به این صورت فرض سرمایه‌گذاران درباره وضعیت بازار گاوی، به یک فرضیه خود انجام تبدیل خواهد شد (فرضیه‌ای که در صورت درست در نظر گرفته شدن، به تحقق خود کمک خواهد کرد).

در مقابل بازارهای خرسی زمانی آغاز می‌شوند که سرمایه‌گذاران اعتماد به نفس کمی دارند و فکر می‌کنند قیمت‌ها به کاهش خود ادامه می‌دهند. چند حقیقت مهم اینجا وجود دارد که بهتر می‌توانند تفاوت‌های بازار خرسی و گاوی را مشخص کنند:

  • درحالی که برخی سرمایه‌گذاران می‌توانند خرسی رفتار کنند، دسته بزرگی از سرمایه‌گذاران معمولا و اساسا گاوی عمل می‌کنند. بیشتر طبقات دارایی شامل دارایی‌های دیجیتال عموما در بلند مدت بازگشت سرمایه خوبی را ارائه می‌دهند.
  • بازارهای خرسی معمولا در مقایسه با بازارهای گاوی، عمر کمتری دارند.
  • بین این دو، بازار خرسی برای سرمایه‌گذاری دشوارتر است چرا که بسیاری از دارایی‌ها به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهند و قیمت‌ها بیشتر به سمت نوسانی شدن پیش می‌روند.

رواشناسی سرمایه‌گذاران و ریسک گریزی نقش مهمی در تعیین خرسی یا گاوی بودن بازارها ایفا می‌کنند. هرچند این‌ها تنها عوامل موثر نیستند. عرضه و تقاضا و پایداری اجتماعی-اقتصادی و همچنین فعالیت‌های بازارهای مالی دیگر، به یک اندازه در حرکت بازار به یک سو یا سوی دیگر تاثیرگذارند.

بهترین استراتژی های ترید برای کسب سود در سال 2024

زمستان کرپیتویی چیست؟

زمستان کریپتویی

به عنوان ترسناک‌ترین فصل در تاریخ کوتاه کریپتو، زمستان کریپتویی به یک دوره طولانی مدت خرسی گفته می‌شود که در آن قیمت بیشتر دارایی‌های دیجیتال به کاهش خود طی ماه‌های متمادی ادامه می‌دهند.

کاهش قیمت در یک زمستان کریپتویی شیب بسیار تندی دارد. برای مثال طی آخرین زمستان کریپتویی که بین اوایل سال ۲۰۱۸ تا اواسط ۲۰۲۰ رخ داد ( اگرچه برآوردها تفاوت دارد)، بیت کوین حدود ۸۸% از ارزش خود را در مقایسه با بالاترین قیمت تمام دورانش از دست داد.  سوز سرمای زمستان کریپتویی قبلی توسط بسیاری از آلت کوین‌های بازار هم حس شد. در واقع بسیاری از کوین‌های محبوب تا ۹۰ الی ۹۵% کاهش قیمتی را در مقایسه با بالاترین سقف تاریخی خود شاهد بودند.

بهترین استراتژی‌ها برای گذر از بازار خرسی بیت کوین

بهترین استراتژی‌ها برای گذر از بازار خرسی

بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین رمز ارز (بر اساس ارزش بازار) به نوعی یک سازندهِ روند در بازار کریپتو به شمار می‌رود.

پس اگر یک بازار خرسی کریپتویی در حال ظهور کردن باشد، اولین نشانه‌های آن تقریبا همیشه از روی حرکت قیمت بیت کوین قابل تشخیص هستند. رمزارزهای دیگر پشت سر بیت کوین حرکت می‌کنند؛ حداقل تا به اینجا که چنین بوده است. و این نظر حتی هنگام چرخه‌های بعدی وقتی که بازار بازیابی می‌شود هم پابرجا باقی می‌ماند و در نهایت یک روند صعودی جدید را آغاز می‌کند.

در حال حاضر بیت کوین برای چند هفته مداوم نزولی بوده است. این رمز ارز ماه به ماه تقریبا یک چهارم از ارزش خود را از دست داده است. و مثل همیشه تقریبا تمام کوین‌های اصلی مثل اتریوم، کاردانو و … همین روند را ادامه داده‌اند. پس بله، منطقی است که بگوییم فعلا شاهد یک بازار خرسی و نزولی هستیم.

هرچند براساس داده‌های بازارهای خرسی قبلی، می‌توان با اطمینان گفت که بیت کوین همیشه به سمت بالا برمی‌گردد.

بنابراین، عده عدیدی از کارشناسان و افراد درون این صنعت چنین دیدی دارند که بهترین راه برای باقی ماندن در بازار نزولی بیت کوین، هودل کردن و صبورانه منتظر پایان طوفان ماندن است. برای تسلیم نشدن در مقابل میل به فروش ناشی از ترس، داشتن یک چشم انداز بلند مدت، ضروری است. در ادامه سعی کنید زمانی که بازار در فاز نزولی است، از تریدکردن اجتناب کنید، خصوصا اگر که سابقه کم و یا حتی هیچ سابقه‌ای در تریدکردن ندارید. جدا از آن، بیشتر موقعیت‌هایی که در بخش پیش رو درباره آن‌ها بحث خواهیم کرد، در بازار خرسی بیت کوین هم قابل اجرا هستند.

1. حفظ آرامش و ارزیابی گزینه‌های موجود

چه شما بازار نزولی را به شکل یک فرصت برای خرید در کف ببینید یا چه افت قیمت رمزارزها، در شما برای مدیریت شرایط استرس ایجاد کند، همیشه سعی کنید که آرامش خود را حفظ و شرایط را بی‌طرفانه ارزیابی کنید. تصمیمات احساسی همان‌هایی هستند که شما بیشتر از همه درباره‌شان حسرت می‌خورید؛ خصوصا اگر درحال ترید کردن باشید.

بررسی شاخص ترس و طمع در این موارد به کمک شما می‌آید.

اولا از خود سوال کنید که چرا در ابتدا روی رمزارزها سرمایه گذاری کردید. به موفقیت رمزارزها در طولانی مدت باور دارید و می‌خواهید از تمام فرصت‌هایی که این بازار با خود به همراه دارد سهمی داشته باشید؟ یا اینکه فقط می‌خواهید به سرعت با ترید کوتاه مدت، چند دلاری به جیب بزنید. پاسخ این سوال می‌تواند اولین قدم شما برای سالم بیرون آمدن از بازار خرسی باشد.

2. سعی نکنید زمان ایجاد کف‌ها را پیشبینی کنید

هیچکس، به جرئت هیچکس نمی‌تواند دقیقا کف‌های قیمتی را پیش بینی کند. شما می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مطالعه کنید یا به حرف متخصصان گوش کنید، اما در انتها، هنگام پیشبینی کف‌های قیمتی باید به احساسات درونی خود متکی باشید. و همانطور که خودتان هم احتمالا قبول دارید، احساسات درونی گزینه خوبی برای شمایی نیست که به دنبال استراتژی مناسب برای کسب درآمد در بازار خرسی یا حتی بدتر، در یک زمستان کریپتویی هستید.

احتمال دارد در زمان مشخصی در نقطه‌ای که کف به نظر می‌رسد خرید کنید؛ با این حال قیمت ممکن است از آن محدوده کاهش بیشتری هم داشته باشد. و اگر این اتفاق بیفتد، باید دوباره بفروشید تا شانس بعدی خود را برای پیدا کردن این کفِ پرنوسان امتحان کنید! اغلب اوقات این استراتژی تنها باعث از دست رفتن سرمایه شما خواهد شد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

3. میانگین گیری (DCA)

میانگین گیری دلاری یا DCA شاید بهترین استراتژی ثابت شده‌ای است که حتی در سخت‌ترین بازارهای نزولی هم، به شدت خوب عمل کرده. این استراتژی، بسیار ساده اما بلندمدت است که در آن شما بدون توجه به قیمت، به خرید یک دارایی با مقادیر کوچک طی یک مدت زمان مشخص ادامه می‌‌دهید.

برای مثال، یک برنامه DCA به شما می‌گوید که باید فرضا هر هفته ۵۰ دلار روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید، به جای اینکه در یک مرحله ۲۰۰ دلار روی آن قرار دهید. امکان دارد که هر بار، برنامه DCA خود را با توجه به نیازهای متغیر خود تغییر دهید. پس در ادامه مثال قبلی باید گفت، فرض کنید که سه سال پیش شما هر هفته به ارزش ۵۰ دلار بیت کوین خریداری می‌کرده‌اید. تا امروز شما ۷۸۵۰ دلار طی این ۳ سال روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده اید. اکنون با استفاده از یک محاسبه‌گر DCA، متوجه خواهید شد که ارزش کل سرمایه‌گذاری شما، حدودا ۲۱,۷۷۷ دلار است. این یک افزایش قابل توجه ۱۷۷.۴۲ درصدی در طی ۳ سال است.

4. استیک کردن را در نظر بگیرید

وقتی کار در یک بازار کریپتویی خرسی سخت می‌شود و پورتفولیوی شما چپ و راست ارزش خود را از دست می‌دهد، استیک کردن (Staking) راه خوبی برای کسب یک درآمد غیرفعال از منابع کریپتویی شما به شمار می‌رود. اساسا استیک کردن به فرایند قفل کردن کوین‌های خود برای مدتی روی یک بلاک چین اثبات سهام (POS) و دریافت پاداش در ازای آن اطلاق می‌شود.

بهترین قسمت درباره استیک کردن این است که این فرایند کیف پول شما را حتی در بازار نزولی هم بزرگ‌تر می‌کند. بدین صورت وقتی که بازار صعودی شود، شما با سرمایه‌ای بیشتر از قبل به کار خود ادامه خواهید داد.

استیک کردن احتمال فروش ناشی از ترس را هم کاهش می‌دهد، چرا که سرمایه شما به شکل امنی روی بلاک چین قفل شده است.

5. از شورت (Short) کردن در یک بازار کریپتویی نزولی اجتناب کنید

شورت کردن تکنیکی است که تریدرها در زمان کاهش قیمت یک ارز کریپتویی از آن برای سود گرفتن استفاده می‌کنند. به صورت ایده‌آل، باید به بهترین شکل مناسب بازار خرسی باشد؛ زمانی که کاهش قیمت‌ها اتفاق متداولی است.

با همه این‌ها متخصصان، شورت کردن بیت کوین و سایر رمزارزها را پیشنهاد نمی‌کنند چون که بالقوه به ضررهای بسیار و لیکویید شدن پوزیشن شما منجر خواهد شد. این یکی از مشکلات بنیادین شورت کردن است و تجربه نداشتن در این زمینه باعث خواهد شد زمانی که اتفاقات خوب پیش نروند، شوک‌های ناگهانی به شما وارد شود.

وقتی یک رمزارز را خریداری می‌کنید (پوزیشن لانگ می‌گیرید)، در واقع نمی‌توانید در هیچ صورتی بیشتر از مقداری که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، ضرر کنید. برای مثال شما به ارزش ۱۰۰ دلار بیت کوین خریداری کرده‌اید. پس حداکثر ضرری که از این سرمایه‌گذاری نصیبتان خواهد شد، ۱۰۰ دلار است. از طرفی هم سود احتمالی، حداقل روی کاغذ، بسیار زیاد است. به حالتی فکر کنید که قیمت بیت کوین افزایش زیادی پیدا کند که سرمایه‌گذاری ۱۰۰ دلاری شما به ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و… تبدیل شود.

لیکویید شدن چیست؟ کابوس معامله‌گران فیوچرز!

اما در شورت کردن دقیقا برعکس است. اگر شما به اندازه ۱۰۰ دلار یک کوین را شورت کنید، حداکثر سود شما از آن ترید ۱۰۰ دلار خواهد بود. هرچند که اگر قیمت ارز شروع به افزایش کرده و روند صعودی ادامه پیدا کند، ضررهای شما ممکن است به شکل نامحدودی روی هم تلنبار شوند. و اگر با استفاده از مارجین کردن شورت کنید، باید تا زمانی که پوزیشن شما باز است، به جز ضررهای خودتان، دائما نیز در حال پرداخت سود مارجین باشید.

6. با احتیاط وضعیت کنونی بازار را بررسی کنید

از اواسط ۲۰۲۲، در روند نزولی کنونی، به نظر می‌رسد بیت کوین حمایت مهمی نزدیک مرز ۲۰ هزار دلار پیدا کرده است. انتظار می‌‌رود این حمایت، بیت کوین را برای مدتی سرجای خود نگه دارد، چرا که قیمت خوبی برای ورود سرمایه گذارن حقوقی نیز محسوب می‌شود.

در همین حین اندیکاتورهای دیگر پیشنهاد می‌کنند دسته بزرگی از سرمایه‌گذاران جدید که نزدیک به بالای این حمایت خرید کرده اند، احتمالا بیشتر ارزهای خود را به خاطر ترس، عدم قطعیت و شک به فروش رسانده اند. خروج آن‌ها  از بازار در این مرحله، می‌تواند بعدا باعث ثبات قیمت‌های کریپتویی شود.

نکته این است که به روز بودن و داشتن آگاهی محیطی درباره وضعیت کنونی بازار، بسیار حیاتی است. بدین صورت شما بهترین شانس را دارید تا بر اساس بازار و سریعا رفتار کنید و ضررها را به حداقل برسانید.

7. ارزهای خود را در صرافی‌ها رها نکنید

صرافی‌های کاستدی به کیف پول و دارایی‌های دیجیتال شما به صورت مستقیم دسترسی دارند و این مسئله می‌تواند ریسک سرمایه گذاری شما را بیشتر کند. این ریسک در بازارهای خرسی حتی می‌تواند بیشتر از پیش هم به چشم بیاید.

تصور کنید چه می‌شد اگر بازار ناگهانی سقوط می‌کرد؟ میلیاردها دلار از بازار محو می‌شد که باعث می‌شد بسیاری از صرافی‌ها ورشکست شوند.

همیشه یک کیف پول نرم افزاری غیرکاستدی هم در نظر داشته باشید یا بهتر از آن، یک کیف پول سخت افزاری تست‌شده انتخاب کنید تا روی منابع کریپتویی خود با استفاده از کلید خصوصی‌تان کنترل کامل داشته باشید.

تفاوت کیف پول شخصی و صرافی | از کیف پول شخصی استفاده کنیم یا کیف پول صرافی؟

چه زمانی زمستان کریپتو به پایان می‌رسد؟

هرچقدر هم زمستان کریپتو به طول بینجامد، در نهایت باید به خاطر داشته باشید که هیچ بازاری برای همیشه نزولی یا صعودی نیست و بعد از هر سقوط، صعودی هم در کار خواهد بود. علاوه بر مواردی که ذکر شد، تحرکات بیت کوین هم می‌توانند به عنوان یک فاکتور برای پایان بازار نزولی به حساب آیند.

زمستان‌های کریپتویی آخر خط نیستند

شک نداشته باشید که به عنوان یک سرمایه‌گذار یا تریدر، شما گاهی اوقات محکوم به ضرر کردن هستید. نرخ رشد ۱۰۰ درصدی عملا امکان‌پذیر نیست، مهم نیست چقدر در این زمینه تجربه دارید. هرچند با استراتژی‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، به شکل قابل توجهی احتمال تسلیم‌شدن‌تان در برابر خرس‌های کریپتو را کاهش خواهید داد. همچنین به موارد مهم دیگری مثل استفاده از حد ضرر هنگام ترید کردن هم توجه داشته باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)