مزرعه بیت کوین چیست؟ هر که ماینرش بیش پولش بیشتر!

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

3 دقیقه

شاید خود ساتوشی ناکاموتو چندین سال قبل و در هنگام ایجاد بیت کوین اصلاً فکر نمی‌کرد که یک روز این اختراع به قدری معروف شود که نقل مجالس مختلف باشد. اما الان و در دنیای امروز بیت کوین به یکی از پرکاربردترین موضوعات دنیای دیجیتال تبدیل شده. هر فردی حداقل اسم بیت کوین را شنیده است و به فکر ماین کردن آن افتاده. در این مقاله به سوال مزرعه بیت کوین چیست پاسخ کاملی خواهیم داد چون دانستن معنی این اصطلاح برای کسانی که به ماینینگ یا استخراح بیت کوین علاقه‌مندند ضروری است.

این فناوری محبوب و هیجان انگیز (از نظر خود من) زیرشاخه‌های مختلفی دارد و باعث شده تا اصطلاحات گوناگونی درباره بیت کوین ایجاد شود.

یکی از این اصطلاحات، مزرعه بیت کوین است. احتمالاً می‌پرسید که مزرعه بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه این مقاله از بلاگ پول نو همراه من باشید تا مفهوم این اصطلاح را با یکدیگر یاد بگیریم. پیش نیاز مزرعه بیت کوین، استخراج بیت کوین است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامع «بیت کوین چیست؟» را برای آشنایی کامل با سازوکار این شبکه مطالعه کنید

استخراج بیت کوین چیست؟

حتما درباره جویندگان طلا شنیده‌اید یا فیلم‌هایی که درباره معادن طلا و استخراج آن ساخته شده دیده‌اید! برای اینکه طلا به دست بیاورید دو راه دارید: به مغازه طلافروشی بروید یا از معادن طلا، سنگ طلا را استخراج کنید! خب مسلما راه دوم ارزان‌تر تمام خواهد شد ولی خب سختی‌های خودش را هم دارد!

عکس سیاه و سفید قدیمی از ماینرهای طلا
ماینرهای طلا در دهه ۱۸۰۰ میلادی در آمریکا. البته که هیچ شباهتی بیت ماینرهای بیت کوین و ماینرهای طلا وجود ندارد!

استخراج بیت کوین یا کلاً استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتال، هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد برای کسب یک ارز، بدون خرید مستقیم آن تلاش می‌کند و با کمک به بلاک چین پاداش می‌گیرد. در انگلیسی به استخراج mining گفته می‌شود و این اصطلاح در بین افراد زیادی از جمله ماینرها جا افتاده است. سیستم کشف بلاک جدید در شبکه بیت کوین با الگوریتم اثبات کار (PoW) صورت می‌گیرد که خودش بحث مفصل و البته جالبی است.

فردی که استخراج را انجام می‌دهد ماینر (miner) نامیده می‌شود. با توجه به سودی که این عمل برای ماینر دارد افراد زیادی به این روش برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده‌اند. چند سال پیش تب ماینینگ حسابی داغ شد و در ایران هم بسیاری افراد با واردات دستگاه‌های ماینینگ روی آوردند.

شبکه بیت کوین برای اینکه یک بلاک معتبر را به زنجیره بلاک‌های خود اضافه کند، معماهایی طرح می‌کند و کسانی که این معماها را حل کنند پاداش کشف بلاک را می‌گیرند. در حقیقت ماینر با استخراج ارزهای دیجیتال به تایید یک سری تراکنش پیچیده بلاک چین کمک می‌کند. شبکه بلاک چین هم با مهربانی به این افراد نیکوکار پاداش می‌دهد تا به این کار ادامه دهند. 🙂

در این فرایند پیچیده معادله‌های ریاضی گوناگونی حل می‌شوند که به ساخته شدن بلاک چین بیت کوین کمک می‌کنند و باعث ایجاد بیت کوین جدید نیز می‌شوند. اگر دستگاه‌های ماینر وجود نداشتند برای انجام این معادلات احتمالاً به یک انیشتین جدید نیازمند بودیم. اما حالا که خوشبختانه دستگاه‌های زیادی برای ماینینگ وجود دارند و حتی در داخل ایران هم قابل خریداری هستند. شما برای خرید این محصولات می‌توانید از وبسایت‌های معتبری مثل دیجی کالا یا فروشگاه‌های لوازم کامپیوتر اقدام به خرید کنید.

مزرعه بیت کوین چیست؟

سوله مزرعه بیت کوین
بله! یه دست صدا نداره!

امیدوارم که توضیح استخراج بیت کوین را تا حدودی یاد گرفته باشید. حالا توضیح خواهم داد که مزرعه بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد. به مثال بعدی توجه کنید:

اگر قبلاً کلش آف کلنز بازی کرده باشید حتماً با اصطلاح کلن یا قبیله آشنا هستید. کلن برای اتحاد بازیکنان مختلف ساخته شده بود. از نظر خود من هم از قابلیت‌های کلیدی این بازی به حساب می‌آمد. در کلن شما باید با دوستان خودتان متحد می‌شدید و با اهدای نیرو به یکدیگر در کلن لول خودتان را ارتقا می‌دادید.

در مزرعه بیت کوین هم دقیقاً به این صورت است. به این صورت که چند نفر ماینر با یکدیگر متحد می‌شوند و برای کسب درآمد و پاداش بیشتر با همدیگر فعالیت می‌کنند. یعنی به‌جای استفاده از یک دستگاه ماینر از چندین دستگاه ماینر استفاده می‌کنند و سود به‌دست آمده را بنا بر مقدار مشارکت در حل معادله بین خودشان تقسیم می‌کنند. این نکته باعث می‌شود تا سود دریافتی برای هر ماینر افزایش پیدا کند.

معادلات کشف هش بلاک بیت کوین به قدری پیچیده است که یک یا ده دستگاه ماینینگ برای پیدا کردن جواب آن کافی نیست و به قدرت پردازش بیشتری نیاز است. در ابتدای پیدایش بیت کوین این معادلات ساده‌تر بود چون افراد زیادی نبودند که از استخراج بیت کوین خبر داشتند. یک نفر با چند دستگاه ماینر می‌توانست تا روزی یک بیت کوین هم ماین کند. ولی با افزایش تعداد ماینرها این معادلات سخت‌تر شد. به همین دلیل مزارع بیت کوین ایجاد شدند.

هر بلاک بیت کوین در حدود ۱۰ دقیقه کشف می‌شود. سختی معادلات با توجه به همین ۱۰ دقیقه تعیین می‌شود به طوری که یک میلیون دستگاه هم در همان ۱۰ دقیقه بلاک را کشف کنند. پس لازم است معادله سخت‌تر شود!

علت ایجاد مزرعه بیت کوین چیست؟

علت اصلی این به‌اصطلاح اتحاد این بود که تنهایی ماین کردن علاوه بر سود کمتر معایب دیگری هم داشت. اکثر ماینرها مجبور بودند تا در خانه کار کنند و ماینینگ را انجام دهند. سر و صدای زیاد ماینرها به علاوه مصرف زیاد برقی که این ابزارها داشتند باعث شد تا ماینرها به این نتیجه برسند که استخراج در خانه سود زیادی برایشان نخواهد داشت.

پس تصمیم گرفتند تا با یکدیگر همکاری کنند و سوله‌های بزرگی را در خارج از شهر و با منبع برق جداگانه بنا کنند تا بتوانند سود بیشتری به‌دست آورند. به مکانی که اکثر ماینرها جمع می‌شوند و اتحادی را تشکیل می‌دهند مزرعه بیت کوین گفته می‌شود.

نکته جالبی که درباره این مزرعه‌ها وجود دارد این است که این مزارع دقیقاً مثل مزرعه‌های کشاورزی خارج از شهر هستند. با این تفاوت که محصولات این مزارع همین بیت کوین یا به‌عبارتی طلای دیجیتالی است.

مزرعه بیت کوین در صحرای موهاوی آمریکا پنل خورشیدی
یک مزرعه بیت کوین در صحرای موهاوی آمریکا که با انرژی خورشیدی کار می‌کند.

ابزارهای مزرعه بیت کوین چه هستند؟

شاید استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین راحت به نظر برسد. اما آن‌قدرها که به نظر می‌رسد راحت نیست و شما باید ابزارهای گوناگونی را تهیه کنید. در ادامه مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز برای ساخت مزرعه بیت کوین را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. اولین ابزار مورد نیاز شما کیف پول بیت کوین است که شما باید آن را به‌خوبی انتخاب کنید تا بتوانید امنیت ارزهای دیجیتال خود را تأمین کنید.
  2. دستگاه‌های ماینر قدرتمند با هش ریت بالا.
  3. سرمایه مناسب برای اجاره ماینر و سوله و تجهیزات برقی.
  4. تأمین برق مورد نیاز ماینرها.
  5. سیستم تهویه قدرتمند.
  6. اینترنت پر سرعت برای برقراری ارتباط قدرتمند با بلاک چین. در حقیقت سرعت اینترنت باعث می‌شود تا سودی که شما از ماین ارزهای دیجیتال گوناگون به‌دست می‌آورید کمتر یا بیشتر شود. پس حتماً به این عامل مهم و کلیدی دقت داشته باشید.

استخراج بیت کوین تا کی ادامه دار خواهد بود؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که ساتوشی ناکاموتو یا سازندگان بیت کوین برای اینکه ثبات بیت کوین به‌طور کامل حفظ شود مجبور بودند تا استخراج این ارز را سخت کنند. به همین علت استخراج بیت کوین با سرعت کمی دارد رو به جلو می‌رود.

البته ناگفته نماند که بیت کوین فرایندی به نام هاوینگ دارد که باعث می‌شود هر چهار سال یکبار تعداد بیت کوین‌ها را نصف می‌کند. این فرایند باعث می‌شود تا بیت کوین کمیاب‌تر شود و در نتیجه استخراج بیت کوین سخت‌تر شود. هاوینگ بیت کوین چیست؟

در نهایت محدودیت عرضه ۲۱ میلیون بیت کوین در این شبکه وجود دارند و بالاخره روزی به پایان خواهد رسید و دیگر استخراج این ارز ممکن نخواهد بود. اما حالا حالاها بیت کوین تمام نمی‌شود و تا چند سال آتی استخراج بیت کوین بدون هیچ مشکلی ادامه خواهد داشت. برای اینکه بدانید استخراج بیت کوین تا کی ادامه خواهد داشت و بیت کوین‌ها در چه سالی تمام می‌شوند حتما مقاله هاوینگ بیت کوین و استاندارد BRC-20 چیست را بخوانید.

علاوه بر مزرعه بیت کوین مفهومی داریم به نام استخرهای ماینینگ که در مقالات دیگر به سراغ آن هم خواهیم رفت.

سخن آخر

در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال پول نو سعی کردیم تا مفهوم مزرعه بیت کوین را به‌طور کامل به شما آموزش دهیم. امیدواریم که این مفهوم را درک کرده باشید. البته اگر سوالی داشتید همین پایین و از بخش کامنت‌ها بپرسید، سعی می‌کنم در سریع‌ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ دهم.

راستی! به نظر شما این مقاله به‌اندازه کافی جامع بود؟ چه نظر درباره مزرعه بیت کوین دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
2 سال قبل

ممنون از مطالب کاربردی وب سایتتون👍👍

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

4

نظر مخاطبان (1)