نیر پروتکل چیست؟ بررسی و تحلیل نیر پروتکل و ارز دیجیتال NEAR

جمال نوری

زمان مطالعه :

12 دقیقه

موضوع مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین هنوز یک مشکل اساسی است، به همین دلیل پروژه‌های بسیاری برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند. یکی از این پروژه‌ها نیر پروتکل (NEAR Protocol) و ارز دیجیتال نیر (NEAR) است. در این مقاله قصد داریم در مورد نیر پروتکل، تیم توسعه‌دهنده نیر پروتکل، مزایا و معایب نیر، ارز دیجیتال NEAR و … صحبت کنیم. اگر مایلید در مورد این پروژه آینده دار بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نیر پروتکل چیست؟

نیر پروتکل (Near Protocol)

نیر پروتکل (Near Protocol) یک بلاک‌ چین لایه ۱ و اوپن سورس (Open-Source) است. این شبکه در سال ۲۰۱۸ توسط الکساندر اسکیدانوف (Alexander Skidanov) و ایلیا پولوسوکین (Illia Polosukhin) ایجاد و در سال ۲۰۲۰ شبکه نیر لانچ شد. علت اصلی به وجود آمدن بلاک چین نیر بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها است. با توجه به گفته تیم توسعه‌دهنده نیر، این پروتکل می‌تواند در هر ثانیه ۱۰۰ هزار تراکنش را تایید و ثبت کند.

نیر پروتکل برای افزایش مقیاس‌پذیری از یک فرایند شاردینگ با نام Nightshade استفاده می‌کند. همچنین الگوریتمی که این شبکه برای بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش امنیت شبکه از آن استفاده می‌کند، ترکیبی از مکانیزم اجماع اثبات سهام POS به نام Thresholded Proof of Stake یا TPoS است. شاردینگ چیست؟

در بلاکچین نیر توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی Rust، AssemblyScript، و TypeScript قرارداد هوشمند ایجاد کنند.

تاریخچه نیر پروتکل

نیر پروتکل که نام آن از رمانی با نام The Singularity Is Near گرفته شده است در ابتدا قرار نبود که یک بلاک چین باشد. نیر یک پروژه ماشین لرنینگ (machine learning) بود که توسط ایلیا پولوسوکین (Illia Polosukhin) و الکساندر اسکیدانوف (Alexander Skidanov) در اوایل سال ۲۰۱۷ با نام NEAR.ai راه‌اندازی شد.

تحقیق و توسعه در سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ باعث شد تیم به سراغ بررسی پلتفرم‌های قرارداد هوشمند برود؛ اما همان‌طور که آن‌ها راه‌حل‌های موجود برای ساخت NEAR.ai بررسی می‌کردند، متوجه شدند که پلتفرم‌های موجود نمی‌تواند، نیاز آن‌ها را برطرف کند. این موضوع باعث شد که تیم به فکر ایجاد یک بلاک چین مقیاس‌پذیر برای قراردادهای هوشمند بیفتد. به این ترتیب بود که تیم در آگوست ۲۰۱۸ ساخت نیر پروتکل به عنوان یک بلاک چین لایه ۱ آغاز شد.

نیر پروتکل چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که در بخش قبلی بیان شد، بلاک چین یر برای افزایش مقیاس‌پذیری از شاردینگ استفاده می‌کند که نام آن را Nightshade نامیده است. در Nightshade دیگر نیازی نیست که تمام اعتبارسنج‌ها با هم همه تراکنش‌ها را بررسی و تایید کنند، بلکه اعتبارسنج‌ها فقط تراکنش‌هایی را که در شارد خود وجود دارند را بررسی می‌کنند و هر شارد یک تکه (chunk) از بلاک اصلی را تولید می‌کند. هر chunk پردازش شده و در بلاک چین نیر ذخیره می‌شود تا تراکنش‌های درون آن تایید نهایی شوند.

نیر پروتکل از الگوریتم اجماع TPoS برای اجماع بین اعتبارسنج‌ها استفاده می‌کند. بر خلاف سایر شبکه‌های POS که اعتبارسنج‌ها بر اساس مقدار توکنی که استیک کرده‌اند، شانس ساخت بلاک را دارند؛ در نیر پروتکل هر ۱۲ ساعت یک حراج بین اعتبارسنج‌ها ایجاد می‌شود. در این حراج ولیدیتورها مشخص می‌کنند که چه مقدار توکن NEAR را استیک می‌کنند. با این فرایند حداقل تعداد توکن برای تبدیل‌شدن به اعتبارسنج تعیین می‌شود. کسانی که بالاتر از این مقدار را برای استیک کردن انتخاب کرده باشند، می‌توانند در فرایند ساخت بلاک شرکت کنند. خرید ارز نیر

محصولات نیر پروتکل

نیر پروتکل مانند تمام بلاک چین‌های دیگر محصولات و ابزارهایی را برای راحت‌تر شدن فعالیت کاربران ایجاد کرده که در ادامه با دو مورد از مهم‌ترین محصولات نیر پروتکل آشنا خواهیم شد.

۱- Rainbow Bridge

پل رنگین‌کمان یا Rainbow Bridge در بلاکچین نیر

پل رنگین‌کمان یا Rainbow Bridge یک پل میان زنجیره‌ای است که شبکه بلاک چینی اتریوم را به نیر متصل می‌کند. کاربران با استفاده از Rainbow Bridge می‌توانند، توکن‌های ERC-20، NFT، استیبل کوین‌ها و دیگر دارایی‌های خود را از شبکه اتریوم به شبکه نیر و بالعکس منتقل کنند. این بریج یک قرارداد هوشمند است که دارایی مورد نظر را در شبکه قفل کرده (از گردش خارج می‌کند) و در شبکه دیگر یک توکن که قیمت و ارزش مشابه توکن اصلی را دارد، ایجاد می‌کند.

۳- آرورا (Aurora)

آرورا (Aurora) یک بلاکچین لایه 2 در نیر پروتکل

آرورا (Aurora) یک بلاک چین لایه ۲ در نیر پروتکل است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است. نیر پروتکل سازگار با EVM نیست، به عبارت ساده توسعه‌دهندگان اگر بخواهند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را از اتریوم به نیر پروتکل منتقل کنند، باید ساختار برنامه نویسی DAPP خود را تغییر دهند و این یک مشکل در پذیرش نیر پروتکل محسوب می‌شود. Aurora در واقع یک بلاک چین لایه ۲ بر روی نیر است که این موضوع را حل کرده است. در آرورا توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون تغییر در کد برنامه‌نویسی DAPPهای خود همان برنامه را بر روی آرورا ایجاد کنند. از نکات جالب در آرورا این است که کاربران می‌توانند هزینه تراکنش در Aurora را با ETH پرداخت کنند.

NEAR Foundation چیست؟

بنیاد نیر (NEAR Foundation) یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس است که وظیفه نگهداری بلاکچین نیر، تامین مالی اکوسیستم و هدایت حاکمیت پروتکل را بر عهده دارد.

تیم توسعه‌دهنده نیر پروتکل

بررسی تیم توسعه‌دهنده نیر پروتکل

احتمالا تا این بخش از مقاله کمی با افراد مهم و تاثیرگذار در نیم نیر پروتکل آشنا شدید. اکنون این افراد را به صورت دقیق بررسی و در مورد رزومه آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

اریک تراتمن (Erik Trautman): اریک مدیرعامل (CEO) نیر پروتکل است. وی خود را اینگونه معرفی می‌کند. من مشتاق به برنامه‌نویسی و آموزش آن هستم به همین دلیل در سال ۲۰۱۴ پروژه The Odin را راه‌اندازی کردم تا به افراد به‌صورت آنلاین آموزش برنامه‌نویسی دهم. اریک علاوه بر این پروژه در شرکت‌ها و پروژه‌های دیگری همکاری داشته است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تحلیل‌گر در Bank of America
  • تیم لید (Team Lead) در شرکت Tech for Campaigns
  • بنیان‌گذار و مدیرعامل Viking Education

ایلیا پولوسوکین (Illia Polosukhin): ایلیا پولوسوکین یکی از بنیان‌گذاران پروتکل NEAR است. وی علاوه بر نیر به‌عنوان مدیریت مهندسی (یکی از رشته‌های مدیریت) در گوگل و مهندس نرم‌افزار در Salford Systems همکاری داشته است.

الکساندر اسکیدانوف (Alexander Skidanov): الکساندر اسکیدانوف یکی دیگر از بنیان‌گذاران پروتکل NEAR به حساب می‌آید. اسکیدانوف کار حرفه‌ای خود را در سال ۲۰۰۹ از مایکروسافت شروع کرد، سپس در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان مهندس نرم‌افزار به memSQL پیوست و در آن جا به مدت ۵ سال به‌عنوان معمار و مدیر مهندسی کار کرد.

ارز دیجیتال نیر

ارز دیجیتال NEAR چیست؟

ارز دیجیتال NEAR توکن شبکه NEAR Protocol است که به‌عنوان رگ حیاتی و واحد اصلی اقتصادی این شبکه محسوب می‌شود. قیمت ارز دیجیتال نیر در تاریخ خود فراز و نشیب‌های بالایی را تجربه کرده و با توجه به ۸۹۰ میلیون توکنی که در گردش دارد، مارکت کپ آن برابر با ۲ میلیارد دلار خواهد شد. از این توکن در بخش‌های مختلف بلاک چین نیر استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال NEAR عبارت‌اند از:

  • پرداخت کارمزد‌های شبکه: برای هر فعالیتی در شبکه باید کارمزدی پرداخت کنید، این کارمزد در بلاک چین نیر با ارز دیجیتال NEAR پرداخت می‌شود. ۳۰ درصد از کارمزد‌هایی که کاربران برای تراکنش‌های خود پرداخت می‌کنند، به قرارداد هوشمند مرتبط پرداخت می‌شود و ۷۰ درصد باقی‌مانده سوزانده می‌شود. پاداش اعتبارسنج‌های به‌صورت ثابت و با ساخت توکن جدید پرداخت می‌شود. این ساخت توکن برای پرداخت پاداش اعتبارسنج‌ها باعث ایجاد تورم می‌شود. میزان تورم و توکن سوزی ارز دیجیتال نیر در بخش تورم و توکن سوزی بیشتر توضیح داده خواهد شد.
  • حفظ امنیت: اجماع در بلاک چین نیر با استفاده از الگو POS انجام می‌شود، پس اعتبارسنج‌ها برای شرکت در فرایند تایید تراکنش و ساخت بلاک نیاز به استیک کردن ارز دیجیتال نیر دارند.
  • وثیقه برای ذخیره داده: در شبکه نیر برای ذخیره داده و اطلاعات باید ارز دیجیتال NEAR را در کیف پول خود قفل کنید. به‌عنوان مثال اگر شما یک ارز دیجیتال NEAR را در کیف پول خود نگه دارید، می‌توانید ۱۰ کیلو بایت فضا ذخیره‌سازی داشته باشید. جدول میزان توکن قفل شده در کیف پول و فضای ذخیره‌سازی در شبکه نیر به شرح زیر است.
فضای ذخیره‌سازیتعداد توکن قفل شدهدرصد تعداد توکن‌های قفل شده نسبت به کل توکن‌ها
10 مگابایت1,0490.0001%
100 مگابایت10,4860.0010%
1 گیگابایت107,3740.0107%
10 گیگابایت1,073,7420.107%
100 گیگابایت10,737,4181.07%
1 ترابایت109,951,16311.00%

احتمالا متوجه شده‌اید که برای یک قرارداد ‌هوشمند که نیاز به فضا ذخیره‌سازی دارد، باید ارز دیجیتال نیر را در شبکه قفل کنید. اگر تعداد قراردادهای هوشمند در شبکه نیر افزایش یابد تعداد توکن قفل شده نیز در این شبکه افزایش خواهد یافت و این موضوع به معنی کاهش عرضه و افزایش قیمت ارز دیجیتال نیر است. 

تورم ارز دیجیتال نیر (NEAR)

تورم ارز دیجیتال نیر

احتمالا در بخش قبل متوجه شده‌اید که برای پاداش فعالیت اعتبارسنج‌ها در شبکه NEAR توکن نیر ضرب می‌شود و این ضرب توکن باعث ایجاد تورم در ارز دیجیتال NEAR خواهد شد. با توجه به گفته‌های تیم توسعه‌دهنده نیر پروتکل، این رمز ارز هر سال ۵ درصد تورم دارد، یعنی هر ساله ۵ درصد به تعداد توکن‌های در گردش افزوده می‌شود. این مقدار تورم را باید از میزان توکنی که به‌واسطه تراکنش‌ها سوزانده می‌شود، کسر کرد. ابتدا برای درک بهتر از میزان تورم در شبکه نیر پروتکل نگاهی به جدول زیر داشته باشد.

میانگین تعداد تراکنش در روزتعداد توکنی که به شبکهاضافه خواهد شدنرخ تورم حقیقی
1,000136,9865.000%
10,000136,9855.000%
100,000136,9765.000%
1,000,000136,8864.996%
10,000,000135,9864.964%
100,000,000126,9864.635%
1,000,000,00036,9861.350%
1,500,000,000-13,014-0.475%
2,000,000,000-63,014-2.300%

تعداد توکنی که در روز سوزانده می‌شود، نسبت مستقیم با تعداد تراکنش دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر بلاک چین NEAR در روز به‌صورت میانگین ۱.۵ میلیارد تراکنش ثبت کند، نرخ تورم در شبکه منفی خواهد شد. ۱.۵ میلیارد تراکنش یعنی این شبکه باید در ثانیه بیش از ۱۷.۶۳ هزار تراکنش را ثبت کند. ۱۷ هزار تراکنش در ثانیه با میزان پذیرش فعلی ارزهای دیجیتال یک عدد رویایی محسوب می‌شود. در زمان نوشتن این مقاله تعداد تراکنش شبکه NEAR در ۲۴ ساعت گذشته برابر ۴۰۴ هزار تراکنش بوده است (برای مشاهده تعداد تراکنش انجام شده در ۲۴ ساعت می‌توان از سایت nearscan استفاده کرد). با توجه به تعداد تراکنش فعلی می‌توان گفت که تعداد توکن‌های NEAR که در روز ساخته می‌شوند، بسیار بیشتر از تعداد توکن‌هایی است که سوزانده می‌شود، پس تورم این ارز دیجیتال حدودا برابر ۵ درصد است و توکن سوزی ارز دیجیتال NEAR عملا تورم این ارز دیجیتال را کاهش نمی‌دهد.

باید توجه داشت که ۴.۵ درصد (۹۰ درصد از ۵ درصد) از توکنی که در سال ایجاد می‌شود، سهم اعتبارسنج‌ها و ۰.۵ درصد (۱۰ درصد از ۵ درصد) به خزانه نیر پروتکل تعلق دارد.

نحوه تخصیص و آزادسازی ارز دیجیتال NEAR

نحوه تخصیص توکن‌های نیر

از ارز دیجیتال NEAR ابتدا ۱ میلیارد توکن ایجاد شد که قرار است در مدت ۵ سال آزاد شود. باید توجه داشت که هر سال نیز ۵ درصد تورم در ارز دیجیتال نیر خواهیم داشت. حال که متوجه تعداد اولیه این ارز شدیم، بهتر است به نحوه تخصیص توکن‌های NEAR بپردازیم.

  • حامیان (Backers): ۱۷.۶%
  • کمک‌های مالی جامعه (Community Grants): ۱۷.۲%
  • مشارکت‌کنندگان اصلی (Core Contributors): ۱۴%
  • فروش جامعه (Community Sale): ۱۲%
  • اکوسیستم اولیه (Early Ecosystem): ۱۱.۷%
  • کمک هزینه عملیات یا اداره اکوسیستم (Operation Grants): ۱۱.۴%
  • بنیاد نیر (Foundation): ۱۰%
  • حامیان کوچک (Small Backers): ۶.۱%
نحوه آزادسازی ارز دیجیتال NEAR

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است، آزادسازی توکن نیر تا ۵ سال (دسامبر ۲۰۲۵) طول می‌کشد. در تصویر بالا نحوه آزادسازی هر بخش به‌صورت جزئی قابل مشاهده است. نکته قابل توجه این است که ارز دیجیتال NEAR از همان ابتدا دارای ۵ درصد تورم است، یعنی در دسامبر ۲۰۲۵ تعداد کل توکن‌های NEAR با احتساب تورم، ۱.۲۷۶ میلیارد توکن خواهد بود.

سرمایه‌گذاران نیر پروتکل

نیر پروتکل ۴ دوره جذب سرمایه داشته است که توانسته در این ۴ دوره مبلغ ۵۳۳.۷ میلیون دلار سرمایه جذب کند. خلاصه‌ای از دوره‌های جذب سرمایه NEAR به شرح زیر است.

  • ۱۰ جولای ۲۰۱۹:

در این تاریخ دو شرکت Accomplice و MetaStable Capital در مجموع ۱۲.۱ میلیون دلار در Near Protocol سرمایه‌گذاری کردند.

  • ۴ می ۲۰۲۰:

در این دوره از جذب سرمایه، ۱۶ شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری ۲۱.۶ میلیون دلار در نیر پروتکل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار (Lead Investor) در این دوره از جذب سرمایه Andreessen Horowitz بود.

  • ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰:

در این دوره نیز ۱۵ سرمایه‌گذار شرکت داشتند که نهایتا مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری شد. در این دوره لید اینوستور Three Arrows Capital بود.

  • ۶ آپریل ۲۰۲۲:

نیر پروتکل این دوره با ۸ سرمایه‌گذار توانست، مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. لید اینوستور در این دوره Tiger Global Management بوده است.

احتمالا متوجه شده‌اید که نیر پروتکل مبلغ قابل توجهی سرمایه را جذب کرده است و این موضوع یکی از نقاط قوت پروژه نیر محسوب می‌شود.

مقایسه نیر پروتکل و اتریوم

احتمالا متوجه شده‌اید که نیر پروتکل یک بلاک چین لایه ۱ و رقیب اصلی آن اتریوم است. در ادامه قصد داریم به بررسی و مقایسه اتریوم و نیر پروتکل بپردازیم تا بتوانیم میزان عملکرد NEAR را در مقابل اتریوم بسنجیم.

مقایسه قیمت اتریوم و نیر پروتکل

اولین و مهم‌ترین مقایسه در بین عموم مردم بررسی عملکرد قیمت توکن این دو شبکه بلاک چین است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که همه عوامل به نحوی خود را در قیمت نشان می‌دهند و بررسی قیمت می‌تواند، نیاز ما را تا حدی رفع کند.

بررسی و مقایسه قیمت اتریوم و نیر پروتکل

تصویر بالا عملکرد درصدی دو ارز دیجیتال نیر (NEAR) و اتر (ETH) را در یک سال گذشته مقایسه می‌کند. اگر در یک سال گذشته (فروردین ۱۴۰۱) ارز دیجیتال نیر را خریداری کرده بودید، در زمان حال (فروردین ۱۴۰۲) حدودا ۸۵ درصد در ضرر بودید، در صورتی که اگر ETH خریده بودید این ضرر حدود ۳۰ درصد بود. این تصویر بیانگر عملکرد بهتر ارز دیجیتال اتر در مقابل ارز دیجیتال نیر است.

قیمت ارز دیجیتال نیر کاهش بیشتری از اتر داشته است. به همین دلیل است که اتر در گروه ارزهای دیجیتال کم ریسک و نیر در گروه ارزهای دیجیتال با ریسک متوسط قرار گیرد. نیر ریسک بیشتری نسبت به اتر دارد، به همین دلیل اگر شما فردی ریسک پذیر هستید، می‌توانید ارز دیجیتال نیر را برای کسب سود بیشتر در نظر داشته باشید.

مقایسه سرمایه قفل شده در اتریوم و نیر پروتکل

یکی دیگر از عواملی که در مقایسه بررسی می‌کنیم، کل سرمایه قفل شده یا TVL در بلاک چین است. این مقایسه کمی اشکال دارد، زیرا اتریوم یک بلاک چین قدیمی‌تر نسبت به نیر پروتکل است و طبیعتا TVL اتریوم از نیر پروتکل بیشتر خواهد بود.

بررسی TVL در اتریوم و نیر پروتکل

ما در این مقایسه به عدد TVL توجهی نداریم، بلکه شیب TVL در یک سال گذشته را بررسی می‌کنیم. TVL در اتریوم ابتدا کاهش و در ۶ ماه گذشته کمی افزایشی بوده؛ اما در نیر پروتکل TVL در یک سال گذشته همواره کاهشی بوده است. البته بخشی از این سرمایه‌های قفل شده در این شبکه، خود ارز دیجیتال NEAR است و به دلیل کاهش شدید قیمت این ارز دیجیتال نسبت به اتر، TVL در نیر پروتکل کاهش شدیدتری نسبت به شبکه اتریوم داشته است.

مقایسه تعداد تراکنش در اتریوم و نیر پروتکل

یکی از اصلی‌ترین فاکتوری که می‌تواند، کاربردی بودن یک بلاک چین را نشان دهد، تعداد تراکنش انجام شده در آن شبکه است.

مقایسه تعداد تراکنش در شبکه اتریوم و نیر پروتکل

اگر به تعداد تراکنش روزانه در دو بلاک چین اتریوم و نیر پروتکل نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که اتریوم در یک سال گذشته یک روند ثابت را در تعداد تراکنش روزانه خود داشته؛ اما نیر پروتکل این‌گونه نبوده است و در برخی از روزها توانسته تعداد تراکنش بیشتری را نسبت به اتریوم ثبت کند. درست است که در حال حاضر نیر پروتکل تعداد تراکنش کمتری نسبت به اتریوم را تایید می‌کند؛ اما در صورت افزایش تعداد برنامه‌های غیرمتمرکز در این شبکه می‌توان امیدوار بود که تعداد تراکنش‌های روزانه آن نیز افزایش پیدا کند.

تعداد آدرس‌های فعال در اتریوم و نیر پروتکل

تعداد آدرس‌ها فعال در شبکه می‌تواند یکی دیگر از پارامترهایی باشد که میزان کاربردی بودن آن را نشان می‌دهد.

بررسی تعداد آدرس‌های فعال در شبکه اتریوم و نیر پروتکل

اگر به تصویر بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که تعداد آدرس فعال روزانه در شبکه اتریوم بسیار زیادتر نسبت به شبکه نیر است؛ اما یکی از علل این موضوع قدیمی‌تر بودن اتریوم است. نکته مثبتی که در این نمودار قابل‌ مشاهده است، رشد تعداد آدرس‌های فعال در شبکه نیر است. این رشد می‌تواند، نشان‌دهنده افزایش محبوبیت و کاربردی‌تر شدن بلاک چین نیر باشد. این افزایش تعداد آدرس فعال روزانه در شبکه نیر یک نکته مثبت برای این بلاک‌چین محسوب می‌شود.

بررسی تعداد فالوورهای توییتر اتریوم و نیر پروتکل

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند، میزان محبوبیت یک پروژه را نشان دهد، تعداد فالوورها در شبکه‌های اجتماعی است.

بررسی تعداد فالوورهای توییتر اتریوم و نیر پروتکل

مانند، تمام بخش‌های قبلی باید اشاره کنم که یکی از علل مهم در تعداد فالوورهای پروژه اتریوم، قدیمی‌تر بودن آن است. نکته دیگر رشد تعداد فالوورهای پروژه نیر در توییتر است، این موضوع می‌تواند در آینده تاثیر مثبتی در قیمت این ارز دیجیتال داشته باشد. این رشد مثبت در تعداد فالوورها در تصویر زیر نیز قابل مشاهده است.

مقایسه تعداد فالوورهای جدید دو پروژه اتریوم و نیر پروتکل

این تصویر تعداد فالوورهای جدیدی است که در روز به توییتر دو پروژه اتریوم و نیر اضافه شده‌اند. بررسی تصویر به دلیل شباهت رنگ این دو پروژه کمی سخت است، اما اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که تعداد افراد جدیدی که توییتر نیر را فالو کرده‌اند، بسیار بیشتر از اتریوم بوده است.

این افزایش تعداد فالوورها می‌تواند در بلند مدت باعث بیشتر شدن شناخت مردم، افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال NEAR و افزایش قیمت این توکن شود.

مقایسه تعداد تراکنش فیل (Fail) شده در اتریوم و نیر پروتکل

یکی از فاکتورهای مهم در عملکرد بلاک چین نسبت تعداد تراکنش‌های فیل (Fail) یا شکست‌خورده نسبت به کل تراکنش‌ها است.

مقایسه تعداد تراکنش فیل (Fail) شده در اتریوم و نیر پروتکل

با توجه به نمودار بالا تعداد تراکنش موفق در اتریوم ۲۹.۹۲ میلیون تراکنش و در نیر ۹.۵۳ میلیون تراکنش است و تعداد تراکنش فیل شده در اتریوم ۸۴۹ هزار تراکنش و در نیر پروتکل ۹۹۵ هزار تراکنش است. با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت که تعداد تراکنش فیل شده نسبت به کل تراکنش‌ها در شبکه اتریوم حدودا ۲.۷۶ درصد و در نیر پروتکل حدودا ۹.۴ درصد است. عملکرد نیر نسبت به اتریوم کمی ضعیف بوده است، اما نسبت به دیگر رقیب خود یعنی سولانا که درصد فیل شدن تراکنش‌های آن ۳۶ درصد است عملکرد قابل قبولی داشته است.

مزایا و معایب نیر پروتکل

نیر پروتکل مانند تمام پروژه‌ها دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای نیر پروتکل

  • توانایی پردازش ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه
  • تیم توسعه‌دهنده باتجربه
  • امکان تعامل با بلاک چین اتریوم از طریق دو محصول آرورا و Rainbow Bridge
  • افزایش محبوبیت پروژه در سوشال‌مدیا

معایب نیر پروتکل

  • پرداخت ثابت به اعتبارسنج‌ها باعث ایجاد تورم در این پروژه خواهد شد.
  • نرخ پایین توکن سوزی در نیر پروتکل

خرید ارز دیجیتال نیر

برای خرید ارز دیجیتال نیر می‌توانید از صرافی‌های مانند بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io) و بای بیت (Bybit) استفاده کنید. ما نیز در صرافی پول نو این ارز را در دو شبکه نیر پروتکل و بی‌ان‌بی چین (بایننس اسمارت چین سابق) برای شما لیست کرده‌ایم. شما می‌توانید با ثبت نام در صرافی پول نو اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنید.

کیف پول ارز دیجیتال نیر

با توجه به این موضوع که ارز دیجیتال نیر در دو شبکه نیر پروتکل و بی‌ان‌بی چین قابل دسترس است، می‌توان از تمام کیف پول‌هایی که از شبکه بی‌ان‌بی چین پشتیبانی می‌کنند برای نگهداری ارز دیجیتال نیر استفاده کرد. از مهم‌ترین این کیف پول ها می‌توان به متامسک (Metamask)، تراست والت (Trust Wallet)، لجر (ledger) و NEAR Wallet اشاره کرد.

جمع‌بندی

مقیاس‌پذیری اتریوم هنوز هم یک موضوع و مشکل جدی در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. نیر پروتکل یکی از پروژه‌هایی است که قصد دارد، به حل این مشکل بپردازد. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم در مورد نیر پروتکل، ارز دیجیتال NEAR، تاریخچه نیر پروتکل، بلاکچین نیر پروتکل و … صحبت کنیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

10

نظر مخاطبان (0)