تولد بیت کوین ۲۰۲۳؛ نگاهی بر سفر پر ماجرای بیت کوین به مناسبت ۱۴ سالگی!

تولد ۱۴ سالگی بیت کوین ۲۰۲۳

زمان مطالعه :

5 دقیقه

بیشتر مردم جهان، یکم ژانویه هر سال را به عنوان اولین روز سال اعلام می‌کنند، امّا برای دوستداران کریپتو، سال جدید از ۳ ژانویه آغاز می‌شود. دلیل این امر هم باید از خالق مرموز بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو جویا شویم که امروز تولد ۱۴ سالگی اختراع وی یعنی بیت کوین (BTC) را جشن می‌گیریم. در واقع ۱۴ سال قبل در چنین روزی، ساتوشی ناکاموتو اولین بلاک شبکه بیت کوین (Genesis Block) را استخراج کرد تا دوره جدیدی از تاریخ آغاز شود. بیت کوین چیست؟!

امّا سوالاتی پدید خواهد آمد:

آیا با توجه به وضعیت فعلی بازار ارز دیجیتال، همزمان با تولد باید از «مرگ» بیت کوین هم حرف بزنیم؟ اصلا چه چیزی موجب شده تا بیت کوین با ارزش شود؟ ضمن تبریک تولد BTC، می‌رویم تا نگاهی بیندازیم بر طلای ارز دیجیتال در ۱۴ سالی که گذشت!

۱۴سال سقف و کف!

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بیت کوین قدرتمندترین رمز ارزی است که یک فرد می‌تواند روی آن سرمایه گذاری کند و با یکه تازی خود، سالهاست که صدرنشین بلامنازع باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال براساس ارزش بازار (Market Cap) لقب گرفته است.

بزرگترین ارزهای دیجیتال

البته فراموش نکنیم که دقیقا یک سال قبل و در تولد ۱۳ سالگی بیت کوین، ارزش هر واحد BTC به ۴۶ هزار دلار می‌رسید. با در نظر گرفتن این موضوع، شاید عدد ۱۳ چندان هم نحس نباشد!

با این حال نباید غافل شویم که بیت کوین بیش از ۵۰ هزار دلار با سقف تاریخی (ATH) خود یعنی محدوده ۶۹ هزار دلار فاصله دارد که موجب شده تا بسیاری از این دارایی دلسرد شوند. البته که بسیاری موقعیت فعلی را به آرامش پیش از طوفان تشبیه می‌کنند و معتقدند که BTC می‌تواند به قلّه‌های بالاتری دست یابد. آیا شما هم جزو این گروه هستید؟

مقایسه قیمت بیت کوین و دلار
نگاهی بر ارزش بیت کوین و دلار آمریکا در بازه‌های زمانی مختلف!

علی رغم فراز و فرودهای بسیار، بیت کوین همواره به عنوان باارزش‌ترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز شناخته شده و توانسته این جایگاه را تثبیت کند. امّا همانطور که در ابتدای متن پرسیدیم، که چه چیزی موجب شده تا بیت کوین تا این حد ارزشمند باشد؟

به عقیده صاحب نظران، بیت کوین توانسته شاخصه‌های اصلی پول را حفظ کند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: قابلیت جابه‌جایی، تقسیم پذیری، قابلیت تبدیل، محدودیت عرضه و مورد پذیرش بودن.

سیر قیمت بیت کوین از ابتدا تا الان و داستان‌های جذابش

در تصویر پیش رو، قیمت BTC را از زمان تولد تا دسامبر ۲۰۲۲ مشاهده می‌کنید. در رابطه با قیمت بیت کوین در مقایسه با سال گذشته صحبتی نمی‌کنیم. امّا بیایید دو داستان معروف و داستانی که احتمالا کمتر به آن توجه کرده‌اید را مرور کنیم.

تاریخچه قیمت بیت کوین
داده‌های پلتفرم Investopedia

در ابتدا به پیتزای ۱۰ هزار بیت کوینی می‌پردازیم و بعد، به ۱۱۲ واحد BTC که همگی می‌توانستیم در کیف پول بیت کوین خود نگهداری کنیم!

پیتزای ۱۶۰ میلیون دلاری!

اگر از فردی بپرسیم که نخستین تراکنش بیت کوین برای چه مقصودی صورت گرفت، احتمالا خرید دارایی‌های گران قیمتی مانند خانه و کشتی تفریحی را متصور شود. امّا حقیقت بسیار ساده‌تر از این موضوعات خواهد بود.

در ۲۲ می ۲۰۱۰، اولین تراکنش بیت کوین و پردخت در ازای کالا را یک برنامه نویس و ماینر بیت کوین به نام لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) انجام داد. طی این تراکنش، او دو عدد پیتزا را با ۱۰ هزار واحد BTC خریداری کرد که علی رغم ریزش‌های متعدد، ارزش فعلی آن به بیش از ۱۶۰ میلیون دلار می‌رسد. ماینینگ بیت کوین چیست؟

پیتزای بیت کوین

این موضوع به سوژه اصلی رسانه‌ها بدل شد و اوضاع تا جایی ادامه یافت که اکنون، یک حساب توییتر با نام Bitcoin Pizza فعالیت دارد و تعداد دنبال کننده‌های آن به حدود ۱۲ هزار حساب می‌رسد. این اکانت، روزانه آپدیت قیمتی ۱۰ هزار BTC صرف شده برای خرید پیتزا را منتشر می‌کند که ظاهرا برای بسیاری از افراد اهمیت دارد!

خرید بیت کوین با یارانه ۴۵ هزار تومانی!

حال نوبت آن موضوعی است که احتمالا کمتر درباره آن شنیده‌اید!

شاید کمی اغراق آمیز به نظر برسد امّا طبق قیمت BTC در دسامبر ۲۰۱۰ (۰.۳۹ دلار)، ما می‌توانستیم با اولین یارانه خود (۴۵هزار و ۵۰۰ تومان در آذر ۱۳۸۹)، ۱۱۲ واحد BTC خریداری کنیم که اکنون ارزش آن به بیش از ۱.۸۷ میلیون دلار می‌رسید. ارزش ریالی آن را حساب نمی‌کنیم تا بر پشیمانی‌مان افزوده نشود… .

البته که در آن زمان، خرید و فروش بیت کوین به سادگی امروز نبود و حتی برای تماس با خارج از کشور هم می‌بایست ساعت‌ها برنامه ریزی انجام می‌دادیم. با این حال، همچنان احساس حسرت آن گلوی ما را می‌فشارد!

Bitcoin Is Dead

ممکن است با این موضوع مخالفت کنید امّا نمی‌توان آن را کتمان کرد. درست شنیدید!

طبق اطلاعات وبسایت 99Bitcoins، تا به این لحظه بیت کوین ۴۶۷ مرتبه با مرگ روبه‌رو شده که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

مرگ بیت کوین

نقاط قرمز نشانگر مرگ‌های بیت کوین در مقاطع زمانی مختلف هستند و آخرین بار در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲، بیت کوین با تلخ‌ترین تجربه زندگی خود روبه‌رو شد.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) یعنی اولریش بیندسایل (Ulrich Bindseil) اعلام کرد که بیت کوین در مسیر بیراهه قرار دارد.

۴۶۷ مرگ بیت کوین به مناسبت تولد ۱۴ سالگی!

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۱، برخی عبارت Internet Is Dead را در نشریات منتشر کردند امّا اکنون می‌بینیم که اینترنت به چه جایگاهی دست یافته است. در بخش عصر بیت کوین، به اختراع مهمی چون لامپ نیز خواهیم پرداخت.

بیت کوین و فلسفه: لیبِرتاریانیسم

به طور کلی افرادی مانند ساتوشی ناکاموتو، هال فینی و دیوید چاوم که اصطلاحا با عبارت Cypherpunk از آن‌ها یاد می‌شود، افرادی هستند که از تفکر لیبِرتاریانیسم (Libertarianism) پیروی می‌کنند.

معمولا عادت داریم که عباراتی مانند سوسیالیسم و لیبِرتاریانیسم را در حوزه‌های فلسفه و سیاست مشاهده کنیم. امّا جالب است بدانید که تفکر لیبرتاریانیسم با بیت کوین ارتباط نسبتا نزدیکی دارد.

درواقع این عبارت ریشه‌ای فرانسوی داشته و می‌توان مفهوم آزادی خواهی، اختیار گرایی و خودمختاری را معادل آن قرار داد. در واقع اکثریت حامیان بیت کوین (حتی پدید آورندگان)، به این طرز تفکر روی خوشی نشان داده‌اند.

دلیل این امر هم به استقلال طلبی آن‌ها مربوط می‌شود. به طوری که چندان به تشکیلات بانکی و اداری سنتی علاقه‌مند نیستند و تصمیم دارند تا سیستم مبادلاتی جهان را به سمت و سوی تازه‌ای هدایت کنند.

با این تفاسیر، بی دلیل نبود که بیت کوین خود را با عنوان A Peer-to-Peer Electronic Cash System معرفی کرد. چرا که تفکر لیبرتاریانیسم، چندان به وجود واسطه‌ (Third Party) در دنیای مالی علاقمند نیست! عنوانی که از آن یاد کردیم، عنوان وایت پیپر بیت کوین بود که خود را سیستم مالی الکترونیکی همتا به همتا، معرفی می‌کرد.

عصر بیت کوین

در علم تاریخ، دوره‌ها را براساس اکتشافات مهم مربوط به آن بازه زمانی دسته بندی می‌کنند. مثلا دوره مس، دوره مفرغ، دوره ارتباطات… دوره بیت کوین و ارزهای دیجیتال؟ چرا که نه!

همانطور که در قسمت قبل یافتیم، بیت کوین شیوه جدیدی از مبادلات مالی را به ما معرفی کرد و دست واسطه‌ها را از معاملات ما کوتاه ساخت. به همین خاطر بسیاری تاریخ را به دو بخش پیش و پس از بیت کوین تقسیم بندی می‌کنند.

از اینترنت گفتیم و دیدیم که در سال‌های آغازین حیات خود، چندان مورد توجه قرار نگرفت. امّا آیا اینترنت در این راه تنها بود؟ لامپ و بیت کوین چنین دیدگاهی ندارند!

تولد بیت کوین

بدون شک توماس ادیسون یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ به شمار می‌رود. فردی که ۱۰۹۳ اختراع را به ثبت رساند و مهم ترین آن، چزی نبود جز لامپ التهابی (Incandescent Lamp) که می‌توانست برای مدت زمان طولانی‌تری روشن بماند.

یکی از دانشمندان آن دوره یعنی Henry Morton، این اختراع را شکستی آشکار قلمداد کرد. همچنین برخی از مقامات شهر لندن هم از آن به عنوان اختراعی یاد کردند که ارزش توجه علمی یا عملی را نداشت. آیا واقعا اینطور بود؟

آیا بیت کوین واقعا یک دارایی است؟

بیت کوین هم در ابتدا با وضعیت مشابهی روبه‌رو شد. طبق وبسایت 99Bitcoins، اولین مرگ بیت کوین در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۰ اتفاق افتاد. در آن زمان، سایتی که اکنون فعالیتی ندارد، مطلبی را با این عنوان منتشر کرد: «چرا بیت کوین نمی‌تواند یک ارز باشد؟» دلیل این موضوع هم احتمالا تفاوت آن با سیستم مالی سنتی بود.

به طور کلی، همیشه در برابر نوآوری‌ها و اختراعات تازه مقاومت‌هایی وجود داشته که نمونه‌های آن را بررسی کردیم. از «بی ارزش» خواندن لامپ تا محدودیت‌های ماینینگ بیت کوین در چین، تنها بخشی از این موضوعات هستند. امّا دیگر نمونه‌های آن را بعدا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مسیر بیت کوین را از تولد تا مرگ بررسی کردیم و اکنون تمایل داریم تا دیدگاه شما را در روز تولد بیت کوین بدانیم. پیشبینی شما از سال جدید زندگی بیت کوین چه خواهد بود؟ و سوالی چالشی‌تر: در روز تولد ۱۵ سالگی بیت کوین، هر واحد BTC در چه محدوده‌ای معامله خواهد شد؟

تقریبا یکسال دیگر به هاوینگ بعدی بیت کوین مانده و بسیاری از افراد معتقدند با وقوع هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال سقف تاریخی (ATH) خود را خواهد شکست. شما چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما استاندارد BRC-20 در شبکه بیت کوین در کنار هاوینگ آن چه تاثیری روی قیمت BTC خواهد داشت؟

در نهایت ضمن تشکر از ساتوشی ناکاموتو، بد نیست اگر مجددا بگوییم: «تولد ۱۴ سالگی بیت کوین مبارک!»

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
1 سال قبل

واقعا جالب بود. من فکر می کنم بیت کوین تغییرات زیادی به وجود اورد ولی هنوز در ابتدای راه هستیم و شگفتی های زیادی قراره از بلاکچین ببینیم. سال دیگه قطعا قیمت بیت کوین بالاتر خواهد بود. حتی قیمت سیب زمینی و پیازم زیاد میشه چه برسه به بیت کوین!

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

0

نظر مخاطبان (1)