مزایا و معایب کاردانو؛ آیا می‌توان به آینده کاردانو امیدوار بود؟

مزایا و معایب کاردانو چیست؟
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

کاردانو (Cardano) یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌ چین است که از شبکه‌های پیشرو متن باز به حساب می‌آید. هدف Cardano ارائه ویژگی‌های پیشرفته بر اساس یک فرآیند دقیق علمی و مبتنی بر تحقیق است. در این مقاله، با تجزیه و تحلیل مزایا و معایب کاردانو و بیان مشکل شبکه کاردانو، نگه‌داری و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال کاردانو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کاردانو با چه هدفی خلق شد؟

کاردانو چه مزایا و معایبی دارد؟

هدف اصلی Cardano ایجاد یک پلتفرم نسل سوم بود که بتواند پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را بهبود بخشد و مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم را حل کند. جای تعجب نیست که چرا بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر Cardano به وعده‌های خود عمل کند، ممکن است جایگزین اتر شود. کاردانو چیست؟ کاربرد و آینده ارز دیجیتال ADA

کاردانو از دو لایه استفاده می‌کند: یکی برای تسویه تراکنش‌ها و دیگری برای قراردادهای هوشمند که به ترتیب لایه تسویه Cardano (CSL) و لایه کنترل نام دارند. قلب کاردانو، الگوریتم اثبات سهام آن به نام Ouroboros است. برخلاف پروتکل‌های اثبات کار، پروتکل Cardano انرژی کمتری مصرف می‌کند و مقرون به صرفه‌تر است.

دانستن مزایای کاردانو برای کمک به شما برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا ADA یک سرمایه‌گذاری سودآور است یا خیر، ضروری است.

اگرچه ممکن است مزایای کاردانو بیشتر از معایب آن باشند، اما به این معنی نیست که باید از نظر کمّی به آن‌ها نگاه کنید. برخی از معایب ممکن است بیشتر از چندین مزیت باشد! بنابراین، در اینجا نگاهی گذرا به مزایای این شبکه خواهیم داشت.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

مزایای کاردانو چیست؟

  • تیم قوی توسعه‌دهنده (با حضور افرادی چون چارلز هاسکینسون)
  • پشتوانه آکادمیک
  • چند لایه بودن شبکه کاردانو: این یکی از مزایای اصلی کاردانو است. Cardano با اجرای یک لایه تسویه و یک لایه محاسباتی، مقیاس‌پذیری نامحدود و تراکنش‌های سریع را تضمین می‌کند. به این ترتیب، به روزرسانی‌ها بدون تداخل در پرداخت‌ها و تراکنش‌ها انجام می‌شوند.
  • منبع باز (Open-Source) بودن: پتانسیل Cardano به عنوان یک پلتفرم کاملاً منبع باز با کد نوشته شده به زبان برنامه‌نویسی Haskell نیز قابل تأمل است.
  • بلاک‌ چین نسل سوم: Cardano به عنوان یک بلاکچین نسل سوم معرفی شده است. همچنین مقیاس‌پذیرتر از اتریوم (نسل دوم) و غیرمتمرکزتر از بیت کوین (نسل اول) است، زیرا از طریق پروتکل Ouroboros Hydra عمل می‌کند.
  • کاردانو ایمن است: Cardano یک پروتکل اثبات سهام است که ایمنی اثبات شده را تضمین می‌کند. با توجه به افزایش تعداد حملات سایبری در بخش کریپتو، شکی وجود ندارد که امنیت بسیار مهم است. سیستم Cardano برنامه‌های بی‌نظیری برای مدیریت امنیت و حریم خصوصی دارد.
  • Cardano می‌تواند هویت دیجیتالی را ارائه دهد: کاردانو مانند سایر ارزهای دیجیتال بر تمرکز زدایی متکی است. این پلتفرم می‌تواند هویت دیجیتالی را برای افرادی در سراسر جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه که با بانک دسترسی ندارند، فراهم کند. Cardano شروع به همکاری با بیش از ۵۴ کشور کرده است. توجه داشته باشید که طبق گزارش بانک جهانی، جمعیت جهانی بدون دسترسی به خدمات مالی بیش از ۱.۷ میلیارد نفر است.
  • حضور رو به رشد در آفریقا: در سال ۲۰۲۱ کاردانو در کنار بازوی تجاری خود Emurgo، کار روی «استراتژی آفریقا» را آغاز کرد، جایی که آن‌ها قصد دارند با استفاده از Cardano برای حل مسائل واقعی، پذیرش آن را در سراسر این قاره تقویت کنند. علاوه بر این، اگر Cradano محبوبیت خود را در جهان سوم افزایش دهد، می‌تواند از نظر پذیرش در سراسر جهان پیشتاز شود.
  • الگوریتم اثبات سهام: کاردانو یکی از اولین پذیرندگان الگوریتم اثبات سهام بود که از نظر بسیاری کارآمدتر از اثبات کار است. اثبات سهام میزان توان محاسباتی مورد نیاز را کاهش می‌دهد، به این معنی که از نظر انرژی کارآمدتر، ارزان‌تر و برای محیط زیست نیز بهتر است.
  • Cardano می‌تواند دارایی‌ها را بدون نیاز به قراردادهای هوشمند میزبانی کند: هارد فورک مری که در اول مارچ سال گذشته اتفاق افتاد، سرانجام Cardano را به یک بلاک‌ چین چند لایه تبدیل کرد. به این ترتیب، این پلتفرم توانایی میزبانی سایر دارایی‌ها را در بلاک‌ چین کاردانو از دیگر بلاک‌ چین‌ها و توکن‌های سفارشی، بدون نیاز به ایجاد قراردادهای هوشمند پیدا کرد و نیازی به سفارشی‌سازی کد برای انجام آن نیست.
  • به‌روزرسانی‌های بیشتر در راه است: جدای از هارد فورک مری، تیم Cardano در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل آپدیت Goguen است. یک گام مهم در این مسیر، انتشار هارد فورک آلونزو در سپتامبر ۲۰۲۱ بود. این ارتقا در نهایت به توسعه‌دهندگان اجازه داد تا قراردادهای هوشمند را در شبکه ایجاد و مستقر کنند.
  • کاردانو کاملاً غیرمتمرکز است: در ابتدای آوریل ۲۰۲۱، اعلام شد که Cardano در نهایت به تمرکز زدایی ۱۰۰٪ دست یافته است! این بدان معناست که تولید بلاک‌ها اکنون در دست اپراتورهای سهام‌گذار شبکه است. برخلاف Cardano ، بلاک‌چین بیت کوین تا حد زیادی در دست ۱۰ استخر استخراج بزرگ بیت کوین است که ۸۵ درصد از تولید بلاک‌های شبکه را تشکیل می‌دهند.

کاردانو چه معایبی دارد؟

معایب کاردانو

در حالی که Cardano مزایای چشمگیری نسبت به سایر رمز ارزها دارد، هم تریدرها و هم سرمایه‌گذاران باید با معایب سرمایه‌گذاری در ADA آشنا باشند تا تصمیمی آگاهانه بگیرند.

مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، اختصاص سرمایه به ADA بدون ریسک نیست. در اینجا برخی از اشکالات جدی سرمایه‌گذاری در ارز آدا و مشکل شبکه کاردانو را بررسی خواهیم کرد:

  • Cardano هنوز در حال توسعه است

 اگرچه کاردانو به عنوان «بلاک‌ چین آکادمیک» شناخته می‌شود که تحت بررسی و آزمایش‌های اساسی قرار گرفته است، حقیقت این است که Cardano همچنان در حال توسعه است. Cardano هنوز در درجه اول روی جنبه مقیاس‌پذیری خود کار می کند و در حالی که رمزارزهایی مانند ریپل می‌توانند ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کنند، Cardano از نظر تئوری فقط توانایی پردازش ۲۵۷ تراکنش در ثانیه را دارد.

در حالی که بیش از ۱۷۰ پروژه در شبکه کاردانو وجود دارد که می‌گویند در حال ساخت هستند، تنها پنج پروژه تاکنون فعال هستند که یکی از آن‌ها SundaeSwap است.

بهترین پروژه‌های اکوسیستم کاردانو که باید زیر نظر داشت

در حال حاضر ۹ میلیون اتر در پروتکل‌های DeFi قفل شده است، در حالی که دقیقاً مشخص نیست چه تعداد توکن ADA در قراردادهای هوشمند پروتکل DeFi سپرده شده است.

  • مشکلات مربوط به همگام‌سازی آن بین دفاتر کل

اگرچه Cardano یک الگوریتم منحصربه‌فرد را پیاده‌سازی کرده است، برخی از منتقدان ادعا می‌کنند که مفروضات کاردانو مبنی بر اینکه دفتر کل در هر لحظه همگام‌سازی (Synch) می‌شود، برای یک بلاک‌ چین غیر واقعی است.

  • داشتن چندین زنجیره چندان تازگی ندارد

زمانی که Cardano برای اولین بار در صحنه ارزهای دیجیتال ظاهر شد، ایده کار کردن چندین زنجیره با هم کاملاً جدید بود. هیچ‌کس تا آن زمان به این ایده فکر نکرده بود. اما زمان تغییر می‌کند و پروژه‌ها پیشرفت می‌کنند. اکنون کاردانو باید با بسیاری از پروژه‌ها که دارای زنجیره‌های متعددی هستند، مانند زنجیره هوشمند بایننس (که جدا از زنجیره اصلی آن کار می‌کند) و پولکادات مبارزه کند.

  • داشتن فناوری بهتر، پذیرش را تسریع نمی‌کند

تیم Cardano در مورد اینکه از نظر فناوری بهتر از بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال موجود است، به خود می‌بالد، اما این بدان معنا نیست که افراد بیشتری برای پذیرش آن هجوم بیاورند.

واقعیت این است که مردم همیشه «بهترین» محصول را برای استفاده یا خرید انتخاب نمی‌کنند. مردم ممکن است محصولات یا خدماتی را انتخاب کنند، زیرا آن‌ها را قابل اعتمادتر، ارزان‌تر و کاربر پسندتر می‌دانند یا شاید فقط به این دلیل که محبوبیت بیشتری دارند.

در مورد Cardano، شکست دادن اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس که در حال حاضر بسیار محبوب هستند، سخت خواهد بود. همچنین، اتریوم می‌تواند با در اختیار داشتن توسعه‌دهندگان بیشتر، به راحتی بسیاری از مزایای منحصر به فرد کاردانو را شکست دهد.

  • ۷۵ درصد از تمام توکن‌های ADA سهام‌گذاری شده‌اند

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دلیل اصلی افزایش قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۱ این است که بیشتر توکن‌های ADA سهام‌گذاری شده‌اند و جابجا نمی‌شوند!

با توجه به داده‌های وب سایت Staking Rewards، در زمان نگارش این مقاله، ۷۵٪ از کل توکن‌های ADA استیک شده است. این مقدار سهام‌گذاری ADA، عرضه را کم کرده و باعث افزایش تقاضا و متعاقبا قیمت آدا می‌شود. بنابراین، این تصور نادرست ایجاد می‌شود که ارز کاردانو به دلیل نوعی دستاورد در حال افزایش قیمت است در حالی که اینطور نیست.

  • رقابت سخت کاردانو با اتریوم

کاردانو در نبرد خود علیه اتریوم، با ارتشی به اندازه یک صدم اتر، با یک نبرد سخت روبرو است. یکی از دیگر از رقبای ETH، سولانا، بسیار بزرگتر از کاردانو بوده و با سرعت بیشتری در حال رشد است. تا زمانی که Cardano قراردادهای هوشمند کاملاً قابل اجرا را معرفی نکند، نمی‌تواند از سهم بازار اتریوم در قراردادهای هوشمند پیشی بگیرد.

  • توکن‌های ADA فاقد کاربرد هستند

نقش فعلی ADA فقط برای سفته‌بازی است و قیمت آن تحت تأثیر FOMO قرار دارد. در مقایسه با زنجیره‌های دیگر با توسعه اکوسیستم قوی، قیمت توکن ADA در سال گذشته به کندی رشد کرده است.

فومو چیست؟ ترسی که برای ما گران تمام می‌شود!

  • نگرانی‌ها در مورد طراحی و اجرای فنی کاردانو

مسائلی در جامعه Cardano مطرح شده است که نشان می‌دهد TPS، هزینه‌های تراکنش و مقیاس‌پذیری این شبکه آن‌طور که باید کامل نیستند. SundaeSwap، اولین DEX کاردانو، ازدحام شبکه را تجربه کرد و زمانی که راه‌اندازی شد قادر به انجام معاملات کاربران نبود.

فرض اصلی کاردانو این است که توسعه بسیار کند آن با بهترین عملکرد و امنیت آن توجیه می‌شود. اینکه آیا این ادعا صحت دارد یا خیر به گذر زمان وابسته است.

آیا کاردانو سرمایه‌گذاری خوبی است؟

سرمایه گذاری در کاردانو

با وجود تمام انتقادات، کاردانو احتمالا سرمایه‌گذاری خوبی است. در واقع Cardano بیش از یک سرمایه‌گذاری خوب است. در حال حاضر، ADA از نظر ارزش بازار در رتبه هشتم قرار دارد. همچنین مزایای فنی زیادی مانند طبیعت غیرمتمرکز کاردانو و معماری لایه‌ای دارد. ۵ نکته مهم که باید قبل از خرید ارز دیجیتال کاردانو (ADA) بدانید!

برای پاسخ به اینکه آیا ADA ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، باید طیف وسیعی از عوامل و خطرات بالقوه را در نظر بگیریم. همچنین، موفقیت Cardano به تعداد قراردادهای هوشمند و dApp‌هایی که می‌تواند میزبانی کند بستگی دارد. کاردانو تنها زمانی یک سرمایه‌گذاری مطمئن خواهد بود که dAppهای بیشتری را پیاده‌سازی کند تا کاربران بتوانند در ساخت اکوسیستم شرکت کنند. بهترین کیف پول‌های کاردانو (ADA) برای موبایل در سال 2023

در نهایت، هر شخص وضعیت مالی، تحمل ریسک و استراتژی سرمایه‌گذاری متفاوتی دارد. آنچه اهمیت دارد، این است که مزایا و معایب کاردانو را بشناسید و آن‌ها را با نیازهای خود بسنجید. فقط پولی را سرمایه‌گذاری کنید که می‌توانید از دست بدهید و سعی کنید با ایجاد یک سبد متنوع، ماهیت مخاطره‌آمیز سرمایه‌گذاری در کریپتو را متعادل کنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)