اتریوم ۲ چیست؟ آپدیت بزرگ Merge چه مشکلاتی را برطرف کرد؟

اتریوم ۲ چیست
امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

هر محصولی برای بقای خود و ماندن در گردونه رقابت نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. پروژه‌های بلاک چینی هم از این قاعده جدا نیستد. آپگریدهای بزرگ و کوچک، هاردفورک‌ها و سافت فورک‌ها راه‌هایی هستند که در یک پروژه بلاک چینی موجب افزایش بازدهی می‌شوند. آشنایی با مفاهیم هارد فورک و سافت فورک

اتریوم ۲ که به آن نام «سرنیتی» داده‌اند درواقع تغییر مسیر بزرگی است که قرار است در شبکه اتریوم به وجود بیاید و آینده اتریوم را حتی نسبت به جایگاه فعلی آن بهبود بخشد. این تغییر به طور اساسی شبکه را اصلاح و مشکلاتی مانند مقیاس‌پذیری و هزینه‌های بالای شبکه را نیز، برطرف کرد. Serenity در زبان انگلیسی به معنی وقار و آرامش است و باید ببینیم اتریوم بعد از این به‌روزرسانی بزرگ به آرامش می‌رسد یا نه!

با ارزش بازاری نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار، اتریوم پس از بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد ولی برای ماندن در این جایگاه و کاهش کارمزدهای زیاد شبکه، نیاز به تغییرات اساسی است و اتریوم نسخه ۲.۰ راه حل همین مشکلات است.

در واقع طی نسخه جدید اتریوم، تیم توسعه دهنده این پروژه، حرکت از الگوریتم اثبات کار یا PoW به الگوریتم اثبات سهام یا PoS در دستور کار قرار دادند. این گام بسیار بزرگی در جهت کاهش کارمزدهای شبکه، سرعت تراکنش‌ها، ایمنی و مقیاس پذیری شبکه بود.

تغییر به اتریوم 2.0 فرایندی یک شبه نبود. بلکه ایده پیاده‌سازی مکانیزم اثبات سهام سال‌ها در جامعه اتریوم وجود داشته است.

با توجه به اهمیت اتریوم 2 در دنیای امروزی ارزهای دیجیتال، تصمیم گرفتیم تا در مقاله‌ای اختصاصی به طور کامل درباره این شبکه جدید توضیحاتی را ارائه دهیم. تا سرمایه گذاران و کاربران پول نو بتوانند تصمیم‌های بهتری برای سرمایه گذاری‌های خود در اتریوم بگیرند.

اتریوم 2

توضیحی کوتاه درباره اتریوم

اتریوم در واقع برای اولین بار فقط برای رفع مشکلات شبکه بیت کوین، قدم به بازار ارزهای دیجیتال گذاشت.

این شبکه جدید و شگفت انگیز به واسطه نوآوری که ایجاد کرده بود به سرعت به محبوبیت پیدا کرد. در حال حاضر با استناد به صفحه ارزهای دیجیتال وبسایت پول نو ارز دیجیتال اتر در رتبه دوم ارزهای دیجیتال در دنیا قرار دارد.

این شبکه درجه یک، در سال ۲۰۱۵ توسط یک جوان مخترع به نام ویتالیک بوترین ساخته شد. این جوان خلاق و بسیار باهوش برای ایجاد این شبکه مطالعات زیادی درباره شبکه بلاک چین بیت کوین داشت و با این مطالعه به این نتیجه رسیده بود که کاربردهای بلاک چین باید بسیار گسترده‌تر از کاربردهای بیت کوین باشد.

آیا بیت کوین و اتریوم رقیب یکدیگر هستند؟ به هیچ عنوان! چرا که حتی بیت کوین هم نوعی ارز مبتنی بر اتریوم محسوب می‌شود! به عبارتی، رپد بیت کوین یا WBTC، بر پایه بلاک چین اتریوم عرضه شده که استانداردی ERC-20 دارد. ERC-20 چیست؟

به همین منظور ویتالیک تصمیم گرفت تا شبکه اتریوم را با سبک کدنویسی جدید خودش به وجود بیاورد. تفاوت بیت کوین و اتریوم

امروزه ویتالیک بوترین جزو معروف‌ترین افراد فعال در زمینه کریپتو کارنسی است. تا آنجا که سازنده ارز شیبا اینو نصف ارزهای شبکه شیبا را به او هدیه کرده است و به این ترتیب ویتالیک بوترین تعداد زیادی شیبا دارد. البته پروژه‌های زیادی به او این پیشنهادها را می‌دهند اما هر کدام که ویتالیک بوترین آن‌ها را تایید نکند، ارزهای دیجیتال آن‌ها را دریافت کرده و می‌سوزاند!!

ما در مقاله‌ای جداگانه توضیحات مفصل و کاملی را درباره شبکه اتریوم به شما داده‌ایم. اگر می‌خواهید با اتریوم به طور کامل آشنا شوید، مقاله زیر را بخوانید:

0 تا 100 اتریوم در چند دقیقه!

اتریوم ۲ چیست؟

بدون مقدمه به سراغ اصل مطلب می‌رویم: طی فرایند ادغام (Merge)، زنجیره سابق اتریوم که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کرد، جای خود را به اتریوم ۲ داد که مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) را به کار گرفته است.

هدف اصلی این بروزرسانی را می‌توان در ۳ کلمه خلاصه کرد:«امنیت، مصرف انرژی و مقیاس پذیری».

در واقع با استفاده از الگوریتم PoS، برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها دیگر نیازی به تجهیزات گرانقیمت و مصرف انرژی نخواهد بود. به گفته ویتالیک بوترین، پس از مهاجرت به الگوریتم اثبات سهام، مصرف انرژی این شبکه تا ۹۹درصد کاهش یافت. در واقع با آپدیت مرج، اتریوم هم به لیست بلاک چین‌های دوستدار طبیعت پیوست!

اشتباه نکنید. اتریوم ۲ به شبکه جدیدی اشاره نداشته و همان شبکه قبلی است. با این تفاوت که در اتریوم دو ما با یک به روزرسانی بزرگ در شبکه اتریوم هستیم. به روز رسانی که باعث می‌شود سرعت تراکنش‌های اتریوم تا درجه بالایی افزایش پیدا کند و به همین ترتیب کارمزدهایی که از تراکنش کسر می‌شوند نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

این موضوع به اصل مقیاس پذیری یا Scalibility اشاره دارد که در مقاله مثلث بلاک چین (Blockchain Trilemma) به آن پرداخته‌ایم. در قسمت‌های بعدی هم به دیگر ضلع این مثلث یعنی امنیت (Security) خواهیم پرداخت.

شاید بپرسید که چرا اتریوم تصمیم گرفته تا نسخه جدیدی را ارائه دهد. جواب این سوال این است که اتریوم مشکلاتی مانند افزایش گس فی شبکه را داشت. این مشکل به این خاطر ایجاد شده است که اتریوم از حد تصور محبوب‌تر شده و کاربران زیادی در حال حاضر از این شبکه استفاده می‌کنند.

در واقع با بهبود مقیاس پذیری، عملکرد این شبکه هم تا حد زیادی بهبود یافت.

البته عبارت اتریوم ۲ چند وقتی است که به کار نمی‌رود و «لایه اجماع» یا «consensus layer» نامی است که پس از این بیشتر خواهید شنید. به کل این فرآیند هم The Merge یا ادغام می‌گویند.

ادغام یا The Merge چیست؟

در ابتدا، Beacon Chain جدای از Mainnet بود. مین نت زنجیره‌ای است که ما امروز در اتریوم از آن استفاده می‌کنیم. Ethereum Mainnet یا شبکه اصلی اتریوم همچنان با اثبات کار ایمن می‌شد، در حالی که زنجیره بیکن به صورت موازی با استفاده از اثبات سهام، به فعالیت خود ادامه می‌داد. ادغام یا مرج اتریوم زمانی است که این دو سیستم در نهایت به هم می‌رسند.

در نهایت Ethereum Mainnet فعلی با سیستم اثبات سهام زنجیره بیکن «ادغام» شد و اتریوم به یک بلاک چین اثبات سهام (PoS) تبدیل گردید.

سفینه اتریوم ۲

اتریوم ۲ چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

ارتقای ETH 2.0 در دسامبر سال ۲۰۲۰ استارت خورد و اعلام شد که طی سه مرحله عرضه شود: فاز صفر، فاز ۱، و فاز ۲. فاز اول و فاز صفر در سال ۲۰۲۰ اجرایی شدند. فاز دوم هم به تدریج قبل از راه اندازی نهایی ETH 2.0 در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ معرفی شد و زمینه انتقال نهایی را فراهم آورد.

هر یک از این مراحل برای ایجاد پیشرفت‌های خاصی در بلاک چین اتریوم، به ویژه بهبود عملکرد عمل می‌کنند.

فاز صفر از اجرای زنجیره Beacon و معرفی مکانیزم PoS استقبال کرد. با این حال، PoW در این مرحله به طور کامل از بین نخواهد رفت و قرار است در کنار PoS اجرا شود. با ادغام شبکه اصلی اتریوم با Beacon Chain، مرحله دوم، فاز ۱ تا پایان PoW بود. و این زمانی است که کاربرانی که برای استیک اتریوم ETH خود را در زنجیره Beacon قرار داده بودند، به عنوان ولیدیتورها یا اعتبارسنجان شبکه شناخته شدند. فاز ۱ نیز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ثمر نشست.

به عبارتی، مرج را می‌توان پایان فرایند استخراج اتریوم دانست. در این میان، خالق اتریوم یعنی ویتالیک بوترین، به ماینرها یادآوری کرد که می‌توانند همچنان به فرایند ماینینگ ادامه دهند. امّا نه در بلاک چین اتریوم؛ بلکه در اتریوم کلاسیک (ETC)! تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟

در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ (۱۵ سپتامبر)، آپدیت مرج نهایی شد و اتریوم برای همیشه به الگوریتم PoS مهاجرت کرد.

اتریوم ۲ چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

مشکلات اتریوم بسیاری را مجاب کرده تا به فکر جانشین اتریوم بیفتدند!

با این حال، برنامه‌ای که تیم سازنده اتریوم برای این مشکلات دارد این است که الگوریتم اجماع را در شبکه ethereum تغییر دهد. توسعه دهندگان قصد دارند تا به جای الگوریتم اثبات کار از الگوریتم سهامدهی استفاده کنند. اتریوم دو با کمک این الگوریتم جدید دیگر نیاز به حل معادلات توسط ماینرهای گوناگون نخواهد داشت و ماینری که معادلات را حل خواهد کرد به صورت تصادفی انتخاب می‌شود.

این کار باعث می‌شود انرژی که شبکه ethereum طی یک تراکنش مصرف می‌کند به حدود یک دهم و حتی یک صدم برسد! این مصرف انرژی کمتر باعث شد تا اتریوم سازگاری بیشتری با طبیعت داشته باشد. در ضمن این به روز رسانی بزرگ موجب شد تا توانایی پردازش پلتفرم از ۳۰ تراکنش در ثانیه به ۱۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) تبدیل شود. مهمترین تغییرات اعمال شده طی آپدیت Merge:

  • مشکلات گس فی
  • بهبود بهره‌وری انرژی
  • افزایش تعداد اعتباردهنده ها و عدم تمرکز بیشتر
  • بهبود امنیت شبکه
  • افزایش سرعت تراکنش‌ها

امنیت اتریوم ۲

گفتیم که مهم ترین مزیت اتریوم اثبات سهام، چیزی نیست جز مقیاس پذیری. به طوری که میزان تراکنش‌های پردازش شده توسط اتریوم، از ۳۰ تراکنش، به ۱۰ هزار تراکنش در ثانیه افزایش یابد. با این حال، تنها هدف مهاجرت به PoS، مقیاس پذیری نبود.

یکی از اصلی ترین اهداف اتریوم از معرفی مرج، اعمال ایمنی بیشتر در سراسر شبکه بود جالب است بدانید که این اصل، با دیگر ضلع ملث بلاک چین یعنی تمرکززدایی (Decentralization)، ارتباطی مستقیم دارد.

ارتباط این دو، به صورت زنجیروار خواهد بود. به طوری که هرچه اعتبارسنجان و سهامداران شبکه بیشتر باشد، اختیارات بلاک چین میان افراد بیشتری توزیع خواهد شد. با این موضوع، شاهد افزایش تمرکززدایی خواهیم بود.

حال اگر اختیارات شبکه در سراسر بلاک چین پراکنده شده باشد، طبیعتا احتمال انحصار آن توسط دسته‌ای محدود از کاربران، پایین خواهد بود.

به گفته توسعه دهندگان اتریوم، میزان ولیدیتورهای شبکه اتریوم چیزی بالغ بر ۱۶۴۰۰ کاربر خواهد بود. این یعنی بلاک چینی غیرمتمرکز تر را در اختیار داریم. غیرمتمرکزسازی هم بدین معناست که گروهی مشخص اختیارات شبکه را به دست نگرفته و احتمال بروز مشکلات امنیتی مانند حمله ۵۱ درصد، به حداقل می‌رسد. آشنایی با انواع حملات در بلاک چین

اتریوم 2 چه عیبی دارد؟

اتریوم دو یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های چند سال اخیر در زمینه بلاک چین به حساب می‌آید. اما بعضی از افراد معتقدند که اتریوم دو مشکلاتی خواهد داشت.

طبق مطالعه‌ای که در توییتر داشتم تعداد زیادی از افراد به خاطر این به روزرسانی جدید معترض هستند. دلیل این افراد نیز این است که الگوریتم جدیدی که ethereum ایجاد می‌کند (همان اثبات سهام) باعث می‌شود تا ماینرهای قدرتمندتر انحصاری را برای خودشان ایجاد کنند.

یعنی ماینرهای قدرتمند با کمک این سهامدهی می‌توانند بخش زیادی از شبکه ethereum را در دست بگیرند و با در دست گرفتن شبکه اقداماتی که دوست دارند را در شبکه اعمال کنند.

البته طرفداران اتریوم هم در توییتر بیکار نمانده‌اند و ادعا کرده‌اند که الگوریتم جدید ethereum برای حل این مشکل ترفندی دارد که اعتدال را در شبکه فراهم می‌کند و به هیچکس اجازه نمی‌دهد تا اتریوم را به انحصار خود در بیاورد.

شاردینگ، اتفاقی که در اتریوم ۲ می‌افتد

تغییر دیگری که در نسخه جدید اتریوم جدید وجود دارد این است که در اتریوم دو از راه حل شاردینگ استفاده شده است. شاردها باعث می‌شوند تا شبکه ethereum با ظرفیت بیشتری به کار خود ادامه دهد و از این طریق سرعت عملیات هم افزایش پیدا خواهد کرد. شاردینگ چیست؟

شارد در اصل برای کمک بیشتر به ماینرها ایجاد شده است. شارد به ماینرها کمک می‌کند به جای اینکه بخش زیادی از شبکه بلاک چین را پردازش کنند یک شارد کوچک از شبکه را بررسی کنند تا الگوریتم به خوبی اجرا شود.

این کار کمک می‌کند تا کار بین نودهای مختلف تقسیم شود و از این طریق شبکه را خلوت‌تر می‌کنند. نُود(Node) در بلاک چین چیست؟

در رودمپ پروژه، اهداف اتریوم شرح داده شده است که طبق آن، در اواسط سال جاری (۲۰۲۳)، شاهد معرفی قابلیت شاردینگ به اتریوم خواهیم بود. امّا آیا اهداف اتریوم به همین جا ختم می‌شود؟ البته که خیر: اهداف اتریوم

بعد از این آپدیت چه اتفاقی برای اتریوم می‌افتد؟

فازهای مختلف اتریوم دو چیست

ethereum قرار است تا در سه فاز به اتریوم دو منتقل شود و بعد از اجرای این سه مرحله به‌روز رسانی‌هایی که بالاتر به آن‌ها اشاره‌ای داشتیم، انجام خواهند شد.

بعد از این آپدیت بزرگ زنجیره فعلی به عنوان یک شارد در کنار اتریوم دو فعالیت خواهد کرد و ما هنوز اتریوم دو را در فاز اول به روز رسانی ethereum خواهیم داشت. این آپدیت نه هیچ آسیبی به شبکه فعلی خواهد رساند و نه داده‌ای را تغییر خواهد داد. حتی خرید ارز دیجیتال هم تغییری نخواهد کرد و شما می‌توانید به راحتی مانند الان خرید اتریوم را از صرافی‌های معتبر مثل پول نو انجام داده و در کیف پول‌هایی که دوست دارید نگهداری کنید. در این نوشته به تفصیل درباره بهترین کیف پول اتریوم صحبت کرده‌ایم.

فرصت کسب درآمد در اتریوم ۲

نکته‌ای که توجه من را به عنوان نویسنده این مطلب به شدت جلب کرد فرصت کسب درآمدی بود که شبکه اتریوم جدید به کاربران این شبکه خواهد داد. وقتی که الگوریتم از اثبات کار به سهامدهی تغییر کند شما می‌توانید به راحتی اترهای خود را در شبکه قرار دهید و به خاطر کمک به تایید اعتبار در شبکه جدید از شبکه ethereum پاداش بگیرید.

این می‌تواند فرصت خوبی را برای فعالان حوزه ارز دیجیتال فراهم کند تا مانند سپرده گذاری در بانک سرمایه گذاری را انجام دهد و از این طریق درآمد مناسبی را کسب کند.

کیف پول‌های اتریوم 2.0

هرجا بحث تراکنش‌های ارز دیجیتال و کسب درآمد از دنیای کریپتو در میان باشد، نام کیف پول ارز دیجیتال هم می‌درخشد! بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

با توجه به ارزش دارایی‌های کریپتویی، انتخاب کیف پول ارز دیجیتال مناسب هم اقدامی حائز اهمیت خواهد بود. به هنگام انتخاب یک والت، می‌بایست شاخصه‌هایی چون پلتفرم مورد استفاده (دسکتاپ، موبایل، وب…)، تعداد تراکنش‌های روزانه، توکن‌های تحت پشتیبانی، رابط کاربری مناسب و امنیت را مورد توجه قرار دهیم.

در جدول زیر، با نمونه‌هایی از بهترین کیف پول‌های اتریوم ۲ آشنا می‌شویم:

نام کیف پولویژگی‌های کیف پول
متامسک (Metamask)افزونه مرورگر، امکان مبادله توکن‌های ERC-20، حجم تراکنش ‌‌بالا، پشتیبانی از
قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز
لجر اکس (Ledger Nano X)سخت افزاری، پشتیبانی از ۵۵۰۰ توکن، دارای بلوتوث، توانایی ذخیره سازی
حجم بالای اطلاعات، پشتیبانی از بلاک چین‌های مختلف
تراست والت(Trust Wallet)موجود برای iOS و اندروید، امنیت بالا، امکان استیک ۱۲ ارز، پشتیبانی از ۶۵ بلاک چین، پشتیبانی از NFTها
مای اتر والت (MEW)موجود برای iOS و اندروید، امکان احراز هویت به وسیله رمز عبور (PIN) یا به صورت تصویری، امکان ساخت چند حساب، ردیابی قیمت به همراه نمودار
اتمیک والت (Atomic Wallet)اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ، امکان استیکینگ، پشتیبانی از تمام توکن‌های ERC-20
(بیش از ۳۰۰ توکن)، غیر امانی (Non-Custodial)

همانطور که می‌بینید، هر یک از کیف پول‌های معرفی شده، ویژگی‌های مربوط به خود را داشته و شما می‌توانید بسته به کاربری و نیازتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس از ساخت کیف پول اتریوم، می‌توانید به معاملات این بلاک چین عظیم ملحق شوید!

قیمت اتر بعد از این آپدیت به چه صورت خواهد بود؟

نظرات مختلفی درباره این مسئله وجود دارد. اکثر کارشناسان کاربلد حوزه ارزهای دیجیتال معتقدند که این آپدیت بزرگ باعث می‌شود تا توجه به ارز دیجیتال اتر بیشتر از قبل شود و به همین منوال تقاضا برای خرید اتر افزایش پیدا کند. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت ارز دیجیتال اتر بعد از این آپدیت روندی صعودی به خود گیرد و سود خوبی را برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاورد.

البته بعضی از کارشناسان هم به عکس این قضیه اعتقاد دارند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این آپدیت جدید ممکن است تا قیمت اتر را تا حدود زیادی کاهش دهد و چیزی جز ضرر برای سرمایه گذاران نداشته باشد. البته تئوری افرادی که فکر می‌کنند این به روز رسانی باعث افزایش قیمت اتر می‌شود بسیار قابل استنادتر و منطقی‌تر است.

باید دید آیا این به‌روزرسانی موفقیت‌آمیز خواهد بود و انتظارات مخاطبان اتریوم را برآورده خواهد کرد یا خیر. اتریوم ۱۰ هزار دلاری؛ آیا ماموریت غیرممکن ممکن می‌شود؟

سخن آخر

ethereum بعد از اینکه ایجاد شد به سرعت توانست تا در میان تعداد زیادی از پروژه‌های بلاک چینی مطرح شود و محبوبیت زیادی را بدست آورد. این شبکه با حضور فرد قدرتمندی مانند ویتالیک بوترین در این پروژه، امروزه از قدرتمندترین پروژه‌های کریپتو کارنسی به حساب می‌آید.

بهترین پروژه‌‌ های لایه دو اتریوم کدام‌اند؟ پروژه‌هایی که نباید در سال ۲۰۲۳ نادیده گرفت!

با انتشار مرج، معادلات تا حد زیادی تغییر کردند و اتریوم به شبکه‌ای «تقریبا بی نقص» مبدل گشت. با این حال، این همچنان ابتدای مسیر جذاب ویتالیک بوترین بوده و احتمالا تا دو سال دیگر، شاهد بلندپروازی‌های بیشتر وی باشیم.

در آخر این مقاله، از شما می‌خواهیم تا نظرات خود را درباره این مقاله از وبسایت پول نو با ما به اشتراک بگذارید. خوشحال می‌شویم که با علاقه‌مندان به فضای کریپتو کارنسی هم صحبت باشیم و اگر هم توانستیم به همدیگر برای پیشرفت در این فضا کمک کنیم. منتظر نظرات سازنده شما عزیزان درباره این مقاله هستیم:)

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)