SEI چیست؟ بررسی جامع بلاک چین SEI و ارز دیجیتال سی

جمال نوری

زمان مطالعه :

19 دقیقه

این روزها پروژه سئی یا سی (SEI) بسیار ترند است و سر و صدای زیادی هم به پا کرده است. این پروژه به‌واسطه شایعاتی که در مورد ایردراپ sei مطرح شده بود، از یک سال پیش مورد توجه کاربران زیادی بوده است. با توجه به تمام این موارد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی شبکه بلاکچینی سی، ارز دیجیتال SEI، مزایا و معایب ارز دیجیتال سی، نحوه دریافت ایردراپ ارز دیجیتال SEI، آینده ارز دیجیتال SEI و… بپردازیم. اگر مایلید که در مورد این پروژه پرحاشیه بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پروژه SEI چیست؟

ارز دیجیتال SEI چیست؟

سی (SEI) یک بلاک چین لایه ۱ مبتنی بر کازماس (Cosmos) است. SEI خود را اولین بلاک چین لایه ۱ مخصوص اوردر بوک (order book) معرفی می‌کند. بلاک چین SEI توسط شرکت SEI LABS ایجاد شد. این شرکت توسط جفری فنگ (Jeffrey Feng) و جیندرا جاگ (Jayendra Jog) در سال ۲۰۲۱ تاسیس شده است. 

بلاک چین سی قصد دارد که دنیای معاملات را تغییر دهد. در حال حاضر بیشتر معاملات در پلتفرم‌های متمرکز مانند صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. SEI قصد دارد بدون آن که امنیت و غیرمتمرکز بودن را قربانی سرعت و کارمزد کند، فضایی را ایجاد کند که فعالان حوزه کریپتوکارنسی به‌راحتی بتوانند معاملات خود را در فضایی غیرمتمرکز، با سرعت بالا و کارمزد کم انجام دهند.

اهداف بلاک چین SEI چیست؟

همان‌طوری که بیان شد SEI قصد دارد که مبادلات غیرمتمرکز را بهبود دهد، البته این موضوع به معنی آن نیست که بلاکچین SEI برای دیگر حوزه‌ها مانند گیم، NFT و… کاربرد ندارد؛ اما تمرکز اصلی این تیم بر روی مبادلات دارایی‌های دیجیتال است.

بلاکچین سی قصد دارد که مشکلاتی که در صرافی‌های متمرکز مانند متمرکز بودن، تسلط به داده‌های افراد و… و صرافی‌های غیرمتمرکز مانند کارمزد بالا، سرعت پایین و… را حل کند. بلاکچین SEI به گفته تیم می‌تواند، ۲۲ هزار تراکنش را ثبت و تایید کند، البته این TPS در فضای تست نت به دست آمده و باید دید که بلاکچین SEI در شبکه مینت خود چگونه عمل می‌کند.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ که حوزه کریپتو و دارایی‌های دیجیتال بسیار ترند شدند، مبادلات دارایی‌های رمزنگاری شده مانند توکن‌ها و NFTها یک معضل بود و بلاکچین‌های لایه ۱ و۲ و صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز نتوانستند، به‌درستی پاسخگوی نیاز کاربران باشند.

سه‌گانه مبادله Exchange Trilemma

وجود مشکلاتی مانند مقیاس‌پذیری، غیرمتمرکز بودن و بهره‌وری سرمایه باعث به وجود آمدن بلاک چین سی شد. این شبکه قصد دارد با ایجاد فضایی متمایز به سه وجه Exchange Trilemma یا سه‌گانه مبادلات بلاک چین دست یابد.

فناوری‌های حیاتی در SEI

پروژه SEI برای رسیدن به هدف خود از فناوری، ابزارها و محصولاتی استفاده می‌کند که عبارت‌اند از:

  • تندرمینت (Tendermint): تندرمینت یکی از ابزارهای بلاکچین کازماس است و به واسطه آن که پروژه SEI از کازماس استفاده می‌کند، قابلیت استفاده از این ابزار را دارد. تندرمینت وظیفه مرتب‌سازی و انتشار تراکنش‌های را برعهده دارد.
  • Cosmos SDK: همان‌طور که از اسم این ابزار مشخص است، Cosmos SDK مربوط به پروژه کازماس است و پروژه SEI نیز به دلیل استفاده از کازماس از این ابزار نیز بهره می‌برد. Cosmos SDK یک فریم ورک آماده است که توسعه‌دهندگان کمک می‌کند، بتوانند بلاکچین مخصوص به خود را بسازند.
  • اجماع دوقلو توربو (Twin Turbo Consensus): روش کار اجماع Twin Turbo کمی پیچیده است؛ اما به‌صورت ساده تندرمینت و Twin Turbo برای رسیدن به اجماع به شبکه SEI کمک می‌کنند.
  • موازی سازی (Parallelization): برای ساخت بلاک در بلاکچین سئی، سه فاز شروع بلاک (BeginBlock)، ارسال تراکنش (DeliverTx) و پایان (EndBlock) به صورت موازی انجام می‌شود.
بررسی موازی سازی در بلاکچین SEI
  • اوراکل اختصاصی (Native Price Oracles): بلاکچین SEI به گفته تیم توسعه‌دهنده‌ی خود برای افزایش امنیت از اوراکل اختصاصی خود استفاده می‌کند، این موضوع دارای مزایا و معایبی است که در بخش مزایا و معایب SEI در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

پروژه سئی با توجه به فناوری‌های بالا قصد دارد تا ارزش‌هایی را به دنیای بلاکچین اضافه کند، این ارزش‌ها عبارت‌اند از:

  1. سرعت بالا در ساخت بلاک (حدود ۰.۶ ثانیه)
  2. انجام سریع تایید نهایی تراکنش‌ها (TTF)
  3. ثبت و تایید ۲۲ هزار تراکنش در ثانیه
  4. ایجاد یک بلاکچین موازی مبتنی بر مارکت
  5. ایجاد یک اوراکل بومی برای استفاده راحت‌تر توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز

نحوه کارکرد بلاک چین SEI

آشنایی با نحوه کارکرد بلاکچین SEI 

بلاک چین SEI با استفاده از Tendermint و Twin Turbo Consensus یک موتور CLOB یا Central Limit Order Book را ایجاد کرده است. CLOB روشی برای اجرای سفارشات خرید و فروش در برخی از پلتفرم‌های مالی است که در آن قیمت و زمان اولویت داده می‌شود. روش CLOB به دلیل مشکلات بلاکچین‌های لایه ۱ مورد استفاده برخی از DEXها نبوده و نیست. علت این موضوع مقیاس‌پذیری و سرعت پایین برخی از بلاکچین‌ها است. شاید با خود بگویید که پروژه‌هایی مانند DYDX، KINE، APOLLOX و… چه می‌شود؟

درست است که این پروژه‌ها  DEXها از فناوری اوردر بوک (Order Book) استفاده می‌کنند و سرعت بالا و کارمزد مناسبی دارند؛ اما مشکل اساسی در این پروژه‌ها این است که اطلاعات معاملات در این صرافی‌ها به‌صورت On Chain ذخیره نمی‌شود. پروژه sei و ارز دیجیتال sei قصد دارد که این مشکلات را حل کنند؛ اما چگونه؟

بلاکچین sei با استفاده از روش اجماع دوقلو خود و موازی سازی سعی در رسیدن به یک بلاکچین بهینه شده برای صرافی‌های غیرمتمرکز، مارکت‌های خرید و فروش nft و… می‌کند.

بلاک چین sei با استفاده از اجماع دوقلو و تندرمینت تراکنش‌ها را به‌صورت بهینه شده منتشر و به پردازش بهتر بلاک‌ها کمک می‌کنند. فرایند موازی سازی نیز باعث خواهد شد که شبکه sei تعدادی تراکنش بیشتری را به کمک اجماع دوقلو و تندرمینت دریافت و به‌صورت هم‌زمان تایید و ثبت کند. این تایید و ثبت تراکنش‌های دریافت شده در یک بلاک باعث ایجاد دو مزیت خواهد شد که عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از Front-running: در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم که زمان ساخت بلاک و تایید نهایی تراکنش‌ها زیاد است برخی از بات‌ها در مم پول (mempool) به دنبال تراکنش‌های خرید خاصی می‌گردند، این بات‌ها این تراکنش‌های خرید را یافته و یک تراکنش مانند آن ولی با کارمزد بالاتر را به مم پول ارسال می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که اعتبارسنج‌ها بر اساس کارمزد بیشتر ابتدا تراکنش بات را انجام دهد. این بات پس از تراکنش خرید یک تراکنش فروش را با کارمزد پایین‌تر ثبت می‌کند و اجازه می‌دهد که قربانی خرید خود را انجام دهد. با خرید قربانی قیمت ارز دیجیتال مورد نظر به‌واسطه خرید قربانی+ خرید قبلی بات (تعادل در استخر نقدینگی باعث رشد قیمت خواهد شد) رشد می‌کند و بات اقدام به فروش ارز دیجیتال اولیه خود با قیمت بالاتر می‌کند. بلاکچین SEI با استفاده از فرایندهایی که بیان شد زمان ساخت بلاک و تایید نهایی تراکنش‌ها را کاهش و تراکنش‌ها را یکجا ثبت می‌کند. این دو موضوع باعث جلوگیری از کلاهبرداری‌هایی با روش فرانت رانینگ مانند ساندویچ اتک (sandwich attack) می‌شود. باید توجه داشت که ساندیچ اتک زیرمجموعه فرانت رانینگ است. 
ساندویچ اتک (sandwich attack) چیست و بلاکچین SEI چگونه از آن جلوگیری می‌کند
  • جلوگیری از MEV: برخی از ماینرها و یا اعتبارسنج‎ها برای رسیدن به سود بیشتر اقدام به سانسورکردن و یا چینش خاصی در تراکنش‌ها می‌کنند. این نوع چینش خاص باعث خواهد شد که زودتر بتوانند بلاک را ساخته و پاداش آن را دریافت کنند. این کار باعث خواهد شد برخی از کاربران که تراکنش‌های آن‌ها حذف یا سانسور شده است ضرر کنند. بلاکچین سئی با فرایند اجماع دوقلو و موازی سازی از این کار جلوگیری می‌کند.

 نحوه به اجماع رسیدن اعتبارسنج‌ها در بلاکچین SEI چگونه است؟

در مورد نحوه کارکرد بلاکچین SEI صحبت کردیم؛ اما یک سوال باقی‌مانده است. اعتبارسنج‌ها در شبکه SEI چگونه به اجماع می‌رسند و در فرایند ساخت بلاک همکاری می‌کنند؟

شبکه سی برای توافق بین اعتبارسنج‌های خود از اجماع به روش DOPS یا delegated proof of stake استفاده می‌کند. DPOS زیرمجموعه‌ای از اجماع POS است. در DPOS تعدادی نماینده با شرایطی خاص انتخاب می‌شوند تا در فرایند ثبت، تایید و ساخت بلاک همکاری کنند. دیگر افراد نیز با استیک کردن توکن‌های SEI خود حق ساخت بلاک خود را به این نمایندگان می‌دهند. این نمایندگان یا اعتبارسنج‌ها بر اساس میزان توکن SEI و میزان حق ساخت بلاکی که دریافت کرده‌اند در فرایند ساخت بلاک‌های شبکه همکاری می‌کنند. در انتهای دوره‌های زمانی نمایندگان پاداش ساخت بلاک را با افرادی که حق رای خودشان را به آن‌ها اختصاص داده‌اند، تقسیم می‌کنند.

معرفی تیم توسعه‌دهنده SEI

بررسی خالق بلاکچین SEI 

تیم توسعه‌دهنده سی تحت نام شرکت Sei Labs که در سال ۲۰۲۱ تاسیس شد فعالیت خود را آغاز کرد. دفتر این شرکت در سانفرانسیسکو ثبت شده است. از مهم‌ترین اعضای تیم SEI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جفری فنگ (Jeffrey Feng): جفری فنگ یکی از بنیان‌گذاران SEI LABS است. وی فارغ التحصیل دانشگاه برکلی (University of California, Berkeley) است. از مهم‌ترین تجربه‌های وی می‌توان به همکاری سه ساله با گلدمن ساکس (Goldman Sachs) اشاره کرد.
  • جیندرا جاگ (Jayendra Jog): جیندرا جاگ نیز یکی از بنیان‌گذاران Sei Labs محسوب می‌شود. وی فارغ التحصیل دانشگاه یوسی‌اِل‌اِی یا University of California, Los Angeles است. از مهم‌ترین تجربه‌های کاری جاگ می‌توان به همکاری سه ساله با رابین هود (Robinhood) به‌عنوان مهندس نرم‌افزار و همکاری‌های کوتاه مدت با Facebook و Pinterest اشاره کرد.

این دو نفر را می‌توان خالق sei دانست؛ اما دیگر اعضای تیم چه می‌شوند. برای بررسی دیگر اعضا تیم و پوزیشن‌های شغلی آن‌ها سری به لینکدین sei خواهیم زد. با توجه به این که sei labs در ایالت کالیفرنیا و شهر سان‌فرانسیسکو واقع شده است، طبیعی است که بیشتر اعضای تیم این پروژه در آمریکا ساکن باشند.

بررسی تیم sei و محل اسکان آن‌ها

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص شده است، بیشتر اعضای این تیم در آمریکا قرار دارند و تعداد کمی از آن‌ها در کشور برزیل واقع شده‌اند. به بیانی دیگر تیم sei یک تیم متمرکز است. این متمرکز بودن مزایا و معایبی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده باعث افزایش سرعت توسعه محصول خواهد شد.
  • متمرکز بودن تیم باعث خواهد شد که تیم تسلط زیادی بر روی پروژه داشته باشد. به بیانی دیگر متمرکز بودن تیم باعث می‌شود که یک پروژه غیرمتمرکز توسط یک تیم متمرکز اداره شود.

بررسی شبکه‌های اجتماعی SEI

برای بررسی نحوه عملکرد تیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ پروژه sei به سراغ بررسی عملکرد شبکه‌های اجتماعی آن‌ها می‌رویم. باید توجه داشت که بهترین پروژه‌ها از نظر تکنولوژی هم اگر بازاریابی خوبی نداشته باشند، مطمعنا شکست خواهند خورد. پروژه sei چند شبکه اجتماعی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • لینکدین sei: لینکدین پروژه سی از حدودا چهار ماه پیش هیچ فعالیتی نداشته است و این در حالی است که توکن این پروژه یعنی ارز دیجیتال sei به‌تازگی لیست شده است (۱۵ آگوست ۲۰۲۳). در این شرایط تیم این پروژه باید فعالیت خود را برای شناخته‌شدن برند بیشتر کند نه آن که دیگر فعالیت هم نداشته باشد.
  • توییتر sei: توییتر یا اکس یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال پروژه sei است که تعداد ۵۷۱ هزار فالوور دارد. نکته قابل توجه در توییتر این پروژه این است که پس از تخصیص‌ندادن ایردراپ sei به کاربران فعال این پروژه، میزان لایک، بازدید و… پست‌های این پروژه بسیار کاهش داشته است. به‌عنوان مثال قبل از ۱۵ آگوست تعداد بازدید پست‌های این اکانت حدودا دو برابر بازدیدها فعلی آن است. این موضوع در کنار ترند شدن هشتگ‌هایی مانند seiscam می‌تواند بر محبوبیت این پروژه تاثیر بگذارد.
  • تلگرام sei: سی یک گروه در تلگرام دارد که کاربران در مورد مسائل مختلف صحبت می‌کنند. برای بررسی کلمه seiscam  را در این گروه ارسال کردم و متوجه شدم این پروژه برخی از کلمات را در لیست سیاه قرار داده است و اجازه نمی‌دهد کاربران ناراحتی خود را از عدم ایردراپ sei بیان کنند. بعد از ارسال این کلمه امکان ارسال پیام در کانال تلگرامی sei از من گرفته شد و امکان ارسال هیچی پیامی نداشتم. این موضوع می‌تواند، به علت اعتراض زیاد کاربران به ایردراپ sei باشد. باید دید که تیم sei در آینده چه روشی را در پیش خواهد گرفت.
  • دیسکورد sei: به‌واسطه شایعه ایردراپ احتمالی sei، دیسکورد این پروژه بسیار فعال بود و کاربران زیادی برای دریافت ایردراپ در این پلتفرم فعال بودند. با انتشار توکن sei در صرافی‌های مختلف، تیم sei چنل‌های گفت‌وگو را در دیسکورد بست و فقط چنل جنرال را باز گذاشت. این باعث خشم بسیاری از کاربرانی شد که به امید ایردراپ در این پروژه فعالیت داشتند، پس از ایردراپ sei که بیشتر به یک شوخی شبیه بود تا ایردراپ، این کانال‌ها باز شدند. البته کاربران در این کانال‌ها بیشتر به اعتراض می‌پردازند.  

بررسی سرمایه‌گذاران SEI

پروژه سی دو دوره جذب سرمایه داشته است که توانسته مبلغ ۳۵ میلیون دلار برای این پروژه جذب سرمایه داشته باشد. این دو دوره جذب سرمایه SEI عبارت‌اند از:

۳۱ آگوست ۲۰۲۲

در این دوره ۷ شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری زیر اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه SEI کرده‌اند. در این جذب سرمایه مبلغ ۵ میلیون دلار سرمایه جذب شده است.

  • Multicoin Capital
  • Coinbase Ventures
  • Delphi Digital
  • Hypersphere Ventures
  • GSR
  • Hudson River Trading
  • Flow Traders

۱۱ آوریل ۲۰۲۳

در این دوره از جذب سرمایه ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری شرکت داشته‌اند که نتیجه آن جذب سرمایه ۳۰ میلیون دلار برای پروژه SEI بوده است.

  • Multicoin Capital
  • Jump Capital
  • Distributed Global
  • Hypersphere Ventures
  • Flow Traders
  • Bixin Ventures
  • OKX Ventures
  • Foresight Ventures
  • Asymmetric Capital Partners
  • No Limit Holdings

ارز دیجیتال SEI چیست؟

ارز دیجیتال SEI چیست و چه کاربردی دارد

ارز دیجیتال sei توکن محلی شبکه sei است. از مهم‌ترین کاربردهای توکن sei می‌توان به پرداخت کارمزد‌های شبکه، پاداش به اعتبارسنج‌ها، شرکت در رای‌گیری‌های اکوسیستم، فرایند انتخاب اعتبارسنج‌ها و… اشاره کرد. به بیانی دیگر اگر فردی بخواهد در شبکه SEI فعالیت کند، باید از توکن SEI استفاده کند.

توتال سوپلای (Total supply) ارز دیجیتال سی ۱۰ میلیارد توکن است که از این مقدار ۱.۸ میلیارد توکن (۱۸ درصد کل توکن‌ها) در گردش است. قیمت ارز دیجیتال sei در زمان نگارش این مقاله برابر ۰.۱۴ دلار است که باعث ایجاد مارکت کپ ۲۶۵ میلیون دلاری برای این ارز دیجیتال شده است.

نحوه تخصیص توکن‌های SEI چگونه است؟

نحوه تخصیص توکن‌های SEI

یک از بخش‌های مهم در بررسی هر پروژه بررسی نحوه تخصیص توکن‌های پروژه است. با بررسی نحوه تخصیص توکن‌های پروژه متوجه خواهیم شد که تیم توسعه‌دهنده چه مقدار و کجا قرار است توکن‌های پروژه را مصرف کند. نحوه تخصیص توکن‌های sei به‌صورت زیر است.

  • اکوسیستم: 48 درصد از کل توکن‌ها سهم اکوسیستم است که برای پاداش ساخت بلاک، ایردراپ، پاداش‌های استیکینگ، بهبود اکوسیستم و … استفاده خواهد شد.
  • فاندیشن (Foundation Treasury): ۹ درصد از کل توکن‌های SEI به بنیاد SEI اختصاص داده شده است.
  • لانچ پول (Launchpool): ۳ درصد از توکن‌ها در لانچ پد صرافی‌هایی مانند بایننس به فروش رسیده است.
  • اعضای تیم (Team): ۲۰ درصد از توکن‌ها سهم اعضای تیم است.
  • سرمایه‌گذاران (Private Sale Investors): ۲۰ درصد از توکن‌های این پروژه نیز سهم سرمایه‌گذاران خواهد شد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که سهم ۲۰ درصدی برای اعضای تیم زیاد است و این موضوع یک نکته منفی برای این پروژه به حساب می‌آید. موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد ایردراپ sei است. در توکنومیکس پروژه به‌صراحت در مورد ایردراپ sei صحبت شده است؛ اما پس از یک هفته از لانچ شدن پروژه هنوز ایردراپ سی یک چالش است. مقدار ایردراپ توزیع شده بسیار کم است و برخی شایعات نظیر برداشت سهم ایردراپ توسط تیم در حال گسترش است. اگر پروژه sei به این موضوع رسیدگی نکند یک نکته منفی دیگر برای این پروژه به وجود خواهد آمد.

نحوه آزادسازی ارز دیجیتال SEI

نحوه آزادسازی توکن‌های sei

نحوه آزادسازی توکن‌های sei در تصویر بالا به‌وضوح قابل مشاهده است. توکن‌های تیم توسعه‌دهنده، بنیاد sei و سرمایه‌گذاران تا اواسط سال ۲۰۲۴ قفل است و به‌مرور زمان آزاد خواهد شد. مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان آزادسازی توکن‌های sei باید به آن دقت کنید، نحوه عملکرد تیم و سرمایه‌گذاران است. در صورتی که اعضای تیم و سرمایه‌گذاران پس از آزادسازی توکن‌هایشان اقدام به فروش آن‌ها کنند، اعتماد کاربران از این پروژه از دست خواهد رفت.

استاندارد‌های توکن در شبکه SEI

در هر شبکه بلاک چین برای ایجاد توکن نیاز به استاندارد خاصی است، به‌عنوان مثال در شبکه اتریوم استانداردهای ERC-20 ERC-721  و… را داریم. در شبکه SEI نیز سه استاندارد معروف داریم که عبارت‌اند از:

  • Tokenfactory: یک استاندارد برای توکن‌های قابل تعویض است. با این استاندارد می‌توان توکن‌هایی یکسان برای رای گیری، مبادلات و یا توکن‌هایی برای استیکینگ و… ساخت. به بیانی دیگر تمام ارزهای دیجیتال قابل تعویض را می‌توان با این استاندارد ایجاد کرد.
  • CW721: این استاندارد مخصوص توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFTها است. به بیانی دیگر این استاندارد را می‌توان مانند استاندارد ERC-721 در شبکه اتریوم دانست.
  • CW20: این استاندارد منسوخ شده است؛ اما برای درک این استاندارد باید بگویم که این استاندارد نیز یک استاندارد برای توکن‌های قابل تعویض مانند استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم است.

مقایسه استاندارد Tokenfactory در مقابل CW20

بنیاد SEI به دلایل زیر توصیه می‌کند که از استاندارد Tokenfactory استفاده کنید.

  • بهبود عملکرد: در DAPPها استفاده از توکن‌هایی که از استاندارد Tokenfactory استفاده کرده‌اند، باعث کاهش محاسبات و در نتیجه کاهش کارمزد خواهد شد.
  • امنیت: توکن‌هایی که از استاندارد Tokenfactory استفاده می‌کنند، از امنیت بیشتری نسبت به توکن‌های CW20 برخوردار هستند.
  • بهبود بریج کردن: استفاده از توکن‌هایی با استاندارد Tokenfactory باعث افزایش قابلیت همکاری در بریج‌ها می‌شود و فرایند بریج کردن را بهبود می‌بخشد.
  • سادگی: استاندارد Tokenfactory بسیار ساده‌تر از استاندارد CW20 است.

بررسی رقبا SEI

بررسی رقبای sei به شما دید مناسبی در مورد نحوه عملکرد پروژه سی خواهد داد. برای بررسی بهتر رقبای sei به جدول زیر دقت کنید.

 سیاتریومسولانا
نام توکنSEIETHSOL
مارکت کپ۲۶۰ میلیون دلار۲۰۰ میلیارد دلار۸.۶ میلیارد دلار
سرمایه قفل شده در شبکه (TVL)۳ میلیون دلار۲۲ میلیارد دلار۳۰۵ میلیون دلار
اجماعDPOSPOSPOS
زمان ساخت بلاککمتر از ۰.۵ ثانیه۱۲ ثانیهکمتر از ۰.۸ ثانیه
زمان مورد نیاز برای نهایی‌شدن تراکنش (TTF)۰.۵ ثانیه۶ دقیقهحدودا ۲.۵ ثانیه
حداکثر تعداد تراکنش در ثانیه (Max TPS)۲۲ هزار تراکنش در ثانیه۵۶ تراکنش در ثانیه (این عدد بیشترین تراکنش ثبت شده در بلاکچین اتریوم در تا شهریور ۱۴۰۲ است)۶۵ هزار تراکنش در ثانیه
تعداد تراکنش در ثانیه (TPS) در زمان فعلی***۱۲ تراکنشحدودا ۴ هزار تراکنش در ثانیه

بلاکچین sei یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها از نظر نهایی کردن یک تراکنش محسوب می‌شود. تیم sei همچنین ادعا می‌کند که یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها است؛ اما سولانا در بهترین شرایط می‌تواند تا ۵۰ هزار الی ۶۵ هزار تراکنش را در ثانیه ثبت کند. البته نباید از حق گذشت نباید گذشت، سولانا را نمی‌توان یک شبکه غیرمتمرکز دانست، سولانا بیشتر متمرکز است تا غیرمتمرکز به همین دلیل tps بالایی دارد.

مورد دیگر که به چشم می‌خورد سرمایه قفل شده بسیار کم شبکه sei است؛ شاید با خود بگویید که شبکه sei به‌تازگی راه‌اندازی شده و نمی‌توان انتظار زیادی از آن داشت. این حرف درست است به همین دلیل به سراغ tvl دو پروژه آپتوس و سویی که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌اند می‌رویم.

  • سویی در ۶ می ۲۰۲۳ که زمان لانچ شدن این پروژه بود، ۳۶ میلیون دلار سرمایه قفل شده در شبکه خود داشت.
  • آپتوس در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲ با ۳ میلیون دلار سرمایه قفل شده کار خود را شروع کرد و در ۱۱ روز TVL آن ۳۵.۶ میلیون دلار رسید.

اگر عملکرد TVL پروژه SEI را در مقابل این دو پروژه مقایسه کنیم باز هم متوجه خواهیم شد که SEI نتوانسته سرمایه زیادی را به سمت شبکه خود جذب کند. علت این موضوع آن است که هنوز پروژه‌های زیادی بر بستر شبکه مینت سی ایجاد نشده است. می‌توان امیدوار بود که اگر برنامه‌های غیرمتمرکز بیشتری بر بستر SEI ساخته شوند، TVL این شبکه نیز رشد کند. 

داستان ایردراپ SEI چه بود؟

حاشیه‌های ایردراپ SEI 

موضوعی که این روزها بسیار سروصدا کرده است، ایردراپ SEI است. بسیاری از کاربران ایرانی در پروژه تست نت SEI فعال بودند تا شانس خود را برای دریافت ایردراپ این پروژه افزایش دهند؛ اما این فعالیت‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشت و ایردراپ sei با یک هفته تاخیر در ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ انجام شد. ایردراپ sei بیشتر شبیه به یک شوخی بود تا ایردراپ، به کاربران فعال در دیسکورد و فعالان دیگر شبکه‌های بلاکچینی نفری ۱ الی ۱۰۰ توکن sei به‌عنوان ایردراپ اختصاص یافت که با قیمت فعلی sei به هر نفر بین ۰.۱ تا ۱۴ دلار ایردراپ صورت گرفت. پس از انجام ایردراپ sei کانال‌های دیسکورد این پروژه که بسته بودند باز شدند.

بسیاری از کاربران مدت زمان زیادی را صرف فعالیت در این پروژه کرده بودند و این ایردراپ خشم کاربران sei را بیشتر برانگیخت. بسیاری از کاربران در دیسکورد پروژه از این موضوع عصبانی هستند. 

نحوه دریافت ایردراپ sei

تیم SEI در بلاگ این پروژه دو مقاله را منتشر کرد که در مورد ایردراپ SEI و شرایط دریافت آن صحبت شده بود. شما می‌توانید این دو مقاله را در وبلاگ Sei مشاهده کنید.

در این مقالات دو دسته از افراد مجاز برای دریافت ایردراپ هستند.

  • افرادی که در دیسکورد پروژه و ایونت آتلانتیک این پروژه فعال بودند.
  • کیف پول‌هایی از دیگر شبکه‌های بلاکچینی که فعالیت زیادی داشته‌اند.

در ادامه در مورد نحوه دریافت این ایردراپ صحبت خواهیم کرد.

ابتدا باید کیف پول Compass Wallet یا Fin Wallet را نصب کنید. پس از نصب باید کیف پولی که با آن در شبکه تست نت sei فعال بودید را در یکی از این دو کیف پول ایمپورت کنید.

حال از طریق این لینک وارد سایت sei شده و ایردراپ خود را دریافت کنید.

دریافت ایردراپ sei

اگر شامل افراد دسته اول هستید وارد بخش REWARDS و پس از اتصال کیف پول Compass Wallet یا Fin Wallet بر روی گزینه check discord username کلیک کنید. حال سایت به دیسکورد شما متصل خواهد شد و در صورتی که شامل ایردراپ برای بخش اول باشید، به شما اعلام می‌کند.

افرادی که جزو دسته دوم هستند باید بر روی گزینه Airdrop کلیک و کیف پول Compass Wallet یا Fin Wallet خود را به این سایت متصل کنند.

مراحل دریافت ایردراپ sei

پس از اتصال کیف پول خود باید از چند مرحله عبور کنید. ابتدا شبکه بلاکچینی که در آن فعالیت زیادی داشته‌اید، را انتخاب کنید.

مرحله دوم دریافت ایردراپ sei

پس از انتخاب شبکه باید کیف پولی که فعالیت زیادی را روی آن داشتید، به سایت متصل کنید. پس از متصل‌کردن کیف پول در صورتی که شامل دریافت ایردراپ sei شده باشید، مانند تصویر زیر پیام congrats! را دریافت خواهید کرد.

مرحله سوم از دریافت ایردراپ sei

حال بر روی گزینه continue کلیک کنید. در مرحله بعدی باید گزینه link wallets را انتخاب کنید. با این کار یک درخواست بر روی کیف پول فعال شما ظاهر می‌شود و با تایید آن دو کیف پول به هم متصل می‌شوند. این کار برای جلوگیری از تقلب و دریافت چند باره ایردراپ است.

مرحله چهارم دریافت ایردراپ sei

در مرحله بعد برای شما پیامی ظاهر می‌شود که ۵۰۰ دلار به شبکه sei بریج کنید که این را توصیه نمی‌کنم. در پایین این مرحله گزینه‌ای وجود دارد که با انتخاب آن از شما می‌خواهد یک توییت آماده را در توییتر منتشر کرده و لینک آن را در مرحله بعدی قرار دهید. در صورت توییت زدن و قراردادن لینک آن، وارد مرحله بعد خواهید شد که به شما مبلغ ایردراپ را نمایش می‌دهد. در انتهای مبلغ ایردراپ sei به کیف پول Compass Wallet یا Fin Wallet که در ابتدا متصل کرده بودید، واریز می‌شود.

مرحله آخر دریافت ایردراپ sei

تذکر: مبلغ ایردراپ sei بسیار کم است و این موضوع باعث ناراحتی فعالان این شبکه شده است، پس اگر این ایردراپ را دریافت نکردید نگران نباشید، چون چیزی را از دست ندادید.

بررسی اکوسیستم SEI

بررسی اکوسیستم SEI

بلاک چین SEI به‌واسطه آن که به‌تازگی لانچ شده است، یک اکوسیستم کوچک محسوب می‌شود و هنوز برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی در این بلاکچین ایجاد نشده‌اند. این موضوع یکی از دلایل TVL پایین در این شبکه است. با این وجود در ادامه تعدادی از برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین سی را برایتان لیست کرده‌ایم.

  • 4EVERLAND
  • Aether Protocol
  • Agoric
  • Airfoil
  • Alpha Venture DAO
  • AMB
  • Andromeda
  • Apollo DAO
  • Bril
  • Catalyst
  • Coded Estate
  • Axelar Network
  • Babylon
  • Seilors
  • UnUniFi
  • WeBump

بررسی مزایای SEI

پروژه سئی یا سی یا SEI با توجه به هدفی که دارد، دارای مزایای بسیاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یک بلاک چین تخصصی برای مبادلات دارایی‌های دیجیتال
  • در بلاک چین SEI صرافی‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز دیگر می‌توانند، تراکنش‌ها را با سرعت و کارمزد کم، به‌صورت آنچین ثبت کنند.
  • شبکه SEI دارای اوراکل اختصاصی خود است (این موضوع هم مزیت و هم عیب محسوب می‌شود)
  • شبکه SEI به‌واسطه قرارگیری بر روی کازماس توانایی اتصال به دیگر بلاک چین‌ها را دارد.
  • SEI یکی از بلاکچین‌ها سریع با TTF بسیار پایین است

بررسی معایب SEI

پروژه SEI به‌واسطه رفتار غیرحرفه‌ای تیم، ایردراپ SEI و… دارای معایب و نکات منفی است که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • مقدار ۲۰ درصد ارز دیجیتال SEI به تیم SEI اختصاص یافته است که مقدار زیادی محسوب می‌شود.
  • رفتار تیم در مورد بستن دیسکورد و تلگرام غیرحرفه‌ای بود و باعث نارضایتی کاربران این اکوسیستم شد.
  • ایردراپ این پروژه شبیه به یک شوخی زشت بود تا یک ایردراپ و باعث خشم فعالان اکوسیستم SEI شد.
  • داشتن اوراکل اختصاصی می‌تواند باعث مشکلاتی در آینده شود زیرا این اوراکل جدید است و مانند دیگر اوراکل‌های قدیمی عملکرد آن به حد کافی تست نشده است. بهتر بود که از دیگر اوراکل‌ها مانند چین لینک نیز در این پروژه استفاده می‌شد.
  • اکوسیستم این پروژه هنوز بسیار کوچک است.
  • به‌واسطه اکوسیستم کوچک TVL این پروژه نیز بسیار کم است.
  • شایعات زیادی در مورد کلاهبرداری تیم SEI پیرو ایردراپ وجود دارد. بسیاری معتقدند که تیم سهم ایردراپ را نیز به خود اختصاص داده است.

بررسی آینده ارز دیجیتال SEI

اگر این مقاله را تا این بخش با ما همراه بوده‌اید حتما سوالات زیادی مانند موارد زیر در ذهن خود دارید.

  • آینده ارز دیجیتال SEI چگونه است؟
  • آیا ارز دیجیتال SEI مناسب سرمایه‌گذاری است؟
  • آیا ارز دیجیتال SEI می‌تواند رشد کند؟
  • و…

برای پاسخ به این سوالات باید بگویم که برای هر نفر پاسخ به این سوالات متفاوت است. برای یک تریدر کوتاه مدت، یک سرمایه‌گذار بلند مدت و یا یک فرد تازه وارد در بازار کریپتو این سوالات پاسخ متفاوتی دارد. نکاتی که برای تمام افراد مشابه است و باید به آن‌ها توجه کنند عبارت‌اند از:

  • رفتار اعضای تیم پس از اعتراض به اکوسیستم sei چگونه خواهد بود؟
  • تیم sei و سرمایه‌گذاران آن پس از آزادشدن توکن‌هایشان چه رفتاری خواهند داشت؟
  • آیا تیم SEI می‌تواند به اهدافی که مشخص کرده دست پیدا کند؟
  • و…

این موارد و سوالات برای بررسی آینده SEI بسیار مهم خواهد بود. باید توجه داشت که اگر اعضای تیم نتواند افراد فعال در اکوسیستم خود را آرام کند، کاربران این پروژه کم خواهند شد. کم‌شدن فعالیت یک بلاکچین که هدف اصلی آن ایجاد یک اکوسیستم فعال است، می‌تواند خطرناک باشد. موضوع بعدی رفتار تیم و سرمایه‌گذاران پروژه پس از آزادشدن سهم توکن‌هایشان است. در صورتی که تیم و سرمایه‌گذاران به پروژه اعتماد کافی داشته باشند، سهم کمی از توکن‌های خود را بفروش خواهند رساند و بالعکس.

نحوه خرید ارز دیجیتال SEI

اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در SEI و یا قصد دارید ایردراپ SEI که دریافت کرده‌اید را بفروشید (حالا انگار یک ۱۰۰ میلیونی ایردراپ داده 😂) به یک صرافی نیاز دارید. برای خرید و فروش ارز دیجیتال SEI می‌توانید روی پول نو حساب کنید. البته صرافی‌های خارجی هم برای خرید یا فروش این رمز ارز وجود دارند، اما به دلیل مسائل امنیتی و نیاز به احراز هویت در این پلتفرم‌ها، بهتر است از صرافی‌های کریپتویی ایرانی مثل پول نو استفاده نمایید.

کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال SEI

پس از خرید ارز دیجیتال SEI مسئله نگهداری آن یکی از دغدغه‌های افراد خواهد بود. برای حل این دغدغه باید بگویم که ارز دیجیتال SEI را می‌توان در کیف پول‌هایی مانند Compass Wallet، Fin Wallet، Compass، Falcon Wallet، Keplr و XDEFI Wallet نگهداری کرد.

پروژه SEI چیست؟

SEI یک بلاک چین لایه ۱ است که توسط تیم SEI LABS ایجاد شده است. این پروژه قصد دارد که یک بلاک چین اختصاصی برای صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد کند تا مشکل معاملات در فضای غیرمتمرکز را بهبود بخشد.

ارز دیجیتال SEI چیست؟

ارز دیجیتال SEI توکن محلی پروژه SEI است که از آن برای پرداخت کارمزدها، پاداش اعتبارسنج‌ها، استیکینگ و… استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد پروژه SEI، ارز دیجیتال SEI، آینده ارز دیجیتال سی، تیم sei، مزایا و معایب ارز دیجیتال sei و… صحبت کنیم. در انتها باید یادآوری کنم که این مقاله به هیچ عنوان پیشنهاد سرمایه‌گذاری نیست. در این مقاله سعی کردیم که با یک دید باز به بررسی پروژه sei بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید در تصمیمات خود آنان را لحاظ کنید. امیدوارم که این مقاله مورد توجه و استفاده شما عزیزان بوده باشد. 

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدابراهیم
محمدابراهیم
4 ماه قبل

من یه مقدار کمی رو ی سی سر مایه گذاری کردم و تاحالا خوشبختانه رو به جلو است امید وارم رشد خوبی کند

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

11

نظر مخاطبان (1)