افراد سرشناس

زمان مطالعه :

9 دقیقه

۱۰ نفر افراد تاثیرگذار کریپتو در سال ۲۰۲۴

۱۰ نفر افراد تاثیرگذار کریپتو در سال ۲۰۲۴

فهرست

Created with Sketch.

به پایان هر سالی که می‌رسیم، بد نیست اگر نگاهی به «ترین»های سال بیندازیم. به عنوان مثال، در دنیای فوتبال از برترین گلزنان سال نام برده می‌شود یا در دنیای سینما لیست برترین فیلم‌ها از نگاه نشریات منتشر می‌شود. حال، آمده‌ایم تا برترین‌های بازار ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو را برای سال ۲۰۲۴ معرفی کنیم.

بازیگران نقش اوّل کریپتویی سال ۲۰۲۴

شاید بتوان سال ۲۰۲۴ را متفاوت‌ترین سال بازارا ارزهای دیجیتال دانست. سالی که با تایید ETF های بیت کوین از سوی SEC آغاز شد و با سقف تاریخی بیت کوین در مارس ۲۰۲۴ ادامه یافت.

از بیت کوین و بازار رمزارزها گفتیم امّا در کمال ناباوری، صحنه نمایش بازار ارزهای دیجیتال از آن بیت کوین و آلت‌کوین‌ها نبود. بلکه این ایردراپ‌های تلگرامی بودند که توانستند از اوایل تا اواخر سال ۲۰۲۴ را قبضه و صدها میلیون کاربر را به خود جذب کنند.

در ادامه، به معرفی تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم:

  • دونالد ترامپ (Donald Trump)
  • پاول دورف (Pavel Durov)
  • ایلان ماسک (ELon Musk)
  • چانگ‌پنگ‌ژائو (Changpeng Zhao)
  • لری فینک (Larry Fink)
  • مایکل سیلور (Michael Saylor)
  • ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)
  • کتی وود (Kathie Wood)
  • بری سیلبرت (Barry Silbert)

سال ۲۰۲۴ سالی بود که در آن، اتفاقات مهمی من جمله سقف تاریخی قیمت بیت کوین، تایید ETF های بیت کوین و ETF های اتریوم، ماجراهای دادگاه ریپل و SEC و هزاران اتفاق کریپتویی دیگر، زیر سایه نات کوین، همستر کامبت و دیگر ربات‌های تلگرامی قرار گرفتند!

۱. دونالد ترامپ (Donald Trump)، نامزد ریاست جمهوری آمریکا

دونالد جان ترامپ (زادهٔ ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶) سیاستمدار، تاجر، فعّال رسانه‌ای و چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا است. طبق آمار مجله فوربس (Forbes) تا سال ۲۰۲۴، ثروت خالص (Net Worth) دونالد ترامپ به ۳.۷ میلیارد دلار می‌رسد.

شاید تا پیش از سال ۲۰۲۴، حتی خوشبین‌ترین فعّالان بازار کریپتو هم تصور نمی‌کردند که یکی از مخالفین سرسخت بازار ارزهای دیجیتال یعنی دونالد ترامپ، به حمایت همه‌جانبه از بیت کوین و کریپتو بپردازد. امّا از اوایل سال ۲۰۲۴، شرایط به شیوه دیگری رقم خورد.

دونالد ترامپ و بیت کوین
دونالد ترامپ، شخصیت تاثیرگذار کریپتو

با نزدیک شدن به چهل و هفتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ در سخنرانی‌های متعددی از جمله سخنرانی در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۴، از بیت کوین حمایت و بر تاثیر مهم آن روی آینده اقتصادی آمریکا تاکید کرد.

دونالد ترامپ در آگوست ۲۰۲۴، اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) یعنی گری گنسلر (Gary Gensler) که از مخالفین کریپتو است را از سمت خود برکنار و ایالات متحده آمریکا را به مرکز اصلی بازار ارزهای دیجیتال در کره زمین تبدیل می‌کند!

۲. پاول دورف (Pavel Durov)، بنیان‌گذار تلگرام

پاوِل والِریویچ دورُف (متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴)، کارآفرین روسی، مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام و بنیان‌گذار پیام‌رسان روسی VK است. طبق آمار نشریه فوربس تا پایان سال ۲۰۲۴، ارزش خالص دارایی‌ پاول دورف به ۱۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

با توجه به اهمیت بالای پروژه تلگرام و بلاک چین TON در فضای ارزهای دیجیتال، بدون شک تصمیمات پاول دورف می‌تواند روی بازار تاثیرگذار باشد و تعجبی نیست اگر نام پاول دورف در لیست ۱۰ شخصیت تاثیرگذار سال ۲۰۲۵ هم قرار گیرد!

پاول دورف در موفقیت بازی نات کوین نقش بسزایی داشت و خود نیز، از اصلی‌ترین هولدرهای نات کوین به شمار می‌آید. در واقع کاربران تلگرام، مقدار ۵۰۰,۰۰۰ واحد نات کوین (NOT$) را به دورف هدیه دادند که در زمان انجام این اقدام، ارزش این میزان دارایی به ۷ میلیون دلار می‌رسید. دورف به شیوه جالبی، تصمیم خود را برای این دارایی‌ها اعلام کرد.

پاول دورف
پاول دورف از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

تنها زمانی نیم میلیون نات کوین را می‌فروشم که قیمت نات کوین به ۷۰ سنت برسد. سپس درآمد حاصل‌شده را صرف خرید و توسعه زیرساخت‌های تلگرام خواهم کرد.

علاوه بر نقش مهم پاول دورف در موفقیت نات کوین، دورف در توسعه بلاک چین TON هم تاثیرگذار بود. به عبارتی، پس از حمایت‌های پاول دورف از این شبکه و اوج‌گیری استقبال کاربران، تعداد آدرس‌های فعّال روزانه شبکه TON از اتریوم هم پیشی گرفت!

البته که پاول دورف (هرچند غیرمستقیم)، روی ریزش قیمت ارز دیجیتال TON هم تاثیرگذار بود.

در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۲۴، نیروهای پلیس فرانسه پاول دورف را در فرودگاه لوبورژ پاریس دستگیر و به ۱۲ فقره اتهام محکوم کردند. پس از دستگیری دورف، تون کوین (TON) و نات کوین (NOT) ریزش شدیدی را تجربه کردند. البته دورف پس از گذشت ۴ روز از زندان آزاد شد و اکوسیستم تلگرام تا حدی به شرایط عادی بازگشت.

۳. ایلان ماسک (ELon Musk)، مدیرعامل تسلا

ایلان ریو ماسک (متولّد ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی)، به عنوان مدیرعامل تسلا، SpaceX و X (توییتر سابق) شناخته می‌شود. با ثروت خالص ۲۶۶ میلیارد دلاری (طبق داده‌های نشریه فوربس)، ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان است.

ماسک یکی از چهره‌های شناخته‌شده و تاثیرگذار در حوزه تکنولوژی و ارزهای دیجیتال است. او همچنین در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل توییت‌ها و دیدگاه‌های منحصر‌به‌فرد خود توجه بسیاری را جلب کرده است.

ایلان ماسک بارها علاقه خود را به ارزهای دیجیتال بیت کوین و دوج کوین، نشان داده و یکی از دلایل اصلی رشد قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۱ به حساب می‌آید.

در سال ۲۰۲۴ نیز، حمایت‌های ایلان ماسک از دونالد ترامپ روی انتخابات آمریکا تاثیرگذار بود. از آنجایی که دونالد ترامپ از شخصیت‌های حامی کریپتو است، حمایت‌های شخصیت مهمی چون ایلان ماسک هم می‌تواند روی آینده بازار کریپتو تاثیرگذار باشد.

ایلان ماسک
ایلان ماسک از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

جای تعجب نیست اگر نام ثروتمندترین فرد جهان نیز در لیست ما خودنمایی کند. ایلان ماسک از ابتدا با توئیت‌ها و نظراتش که بیشتر در مورد دوج کوین ‌یا بیت کوین بود، در حوزه کریپتوکارنسی خبرساز شد. اما در سال ۲۰۲۲، این میلیاردر در کنار فعالیت‌های دیگرش، تصمیم گرفت که توییتر، یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی را خریداری کند.

۴. چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، مدیرعامل سابق بایننس

چانگ پنگ ژائو (متولد ۵ فوریه ۱۹۷۷)، کارآفرین چینی-کانادایی است که به عنوان موسس صرافی ارز دیجیتال بایننس و مدیرعامل سابق آن شناخته می‌شود. مجله فوربس ارزش خالص دارایی وی را ۵۸ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

ژائو در اواخر سال ۲۰۲۳ به مشارکت در پولشویی محکوم شد و از مقام مدیریتی خود در صرافی بایننس استعفا داد. همچنین، در ماه مارس ۲۰۲۴ به ۴ ماه حبس محکوم شد که این بازه، در ۲۷ سپتامبر به پایان رسید.

خالق بایننس
چانگ پنگ ژائو از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

با توجه به نقش حیاتی صرافی بایننس در بازار ارزهای دیجیتال، چانگ‌پنگ‌ژائو همواره روی این صرافی، زنجیره بایننس چین، BSC و تاثیرگذار بوده است. بنابراین تصمیمات وی از زمان آزادی، می‌تواند باز هم روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد.

۵. لری فینک (Larry Fink)، مدیرعامل کمپانی Blackrock

لری داگلاس فینک (متولد ۲ نوامبر ۱۹۵۲)، تاجر و کارآفرین آمریکایی و مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه بلک راک (BlackRock) است. طبق اطلاعات مجله فوربس در سال ۲۰۲۴، ارزش دارایی‌های لری فینک ۱.۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. 

لری فینک بارها در مصاحبه‌های خود از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال نام برده است و  کمپانی بلک راک، بزرگترین ETF بیت کوین از حیث نقدینگی ورودی (Inflow) را در اختیار دارد. این صندوق با نماد IBIT$ معامله می‌شود و ارزش دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) آن، به بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد!

مدیرعامل کمپانی بلک راک
لری فینک از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

از آنجایی که صندوق IBIT نزدیک ۲ درصد از ذخایر بیت کوین را نگهداری می‌کند، اقدامات کمپانی بلک راک برای خرید و فروش‌ بیت کوین، می‌تواند تاثیر بسزایی روی قیمت BTC داشته باشد.

در ابتدای سال ۲۰۲۴ و تاریخ ۱۰ ژانویه، یکی از نقاط عطف تاریخی بازار ارزهای دیجیتال رقم خورد و آن چیزی نبود جز موافقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا با آغاز معاملات صندوق‌های معاملاتی (ETF) بیت کوین. ۲ ماه پس از آغاز معاملات این صندوق‌ها در بورس آمریکا، قیمت بیت کوین به ۷۳,۰۰۰ دلار رسید و سقف تاریخی (ATH) جدیدی را ثبت کرد.

۶. مایکل سِیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل MicroStrategy

مایکل جی. سیلور (Machael J. Saylor)، متولد ۴ فوریه ۱۹۶۵، کارآفرین آمریکایی و مدیرعامل شرکت MicroStrategy است. مجله Forbes، ارزش خالص دارایی‌های مایکل سِیلور را ۴.۶ میلیارد دلار تخمین می‌زند. 

همانند لری فینک، مایکل سِیلور هم از حامیان سرسخت بیت کوین است که از سال‌ها قبل به حمایت از بیت کوین می‌پرداخت. مایکل سِیلور مدیریت کمپانی مایکرواستراتژی را بر عهده دارد. این کمپانی در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کند.

مایکل سیلور (Michael Saylor)
مایکل سیلور، شخصیت تاثیرگذار کریپتو

مایکل سِیلور از نهنگ‌های بیت کوین محسوب می‌شود و خرید بیت کوین را در دستور کار MicroStrategy قرار داده است. در زمان نگارش این مطلب، تعداد بیت کوین‌های شرکت مایکرواستراتژی به بیش از ۲۶۰ هزار واحد و ارزش آن به ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد.

در مقاله «چگونه از فعالیت نهنگ‌های بازار آگاه شویم؟»، تاثیر نهنگ‌ها روی بازار ارزهای دیجیتال و دلایل اهمیت آن‌ها را بررسی کرده‌ایم.

۷. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم

ویتالیک دیمیترییِویچ بوترین (متولّد ۳۱ ژانویه ۱۹۹۴)، برنامه‌نویس روسی-کانادایی و یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است. طبق آمار نشریه فوربس، ثروت خالص ویتالیک بوترین به ۱.۰۳ میلیارد دلار می‌رسد.

در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین ۱۹ ساله ایده اتریوم را مطرح و با تیمی از توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۱۵، این پروژه را به طور رسمی راه‌اندازی کرد. اتریوم به دلیل قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) محبوبیت قابل‌توجهی کسب کرد و به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های بلاکچین تبدیل شد.

خالق اتریوم
ویتالیک بوترین از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

پیش از اتریوم، بوترین به عنوان نویسنده و ویراستار نشریه Bitcoin Magazine فعالیت می‌کرد، که این تجربه باعث شد تا به درک عمیق‌تری از فناوری بیت‌کوین و محدودیت‌های آن دست یابد. تصمیمات ویتالیک بوترین و بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation)، برای صنعت بلاک چین و قیمت اتریوم (ETH) اهمیت دارند.

۸. کتی وود (Kathie Wood)، مدیرعامل شرکت Ark Invest

کتی وود (متولد ۲۵ نوامبر ۱۹۵۵)، سرمایه‌گذار آمریکایی است که به عنوان مدیرعامل (CEO) و مدیر سرمایه‌گذاری (CIO) کمپانی Ark Invest شناخته می‌شود. برخی رسانه‌های غیررسمی، ارزش خالص دارایی‌های کتی وود را بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند. کتی وود بارها درباره بیت کوین صحبت کرده و معتقد است به دلیل تمرکززدایی، شفافیت، و امنیت، BTC می‌تواند به ابزاری کلیدی تبدیل شود.

مدیرعامل کمپانی Ark Invest
کتی وود از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

۹. بری سیلبرت (Barry Silbert)، مدیرعامل شرکت GrayScale

بری سیلبرت (متولّد ۱۵ می ۱۹۷۶)، کارآفرین آمریکایی و هم‌بنیانگذار شرکت مدیریت سرمایه گری‌اسکیل (GrayScale) است. با توجه به داده‌های مجله Forbes، ارزش خالص دارایی‌های بری سیلبرت ۳.۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

به واسطه شرکت دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) و Grayscale Investments، سیلبرت جایگاه خود را در بازار سرمایه‌گذاری تثبیت کرده و در ۱ سال اخیر با ایجاد برخی ابزارهای مالی جدید چون ETF بیت کوین، روی بازار ارزهای دیجیتال هم تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل کمپانی Graysscale
بری سلبرت، شخصیت تاثیرگذار کریپتو

کمپانی گری‌اسکیل ETF بیت کوین خود را با نماد GBTC معرفی کرد. در زمان نگارش این مطلب، ارزش بیت کوین نگهداری‌شده در خزانه GrayScale به ۱۴ میلیارد دلار می‌رسد. سیاست‌های بری سیلبرت و کمپانی گری‌اسکیل، می‌توانند روی نقدینگی خروجی (Outflow) و نقدینگی ورودی (Inflow) صندوق بیت کوین و به تبع آن، روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشند.

۱۰. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، هم‌بنیانگذار ریپل

بردلی کنت گارلینگهاوس (متولّد ۶ فوریه ۱۹۷۱)، کارآفرین آمریکایی و مدیرعامل کمپانی ریپل لبز (Ripple Labs) است که همانند SWIFT، انتقالات مالی بین‌المللی را تسریع می‌کند. مجله فوربس، ارزش خالص دارایی‌های وی را ۳۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

از دسامبر ۲۰۲۰، برد گارلینگهاوس به همراه دیگر هم‌بنیانگذار ریپل یعنی کریس لارسن (Chris Larsen)، در دادگاهی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) حاضر بودند. موضوع این پرونده، فعالیت ریپل به عنوان یک “اوراق بهادار ثبت‌نشده” بود. سرانجام در آگوست ۲۰۲۴، اعلام شد که ریپل با پرداخت جریمه ۱۲۵ میلیون دلاری، می‌تواند این پرونده را مختومه کند. 

سازنده ریپل
بردلی گارلینگهاوس از تاثیرگذارترین شخصیت‌های بازار کریپتو

به طور کلی اقدامات برد گارلینگهاوس و تیم Ripple می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی روی ادامه مسیر پروژه و قیمت ارز دیجیتال ریپل (XRP) بگذارد. یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار روی شرایط قیمتی ریپل، نتیجه دادگاه ریپل و SEC بود.

در ادامه، آدرس حساب کاربری شخصیت‌های تاثیرگذار کریپتو در شبکه‌های اجتماعی لینکدین و X را برای شما قرار دادیم تا بتوانید وضعیت آن‌ها را پیگیری کنید.

دونالد ترامپپاول دورفایلان ماسکچانگ‌پنگ‌ژائولری فینکمایکل سیلورویتالیک بوترینکتی وودبری سیلبرتبرد گارلینگهاوس
توییتر دونالد ترامپتوییتر پاول دورفتوییتر ایلان ماسکتوییتر چانگ‌پنگ‌ژائوتوییتر لری فینکتوییتر مایکل سیلورتوییتر ویتالیک بوترینتوییتر کتی وودتوییتر بری سیلبرتتوییتر برد گارلینگهاوس
حساب کاربری شخصیت‌های تاثیرگذار کریپتو در شبکه‌های اجتماعی

بازیگران آینده کریپتوکارنسی چه کسانی خواهند بود؟

باید ببینیم در سال ۲۰۲۵ کدام یک از چهره‌های مطرح به ایفای نقش در سریال جنجالی ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند. آیا چهره‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند؟ افرادی که نام بردیم بازنشسته می‌شوند یا نقش پررنگ‌تری بازی خواهند کرد؟ شما چه کسانی را به عنوان بازیگران آینده کریپتوکارنسی معرفی می‌کنید؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)