10 بازیگر نقش اول دنیای ارزهای دیجیتال در سال 2022!

زمان مطالعه :

6 دقیقه

به پایان هر سالی که می‌رسیم، بد نیست اگر نگاهی به «ترین»های سال بیندازیم. به عنوان مثال، در دنیای فوتبال از برترین گلزنان سال نام برده می‌شود یا در دنیای سینما لیست برترین فیلم‌ها از نگاه نشریات منتشر می‌شود. حال، آمده‌ایم تا هنوز اول سال ۲۰۲۲ هستیم در مورد بهترین‌های دنیای کریپتو در سال ۲۰۲۱ به بحث بپردازیم.

بازیگران نقش اول کریپتویی سال ۲۰۲۲

به لطف برخی هک‌‌های چند میلیون دلاری، بازیگران سودجوی بازار و شبکه‌های بزرگی که از کار افتادند، اتفاقات ناخوشایند زیادی را از سر گذراندیم. در سال ۲۰۲۲ اتفاقات خوب و بد زیادی را شاهد بودیم، از ادغام شبکه اتریوم گرفته تا زمین خوردن صرافی FTX. تمام این اتفاقات آنقدر سریع به وقوع پیوستند که بسیاری از ممعامله‌گران کهنه کار را نیز مات و مبهوت کرده‌اند.

نشانه‌های واضحی از پذیرش جریانات اصلی وجود داشت، این نشانه‌ها عمدتا با سر و صدا و سردرگمی پیرامون NFTها دوچندان می‌شد. درست مانند هر موضوع نوظهوری، انتقادهای ریز و درشتی از طرف تماشاگران ناآگاه بازار وجود داشت. در سالی که گذشت، NFT ها و ارزهای مبتنی بر آنها کم خبرساز نبودند؛ خبرهایی مثبت و منفی. بعضی از بازیگران بازار، تمام تلاش خود را برای مقابله با جذر و مد NFT ها به کار گرفتند. اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با دریای بی‌کران NFT ها هستید، مقاله NFT چیست را از دست ندهید.

از سویی دیگر، بازیگرانی هم بودند که راه موج‌ها را پیش گرفتند و به جلو بردن روند کمک کردند. برخی از برجسته‌ترین حامیان کریپتویی ۲۰۲۲ عبارت‌اند از: چهره‌های کلیدی جهان NFT، اعضای مجلس سنای ایالات متحده و آموزگارانی که با محتوای تولیدی خود به دیگران کمک می‌کنند تا خیلی راحت‌تر با جهان رمزنگاری آشنا شوند. در ادامه، گریزی می‌زنیم به ۱۰ بازیگر برتر بازار تا کمی بیشتر با برترین‌های سال آشنا شویم.

۱. ویتالیک بوترین

هرجا سخن از ارز دیجیتال است، نام ویتالیک بوترین می‌درخشد. بنیان‌گذار شبکه اتریوم، همان بلاک چینی که می‌توان گفت به‌واسطه برنامه‌ها و ارزهای غیرمتمرکزی که روی آن مشغول به کارند، پر‌رونق‌ترین بلاک چینِ حالِ حاضر در مارکت است. صحبت‌ها، عقاید، پیش‌بینی‌ها و اظهار نظرهای بوترین بسیار مورد توجه فعالان کریپتو قرار می‌گیرد.

ویتالیک بوترین

او در زمان نوشتن این متن، یک حساب توییتر با ۴.۵ میلیون فالوور دارد که در آن نظرات خود را به‌ اشتراک می‌گذارد. به‌علاوه این، بوترین در وبلاگ خود با نام vitalik مقالات مختلفی با موضوع بلاک چین و ارز دیجیتال یا مباحث فنی شبکه منتشر می‌کند.

اخبار مرتبط با بوترین به‌قدری برای جامعه ارزهای دیجیتال اهمیت دارد که به‌محض انتشار، بسیاری از سایت‌های خبری معتبر ارز دیجیتال مثل کوین تلگراف و نیوز بی‌تی‌سی، آنها را پوشش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین خبرهایی که در سال ۲۰۲۲ با نام ویتالیک بوترین پیوند خورده، ادغام (Merge) اتریوم و تغییر الگوریتم آن از اثبات کار به اثبات سهام بود. این تغییر در نیمه سپتامبر ۲۰۲۲ عملی شد.

۲. آندریاس آنتونوپولوس

شاید با شنیدن این نام به فکر بیفتید که چرا باید یکی از سرداران یونان باستان جایگاهی را در فهرست تاثیرگذارترین افراد کریپتو در سال ۲۰۲۲ داشته باشد؛ اما لطفا کمی صبر کنید تا او را بیشتر معرفی کنیم. آندریاس آنتونوپولوس یک نویسنده، سخنران و کارآفرین یونانی – انگلیسی است که در سال ۱۹۷۲ متولد شد.

او به‌عنوان یک مربی و مروج، برای ارتقای دانش و شناخت جامعه در موضوعاتی مثل بیت کوین، بلاک چین و دارایی‌های دیجیتال شناخته می‌شود. هدف او آسان کردن فهم مسائل پیچیده برای مخاطبان خود است. کتاب Mastering Bitcoin یکی از تالیفات آنتونوپولوس است که از مشهورترین کتاب‌های این صنعت به‌حساب می‌آید.

افراد تاثیرگذار دنیای کریپتو

این نویسنده در حال حاضر مشغول اداره شبکه‌های اجتماعی خود در پلتفرم‌هایی مانند توییتر[5] ، اینستاگرام[6]  و یوتیوب است. با تولید ویدیوهای آموزشی و مصاحبه با شخصیت‌های معتبر کریپتو، سعی می‌کند که مفاهیم و اتفاقات را به زبانی ساده در اختیار مخاطبان خود بگذارد.

آندریاس آنتونوپولوس همچنین سایت[7]  خود را دارد و مدت‌هاست که روی پخش دو پادکست به نام‌های Speaking of Bitcoin (با نام قبلی Let’s Talk Bitcoin) و Unscrypted استمرار دارد. حتی مشارکت در تدریس دوره‌های آموزشی با همکاری برخی دانشگاه‌ها، از جمله کارهایی است که او در سال ۲۰۲۲ مشغولشان بوده است. می‌توانید کانال یوتیوب او را با جستجوی نام aantonop پیدا کنید.

۳. ایلان ماسک

ایلان ماسک

جای تعجب نیست اگر نام ثروتمندترین فرد جهان نیز در لیست ما خودنمایی کند. ایلان ماسک از ابتدا با توئیت‌ها و نظراتش که بیشتر در مورد دوج کوین ‌یا بیت کوین بود، در حوزه کریپتوکارنسی خبرساز شد. اما در سال ۲۰۲۲، این میلیاردر در کنار فعالیت‌های دیگرش، تصمیم گرفت که توییتر، یکی از پرطرف‌دارترین شبکه‌های اجتماعی را خریداری کند.

پس از کش‌وقوس‌هایی که در جریان این خرید بزرگ پیش آمد، نهایتا در اواخر اکتبر ۲۰۲۲، ماسک با پرداخت حدود ۴۴ میلیارد دلار، رسماً مالک توییتر شد. با دنبال کردن خبرهای مربوط به ایلان ماسک، این‌طور به‌ نظر می‌رسد که او همه‌ چیز را مثل یک بازی برد و باخت می‌بیند و از قبل برای هر حرکت جدید، طوری برنامه می‌چیند که جایگاه برنده متعلق به کسی جز خودش نباشد.

خرید توییتر توسط ایلان ماسک

البته از حق نگذریم وقتی چنین فرد مشهوری درباره بازار جوان کریپتو اظهار نظر کند، توجه افراد بیشتری به آن جلب خواهد شد. ناگفته نماند که حجم اخبار مرتبط با ایلان ماسک در زمینه ارز دیجیتال و نیز میزان مشارکت‌های اجتماعی با اظهارنظرهای وی، تقریبا از همه افراد دیگرِ این لیست، بسیار بیشتر است. هم‌اکنون حساب توییتر ایلان ماسک بیش از ۱۱۲ میلیون فالوور دارد.

۴. چانگ پنگ ژائو

ژائو که با لقب CZ در دنیای رمز ارزها شناخته می‌شود، بنیانگذار صرافی بایننس و از تاثیرگذارترین افراد فضای کریپتوکارنسی به حساب می‌آید. چانگ پنگ ژائو در سال‌های اخیر با گسترش کریپتوکارنسی‌ها و در نتیجه توسعه صرافی بایننس، به عنوان یکی از افراد نقش اول بازار به حساب می‌آید.

شاید یکی از جنجالی‌ترین فعالیت‌های ژائو در سال ۲۰۲۲، توییت‌های جنجالی بین او و سم بنکمن-فراید بود که نهایتا منجر به از دست رفتن ارزش توکن FTT و نهایتا ورشکستگی صرافی FTX شد. ژائو که وعده داد بود صرافی اف تی ایکس را از بحران نقدینگی نجات خواهد داد، با انصراف از خرید این پلتفرم باعث از بین ارزش برند این صرافی شد.

۵. لورا شین

لورا شین نویسنده، پادکستر و روزنامه‌نگاری است که در زمینه ارزهای دیجیتال کار می‌کند. او که سابقا سردبیر ارشد مجله فوربس بود، در سال ۲۰۱۵، زمانی که در زمینه فناوری‌های مالی می‌نوشت، به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شد؛ بعد از آن شروع کرد به نوشتن در حیطه ارزهای دیجیتال. ویدیو‌ها و پادکست‌های او میلیون‌ها بار بازدید داشته‌اند.

اما آیا اتفاقات سال‌های قبل باعث شدند که نام او را در بین افراد تأثیرگذار کریپتو در سال ۲۰۲۲ بیاوریم؟ لورا شین در ابتدای سال ۲۰۲۲، بالاخره بعد از سه سال تحقیق، کتاب خود را با نام The Cryptopians منتشر کرد؛ کتابی که به تاریخچه اتریوم می‌پردازد.

او در این کتاب ادعا کرده که هویت پشت یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ کریپتو، یعنی هکر صندوق سرمایه‌گذاری The DAO را با کمک منابع خود شناسایی کرده است. این کار وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم هکر مزبور با استفاده از تکنیک‌هایی خاص، بعد از سرقت تعداد زیادی ارز اتر، امکان ردگیری تراکنش‌ها و اطلاعات خود را از بین برده بود.

برای آشنایی بیشتر با یکی از روش‌های پنهان کردن سوابق تراکنش ارزهای دیجیتال، می‌توانید به مطلب میکسر ارزهای دیجیتال نگاهی بیندازید.

علاوه‌براین خانم شین در صفحات اجتماعی خود، که تعداد فالوور قابل توجهی هم دارد، حول محور مسائل و اخبار روز کریپتو به نشر محتوا می‌پردازد. سری ویدیو و پادکست‌های او به نام Unchained، هفته‌ای دوبار پخش می‌شود.

مصاحبه‌ها و جلسات پرسش و پاسخ جالبی توسط او منتشر شده که در آنها میزبان چهره‌های خبرساز کریپتویی بوده است؛ اشخاصی مثل آبراهام آیزنبرگ، هکر جنجالی صرافی غیرمتمرکز مانگو، دو کوان بنیان‌گذار شبکه ترا کلاسیک و بسیاری دیگر.

۶. سم سان

احتمالا تا به حال‌ تجربه‌ فعالیت‌ در بلاک چین اتر‌‌‌یو‌م را داشته اید. شاید خودتان از آن بی‌خبر باشید، اما احتمالا سان شما را از یک مخمصه بزرگ نجات داده باشد! سان، فعال‌ترین هکر کلاه سفید در DeFi محسوب می‌شود به حدی که‌‌ اسم و‌ی باعث ترس برخی از خرابکاران solidity شده است!

علاوه بر اتریوم، سان در شبکه های Stripe، Wish و Trail of Bits نیز مشغول است. این ناجی اتریوم، در طول سال‌ها فعالیت خود به‌عنوان یک محقق امنیتی، از صدها میلیون دلار ضرر احتمالی در بستر قراردادهای هوشمند جلوگیری کرده است. وی بسیاری از نواقص شبکه اتریوم را شناسایی کرده و در جهت حل آن قدم برداشته است.

در سال ۲۰۲۰، او به تنهایی آسیب‌پذیری‌های حیاتی را در Curve، Synthetix، Kyber Network، Nexus Mutual، Ethereum Name Service، Yearn.Finance و بسیاری شبکه‌های دیگر شناسایی کرد. در همین سال او یک باگ مهم در شبکه Etherscan را شناسایی کرد و به طور محرمانه آن را اطلاع رسانی کرد. به طور کلی، می‌توان گفت که اکوسیستم اتریوم بسیار خوش شانس بوده است چرا که ‌سا‌ن‌، این هکر کلاه سفید، از‌ استعداد خود در مسیر‌ ‌‌درستی استفاده می‌کند. فراموش نکنیم که در فضای خلوت و تاریک اتریوم، افراد کمی هستند که شایسته لقب «قهرمان» هستند.

درباره اتریوم بخوانید: آیا رمز ارز ETH آینده را در دست می‌گیرد؟

۷. سم بانکمن-فرید

بانکمن از زمان ورود به دنیای کریپتو در سال ۲۰۱۷، یکی از برترین شرکت‌های تجاری این حوزه یعنی Alameda Research را تاسیس کرد. طولی نکشید که این شرکت به یکی از رقبای جدی بایننس و کوین بیس تبدیل شد. افزون بر این مورد، سم بانکمن-فرید را به یکی از ثروتمندترین افراد ۳۰ ساله مبدل کرد.

به گفته سایت فوربس در سال ۲۰۲۲، سم بانکمن-فرید، مدیرعامل صرافی FTX، دومین فرد ثروتمند در لیست میلیاردرهایی شناخته می‌شد که ثروت خود را از کریپتو به‌دست آورده‌اند. خودِ بانکمن گفته بود که به فلسفه «کسب درآمد برای بخشیدن» اعتقاد دارد؛ حتی اعلام کرد که تمایل دارد ۹۹% از پول‌های خود را ببخشد.

بعد از جنگ روسیه با اوکراین، او حدود ۲۵۰ هزار دلار از سرمایه شخصی خود به کشور اوکراین کمک کرد؛ بنکمن در توییتر خود نیز اعلام کرد که به هر شخص اوکراینی که در صرافی FTX حساب دارد، مبلغ ۲۵ دلار داده شده. اگر در سال ۲۰۲۲، وضع به همین صورت پیش می‌رفت، شاید شاهد کمک‍‌های نوع‌دوستانه بیشتری از سم بانکمن فرید می‌بودیم اما اتفاقی که در نوامبر ۲۰۲۲ افتاد، همه معادلات را به هم زد.

در ۲ نوامبر، گزارشی از ترازنامه شرکت آلامدا ریسرچ منتشر شد که مشخص می‌کرد این شرکت تجاری، حجم زیادی از توکن‌های FTT (توکن‌های بومی صرافی FTX) را ذخیره کرده است. انتشار این خبر وجود یک وابستگی شدید بین دو شرکت مجزای آلامدا ریسرچ و صرافی اف تی ایکس (دو شرکت بزرگ متعلق به سم بانکمن فرید) را نشان می‌داد. در پی آن سلسله اتفاقاتی رقم خورد که منجر به ایجاد ترس شدید نسبت به آینده صرافی FTX و توکن مخصوص آن شد.

در مدتی کوتاه، هجوم کاربران این صرافی برای برداشت دارایی‌های دیجیتال خود، بحران نقدینگی شدیدی را ایجاد کرد. باوجود تلاش‌های اولیه سم بانکمن فراید برای کنترل اوضاع، ادامه این روند نتیجه‌ای جز ورشکستگی صرافی اف تی ایکس، شرکت آلامدا و حدود ۱۳۰ شرکت وابسته دیگر نداشت؛ سم بانکمن فرید نیز از سمت مدیرعاملی FTX استعفا داد. این ماجرا اتفاق تلخ و مهمی بود که تاثیر خود را بر روی تمام مارکت گذاشت و حتی باعث شد تا روند کاهشی بازار کریپتو در سال ۲۰۲۲ نزولی‌تر شود.

۸. ران وایدن، پت تومی و سینتیا لومیس

طبیعتا، باید قوانین و مقررات را در طبقه مهم‌ترین موضوعات مربوط به کریپتو در سال گذشته دانست. این موضوع در ایالات متحده بیش از پیش صادق بوده است. مسلما بزرگ‌ترین توسعه سال روی لایحه زیرساختی ۱.۲ تریلیون دلاری متمرکز بود که بررسی‌های مربوط به سیاست مالیاتی کریپتو و تعریف «بروکر» در دنیای رمزارزها، از مهم ترین عناوین آن به شمار می‌رفتند.

این تعریف نه چندان منسجم، بدین معناست که استخراج‌کنندگان اثبات کار، اعتبارسنجی‌های اثبات سهام و توسعه‌دهندگان پروتکل DeFi به طور بالقوه می‌توانند مشمول قوانین مالیاتی سختگیرانه باشند. برخی افراد اعمال این گونه مالیات‌ها را بی‌دلیل می‌پندارند.

در حالی که دولت بایدن از پیش‌نویس اولیه حمایت کرد، سناتورهای مجلس، یعنی ران وایدن، پت تومی و سینتیا لومیس بر تعریف واضح‌تری از «کارگزار» کریپتو اصرار کردند. پس از این پافشاری ها، حمایت چهره‌های شاخصی چون برایان آرمسترانگ (مدیرعامل کوین بیس) شامل حال این قهرمانان مجلس سنا شد.

سرانجام، نمایندگان مجلس و بایدن لایحه‌ای با سختگیری بسیار کمتر را امضا کردند. هم اکنون باید آن را یکی از قوانین به‌حساب آوریم. آنها بعد از این وقایع که یکسال پیش اتفاق افتاد و پس از کشمکش‌های فراوان، وایدن، تومی و لومیس در سال ۲۰۲۲ هرکدام به روش و عقیده خود، از مبارزه برای اصلاحاتی که می‌تواند به نفع دنیای کریپتو باشد، دست نکشیده و بر موضع خود استوار ماندند. به‌هر حال در سال ۲۰۲۲ شاهد تاکید بیشتر دولت آمریکا در قانون‌گذاری‌های کریپتویی بودیم.

«دلیل وجود دارایی‌های دیجیتال چیزی جز بقای یک سیستم مالی پایدار نیست. تصمیماتی که الان گرفته می‌شوند، در آینده بسیار تعیین کننده خواهند بود. ما باید از نوآوری‌های مختلف استقبال کنیم، نه اینکه سد راه آن‌ها شویم! توصیه ما این است که ایالات متحده، به هدف غایی کریپتوها توجه داشته باشد.»

۹. وینسنت ون دوگ!

مانند بسیاری دیگر از نهنگ‌های بی شمار اتریوم که به طرفداران افراطی NFT ها تبدیل شدند، وینسنت ون دوگ نیز کارهای زیادی برای گسترش دایره محبوبیت NFT انجام داده است. ون دوگ یکی از بهترین و باارزش ترین کالکشن‌های این اکوسیستم را ساخته و شهرت آن‌ها به حدی است که هر دارایی مبادله شده در این بستر، مبادله‌ای قابل توجه به‌حساب می‌آید.

بازی آن‌ها با گروهی از هنرمندان طی یک گفت‌وگوی داغ در مورد NFT بسیار جالب بود. زمانی که بسیاری از اعضای جامعه هنرمندان با ذکر نگرانی‌های خود به طور واضح مخالفتشان را با NFT ها اعلام کردند. به عقیده آن‌ها، توکن‌های بی‌همتا فاقد هرگونه ارزش هنری هستند. این هنرمندان بر این باور هستند که فروشندگان NFT با تبدیل آثار هنری به دارایی دیجیتالی و فروش آن، حقوق صاحبان اثر را زیر سوال می‌برند.

وینسنت ون دوگ چاره‌ای برای منتقدان نگذاشته بود. اگر پیشنهاد او را می‌پذیرفتند، یعنی اظهارات خود در مورد NFT ها را زیر سوال برده بودند. اگر این پیشنهاد را رد می‌کردند، ۵ هزار دلار را از دست می‌دادند! علاوه بر این، نقطه نظرات آن‌ها در مورد بی‌ارزش بودن NFT‌ها بی‌اعتبار شمرده می‌شد. وینسنت ون دوگ کماکان بر فضای NFTها سلطه دارد و یکی از سرمایه‌گذاران اثرگذار در این حوزه به‌شمار می‌رود.

۱۰. کیتلین لانگ

کیتلین‌ لانگ‌ همواره به عنوان یکی از تأثیرگذارترین زنان در تکنولوژی بلاک چین شناخته‌ می‌شود. شاید بتوان دلیل آن را نقش‌‌ مهم وی در‌ تعیین‌ ‌قوانین‌ و‌ ساز و کار حاکم بر بلاک‌ چین دانست. او یکی از کهنه کاران وال استریت به‌حساب می‌آید که ۲۳ سال‌‌ در زمینه تجارت تجربه داشته است. ‌فعالیت‌ اولیه‌ وی‌ در حوزه کریپتو به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد. با وجود اینکه هنوز‌ تصمیمات دقیقی‌ در رابطه با ‌نظارت‌ روی ارزهای دیجیتال‌ اتخاذ نشده، لانگ‌ ‌نظرات‌ خود را در این باره به اشتراک گذاشته است.

او ‌ایالت وا‌‌یو‌مینگ را در تصویب ۲۴ قانو‌ن‌‌ هم جهت با کریپتو حمایت کرده است. همین اقدامات ‌وی، موجب شده است تا افراد زیادی وایومینگ را یکی از بهترین مکان‌ها برای دوستداران کریپتو بدانند. وایومینگ اولین ایالت از ایالات متحده بود که مجوز نوع جدیدی از سپرده گذاری رسمی دولتی را صادر کرد. طبق این قانون، سپرده گذاران‌ این امکان‌ را دارند تا دارایی‌های کریپتویی خود را نیز سپرده گذاری کنند.

در سال گذشته، وایومینگ اولین ایالتی بود که DAO ها را به رسمیت شناخت. بعد از آن به DAOها حقوقی برابر با کمپانی‌های دولتی ‌اعطا شد. تمامی این‌ها، حاصل تلا‌ش‌‌های‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کیتلین‌ لانگ بوده است. علاوه بر اقدامات‌‌ لانگ در دنیای کریپتو، حضور مرتب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌لا‌نگ‌ در پاد‌کست‌‌ها و گفت‌وگوهای مفصل توییتر به شهرت و محبوبیت وی افزوده است.

حرف آخر

باید ببینیم در سال ۲۰۲۳ کدام یک از این چهره‌ها همچنان به ایفای نقش در سریال جنجالی ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند. آیا چهره‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرند؟ آیا بازنشسته می‌شوند یا نقش پررنگ‌تری بازی خواهند کرد؟!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)