مفاهیم پایه

زمان مطالعه :

6 دقیقه

آشنایی با راه‌های پرسود کسب درآمد از NFT که تابحال نشنیده‌اید!

احتمالاً در خبرها خوانده‌اید که چگونه سرمایه‌گذاران و سازندگان NFT مبالغ هنگفتی درآمد دارند و سودهای کلانی به دست آورده‌اند. فروش چند ده میلیون دلاری برخی آثار NFT، فضای اینترنت را متحول کرد و طرز فکر مردم در مورد کلکسیون‌های دیجیتال را تغییر داد. اما آیا کسب درآمد از NFT آسان است؟

اکنون همه عجله دارند تا وارد حوزه سرمایه‌گذاری در NFT شوند. اگر شما هم به این حوزه علاقه دارید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، نگران نباشید. NFT هنوز راه زیادی را در پیش دارد. در این مقاله، قصد داریم ببینیم چگونه از ان اف تی کسب درآمد کنیم. در اینجا هر آنچه را که باید در مورد راه‌های مختلف کسب درآمد از NFT بدانید، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

نگاهی دقیق‌تر به نحوه کسب درآمد از NFT

کسب درآمد از NFT

هنگام تحقیق در مورد نحوه خرید ان اف تی‌ها، باید به رویکردی که برای کسب سود در نظر می‌گیرید توجه کافی داشته باشید. به لطف رشد بازار ان اف تی، راه‌های متعددی برای کسب درآمد از NFT وجود دارد؛ چه به صورت فعال و چه به شکل غیرفعال.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید با برشمردن سودآورترین استراتژی‌هایی که می‌توانید در پیش بگیرید، به بررسی نحوه کسب درآمد از NFT بپردازیم. برای آشنایی با مفهوم ان اف تی مقاله “NFT چیست؟” را مطالعه کنید.

چه چیزی به یک NFT ارزش می‌دهد؟

علاقه مصرف‌کننده ارزش یک NFT را افزایش می‌دهد. همچنین، نادر بودن و تعداد خریداران عوامل اصلی هستند که بر ارزش ان اف تی‌ها تأثیر می‌گذارند.

اگرچه می‌توان یک تصویر را به NFT تبدیل کرد، اما هیچ چیز مانع از کپی یا اشتراک‌گذاری آن نمی‌شود. با این حال، بلاک چین آن را ذخیره می‌کند و به وضوح نشان می‌دهد که صاحب دارایی چه کسی است. در نتیجه، مالکیت NFTها را نمی‌توان جعل کرد. احساس سرخوشیِ داشتن مالکیت انحصاری، یکی از محرک‌های اصلی ارزش یک NFT است. در بیشتر موارد، روشی که مردم از NFTها کسب درآمد می‌کنند و ارزش NFT خود را بالا می‌برند، از طریق فروش مجدد آن است.

راه‌های کسب درآمد از NFT

راه‌های کسب درآمد از ان اف تی

بیش از چند راه برای کسب درآمد از NFT وجود دارد. در اینجا، نگاهی به بهترین راه‌ها برای کسب درآمد از توکن‌های غیرمثلی خواهیم داشت.

1. مینت و فروش NFT

سرراست‌ترین راه برای کسب درآمد از NFT این است که خودتان آن را ساخته و بفروشید (مشابه ساختن یک ارز دیجیتال). به فرآیند ساخت NFT «مینت کردن (Minting)» می‌گویند. هزینه مینت NFT معمولاً کم است و شما می‌توانید با مبلغ کمی تعداد زیادی ان اف تی بسازید.

در حال حاضر، ده‌ها بازار خرید و فروش NFT وجود دارد که می‌توانید برای فروش NFTهای خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. افرادی که NFT می‌خرند معمولاً از این بازارها خرید می‌کنند. به دلیل رشد بسیار زیاد در بازار ان اف تی، رقابت بین سازندگان شدید است و هر روز مجموعه‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید این رویکرد را در پیش بگیرید، باید اطمینان حاصل کنید که خلاقیت اثر شما از دیگران متمایز باشد.

هنگامی که NFTهای خود را در یک بازار فروش ان اف تی (NFT Marketplace) لیست کردید، منتظر می‌مانید تا کسی آن‌ها را خریداری کند. در هر بازار، میلیون‌ها NFT برای فروش وجود دارد. بنابراین، تنها راهی که دیگران بتوانند مال شما را مشاهده کنند، این است که تبلیغات کنید تا محصول‌تان شناخته شود. این کار معمولاً از طریق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. اگر موفق به فروش NFT شوید، رمز ارز خریدار (منهای کارمزد بازار) به کیف پول شما منتقل می‌شود و NFT به کیف پول خریدار منتقل خواهد شد.

2. هولد NFT

یکی از بهترین استراتژی‌ها برای کسب درآمد از NFT، سرمایه‌گذاری در آن و هولد کردن ان اف تی است. سرمایه‌گذارانی که ارزهای دیجیتال را هولد می‌کنند، می‌دانند که اتخاذ این رویکرد دارای مزایا و معایبی است. با این حال، اگر به صورت دست انجام شود، می‌تواند راهی عالی برای کسب درآمد از NFTها باشد. برای مثال، برخی از سرمایه‌گذاران کریپتوپانک‌ها در سال 2017 تصمیم به فروش آن‌ها داشتند، زیرا ارزش ان اف تی‌های آن‌ها بالا نمی‌رفت. با این حال، آن دسته از سرمایه‌گذارانی که استراتژی هولد را انتخاب کرده‌ بودند، زمانی که قیمت‌ها در سال 2021 سر به فلک کشید، به سودهای هنگفتی رسیدند.

نیازی به گفتن نیست، این رویکرد همیشه کارساز نخواهد بود، زیرا برخی از کالکشن‌های NFT هیچ‌گاه افزایش قیمت را تجربه نمی‌کنند. با این حال، بسیاری از پروژه‌ها هستند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی داشته و با ارائه کاربردهای خاص، جامعه طرفدران زیادی دارند. این پروژه‌ها می‌توانند برای هولد مناسب باشند.

3. ترید NFT

ترید NFT

به غیر از هولد NFTها، می‌توانید آن‌ها را معامله کنید. برخی سرمایه‌گذاران با NFTها مانند سهام رفتار کرده و آن‌ها را برای کسب درآمد خرید و فروش می‌کنند. ترید NFT شبیه به ترید سهام و ارزهای دیجیتال است. در این روش، شما به عنوان یک تریدر، یک NFT با قیمت پایین پیدا می‌کنید که معتقدید محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و بعداً قیمت آن افزایش خواهد یافت. وقتی ارزش آن NFT بالا رفت، با فروش آن سود کسب می‌کنید. توجه داشته باشید اکثریت قریب به اتفاق NFTها بی‌ارزش هستند و هرگز ارزش آن‌ها افزایش نخواهد یافت.

وقتی نوبت به ترید NFT می‌رسد، دانستن زمان فروش بسیار مهم است. با ارزش‌ترین NFTها همان ترندهای بازار هستند. به عنوان یک تریدر، باید بتوانید به سرعت ترندهای محبوب کالکشن‌های مختلف NFT را تشخیص دهید.

این فرآیند بیشتر به ایجاد سود افزایشی در بلندمدت به جای ورود و خروج سریع به بازار اشاره دارد. در نتیجه، ترید ان اف تی به صبر و دانش زیادی نیاز دارد، زیرا به خرید NFTهای کم ارزش و سپس فروش آن‌ها در زمان مناسب متکی است. با این حال، این کار می‌تواند منجر به افزایش تصاعدی سرمایه در بلندمدت شود، به همین دلیل است که این رویکرد در بین سرمایه‌گذاران با تجربه بسیار محبوب است.

4. فلیپینگ ان اف تی

فلیپینگ (Flipping) به معنای خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالاتر است. فلیپینگ بازه زمانی بسیار کوتاه‌تری نسبت به ترید دارد و می‌توان ان اف تی‌هایی را که با ارزش هستند به سرعت خریدوفروش کرد. انتخاب بهترین NFT برای سرمایه‌گذاری و فروش برای کسب سود، به خصوص با سطح رقابتی که امروزه وجود دارد، می‌تواند دشوار باشد.

پیدا کردن بهترین NFT برای فلیپینگ و کسب سود چالش برانگیز است، به خصوص که امروزه رقابت زیادی در بازار وجود دارد. با این حال، غیرممکن نیست. اگر می‌خواهید شانس خود را در فلیپینگ امتحان کنید، چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • ترندها را تجزیه ‌و تحلیل کنید: در مورد پروژه‌ها تحقیق کنید تا بدانید کدام NFTهای کم ارزش ممکن است در آینده ارزش بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، ببینید کدام نوع از NFTها محبوبیت پیدا می‌کنند.
  • ان اف تی‌های کمیاب را بخرید: NFTهای کمیاب و کالکشن‌های با نسخه محدود به سرعت ارزش خود را افزایش می‌دهند. سرمایه‌گذاری زودهنگام در این موارد، منجر به سود بیشتر خواهد شد. می‌توانید یک NFT را با استفاده از ابزارهایی مانند Rarity Tool بررسی کنید تا ببینید چقدر نادر است. رتبه‌بندی در OpenSea و فراوانی تراکنش‌ها نیز می تواند نشان دهد یک NFT چقدر کمیاب است.
  • به کف قیمت توجه کنید: قیمت کف (Floor price) پایین‌ترین قیمتی است که یک فروشنده حاضر است برای یک NFT بپذیرد. اگر می‌خواهید تا حد امکان کمتر پول خرج کنید، به قیمت کف نگاه کنید. در این صورت، کم‌هزینه‌ترین آیتم در مجموعه را پیدا می‌کنید.
  • به حجم بالای معاملات توجه کنید: حجم، تعداد تراکنش‌هایی است که برای یک NFT یا کالکشن پردازش شده است. حجم بالا می‌تواند اطلاعاتی در مورد میزان علاقه به NFT و احتمال افزایش ارزش آن را به شما بدهد. همچنین، حجم بالا نشان می‌دهد که می‌توانید NFT را به سرعت بفروشید.

در نهایت، کاربرد توکن باید در خط مقدم ذهن شما باشد، زیرا یکی از دلایل اصلی خرید سایر سرمایه‌گذاران خواهد بود. حمایت جامعه نیز باید همراه با تیم توسعه‌دهنده پروژه در نظر گرفته شود. در نهایت، جذابیت بصری NFT ضروری است، زیرا اکثر سرمایه‌گذاران هنر دیجیتال خود را به عنوان تصویر پروفایل خود در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق یک گالری هنری دیجیتال به نمایش می‌گذارند.

5. اجاره دادن NFTها

NFTها دارایی‌های دیجیتالی هستند که قابل کپی نیستند. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید آن‌ها را اجاره دهید؟ فرآیند اجاره مشابه همان روشی عمل می‌کند که شما ملکی را اجاره می‌دهید. اجاره دادن NFT مستلزم قرض دادن آن به شخصی برای مدت معینی در ازای دریافت پول است. برای مثال، برخی از ان اف تی‌ها در بازی‌ها یا پلتفرم‌های خاص نقش دارند. اگر چنین NFTهایی داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را در ازای دریافت هزینه برای استفاده در یک بازی یا سایر پلتفرم‌های تخصصی به دیگران قرض دهید. اجاره راهی موثر برای کسب درآمد از NFT بدون از دست دادن مالکیت آن است.

قراردادهای اجاره نیز توسط برنامه‌های نرم‌افزاری در بلاک چین به نام قراردادهای هوشمند کنترل می‌شوند. پرداخت‌ها و بازگشت NFT به طور خودکار انجام می‌شوند، مگر اینکه اشکالاتی در قرارداد وجود داشته باشد.

6. بازی برای کسب درآمد (P2E) از بازی‌های NFT

در چند سال گذشته، نوع خاصی از بازی‌های ویدئویی آنلاین به نام بازی برای کسب درآمد (P2E) رونق پیدا کرده‌اند. در این بازی‌ها بازیکنان برای انجام بازی یا دستیابی به اهداف خاص، ارز دیجیتال به‌دست می‌آورند.

بازی‌های NFT مبتنی بر P2E، در ازای انجام بازی، ان اف تی پاداش می‌دهند. در واقع، پاداش این بازی‌ها به جای اینکه یک ارز دیجیتال باشد، به شکل یک آیتم کلکسیونی درون بازی است که می‌توانید آن را بفروشید.

در حال حاضر، NFTهای برخی از بازی‌ها مانند CryptoKitties گران هستند و یافتن آن‌ها دشوار است. اخیراً، بازی‌هایی که از NFTهای ارزان‌تر استفاده می‌کنند به طور فزاینده‌ای منتشر شده‌اند. حتی برخی از شرکت‌ها به چند نفرِ اولی که در بازی ثبت نام می‌کنند ان اف تی رایگان تحویل می‌دهند. اگر بازی بسیار محبوب شود و آیتم‌های آن کمیاب باشند، NFT مرتبط با آن می‌تواند ارزشمند باشد و ممکن است از فروش آن مبلغ قابل توجهی کسب کنید.

7. کسب درآمد از حق امتیاز NFT

آیا می‌توان از NFT سود مادام‌العمر کسب کرد؟ بله؛ حتی پس از فروش یک ان اف تی به شخص دیگر، سازنده می‌تواند حق امتیاز مادام‌العمر داشته باشد. برای این کار، سازنده باید این شرایط را اعمال کند. این امکان وجود دارد که کدی در یک قرارداد هوشمند NFT گنجانده شود که هر بار که به فروش می‌رسد مقداری ارز دیجیتال به سازنده آن پرداخت شود. به این سود، حق امتیاز (Royalty) می‌گویند. بسیاری از بازارهای NFT حق امتیاز را از 5 تا 10 درصد محدود می‌کنند.

حق امتیاز یک روش عالی برای کسب درآمد غیرفعال است. از آنجایی که حق امتیاز تنها زمانی پرداخت می‌شود که مالکیت NFT تغییر کند، برای ان اف تی‌هایی که بارها مورد معامله قرار می‌گیرند بسیار پر سود است.

8. استیکینگ NFT

استیکینگ ان اف تی

اگر به این فکر می‌کنید که چگونه از NFTها به صورت غیرفعال درآمد کسب کنید، شاید استکینگ بهترین گزینه باشد. مفهوم استیکینگ ارز دیجیتال را می‌توان به NFTها نیز تعمیم داد. با سهام‌گذاری ان اف تی در یک پلتفرم استیکینگ، می‌توانید به ازای مدت زمان تعیین شده، پاداش دریافت کنید. استیکینگ NFT هنوز یک مفهوم جدید در حوزه دیفای است، بنابراین تعداد کمی از پلتفرم‌ها امکان استیک ان اف تی‌ها را فراهم کرده‌اند. همانند استیکینگ کریپتو، پاداش استیک معمولاً به شکل توکن بومی پلتفرم پرداخت می‌شود که در اکثر موارد می‌توان آن‌ها را مجدداً در پروتکل‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرد. نمونه‌هایی از این پلتفرم‌های دیفای عبارتند از:

  • NFTX
  • Kira Network
  • Only
  • Splinterlands
  • MOBOX
  • Zookeeper

در این روش سودهای سالانه از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت خواهند بود و به NFT مورد نظر بستگی دارد. با این حال، با رونق گرفتن این روش کسب درآمد، انتظار داریم که این روند محبوبیت بیشتری پیدا کند.

9. سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های ان اف تی

شما به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در NFT، می‌توانید به صورت غیرمستقیم در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که کسب‌وکار اصلی آن‌ها با ان اف تی مرتبط است.

با خرید سهام این شرکت‌ها، در صورت افزایش محبوبیت NFT و موفقیت آن شرکت، می‌توانید از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوید. با این حال، تعداد کمی از شرکت‌ها در حال حاضر در ان اف تی‌ها فعال هستند و تعداد کمتری از آن‌ها سهامشان در بورس عرضه می‌شود. Coinbase یکی از معدود شرکت‌های این دسته است.

بهترین زمان برای فروش NFT چه زمانی است؟

بهترین زمان برای فروش NFT

توصیه ما این است که ان اف تی‌ها را تا زمانی که هنوز در بازار ترند هستند به فروش برسانید؛ چرا که ممکن است بعداً از ارزش آن‌ها کاسته شود.

هنگام ارزیابی سود و زیان احتمالی خود، به یاد داشته باشید که هزینه‌های اضافی مانند کارمزد گس و کارمزد لیست کردن برای فروش را در نظر بگیرید. به هر حال، این هزینه‌ها از مبلغ فروش کسر می‌شوند.

سخن پایانی

به طور خلاصه، در این راهنما هر آنچه را که باید در مورد چگونگی کسب درآمد از NFT بدانید مورد بحث قرار دادیم و سودآورترین رویکردهایی را که می‌توانید در بازار انتخاب کنید، معرفی کردیم. با توجه به اینکه هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن هایپ NFT دیده نمی‌شود، پتانسیل کسب سود فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری در NFT وجود دارد که جایگزین مناسبی برای کلاس‌های دارایی سنتی است.

در نهایت، توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری در NFT مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، خطراتی دارد. پیشنهاد می‌کنیم سرمایه اولیه برای این کار را از مینت رایگان برخی پروژه‌ها و فروش آن‌ها به دست آورید.

 شما کدام‌ یک از این روش‌ها را برای کسب درآمد از NFT ترجیح می‌دهید؟ در قسمت نظرات سؤالات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

چه چیزی به یک NFT ارزش می‌دهد؟

علاقه مصرف‌کننده ارزش یک NFT را افزایش می‌دهد. همچنین، نادر بودن و تعداد خریداران عوامل اصلی هستند که بر ارزش ان اف تی‌ها تأثیر می‌گذارند.

بهترین زمان برای فروش NFT چه زمانی است؟

توصیه ما این است که ان اف تی‌ها را تا زمانی که هنوز در بازار ترند هستند به فروش برسانید؛ چرا که ممکن است بعداً از ارزش آن‌ها کاسته شود.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Reza
Reza
6 ماه قبل

سلام ، وقت بخیر من یک فیلم کوتاه ساختم چطور میتونم فیلمم رو عرضه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
6 ماه قبل
پاسخ به  Reza

سلام وقت شما بخیر
بسترهای مختلفی وجود داره که در همین مقاله و دیگر مقالات حوزه NFT اون‌ها رو مورد بررسی قرار دادیم. به علاوه، می‌تونید بسته به محتوا و دیگر ویژگی‌‌های فیلم، اون رو در پلتفرم‌های دیگه‌ای مثل یوتیوب عرضه کنید.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

11

نظر مخاطبان (2)