0

0

قطع رابطه عربستان سعودی با آمریکا؛ رهایی از وابستگی اقتصادی!

عربستان سعودی و گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس در اقدامی غافلگیرکننده از کاهش تولید نفت خود به میزان تقریبی ۱.۶ میلیون بشکه در روز خبر دادند.

استقلال اقتصادی عربستان سعودی
هستی تاری

زمان مطالعه :

1 دقیقه

در حالی که هدف این اقدام دستیابی به ثبات بازار است، طبق گزارش اخیر فایننشال تایمز، عربستان سعودی در تلاش است تا یک استراتژی اقتصادی مستقل از ایالات متحده اتخاذ کند.

کاهش غیرمنتظره تولید نفت عربستان

این تصمیم برای کاهش تولید نفت غافلگیرکننده است؛ به‌ویژه اینکه کمتر از مقدار توافقی ۲ میلیون بشکه در روز که در جلسه‌ای که با حضور عربستان سعودی و روسیه برگزار شده بود، است.

خرید ارز دیجیتال

این برنامه کاهش خودخواسته، در ماه می اجرایی خواهد شد. ریاض رسماً اعلام کرده است که تولید خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. عراق نیز میزان صادر این محصول را تا ۲۱۱ هزار بشکه در روز پایین می‌آورد.

سایر کشورها نیز کاهش تولید نفت خود را اعلام کرده‌اند؛ امارات متحده عربی ۱۴۴ هزار بشکه در روز، کویت ۱۲۸ هزار بشکه در روز، عمان ۴۰ هزار بشکه، الجزایر ۴۸ هزار بشکه. قزاقستان نیز قصد دارد میزان تولید نفت خود را تا ۷۸ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

داشتن اقتصادی مستقل

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تصمیمِ نداشتن وابستگی اقتصادی به آمریکا به دلیل کاهش روابط ریاض و واشنگتن در دوران دولت بایدن است.

هفته گذشته، دولت بایدن خریدهای جدید نفت خام را در تلاش برای پر کردن مجدد ذخایری که سال گذشته تخلیه شده بودند، رد کرد و گزارش شد که این نیز تلاشی از سوی کاخ سفید برای مهار تورم بوده است.

هلیما کرافت (Helima Croft)، رئیس بخش استراتژی بازارهای سرمایه RBC، اظهار داشت که عربستان سعودی قصد دارد یک استراتژی اقتصادی بدون وابستگی به ایالات متحده اتخاذ کند.

روابط رو به ‌رشد عربستان سعودی با چین

عربستان سعودی اخیراً به عنوان یکی از شرکای گفتگو در سازمان همکاری شانگهای (SCO) معرفی شده؛ این سازمان یک هیئت امنیتی و اقتصادی آسیایی به رهبری چین است که کشورهای مانند روسیه، هند، پاکستان و سایر بازیگران اصلی اقتصادی در آن حضور دارند. این گسترش دامنه فعالیت عربستان سعودی در نهایت می‌تواند منجر به عضویت دائمی آن شود.

این اقدام بخشی از تلاش‌های عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به مشارکت‌های جهانی خود است. در این ماه، پکن واسطه‌ی توافقنامه‌ای بین ایران و عربستان سعودی شد که می‌تواند به کاهش قابل‌توجه تنش‌های خاورمیانه کمک کند.

عربستان سعودی همچنین از قرارداد ۳.۶ میلیارد دلاری خود برای خرید ۱۰ درصد از سهم پتروشیمی Rongsheng چین خبر داد که بر اساس آن ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام در روز به این شرکت عرضه می‌کند.

این استراتژی جدید عربستان سعودی می‌تواند پیامدهای مهمی برای ایالات متحده و روابط آن با خاورمیانه داشته باشد. با تشدید رقابت ایالات متحده با چین و روسیه در دنیایی که به‌طور فزاینده‌ای قطبی شده، عربستان سعودی و سایر کشورهای خاورمیانه در پی تنوع بخشیدن به مشارکت‌های جهانی خود هستند.

اگرچه کشورهایی مانند عربستان سعودی ممکن است روابط نزدیکی با چین پیدا کرده باشند، اما پکن هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن به رقیب ایالات متحده در این منطقه (خاورمیانه) دارد. به گفته علی شیهابی (Ali Shihabi)، تحلیلگر و نویسنده سعودی:

رابطه سنتی تک همسری با ایالات متحده اکنون به پایان رسیده و وارد یک رابطه بازتر شده‌ایم. به رابطه پایدار و محکم خود با ایالات متحده ادامه می‌هیم؛ به همین منوال نیز با چین، هند، بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورها.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)