همه چیز درباره شبکه BEP2 و تفاوت‌های آن با BEP20 و ERC20

تفاوت bep2 با bep20 و erc20
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

8 دقیقه

به جرأت می‌توان گفت که صرافی بایننس یکی از بهترین‌ها در ارائه خدمات در بلاک‌ چین است. نوآوری‌های انجام شده در این صرافی هر روز شرایط متفاوتی را در ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. در این مقاله با یکی از شبکه‌های محبوب در بلاک‌چین یعنی شبکه BEP2 و معنی BEP2 بیشتر آشنا می‌شویم. در مورد توکن‌های BEP2، BEP2 در بایننس، کارمزد انتقال BEP2، فرق بین BEP20 با استاندارد BEP2 و فرق ERC20 با BEP2 و مواردی از این قبیل توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

یکی از ویژگی‌های اصلی رمز ارز بایننس کوین به روز رسانی‌های مختلف شبکه بلاک‌ چین است که منجر به کاربران بیشتر و محبوبیت بیشتر می‌شود. توسعه‌دهندگان همواره در تلاش هستند تا با تغییر شبکه انتقال ارزهای دیجیتال که صرافی بایننس بیشترین سهم را در آن دارد، وضعیت بلاک‌ چین را بهبود بخشند. بایننس کوین چیست؟

BEP2 مخفف چیست؟

استاندارد BEP2

حتماً این سؤال برایتان مطرح شده است که BEP2 مخفف چیست؟ BEP2 (BEP-2) مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 است. BEP2 یک استاندارد فنی برای ایجاد و استفاده از توکن‌های جدید در زنجیره بایننس است. این استاندارد مجموعه‌ای از قوانین و مشخصات فنی را تعریف می‌کند که توکن‌ها باید برای عملکرد در اکوسیستم زنجیره بایننس از آن‌ها پیروی کنند. یک استاندارد توکن بسیار مشابه و قابل مقایسه با BEP2 در بلاک‌چین اتریوم، ERC20 است.

زنجیره بایننس که توکن‌های BEP2 را میزبانی می‌کند، بر مکانیسم اجماع Tendermint BFT و اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) با یک لایه برنامه اختصاصی که روی آن اجرا می‌شود، متکی است. ثابت شده که این دو الگوریتم اجماع جایگزین سریع و قابل اعتمادی برای مکانیسم اثبات کار هستند.

BEP2 یک نرم‌افزار نیست، بلکه مجموعه‌ای از مشخصات فنی و استاندارد توکنیزاسیون زنجیره بایننس است. توکن‌های BEP2 طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و کالاهای قابل مبادله را نشان می‌دهند. این استاندارد تضمین می‌کند که همه آن‌ها می‌توانند به‌راحتی با یکدیگر و اکوسیستم پیرامون ادغام شوند. نود (Node) چیست؟ آشنایی با مفهوم نُود یا گره در بلاک چین

هر توکن BEP2 دارای ویژگی‌های زیر است:

  • آدرس منبع (Source Address): آدرس منبع مالک توکن صادر شده است.
  • نام توکن (Token Name): نام توکن نشان‌دهنده نام طولانی توکن است – به عنوان مثال «Token Name»
  • نماد (Symbol): نماد شناسه توکن تازه صادر شده است.
  • عرضه کل (Total Supply): کل عرضه، تعداد کل توکن‌های صادر شده خواهد بود.
  • قابلیت ضرب شدن (Mintable): قابلیت ضرب شدن به این معنی است که آیا این توکن می‌تواند در آینده ضرب شود، که باعث افزایش کل عرضه توکن خواهد شد.

دارایی اصلی زنجیره بایننس BNB است که برای پرداخت کارمزدها (مشابه گس اتریوم) استفاده می‌شود. این بدان معناست که وقتی می‌خواهید توکن‌های BEP2 خودتان را انتقال دهید، باید مقدار کمی BNB نیز در کیف پول‌تان داشته باشید تا برای پرداخت گس، یعنی کارمزد تراکنش‌ها استفاده کنید. این امر انگیزه‌ای برای اعتبارسنج‌ها فراهم می‌کند تا تراکنش‌ها را در بلاک‌چین بگنجانند، زیرا آن‌ها توکن BNB را به عنوان کارمزدی برای کار خود دریافت می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

BEP2 در تراست والت و کیف پول‌ها

شما می‌توانید توکن‌های BEP2 را در کیف پول‌های مختلف ذخیره کنید. اگر قصد دارید از کیف پول موبایل استفاده کنید، تراست والت (Trust Wallet) یک گزینه فوق‌العاده است، اما بسیاری از کیف پول‌های نرم‌افزاری دیگر نیز از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند. استاندارد BEP2 توسط کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger Nano X، Ledger Nano S، Trezor Model T یا Coolwallet S نیز پشتیبانی می‌شود.

BEP20 چیست؟

در حالی که زنجیره بایننس برای معاملات فوق سریع بهینه شده است، دارای یک زنجیره خواهر به نام زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است که بر اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز بدون شلوغی زنجیره اصلی متمرکز است. نام BSC اخیراً به BNB chain (زنجیره بایننس) تغییر کرده است. هر دو زنجیره مکمل یکدیگر در یک اکوسیستم بوده، اما عملاً مستقل هستند. به دلیل این معماری زنجیره‌ای دوگانه، تأکید زیادی بر سازگاری زنجیره‌ای متقابل شده است. به همین دلیل، توکن‌های BEP2 را می‌توان به راحتی با معادل BEP20 خود تعویض کرد.

به واسطه الگوریتم اثبات سهام، امکان استیکینگ BNB نیز وجود خواهد داشت. استیکینگ چیست؟

BEP2 در مقابل BEP20 دو بلاک چین با ویژگی‌های منحصربه‌فرد

BEP2 در برابر BEP20

به طور کلی، بایننس دو بلاک‌چین متفاوت دارد. یکی از آن‌ها زنجیره بایننس است، جایی که CEX (صرافی متمرکز) بایننس در آن‌جا فعالیت می‌کند. یکی دیگر زنجیره BNB (BNB chain) است که مخصوص قراردادهای هوشمند و dApp است.

اینجاست که می‌توانید با تفاوت BEP2 و BEP20 آشنا ‌شوید، زیرا آن‌ها استانداردهای توکن بومی زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس هستند. با این حال، توجه به نکات مهم دیگر در تفاوت بین استانداردهای توکن BEP2 و BEP20، به ویژه عملکرد آن‌ها مهم است.

مزیت شبکه BEP2 چیست؟

قبل از هر چیز، مهم است که به BEP2 توجه کنید که استاندارد توکن برای کوین اصلی بایننس (BNB) است. استاندارد توکن BEP2 در ابتدا برای استفاده در صرافی‌های متمرکز و همچنین غیرمتمرکز طراحی شد.

با این حال، فرمت توکن استاندارد برای BNB محدودیت‌های قابل توجهی برای استفاده از توکن‌های BEP2 در هر بلاک‌چین دیگری غیر از بایننس دارد. بنابراین، استفاده از توکن‌های BEP2 تنها به‌عنوان کارمزد تراکنش‌های صرافی‌های دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز بایننس امکان‌پذیر است.

مزیت BEP2 راحتی معامله بین ارزهای دیجیتال مختلف در قالب صرافی غیرمتمرکز (DEX) است. با این حال، BEP2 از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، زیرا بسیاری از توکن‌ها و DAppها برای عملکرد خود به قراردادهای هوشمند تکیه می‌کنند. شما نمی‌توانید یک اکوسیستم dApp را با استفاده از زنجیره بایننس بسازید. به علاوه، زنجیره بایننس از مکانیسم اجماع اثبات کار، مشابه بیت کوین استفاده می‌کند.

توکن‌های BEP2 توکن‌هایی هستند که در زنجیره بایننس صادر و پیاده‌سازی می‌شوند. این استاندارد توکن برای زنجیره بایننس است. این توکن هم در CEX و هم در DEX بایننس کار می‌کند و صرافی‌های شبکه BEP2 همان صرافی‌های بایننس هستند. با این حال، BEP2 روی هیچ بلاک‌چین دیگری کار نمی‌کند. بنابراین، صرافی‌های دیگر معمولاً از BEP2 پشتیبانی نمی‌کنند. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

استاندارد توکن BEP20 چیست؟

BEP20 نیز یک استاندارد برای کوین بومی بایننس، BNB، در زنجیره هوشمند بایننس است. توکن‌های BNB استاندارد BEP20 توکن‌های بومی زنجیره هوشمند بایننس هستند. مهم‌ترین ویژگی استاندارد توکن BEP20 الهام گرفتن از استاندارد توکن اتریوم ERC20 است.

استاندارد توکن BEP20 شباهت‌های زیادی به استاندارد توکن ERC20 دارد و با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگاری دارد. علاوه بر این، BEP20 با پشتیبانی از سازگاری با ماشین مجازی اتریوم، در مقایسه با BEP2 دارای مزیت بیشتری است. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته توکن‌های BEP20 تعامل‌پذیری با دیگر شبکه‌های بلاک‌چین است، در نتیجه تبدیل آسان توکن‌های BEP2 به توکن‌های BEP20 را ممکن می‌کند. چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ آشنایی با موسس بایننس و ثروتمندترین مرد کریپتو!

نکته جالب این است که پل BEP2 به BEP20 به عنوان ابزاری حیاتی برای تبدیل توکن‌های BEP2 به توکن‌های سازگار با ERC20 برای پیوند با سایر شبکه‌های بلاک‌چین عمل می‌کند. این پل (Bridge) یک سرویس زنجیره‌ای متقابل برای تسهیل قابلیت تعامل بین چندین بلاک‌چین از جمله اتریوم و TRON (TRX) طراحی شده است.

مشابه BEP2، انجام تراکنش با توکن‌های BEP20 به کوین‌های BNB برای پرداخت هزینه گس نیاز دارد.

برخی از محبوب‌ترین ارزهای BEP-2 کدامند؟

BTCB – توکن BTCB به طور کامل توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می‌شود.

BUSD – این یک استیبل کوین با پشتوانه USD است و با دلار آمریکا نسبت ۱:۱ دارد. BUSD به عنوان توکن BEP2 و ERC-20 در دسترس است. اداره خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) این توکن را تأیید کرده است. بایننس این توکن را با مشارکت Paxos منتشر کرده است.

توکن‌های مختلف دیگری به عنوان ارز BEP2 عرضه شده‌اند. مانند فانتوم (FTM)، پالیگان (MATIC) و تتر (USDT). علاوه بر این، ریپل (XRP)، پولکادات (DOT) و کاردانو (ADA) نیز در این لیست هستند.

زنجیره هوشمند بایننس و BEP20

زنجیره هوشمند بایننس

بدیهی است که تفاوت بین BEP2 و BEP20 حول محور Binance Chain و BNB Chain (BSC) می‌چرخد. بایننس توسعه BSC را در آوریل ۲۰۲۰ اعلام کرد و آن را در سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی کرد. زنجیره هوشمند بایننس (BSC) در پاسخ به محبوبیت گسترده اتریوم و اکوسیستم dApp پدید آمد.

مشتریان بایننس می‌توانند از BNB به عنوان توکن BEP2 فقط برای کارمزد تراکنش استفاده کنند. این کار در هر دو Binance CEX و DEX امکان‌پذیر است. از سوی دیگر، امکان تبدیل BNB به عنوان یک توکن BEP2 به یک توکن BEP20 وجود دارد. توکن BEP20 در تمام اکوسیستم‌های بایننس کار می‌کند.

توکن‌های BEP20 از استاندارد تعیین شده توسط توکن ERC20 پیروی می‌کنند. ‌ERC20 به نوبه خود رایج‌ترین استاندارد توکن در اتریوم است. توکن BEP20 با تمام توکن‌های BEP2 و ERC20 سازگار است. در نتیجه می‌تواند از طریق پل زدن با دیگر بلاک‌چین‌ها ارتباط برقرار کند. تعامل‌پذیری کلمه کلیدی برای این توکن است.

علاوه بر این، زمینه‌های نوظهور جدید در حوزه تمرکز زدایی، مانند بازی‌های کریپتو و NFT، یکی از دلایل برجسته بایننس برای ارائه BSC بوده‌اند. اگر بایننس بتواند از همه این فعالیت‌ها پشتیبانی کند، به یک شبکه بلاک‌چینی نیاز دارد که بتواند از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند.

بهترین بازی‌‌های بلاک چینی در سال ۲۰۲۲ + معرفی توکن

در حالی که زنجیره بایننس قطعاً گزینه مطلوبی به نظر می‌رسید، اما قادر به اجرای قراردادهای هوشمند یا زبان برنامه‌نویسی پیچیده نبود. در نتیجه، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به عنوان پاسخی مطلوب به محدودیت‌های زنجیره بایننس تکامل یافت. BSC به جای اجماع اثبات کار، از الگوریتم اثبات اختیار سهام یا الگوریتم اجماع Proof of Stake Authority (PoSA) استفاده می‌کند.

الگوریتم اجماع جدید یک نقطه تمایز برجسته برای BSC به غیر از پل BEP2 به BEP20 است که به آن پل بایننس نیز می‌گویند. الگوریتم اجماع جدید PoSA به ایمن‌سازی بلاک‌چین کمک می‌کند و در عین حال قابلیت‌هایی را برای ایجاد و سهام‌گذاری در dApp نیز فعال می‌کند. یکی از نمونه‌های قابل توجه برنامه‌های کاربردی BSC، صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap است.

تفاوت بین BEP2 و BEP20 در چیست؟

تفاوت BEP2 و BEP20

در اینجا یک مرور کلی بر تفاوت بین BEP2 و BEP20 خواهیم داشت که می‌تواند به شما در درک مفاهیم گسترده‌تر آن‌ها کمک کند.

  • شبکه بلاک‌چین

توکن‌های BEP2 بومی زنجیره بایننس هستند، در حالی که توکن‌های BEP20 بومی زنجیره هوشمند بایننس (با نام جدید زنجیره BNB) هستند. به یاد داشته باشید که توکن‌های BNB می‌توانند هم به صورت BEP2 و هم به صورت BEP20 باشند.

  • پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

دومین نکته مهم تفاوت بین BEP2 و BEP20 به طور برجسته روی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند متمرکز است. از آن‌جایی که محبوبیت برنامه‌های غیرمتمرکز همچنان در حال افزایش است، توسعه‌دهندگان به دنبال اکوسیستم‌های وب۳ قابل اعتماد برای پروژه‌های جدید هستند. BEP20 از نظر پشتیبانی از قراردادهای هوشمند برتری بیشتری نسبت به BEP2 دارد.

قرارداد هوشمند چیست؟ گامی بلند به سوی دنیای غیرمتمرکز!

  • آدرس‌های توکن

آدرس‌های توکن نیز به عنوان یک نکته مهم در مقایسه BEP20 و BEP2 عمل می‌کنند. آدرس توکن BEP2 از آدرس توکن BEP20 کاملاً متمایز است. آدرس کیف پول برای توکن‌های BEP2 در ابتدا با یک «bnb» شروع می‌شود و در کنار آن نیاز به MEMO را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، توکن‌های BEP20 دارای آدرس‌های کیف پولی کاملاً شبیه به بلاک‌چین اتریوم هستند. ابتدای آدرس‌های کیف پول برای توکن‌های BEP20 مانند آدرس‌های کیف پول اتریوم با «0X» شروع می‌شوند. یک تفاوت شبکه BEP2 و ERC20 همین آدرس کیف پول است.

  • سازگاری با شبکه اتریوم

پاسخ واضح بعدی به تفاوت بین توکن‌های BEP2 و BEP20 به سازگاری با شبکه قرارداد هوشمند اتریوم اشاره دارد. استاندارد توکن BEP2 اولین استاندارد توکن بومی برای زنجیره بایننس است و به اکوسیستم بایننس محدود شده است. استفاده از توکن‌های BEP2 در سایر شبکه‌های بلاک‌چین غیرممکن است. از سوی دیگر، استاندارد توکن BEP20 بر اساس پایه‌های استاندارد توکن اتریوم ERC20 طراحی شده است.

بنابراین، BEP20 در تفاوت بین BEP2 و BEP20 از نظر سازگاری با اتریوم برتری دارد. در واقع، می‌توانید شباهت‌های زیادی بین BEP20 و ERC20 پیدا کنید که توکن‌های BEP20 را با اکوسیستم اتریوم سازگار می‌کند. بنابراین، BEP20 با چشم‌انداز تعاملات انعطاف‌پذیر و آسان با اکوسیستم web3 طراحی شده است.

  • مکانیسم‌های اجماع

مکانیسم‌های اجماع زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس نیز به عنوان تفاوت‌های مهم عمل می‌کنند. زنجیره بایننس از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. بنابراین، تراکنش‌هایی که شامل توکن‌های BEP2 می‌شوند، به احتمال زیاد هزینه‌های بالاتری دارند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند. علاوه بر این، اثبات کار هزینه بر بوده و با امکانات محدود برای ارائه پاداش‌های بیشتر نیاز به حجم بالایی از داده‌ها نیز دارد.

آشنایی با مفاهیم اثبات کار و اثبات سهام در بلاک چین

مکانیسم اجماع Proof of Stake Authority در توکن‌های BEP20 امکان دسترسی به فرصت‌های استیکینگ را فراهم می‌کند. در عین حال، کاربران از مزیت سرعت بهتر و هزینه کمتر برای تراکنش برخوردار هستند. از سوی دیگر، مکانیسم اجماع Proof of Stake Authority آسیب محدود به محیط زیست را تضمین می‌کند.

  • هزینه‌های تراکنش در بایننس

توسعه‌دهندگان بیشتر نگران هزینه‌های تراکنش هستند، زیرا این امر می‌تواند بر جذابیت پروژه‌های جدید آنها افزوده یا آن را از بین ببرد. توکن‌های BEP2 کارمزد تراکنش‌ها را بر صرافی‌های CEX و DEX بایننس تحمیل کرده و در نتیجه هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کنند. برعکس، توکن‌های BEP20 نیازی به هزینه‌های تراکنش در صرافی‌های CEX و DEX بایننس ندارند.

یک تراکنش متوسط با استفاده از توکن‌های BEP20 احتمالاً بیش از چند سنت هزینه نخواهد داشت. در مقایسه، میانگین هزینه گس انتقال توکن ERC20 حدود ۱۲ دلار است. به طور خلاصه، وقتی صحبت از هزینه‌های گس می‌شود، BEP20 برنده آشکار نسبت به ERC20 است و کارمزد BEP2 نیز در این بین قرار دارد.

  • مقیاس‌پذیری

برخلاف توکن‌های BEP2، پارامترهای ضرب و سوزاندن توکن‌های BEP20 می‌توانند به توسعه‌دهندگان کمک کنند تا تعداد توکن‌های جدید مورد نیاز یا تعداد توکن‌هایی را که باید بسوزانند پیکربندی کنند.

انعطاف‌پذیری برای کنترل عرضه و تقاضای توکن‌های BEP20 قطعاً به عنوان یک تقویت‌کننده برای مقیاس‌پذیری پروژه‌های BEP20 عمل می‌کند. علاوه بر این، BEP20 از مزیت سازگاری با اتریوم برخوردار است که از ادعای مقیاس‌پذیری آن پشتیبانی می‌کند.

BEP2 و BEP20 در مقابل ERC20: کدام بهتر است؟

تفاوت BEP2 و BEP20 با ERC20

با توجه به محبوبیت فزاینده قراردادهای هوشمند و DApps، توکن‌های BEP20 و ERC20 به مراتب بیشتر از BEP2 استفاده می‌شوند. BEP2 ممکن است برای کسی که می‌خواهد ارز دیجیتال را با استفاده از جفت ارزهای مختلف معامله کند، جالب باشد. با این حال، BEP2، به خاطر عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، به شما اجازه دسترسی به دنیای DApp را نخواهد داد. از این نظر، تقابل واقعی بین BEP20 و ERC20 است.

نتیجه گیری

BEP2 و BEP20 هر دو استاندارد توکن برای زنجیره‌های مربوطه خود هستند. BEP2 برای زنجیره بایننس و BEP20 برای زنجیره BNB. توکن‌های BEP2 هم روی بایننس CEX و هم روی DEX کار می‌کنند. به عنوان مثال، BNB یک توکن تخفیف در Binance CEX برای پرداخت هزینه تراکنش است. از سوی دیگر، مشتریان بایننس از آن برای پرداخت هزینه خدمات و کالاها نیز استفاده می‌کنند. معاملات از طریق زنجیره بایننس و زنجیره BNB در مقایسه با اتریوم ارزان‌تر هستند.

BEP2 بدون شک استاندارد توکن اصلی در اکوسیستم بایننس است. با این حال، BEP20 نیروی محرکه تغییری است که می‌تواند بایننس را برای اکوسیستم web3 قدرتمند کند. BEP20 دارای تمام اجزای مناسب برای ساختن آینده بایننس است.

شبکه‌های زیادی برای انتقال دارایی‌های دیجیتال با کارمزدها و شرایط مختلف وجود دارند. در حالی که BEP2 انتخاب مناسبی برای تجارت ارزهای دیجیتال مبتنی بر DEX است، از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. BEP20 و ERC20 به شما امکان دسترسی به انواع DAppها و توکن‌ها را بر اساس فناوری قرارداد هوشمند می‌دهند. اما اینکه کدام شبکه برای شما مناسب‌تر است به کیف پول شما و حتی صرافی که در آن معامله می‌کنید بستگی دارد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)