استخراج ابری چیست؟ بی‌نیازی از تجهیزات گرانقیمت با Cloud Mining!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

مزرعه ماینینگ، استفاده از برق اماکن عمومی برای استخراج بیت کوین، قطعی برق و قیمت نجومی کارت‌های گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال؛ همه و همه از جمله عباراتی هستند که تا کنون به کرّات به آن‌ها بر خورده‌ایم. امّا آیا استفاده از تجهیزات گران قیمت، تنها راه ماینینگ ارز دیجیتال خواهد بود؟

با پیشرفت دنیای غیرمتمرکز و روی کار آمدن بسیاری از پروژه‌های نوظهور در حوزه ارز دیجیتال، راه‌حل‌های نوآورانه‌تر و کارآمدتری هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند که تا حد زیادی بسیاری از موانع سد راه ما را از میان می‌برند. یکی از این ابتکارات، استخراج ابری یا Cloud Mining نام دارد.

در شیوه کلود ماینینگ افراد می‌توانند بدون در اختیار داشتن سیستم‌های سخت‌افزاری یا صرف زمان برای مدیریت آن‌ها، کار با این سیستم‌ها را به افراد دیگر واگذار کنند و به استخراج کریپتو بپردازند.

با این حال، ممکن است همچنان سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول ساخته باشد:

  • استخراج ابری چیست؟ (به صورت دقیق تر!)
  • استخراج ابری چگونه کار می‌کند؟
  • انواع استخراج ارز دیجیتال چه هستند؟
  • مزایای استخراج ابری چیست؟
  • معایب استخراج ابری چیست؟

علاوه بر این سوالات، به موضوعات دیگری چون معیارهای مهم برای بررسی پلتفرم استخراج ابری، خواهیم پرداخت. پس در ادامه مطلب، همراه ما باشید!

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری فرآیندی است که در آن افراد بدون نیاز به مالکیت یا مدیریت تجهیزات استخراج ارز دیجیتال، در استخراج ارز دیجیتال مشارکت می‌کنند. یکی از مهم ترین دلایلی که افراد از سیستم Cloud Mining استفاده می‌کنند، عدم برخورداری از منابع یا دانش فنی برای راه‌اندازی دستگاه‌های استخراج است.

بنابراین به جای خرید تجهیزات، کاربران به اجاره ظرفیت‌های ماینینگ ارز دیجیتال برخی شرکت‌های فعال در این حوزه می‌پردازند. پس از انجام ماینینگ و استخراج یک بلاک، پاداش دریافتی میان کاربر و آن کمپانی تقسیم خواهد شد.

جالب است بدانید که عبارت استخراج ابری (Cloud Mining)، از اصطلاح متداول محاسبه یا رایانش ابری (Cloud Computing) در علوم کامپیوتر گرفته شده که در آن شبکه‌ای از سرورها، از راه دور به ذخیره و پردازش داده‌ها می‌پردازند و به نوعی، همه چیز به صورت مجازی انجام می‌پذیرد.

استخراج ابری هم عملکرد نسبتا مشابهی با رایانش ابری دارد و در این روش، ما به طور مستقیم فرایند استخراج را انجام نمی‌دهیم امّا با این حال بخشی از عایدی، سهم ما خواهد بود.

استخراج ابری چگونه کار می‌کند؟

همانطور که احتمالا تا کنون دریافته‌اید، سازوکار استخراج ابری به گونه‌ای است که در آن، افراد این اجازه را دارند که بخشی از توان محاسباتی یک شبکه را خریداری یا اجاره کنند. به کمک برخی کمپانی‌های فعال در این حوزه که از تجهیزات ماینینگ برخوردارند، می‌توان به توان محاسباتی شبکه‌ها دسترسی پیدا کرد.

هر پلتفرم پشتیبان Cloud Mining، مکانیزم متفاوتی را به کار می‌گیرد. با این حال، عموم پلتفرم‌های استخراج ابری سازوکار به نسبت مشابهی را دارا هستند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

راهنمای جامع استخراج ارز دیجیتال با موبایل در 2024

نحوه سرمایه گذاری در استخراج ابری

در قدم اوّل، نیاز داریم تا یک کمپانی معتبر در حوزه استخراج ابری را انتخاب کنیم. به سبب کلاهبرداری‌های گسترده در حوزه ماینینگ و دیگر زیرشاخه‌های دنیای کریپتو، توصیه می‌شود که پیش از انتخاب پروتکلی برای استخراج ابری، تحقیقات کافی را به عمل آورید.

استخراج ابری چگونه کار می‌کند؟

پس از انتخاب پلتفرم مورد نظر، نوبت به آن می‌رسد تا سرویس ماینینگ یا استخر استخراج (Mining Pool) مناسب خودمان را انتخاب کنیم. در این مرحله، گزینه‌های متنوعی پیش روی ما هستند که از حیث میزان توان محاسباتی با یکدیگر متفاوت هستند و طبعا سرویس‌هایی که قدرت محاسباتی بالاتری را ارائه می‌دهند، بازدهی بیشتری هم به همراه خواهند داشت.

در گام سوم، نیاز داریم تا هزینه سرویس استخراج را بپردازیم که اغلب در قالب کریپتو تسویه می‌شود. البته که برخی پلتفرم‌های استخراج ابری، ارز فیات را هم می‌پذیرند.در واقع هر میزان هزینه‌ای را برای این استخرها بپردازیم، به همان اندازه در قدرت محاسباتی شبکه سهیم خواهیم بود.

پس از به اتمام رسیدن دوره ماینینگ (به عنوان مثال یک بازه 30 روزه)، می‌توانیم پاداش استخراج ارز دیجیتال خود را دریافت کنیم. توجه داشته باشید که برای دریافت این سود، کیف پول سازگار با شبکه را انتخاب کرده‌ باشید.

معیارهای سنجش یک پروژه اسخراج ابری

دیدیم که برای ورود به استخراج ابری، پروسه چندان پیچیده‌ای را در پیش نخواهیم داشت. با این حال، در نظر گرفتن برخی معیارهای ساده امّا مهم، می‌تواند به درک بهتر ما از پلتفرم‌های استخراج ابری کمک کند.

به میزان پاداش و هزینه استخر ماینینگ خواهیم پرداخت امّا اجازه دهید تا با معیارهای مهم را با بنیادی‌ترین مشخصه یعنی هش ریت آغاز کنیم.

هش ریت (Hash Rate)

نرخ هش یا هش ریت، به تعداد محاسباتی که یک ماینر می‌تواند در هر ثانیه پردازش کند اشاره دارد. هش ریت بالاتر به فرایند جستجوی بلاک بعدی سرعت می‌بخشد و به تبع همین موضوع، میزان پاداش احتمالی هم افزایش خواهد یافت.

میزان هش ریت بر اساس هش/ثانیه (H/s) اندازه‌گیری می‌شود. البته که واحدهای اندازه‌گیری هش‌ریت به H/s محدود نمی‌شود و واحدهای بزرگ‌تری چون کیلوهش/ثانیه (KH/s)، مگاهش/ثانیه (MH/s)، گیگاهش/ثانیه (GH/s)، تراهش/ثانیه (TH/s) هم برای محاسبه هش ریت مورد استفاده قرار می‌گیرند. نحوه محاسبه هر یک از این واحدها به شرح زیر است:

واحد اندازه‌گیریواحد به هش/ثانیه
کیلوهش/ثانیه (KH/s)1000 هش/ثانیه (H/s)
مگاهش/ثانیه (MH/s)1،000،000 هش/ثانیه (H/s)
گیگاهش/ثانیه (GH/s)1،000،000،000 هش/ثانیه (H/s)
تراهش/ثانیه (TH/s)1،000،000،000،000 هش/ثانیه(H/s)
پتاهش/ثانیه (PH/s)1،000،000،000،000،000 هش/ثانیه (H/s)
اگزاهش/ثانیه (EH/s)1،000،000،000،000،000،000 هش/ثانیه (H/s)

مصرف انرژی

گفتیم که در استخراج ابری، خرید تجهیزات ماینینگ و مصرف انرژی بر عهده ما نیست. این موضوع کاملا درست است امّا همچنان باید به آن توجه داشته باشیم! زیرا استخرهای ماینینگ با مصرف انرژی بالا، هزینه آن سرویس استخراج ابری را افزایش و میزان بازدهی آن را کاهش می‌دهد.

میزان برق مصرفی توسط یک ماینر اغلب با وات (W) اندازه‌گیری می‌شود و بازدهی یک دستگاه ماینر هم معمولا بر حسب ژول/تراهش (J/TH) محاسبه می‌شود و نشان می‌دهد که برای پردازش حجم مشخصی از محاسبات (در اینجا هر تراهش)، چه میزان انرژی (ژول) نیاز خواهد بود. در این مشخصه، هرچه میزان J/TH پایین‌تر باشد، بدین معناست که آن سیستم سخت‌افزاری بهره‌وری بیشتری دارد.

سختی شبکه (Network Difficulty)

یکی دیگر از مهم ترین شاخصه‌هایی که نیاز داریم تا آن را مورد بررسی قرار دهیم، میزان سختی شبکه است که سطح دشواری یافتن بلاک بعدی شبکه را تعیین می‌کند. سختی بیشتر شبکه، بدین معناست که ماینر نیاز دارد تا انرژی بیشتری را برای یافتن و استخراج بلاک بعدی صرف کند.

پاداش بلاک

همانطور که از نام آن مشخص است، پاداش بلاک (Block Reward) به میزان پاداشی اشاره دارد که هر ماینر برای استخراج یک بلاک دریافت خواهد کرد. بدون شک توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد. چرا که پاداش بالقوه ما را مشخص می‌کند. البته باید توجه داشته باشیم که در ارزهایی مانند بیت کوین و لایت کوین، هر 4سال یک‌بار شاهد رویداد هاوینگ (Halving) هستیم که طی آن، میزان پاداش بلاک نصف می‌شود.

میزان کارمزد استخر

زمانی که پلتفرم استخراج ابری مد نظر خود را برگزیدیم، نیاز داریم تا کارمزد آن استخر ماینینگ را محاسبه کنیم. این کارمزد بر میزان سود خالص ما تاثیر مستقیم دارد و طبیعتا بهتر است شبکه و وبسایتی را انتخاب کنیم که کارمزد پایین‌تری را شامل می‌شوند.

قیمت ارز دیجیتال

بدون شک سودی که ما پس از پایان دوره ماینینگ دریافت می‌کنیم، تحت تاثیر عوامل مختلفی متغیر خواهد بود. یکی از مهم ترین عوامل، قیمت ارزی است که به استخراج آن پرداخته‌ایم. بنابراین باید سعی کنیم زمانی سرمایه خود را استخراج ابری اختصاص دهیم که از پتانسیل رشد قیمت آن ارز در آینده اطمینان داریم.

مزایای استخراج ابری

موارد شایان توجه به هنگام استخراج ابری را شنختیم. حال نوبت آن رسیده تا مزایای استخراج ابری را زیر ذره بین ببریم و در بخش بعدی، به معایب استخراج ابری بپردازیم.

  • عدم نیاز به مصرف انرژی بالا
  • امکان کسب درآمد غیرفعال
  • عدم نیاز به دانش فنی
  • هزینه‌‌ای را بابت خرید تجهیزات سخت‌افزاری ماینینگ پرداخت نمی‌کنیم
  • بازدهی بالا در صورت انتخاب پلتفرم مناسب و شرایط صعودی بازار

به طور خلاصه در استخراج ابری، به خرید تجهیزات ماینینگ و مصرف انرژی بالا نیازی نداریم. بلکه کافیست ظرفیت محاسباتی این دستگاه‌ها را در پلتفرم‌های Cloud Mining اجاره کنیم و در سود آن شریک شویم.

معایب استخراج ابری

علی‌رغم مزایای قابل توجه، استخراج ابری ریسک‌ها و محدودیت‌هایی را هم به دنبال خواهد داشت:

  • کلاهبرداری‌های احتمال
  • نوسانات بازار و احتمال کاهش سود
  • عدم شفافیت کافی
  • مشکلات ناشی از سیاست‌گذاری دولت‌ها

به طور کلی، بسیاری از پروژه‌های استخراج ابری در تلاش هستند تا با ارائه تبلیغاتی فریبنده امّا غیرواقعی، ذهن مخاطبین را دچار اشتباه کنند تا به مقاصد خود دست یابند. برای نمونه برخی پلتفرم‌های استخراج ابری با وعده سودهای نجومی (مثلا 50درصد در یک هفته)، مشتریان زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند و طبیعتا نهایت ماجرا چیزی جز از دست رفتن دارایی نخواهد بود.

مزایا و معایب استخراج ابری

بنابراین انجام تحقیقات و اطمینان از مشروعیت یک پروژه، موجب می‌شود تا دارایی خود را در اختیار اسکمرها قرار ندهیم. برای آشنایی با مفهوم اسکم در ارز دیجیتال، مطلب «انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

علاوه بر ریسک‌های امنیتی، خطراتی چون اعمال محدودیت‌هایی برای استخراج ارز دیجیتال توسط دولت‌ها هم می‌تواند سرمایه و عایدی ما را دچار ریسک کند. این محدودیت‌ها می‌توانند توسط حاکمیت یک منطقه خاص یا یک سیاست جهانی اعمال شوند.

بهترین پلتفرم‌های استخراج ابری

حال که با مفهوم و نحوه کار سیستم استخراج ابری و آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد تا بهترین پلتفرم‌های استخراج ابری (Cloud Mining) را بشناسیم. با پلتفرم استخراج ابری استورم‌گین (Stormgain) آغاز می‌کنیم.

استورم‌گین (Stormgain)

این پلتفرم در سال 2019 و با پشتیبانی از ماینینگ بیت کوین کار خود را آغاز کرد. البته که لیست ارزهای پشتیبانی شده توسط این وبسایت، به بیت کوین محدود نمی‌شود و علاوه بر BTC، ارزهای لایت کوین، اتریوم کلاسیک و بیت کوین کش هم در این پلتفرم قابل استخراج هستند.

پلتفرم ماینینگ استورم گین (Stormgain)

استوم‌گین (Stormgain) در بیش از 200 کشور مورد پذیرش قرار گرفته و پرداختی آن به صورت روزانه انجام می‌شود. رابط کاربرپسند و امکان بررسی نمودار قیمتی ارزها،از جمله دلایلی هستند که موجب محوببیت استورم‌گین شده‌اند.

هشینگ24 (Hashing24)

پلتفرم هشینگ24 هم یکی از محبوب ترین ارائه دهندگان سرویس استخراج ابری برای افراد مایل به استخراج بیت کوین به شمار می‌آید که از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرد.

این نرم افزار به صورت همه‌روزه (24/7) فعالیت می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون خرید تجهیزات، به انجام پروسه ماینینگ بپردازند. همچنین فرایند برداشت سود نیز، به شکل خودکار انجام و پاداش ما به حساب‌مان واریز می‌شود.

وبسایت هشینگ24

فرایند برداشت دارایی‌ها به صورت روزانه و هرروز یک مرتبه صورت می‌پذیرد. علاوه بر بیت کوین، این وبسایت از ماینینگ ارزهایی چون زی‌کش (ZCash)، دش (DASH) و لایت کوین (LTC) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

بیت‌دیر (BitDeer)

بیت‌دیر (BitDeer) یک پلتفرم معتبر در حوزه استخراج ابری است که از سال 2018 در این حوزه فعالیت دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بخشی از قدرت محاسباتی استفاده نشده خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند و با اجاره آن، سودی را کسب کنند.

بهترین پلتفرم‌های استخراج ابری

این نرم‌افزار روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS هم قابل دسترسی است و پاداش محاسبه شده کاربران، در قالب ارز دیجیتال و فیات قابل برداشت خواهد بود. میانگین سرمایه خروجی (پاداش برداشت‌شده توسط کاربران) این پلتفرم به بالغ بر 100 بیت کوین در روز می‌رسد.

هش‌شاینی (Hashshiny)

Hashshiny یک نرم‌افزار استخراج ابری است که به ما کمک می‌کند تا به سادگی پرسود ترین استخرهای ماینینگ را پیدا کنیم. این پلتفرم از دستگاه‌های ماینینگ ASIC بهره می‌برد.

این نرم‌افزار روی اندروید و iOS هم در دسترس است و به ماینرها این اجازه را می‌دهد تا به صورت لحظه‌ای، هش ریت شبکه مد نظر خود را بررسی کنند. از دیگر خصوصیات این پلتفرم، می‌توان به پشتیبانی از فیات و کریپتو به عنوان شیوه پرداخت نام برد.

پلتفرم Hashshiny

حداقل میزان سرمایه‌گذاری در این پلتفرم برای ماینرها، معادل 10 دلار است و پرداخت پاداش هم به صورت روزانه انجام می‌شود.

شیوه‌های مختلف استخراج ارز دیجیتال

تا کنون با مفهوم استخراج ابری (Cloud Mining) آشنا شدیم و مزایا و معایب آن را شناختیم. با این حال نباید فراموش کنیم که شیوه‌های استخراج ارز دیجیتال به کلود ماینینگ محدود نمی‌شود و روش‌های متنوعی برای فرایند ماینینگ وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استخراج مستقل (Solo Mining)

این روش را می‌توان رایج ترین شیوه استخراج ارز دیجیتال دانست. در روش Solo Mining، هر ماینر عملیات استخراج را به صورت مستقل انجام می‌دهد و بسته به دارایی استخراج شده، تجهیزات مورد نیاز را فراهم می‌کند.

به طور خلاصه در Solo Mining اگر ماینر بلاک را با موفقیت استخراج کند، تمام پاداش شبکه را دریافت خواهد کرد. البته که در این روش، تمامی هزینه‌ها اعم از هزینه برق و خرید تجهیزات سخت افزاری، بر عهده ماینر خواهد بود.

شرکت در استخر استخراج (Mining Pool)

دشواری فرایند استخراج در روش ماینینگ مستقل، موجب شده تا بسیاری از ماینرها توان محاسباتی تجهیزات خود را به اشتراک گذارند و استخر استخراج یا Mining Pool را تشکیل دهند.

نحوه کارکرد مانینگ پول بدین صورت است که در آن، گروهی از ماینرها منابع ماینینگ خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند تا به استخراج بلاک‌ها بپردازند. در آخر، پاداش حاصل از فرایند ماینینگ میان افراد تقسیم خواهد شد.

استخراج ASIC

همانطور که مطلع هستید، ASIC مخفف عبارت Application-Specific Integrated Circuit (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) است. ASICها نوعی سیستم‌ سخت‌افزاری هستند که به طور خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند.

این دستگاه‌ها بهره‌وری بالایی دارند و اغلب بازدهی مناسبی را به ارمغان می‌آورند. با این حال، بسیار گران‌قیمت هستند و شاید برای تمامی افراد مناسب نباشند.

استخراج به وسیله GPU و CPU

برخی از ارزهای دیجیتال را می‌توان با کمک یک CPU معمولی و یا پردازنده‌های گرافیکی (GPU) استخراج کرد. جالب است بدانید که استخراج بیت کوین، در ابتدا به همین روش انجام می‌شد امّا رفته رفته با افزایش سختی شبکه، روش‌های پیشرفته‌تری مورد استفاده قرار گرفت.

در مقایسه با روش‌های ASIC، این شیوه اغلب بازدهی کمتری دارد. با این حال، بسیاری از افراد از این روش استفاده می‌کنند و به استخراج ارزهایی چون ریون کوین (RVN) و اتریوم کلاسیک (ETC) می‌پردازند.

آینده استخراج ابری چگونه است؟

به سبب قیمت بالا تجهیزات سخت افزاری ماینینگ و مصرف انرژی زیاد، شاید ورود به پروژه‌های استخراج ابری امر هوشمندانه‌ای به حساب آید. البته که این پروژه‌ها هم ریسک‌های مختص به خود را دارند که در مقاله به آن‌ها پرداختیم.

به طور کلی، با افزایش میزان فعالیت ماینرهای بیت کوین و افزایش سختی شبکه، شاید بسیاری از ماینرها ترجیح دهند تا به جای روش Solo Mining، این پروسه را به پلتفرم‌های استخراج ابری واگذار کنند و همین موضوع، می‌تواند محبوبیت این پلتفرم‌ها را افزایش دهد. با این حال، هیچ چیز قابل پیشبینی نیست و شاید پس از هاوینگ بیت کوین در سال 2024، بتوانیم دیدگاه خود را بهتر بیان کنیم!

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری یکی از روش‌های متداول ماینینگ بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است که ماینرها را از داشتن تجهیزات گران قیمت بی‌نیاز می‌کند.

استخراج ابری چگونه کار می‌کند؟

سازوکار استخراج ابری به گونه‌ای است که در آن، افراد این اجازه را دارند که بخشی از توان محاسباتی یک شبکه را خریداری یا اجاره کنند. به کمک برخی کمپانی‌های فعال در این حوزه که از تجهیزات ماینینگ برخوردارند، می‌توان به توان محاسباتی شبکه‌ها دسترسی پیدا کرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)