انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال؛ چگونه از اسکم‌های کریپتویی در امان بمانیم؟

کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

11 دقیقه

اگر نخستین فیلم از ۳ گانه تاریخی مرد عنکبوتی را تماشا کرده باشید، احتمالا یکی از دیالوگ‌های ماندگار آن را به خاطر دارید: «قدرت بیشتر، مسئولیت بیشتری را به همراه دارد». حال بیایید تا این موضوع را به دنیای ارز دیجیتال تعمیم دهیم. همانطور که می‌دانید در چندین سال اخیر، حوزه بلاک چین و دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFI)، به بالاترین حد از اعتبار خود رسیده و حتی کشورهای بحران زده مانند ونزوئلا هم از این تکنولوژی استقبال کرده‌اند. امّا دیدیم که قدرت و پیشرفت بیشتر، بار مسئولیت ما را سنگین تر خواهد کرد.

یکی از مهم ترین مسئولیت‌های ما، چیزی نیست جز گوش به زنگی و در صورت نیاز مقابله با کلاهبرداری در ارز دیجیتال.

با پیشرفت تکنولوژی‌های غیرمتمرکز، کلاهبرداران یا اسکمر (Scammer)های ارز دیجیتال هم بیکار ننشسته‌اند و از طرق مختلف، تلاش می‌کنند تا اقدامات سودجویانه خود را ادامه دهند و متاسفانه گاهی اوقات گرفتار آن‌ها می‌شویم. در این مقاله سعی داریم تا به مطالب زیر بپردازیم:

  • اسکم چیست؟ نحوه انجام کلاهبرداری
  • انواع کلاهبرداری‌ در ارز دیجیتال
  • چگونه از کلاهبرداران در امان بمانیم؟ نشانه‌های پروژه‌های اسکم
  • اگر در دام آن‌ها افتادیم چه کاری انجام دهیم؟

برویم تا بدانیم!

اسکم (Scam) چیست؟

به زبان ساده، اسکم (Scam) به هرگونه فعالیت غیرقانونی و سودجویانه اطلاق می‌شود که با هدف دسترسی به دارایی یا اطلاعات صورت می‌گیرد و در تمامی زمینه‌ها مانند ارز دیجیتال، بانکداری، مراجع قانونی، شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌های بیمه و هر حوزه دیگری انجام می‌پذیرد.

اسکم چیست؟

اغلب اسکمرها در ابتدا با نقشه‌های جذاب وارد میدان می‌شوند و بسیاری از ما به طعمه آن‌ها تبدیل می‌شویم. به عنوان مثال، برخی به ما این وعده را می‌دهند که در مدت یک هفته سودی ۵۰ درصدی را دریافت خواهیم کرد و سپس می‌بینیم که وبسایت‌ از دسترس خارج شده است!

گفتنی است که گیر افتادن در دام اسکمرها، مختص به طیف مشخصی از افراد نیست. بلکه گاهی اوقات، کلاهبرداران کریپتویی خبره ترین فعالان بازارهای مختلف هم فریب می‌دهند.

کلاهبرداری به دنیای کریپتو محدود نمی‌شود و از زمان پیدایش پول، جریان درآمدی کلاهبرداران هم وجود داشته است. امّا به طور کلی، اسکمرهای ارز دیجیتال با اقداماتی چون ارسال لینک‌های مخرب، پلتفرم‌های جعلی یا دستکاری کیف پول‌ها به سرقت اطلاعات و سپس دارایی اقدام می‌کنند. درباره کیف پول ارز دیجیتال بیشتر بدانید

با این حال، ابزارهای کلاهبرداری در اختیار اسکمرها تقریبا پایان ناپذیر بوده و بد نیست اگر در ادامه بخشی از آن‌ها را بررسی کنیم.

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال

اگر فکر می‌کنید که کلاهبرداری در ارز دیجیتال تنها از طریق دسترسی به عبارت ۱۲ کلمه‌ای (Seed Phrase) انجام می‌شود، باید بگوییم که اینطور نیست. برخی از آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در نگاه اول، شاید میان آن‌ها و پلتفرم‌های معتبر تفاوتی پیدا نکنیم.

یکی از این روش‌ها، چیزی نیست جز راه اندازی صرافی یا کیف پول ارز دیجیتال. البته از نوع جعلی:

کلاهبرداران در لباس مراجع معتبر

راه اندازی پلتفرم‌های مبادلاتی و کیف پول‌های جعلی، از جمله روش‌های رایج اسکمرها هستند که گریبان گیر ما می‌شوند.

کلاهبرداری در صرافی کره جنوبی

شاید تصور کنید که عدم اعتبار این سایت‌ها همیشه قابل شناسایی بوده و به راحتی می‌توان از ورود به آن‌ها جلوگیری کرد. امّا متاسفانه به دلایل زیر، تشخیص آن‌ها چندان هم آسان نخواهد بود:

  • استفاده از دامنه و آدرس‌های مشابه سایت‌های رسمی
  • ادعاهایی مبنی بر همکاری با پلتفرم‌های معتبر

یکی از مشهورترین نمونه‌های آن، به سال ۲۰۱۷ و صرافی BitKRX در کره جنوبی مرتبط می‌شود. در آن زمان، این صرافی نام خود را طوری برگزید که با بزرگترین پلتفرم مبادلاتی کره جنوبی یعنی KRX شباهت داشته باشد. به همین سبب، سرمایه گذاران تصور کردند که این پلتفرم تحت پشتیبانی KRX قرار دارد. امّا اوضاع به شکل دیگری پیش رفت.

به واسطه مشروعیت ایجاد شده به دلیل شیوه نامگذاری، شماری از سرمایه گذاران فعالیت خود را در این صرافی آغاز کردند و پس از واریز وجه برای خرید بیت کوین (BTC)، ارزی به کیف پول آن‌ها انتقال نیافت و پس از مدتی مشتریان دریافتند که با خطر از دست رفتن دارایی روبرو هستند.

البته که این نوع پلتفرم‌ها هم برای دسترسی به دارایی‌های ما شیوه‌های مختلفی را به کار می‌گیرند:

  • غیرمستقیم و فیشینگ (Phishing): در این مراجع، قسمت‌هایی وجود دارند که از ما می‌خواهند تا جزئیاتی مانند رمز عبور و عبارت بازیابی (Recovery Phrase) کیف پول را وارد کنیم که در چنین موقعیت‌هایی، نیاز داریم تا گوش به زنگی خود را به حداکثر برسانیم.
  • سرقت به صورت مستقیم: همانند صرافی BitKRX، از ما تقاضا می‌کنند تا وجهی را انتقال دهیم یا دارایی مشخصی را خریداری کنیم و دیگر به سایت دسترسی نداشته باشیم.

راگ پول به سبک Squid Game

همانطور که از نام آن مشخص است، در راگ پول‌ها (Rug Pull) توسعه دهندگان پروژه یا همان کلاهبرداران، فرشی را از زیر پای ما کشیده و دست ما را خالی می‌گذارند. البته این موضوع همیشه به یک روش انجام نمی‌شود.

کلاهبرداری توکن اسکویید گیم

گاهی اوقات به واسطه تبلیغات گسترده‌ یک ارز یا توکن غیرمثلی (NFT)، سیل عظیمی از خریداران به آن دارایی هجوم می‌برند و قیمت آن توکن سر به فلک می‌کشد. امّا آیا می‌توان آن را فروخت؟ آیا ارزش آن به صورت ناگهانی سقوط نمی‌کند؟

متاسفانه در راگ پول‌ها شاهد چنین اتفاقاتی هستیم و گاهی اوقات، الگوریتم‌های بازار یا آن توکن به گونه‌ای دستکاری می‌شوند که امکان فروش دارایی وجود ندارد. گاهی اوقات هم اسکمرها به سقوط ارزش دارایی روی می‌‌آورند تا ارزش توکنی که در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد، فاصله چندانی با ۰ سنت نداشته باشد.

یکی از جنجالی‌ترین راگ پول‌هایی که در ۲ سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم، به سریال پر سر و صدای نتفلیکس یعنی بازی مرکب یا Squid Game اختصاص دارد.

در مقاله «راگ پول چیست؟» داستان این سرقت سینمایی و انواع مختلف راگ پول را بخوانید!

شبکه‌های اجتماعی؛ شمشیری دو لبه

متوسل شدن به رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرهای مشهور، از مهم‌ترین و قدرتمندترین سلاح‌های اسکمرها محسوب می‌شوند. علی الخصوص در عصر ارتباطات که هر فردی حداقل در یکی از پلتفرم‌های اجتماعی حضور دارد.

اعطای جوایزی تحت عنوان Giveaway، تبلیغات پروژه‌های اسکم و حساب‌های جعلی، بخشی از مهمترین فعالیت‌های اسکمرها در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند.

شاید مهم‌ترین آن‌ها همان جوایز Giveaway باشد که در پلتفرم‌های اینستاگرام، توییتر و دیسکورد بسیار دست به دست می‌شوند. در چنین اسکم‌هایی، کلاهبرداران وعده‌ اعطای جوایزی را می‌دهند و معمولا هم در دنیای NFTها صورت می‌پذیرد.

برای نمونه، به ما این وعده را می‌دهند که: «اگر می‌خواهید جزو ۱۰۰ برنده خوش شانس باشید، کافیست به X، مبلغ Y را در قالب بیت کوین واریز کنید تا در مسابقه شرکت داده شوید».

اسکم ارزد دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی

در ابتدا همه چیز کاملا منطقی به نظر می‌رسد. وقتی بر روی لینک‌های غیرقابل اطمینان کلیک کرده و به پلتفرم پرداختی منتقل می‌شویم، به امید کسب جوایز ارزنده مبلغی را واریز می‌کنیم امّا جایزه‌ای در کار نخواهد بود. در چنین شرایطی، باید از خودمان بپرسیم که برنده این قرعه کشی ما هستیم یا برگزارکنندگان آن؟

حملات فیشینگ و صید اطلاعات!

بدون شک می‌توان ماهیگیری (Fishing) را یکی از محبوب ترین فعالیت‌های رایج در اقصی نقاط جهان دانست. جالب است بدانید که صید ماهی در دنیای ارز دیجیتال (Phishing) هم بسیار پرطرفدار خواهد بود. امّا در اینجا ماهیگیران به قایق و تور ماهیگیری نیاز نخواهند داشت!

همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم، بسیاری از کلاهبرداران با ارسال لینک‌های مخرب و هدایت ما به آدرس‌های نامعتبر، تلاش می‌کنند تا اطلاعات ما را به دست آورده و سوءاستفاده‌هایی را انجام دهند، که خیلی اوقات با دسترسی به کلید عمومی و خصوصی ما اتفاق می‌افتد.

کلید عمومی و خصوصی چیست؟

ایمیل، رمز عبور حساب‌های مختلف، عبارت ۱۲ کلمه‌ای، ایمیل‌ها یا لیست مخاطبین، از جمله مواردی هستند که صیادان برای آن‌ها کمین کرد‌ه‌اند.

جلوگیری از فیشینگ دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد امّا به هیچ عنوان غیرممکن نیست.

فیشینگ در ارز دیجیتال

کافیست به دامنه سایت، فرستنده ایمیل، محتوای پیام و اطلاعات درخواستی افراد توجه کنیم. به عنوان مثال برای اعطای جوایز، هیچ نیازی به دانستن عبارت بازیابی نخواهد بود!

ماینینگ بی ثمر

استخراج ابری یا اصطلاحا Cloud Mining، نوعی از فرایند ماینینگ است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا با پرداخت سرمایه، دستگاه‌های ماینر را اجاره کنند و با هزینه کمتر، به سود استخراج ارز دیجیتال دست یابند. برخی از این پلتفرم‌ها ساز و کار سوددهی دارند و با پشتوانه قدرتمندی به کار خود ادامه می‌دهند. امّا دقت کنید؛ تنها برخی از آن‌ها!

بسیاری از این کمپانی‌ها چیزی جز ویترین کاری و یک وبسایت جعلی ندارند. به طور کلی، با وعده سودهای جذاب از طریق ماینینگ، ما را ترغیب به سرمایه گذاری می‌کنند و هنگامی که موعد دریافت سود فرا می‌رسد، احتمالا سایت فعالیت خود را متوقف کرده است.

البته گاهی اوقات هم پلتفرم‌های ماینینگ ابری طوری عمل می‌کنند که برای مدت کوتاهی سوددهی مناسبی را خواهند داشت امّا این سود معمولا از ماینینگ نخواهد بود. بلکه عواید سرمایه گذاران قبلی، یا سپرده‌های اعضای جدید تامین می‌شود و یک ساختار هرمی (Pyramid Scheme) شکل می‌گیرد که به نوعی به طرح پانزی شباهت دارد.

جالب است بدانید که اکثریت پلتفرم‌های ماینینگ بی ثمر، کار خود را بر پایه دوج کوین (DOGE) و ترون (TRX) آغاز می‌کنند. احتمالا اکنون از خودتان می‌پرسید که:

«مگر ترون از الگوریتم اثبات کار (PoW) بهره می‌برد؟» البته که خیر؛ امّا به منظور به دست آوردن اطلاعات یا دارایی کاربران، کلاهبرداران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

ترون‌لینک؛ ابزار محبوب اسکمرها

ابتدا قصد داشتیم تا راهکارهای کلی مقابله با اسکمرها را بیان کنیم. امّا از آنجایی که در ماه‌های اخیر بخش قابل توجهی از پروژه‌های کلاهبرداری بر بستر بلاک چین ترون و با استفاده از کیف پول ترون لینک صورت می‌پذیرد، لازم دانستیم تا ابتدا نگاهی بیاندازیم بر ویژگی مشترک پروژه‌های استخراج ترون!

  • واضح ترین نشانه: ترون بلاک چینی است که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و به اعتبارسنج (Validator) نیاز خواهد داشت.زیرا استخراج منحصر به بلاک چین‌هایی است که مکانیزم اجماع PoW یا اثبات کار را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • اکثریت پروژه‌های اسکم (در اینجا پروژه‌های ترون)، ساختار مشابهی دارند و اغلب از رابط کاربری مشابهی بهره می‌برند. همین موضوع می‌تواند شک و شبهه‌ها را افزایش دهد. زیرا این احتمال وجود دارد که تمامی پروژه‌ها توسط افراد مشخصی راه اندازی شده باشند.
  • در نخستین صفحه این وبسایت‌ها آمار و ارقامی از تعداد بلاک‌های ایجاد شده بلاک چین ترون نمایش داده می‌شود که اگر از سرعت تشکیل بلاک (Block Time) ترون آگاه باشیم، خواهیم دانست که شبکه Tron اینقدرها هم سریع نیست!
کلاهبرداری در کیف پول ترون لینک

همچنین گفتیم که برای اعتمادسازی و تاثیرگذاری بر مخاطب، هر پروژه به تبلیغات قدرتمندی نیاز خواهد داشت. به همین خاطر بسیاری از این پلتفرم‌ها تصاویری از دستگاه‌های ماینر را به اشتراک می‌گذارند تا باورپذیری موضوع را افزایش دهند. امّا همگی می‌دانیم که در بلاک چین ترون، نیازی به استخراج و ماینرهای گران قیمت نخواهد بود.

علاوه بر این احتمالا بدانید که در بلاک اکسپلوررهایی مانند ترون‌اسکن (TronScan)، اطلاعات مربوط به پروژه‌های کریپتویی مبتنی بر این بلاک چین ثبت می‌شوند و به طور لحظه‌ای می‌توان آن‌‌ها را رصد کرد. پیگیری فعالیت‌های بلاک چین، آگاهی ما را دوچندان خواهند کرد.

حال اگر سعی کنیم تا این پلتفرم‌ها را در ترون‌ اسکن جستجو کنیم، معمولا به بن بست می‌خوریم. چرا که اکثریت فعالیت رسمی و قانونی ندارند.

مرورگر بلاک چین (Blockchain Explorer) چیست؟

تجربیات کاربران

متوجه شدیم که در یک سال اخیر، کلاهبرداری‌های بسیاری بر بستر بلاک چین ترون و با استفاده از کیف پول TronLink انجام می‌شود. البته این موضوع به معنی عدم اعتبار شبکه ترون و کیف پول این بلاک چین نیست؛ با این حال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بهتر است بیش از هر زمان دیگری حواسمان را جمع کنیم.

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال

به سبب سرعت بالا و گس فی پایین، بسیاری از اسکمرها، ترون را مورد استفاده قرار می‌دهند و متاسفانه کاربران بسیاری گرفتار این نقشه‌ها شده‌اند. اکثریت این پروژه‌ها مکانیزم مشابهی دارند و بدین شکل پیش می‌روند:

  • ابتدا با تبلیغاتی چون ماینینگ یا استیکینگ و سودهای نجومی ما را به سمت خود جذب می‌کنند.
  • سپس با اطلاعاتی چون شماره تلفن، آدرس کیف پول یا ایمیل در پلتفرم ثبت نام می‌کنیم.
  • پس از آن هم سرمایه‌ای را با عناوین Upfront یا Deposit از ما درخواست کرده و صرف فعالیت‌های اصطلاحا سودآور خواهند کرد.
  • دیگر به دارایی خود دسترسی نخواهیم داشت.

البته قدم آخر به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. گاهی اوقات دسترسی به سایت امکان پذیر نیست. در مواردی هم نقدینگی موجود در استخر تخلیه می‌شود و گاهی هم موجودی کیف پول یا حساب ما در پلتفرم به صفر خواهد رسید.

در آخر ناچار به پرداخت مبلغی هستیم (عمدتاً در قالب USDT) تا سرمایه اولیه خود را بازگردانیم. امّا متاسفانه اشتباه نخست را تکرار می‌کنیم و علاوه بر سپرده ابتدایی، مبلغ بازگردانی هم دیگر قابل دستیابی نخواهد بود.

کلاهبرداری در کیف پول Coinbase

از ترون لینک گفتیم و دیدیم که در ماه‌های اخیر، به متداول ترین ابزار اسکمرها تبدیل گشته است. ولی تنها ابزار آن‌ها نیست!

عده‌ای از کاربران Reddit، از یک پروژه ماینینگ کلاهبرداری با عنوان U2E-free شکایت داشته‌اند که با کیف پول کوین بیس انجام شده است.

فردی که پیام وی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی از قربانیان این پروژه بوده است.

یکی از توسعه دهندگان استخر مانینگ U2E-free به این شخص اینطور وعده داده که در یک بازه زمانی ۷ روزه، سودی معادل ۸ واحد ETH را به کیف پول این کاربر واریز خواهد کرد!

به عبارتی، در قرارداد قید شده بود که کاربر مذکور روزانه ۲ درصد سود را دریافت خواهد کرد. این کاربر به اطلاعیه پروژه توجه چندانی نکرده امّا درست در نخستین روز از طرح سوددهی، موجودی کیف پول Coinbase از ۴۴,۰۳۵ تتر (دلار) به ۰ می‌رسد.

اسکم با استفاده از Cloud Mining
کلاهبرداری از طریق کیف پول Coinbase

البته این موضوع می‌تواند تا حدی به امنیت پایین کیف پول دلالت کند. زیرا به گفته کاربر، وی مبلغی را به آدرس مشخصی واریز نکرده و دارایی‌های والت به طور ناگهانی تخلیه شده‌اند.

نباید فراموش کنیم که علی رغم مزایای فراوان سیستم مالی غیرمتمرکز، معایبی چون محدودیت در پیگیری اتفاقاتی مانند کلاهبرداری هم قابل چشم پوشی نیستند.

مثلا در اسکم کیف پول کوین بیس، فرد قربانی به این موضوع اشاره می‌کند که اگر چنین چیزی در یک بانک اتفاق می‌افتاد، با کمک شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، امکان بازگردانی دارایی‌های از دست رفته تا ۲۵۰ هزار دلار وجود داشت. امّا صرافی کوین بیس از چنین خدماتی برخوردار نیست.

چگونه از اسکم در ارز دیجیتال جلوگیری کنیم؟

انواع پروژه‌های اسکم را شناختیم. دیدیم که برخی از دامنه‌های جعلی بهره می‌برند و برخی هم سعی دارند تا از اطلاعات ما سوء استفاده کنند. همچنین دیدیم بعضی اسکمرها هم بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند و با تبلیغاتی چون فعالیت ماینینگ، ما را به دام خود می‌اندازند.

به هر شکل، اکنون به ۲ سوال بر خواهیم خورد: ۱- چگونه از اسکمرها در امان بمانیم؟ ۲- اگر در دام کلاهبرداران افتادیم، چه کاری را انجام دهیم و چه کاری را انجام ندهیم؟

امنیت کیف پول ارز دیجیتال

بدون شک پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، در ابتدا راهکارهای گوش به زنگی و پیشگیری از این خطرات را بررسی می‌کنیم:

  • انجام تحقیقات: آیا پروژه وایت پیپر مشخصی دارد؟ اگر خیر، همه چیز منتفی است! اگر بله، به دنبال اطلاعات می‌گردیم. تیم پروژه، هدف آغاز فعالیت، ارزش افزوده پلتفرم، وجه تمایز توکن با دیگر ارزها، میزان توکن‌های در گردش و مواردی از این قبیل. مقاله «ابزارهای کاربردی برای تحقیقات کریپتویی» را به هیچ وجه از دست ندهید!
  • اطمینان از امنیت کیف پول: فعالسازی تایید ۲ مرحله‌ای (2FA)، نگهداری عبارت ۱۲ کلمه‌ای و رمز عبور در مکانی امن و لطفا تحت هیچ شرایطی، عبارت بازیابی کیف پول را با دیگران به اشتراک نگذارید! ۶ روش برای مهر و موم کردن کیف پول ارز دیجیتال
  • توجه به وبسایت‌ها: بررسی URL و مطابقت آن با آدرس‌های معتبر، توجه به رابط کاربری، اعتبارسنجی اطلاعات (ماینینگ ترون را به یاد بیاورید! طبیعتا چنین چیزی قابل استناد نیست).
  • جوایز توخالی: برای مشارکت در قرعه کشی و دریافت جایزه، مبلغی را پرداخت نکنید و یا اطلاعاتی مانند رمز عبور را به اشتراک نگذارید.
  • لینک‌های نامعتبر: اگر در ایمیل‌ یا شبکه‌های اجتماعی به طور غیرمنتظره با لینک‌هایی از طرف افراد مشکوک مواجه شدید، بهتر است برروی آن کلیک نکنید و اگر از کلاهبرداری آن‌ها اطمینان دارید، حساب آن‌ها را مسدود کنید.
  • سود نجومی به صورت تضمینی: اکثریت این پروژه‌ها با چنین وعده‌هایی ما را به دام می‌اندازند و برای اثبات ادعای خود استدلال مشخصی نمی‌آورند.

برای اطمینان از اعتبار یک سایت، کافیست آدرس URL آن را در پلتفرم URLvoid وارد کنید. در این وبسایت، اطلاعاتی را مبنی بر دامنه ثبت شده، میزان فعالیت، زمان و مکان ثبت دامنه به دست می‌آوریم که بسیار برای ما مفید هستند.

به عنوان قربانی چه کاری انجام دهیم؟

بدون شک پشیمانی سودی ندارد. امّا این بدان معنا نیست که تلاش خودمان را نکنیم! در ابتدا باید بدانیم که ما تنها قربانی کلاهبرداران نیستیم و این اتفاق می‌تواند برای هر فردی پیش بیاید سپس می‌بایست این موضوع را بپذیریم.

استفاده از بلاک چین اکسپلورر

این‌ها اقداماتی هستند که شاید بتوانند موجب بازگشت دارایی ما شوند و یا دست کم از زیان‌های بیشتر جلوگیری کنند:

  • دسترسی به شناسه تراکنش (TXID): با در اختیار داشتن آدرس، می‌توانیم شناسه تراکنش یا Transaction ID(TXID) خود را در بلاک چین اکسپلورر یا صرافی مورد استفاده خود پیدا کنیم. سپس امکان رصد دارایی، فرستنده/گیرنده و تاریخچه تراکنش قابل بررسی خواهد بود.
  • اطلاع رسانی به صرافی مرجع: اگر عموما دارایی‌های خود را از صرافی مشخصی خریداری می‌کنید، رجوع به بخش پشتیبانی پلتفرم و در جریان گذاشتن آن مرجع، می‌تواند شانس بازیابی دارایی‌ها را افزایش دهد. اگر امکان بازگردانی هم نباشد، حداقل از کلاهبرداری‌های آتی جلوگیری خواهد شد.
  • ایجاد حساب جدید: اگر فعالیت اسکمرها از نوع فیشینگ بوده، یعنی اطلاعات ما در دسترس این افراد قرار دارد و طبیعتا احتمال تکرار کلاهبرداری کم نیست. بنابراین بهتر است در صرافی یا کیف پول خود حساب دیگری را ایجاد کنیم و این بار بیشتر مراقب مشخصاتی مانند رمز عبور و Recovery Phrase باشیم.
  • تکمیل مدارک: گردآوری یک گزارش دقیق و شفاف، به فرایند پیگری پرونده ما کمک خواهد کرد. TXID، تمامی آدرس‌ها، آدرس صرافی و کیف پول‌ها، ارائه تصاویری از پیام‌های کلاهبرداران (لینک‌های ارسالی در ایمیل، توییتر، اینستاگرام، دیسکورد، تلگرام و هر پلتفرم دیگر)، نوع کلاهبرداری، میزان دارایی از دست رفته، زمان وقوع اسکم و دیگر اطلاعات مربوطه.

پیشگیری از ضررهای بیشتر

افزون بر موارد مذکور، بهتر است به نکته بسیار مهم دیگری نیز، توجه کنیم.

طبق تجربه کاربران پول نو، اکثریت این اسکمرها (اغلب در ترون لینک)، پس از تخلیه کیف پول از ما می‌خواهند تا مبلغی را برای بازگردانی دارایی پرداخت کنیم.

در چنین مواردی با پرداخت مبلغی (به فرض ۶۰۰ تتر)، تنها به زیان‌های خود می‌افزاییم. زیرا علاوه بر سپرده اولیه، سرمایه دیگری را هم از دست خواهیم داد. بنابراین اگر اسکمرها از شما درخواست کردند تا برای دریافت سرمایه پولی را واریز کنید، بهتر است پیام آن‌ها را بی پاسخ بگذارید!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بر غیرقابل اعتماد بودن این افراد تاکید دارد، چیزی نیست جز میزان وجه درخواستی. چرا که درخواست ۶۰۰ واحد USDT برای بازیابی ۲ هزار TRX، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

کلاهبرداری از طریق پیامک

به عنوان مثال در تصویری که مشاهده می‌کنید، همه چیز بسیار جذاب و پر زرق و برق به نظر می‌رسد. با قیمت فعلی تتر (USDT)، هیچ فردی از ۳ هزار دلار سرمایه نخواهد گذشت. امّا همه چیز به این سادگی‌ها نیست.

در موقعیت‌های مشابه، افراد ما را به وبسایتی هدایت می‌کنند که گویا در آن مبلغ قابل توجهی وجود دارد. امّا پس از ورود به آن کیف پول، متوجه می‌شویم که برای دسترسی به دارایی‌ها، می‌بایست پولی را پرداخت و یا مشخصات کیف پول خود را وارد کنیم که سرانجام خوشی نخواهد داشت!

در آخر، جا دارد عنوان کنیم که پیگیری برخی پلتفرم‌ها و وبسایت‌ها می‌تواند به شناسایی پروژه‌های اسکم کمک کند. یکی از این منابع، Crypto Scam Report نام دارد که در ردیت فعالیت می‌کند. علاوه بر معرفی راهکارهای مقابله با کلاهبرداری و شناسایی پروژه‌های اسکم، امکان گزارش اسکم‌های کریپتویی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

هشدار مجدد!

تفاوتی ندارد که در بازار پرنوسان کریپتو فعال باشیم یا بازار کم نوسان(تر) مسکن. هرجا که پول باشد، کلاهبرداران هم در کمین خواهند بود ولی دیدیم که می‌توان با پیگیری برخی اقدامات ساده، تا حد زیادی خطرات آن‌ها را خنثی کرد.

انواع اسکم را شناختیم و دیدیم که درصورت مواجهه با یک موقعیت مشکوک، چه کارهایی را می‌بایست انجام دهیم. برنده یک Giveaway شده‌ایم، چه چیزی بهتر از این! امّا آیا به پرداخت یک مبلغ بالا و یا ارائه Recovery Phrase نیاز داریم؟ البته که خیر.

در مواجهه با سایت یا لینک‌های ارسالی مشکوک چه کاری انجام دهیم؟ می‌توانیم آن‌ها را به وسیله پلتفرم‌هایی مانند URLvoidf بررسی کنیم.

حال اگر در تله اسکمرها گیر افتادیم چه کاری از دستمان بر می‌آید؟ ارتباط با صرافی‌، در اختیار داشتن TXID، تکمیل مدارکی که گفتیم، تغییر حساب و …

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را از خطرات اسکمرها آگاه سازیم. حال به نظر شما، بهترین اقدام در جهت حفظ امنیت دارایی‌ها چه خواهد بود؟

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی حاتمی
علی حاتمی
7 ماه قبل

سلام.ی شخصی از طریق تلگرام پیشنهاد سرمایه گذاری در کیف پول تراست والت را داده است.
ک سود روزانه میده .اگه ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنم روزنه ۲۰ دلار سود ب من میده.همچین چیزی صحت داره واقعا

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
7 ماه قبل
پاسخ به  علی حاتمی

سلام دوست عزیز، تمام اینجور درخواست‌ها کلاهبرداری هستند پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه سرمایه گذاری نکنید.
موفق باشین

رضا
رضا
10 ماه قبل

سلام بنده در ترونلینک و توسط سایت اسکم u2e-free تمام موجودی من را خالی کرد حدود ۸۴۰۰ تتر را دزدید اگر راهی برای برگشت هست بگید لطفا-ممنون

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
10 ماه قبل
پاسخ به  رضا

سلام رضای عزیز
اگر دسترسی دادین به سایت دیگه‌ای متاسفانه کاری نمی‌شه کرد. دسترسی رو قطع کنین یا کیف پول دیگه‌ای استفاده کنین و لطفا به پیام‌های ناشناس اعتماد نکنین.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

2

نظر مخاطبان (4)