دانشنامه ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه :

6 دقیقه

استاندارد ERC-20 چیست و چه تفاوتی با TRC-20 و BEP-20 دارد؟

استاندرد ERC-20

اتریوم با ورود خود به عرصه بلاک چین و ارزهای دیجیتال، تغییرات شگرفی ایجاد کرد. یکی از این تغییرات، امکان ایجاد قراردادهای هوشمند بود. با این قراردادها، توسعه دهندگان می‌توانستند پروژه‌های متنوعی، از خلق توکن‌ها گرفته تا پلتفرم‌های دیفای و بازی‌های بلاک چینی را توسعه دهند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای شبکه اتریوم، استاندارد ERC-20 و البته استانداردهای دیگر بود که با آن توکن‌های بسیاری قابلیت عرضه پیدا کردند.

با توجه به اهمیت این مفهوم در دنیای ارزهای دیجیتال، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از وبسایت پول نو به توضیح کامل این موضوع بپردازیم و بگوییم که استاندارد ERC20 چیست. اگر دوست دارید این مفهوم را به طور کامل یاد بگیرید تا آخر این مقاله من را همراهی کنید.

بلاک چین اتریوم چیست؟

erc-20 چیست
erc20 یک استاندارد برای ساخت توکن روی شبکه اتریوم است

اتریوم یک شبکه بلاک چینی است که توسط ویتالیک بوترین و چندتن دیگر از بزرگان حوزه بلاک چین توسعه داده شده است. توکن‌های Erc-20 روی بستر اتریوم قرار دارند. اتریوم قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند تراکنش‌های مختلف را روی بلاک چین خود مدیریت کند. اجرای قراردادهای مختلف روی ماشین مجازی اتریوم هم امکان پذیر است. چون توکن‌های erc-20 روی اتریوم قرار دارند تقریبا از تمامی فناوری‌های اتریوم پشتیبانی می‌کنند.

اتریوم علاوه بر ارز دیجیتال مخصوص خودش یعنی اتر (ETH) از چندین ارز دیجیتال دیگر هم پشتیبانی می‌کند و می‌توان علاوه بر خرید اتریوم، به مبادله ارزهای دیگری هم پرداخت. این ارزهای دیجیتال چند نوع هستند. بعضی از آن‌ها توکن‌های پرداختی و بعضی دیگر سهام یک شرکت و بعضی توکن حاکمیتی یک پروژه خاص به حساب می‌آیند.

درباره اتریوم بیشتر بدانید: اتریوم چیست؟

قرارداد هوشمند چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به طور کامل توضیح دهیم که erc-20 چیست درباره مفهوم قرارداد هوشمند صحبت کنیم. تراکنش توکن‌ها از طریق قراردادهای هوشمند مختلف به وجود می‌آید. این قراردادها بخش عظیمی از ساخت توکن‌های جدید را بر عهده دارند. با کدنویسی قدرتمندی که دارند تراکنش‌های یک توکن خاص را مدیریت می‌کنند.

استاندارد ERC20 هم یک قرارداد هوشمند است که توکن‌ها را تحت یک استاندارد واحد قرار می‌دهد تا طبق برنامه‌ای که برای آن تنظیم شده عمل کنند. درباره اینکه قرارداد هوشمند چیست در اینجا به طور کامل بخوانید.

ERC-20 چگونه به وجود آمد؟

در دنیای کریپتوکارنسی قراردادهای هوشمند مختلفی وجود دارد. برای اینکه یک ارز در یک صرافی ارز دیجیتال مانند پول نو قابل خرید باشد، توسعه دهندگان صرافی باید با کدنویسی اختصاصی به قرارداد هوشمند متصل شوند. اگر این اتصال اتفاق نیفتد، استفاده از آن ارز دیجیتال در آن صرافی غیر ممکن خواهد شد.

همانطور که می‌دانید ارزهای دیجیتال مختلفی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد. بنابرین قراردادهای مختلفی در این دنیای جدید وجود دارد. به خاطر راحتی توسعه برنامه در بلاک چین به جای استفاده از تمامی این قراردادها، استانداردی به نام erc-20 ساخته شد. ایجاد به‌موقع این استاندارد، تاثیر مثبتی بر آینده اتریوم گذاشت.

توکن erc-20

توکن‌های ERC-20 به دلیل قابلیت استفاده در جمع آوری سرمایه بسیار مفید هستند. پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند با ساخت و فروش توکن‌های ERC-20 قبل از ساخت بلاک‌چین اصلی، سرمایه جمع‌آوری کنند.

استاندارد ERC-20 چیست؟

ERC-20 استاندارد مورد نیاز برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض (Fungible) و پیاده سازی قراردادهای هوشمند (Smart Contract) بر پایه بلاک چین اتریوم و ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. در واقع توکن‌هایی که از یک بلاک چین اختصاصی بهره مند نیستند، می‌توانند بر بستر ERC-20 فعالیت کنند.

همانند قریب به ۷۰ درصد عبارات رایج در دنیای کریپتو و بلاک چین، ERC-20 هم عبارتی اختصاری است. در واقع به مفهوم Ethereum Request for comments اشاره دارد. عدد ۲۰ هم به طرحی پیشنهادی اشاره دارد که در ساختار توکن‌های شبکه اجرا می‌شود.

به زبان ساده، ERC20 مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که به ایجاد یک قرارداد هوشمند با توکن‌ها در پلتفرم اتریوم کمک می‌کند.

توکن‌های ERC-20 را می‌توان در کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد. چون هر توکنی که از قوانین ERC-20 تبعیت می‌کند از قوانین اتریوم نیز تبعیت می‌کند و در کیف پول‌ اتریوم پشتیبانی می‌شود.

erc-20 آنقدر کار را ساده کرده است که هر فردی می‌تواند بر روی بلاکچین اتریوم توکن خود را بسازند. حتی مراجعی راه اندازی شده‌اند که با کمک استاندارد erc-20، به کاربران کمک می‌کنند تا توکن‌های خود را به صورت آنلاین درست کند.

در سایت Tokenfactory شما می‌توانید با انجام چند کار ساده توکن مختص به خودتان را بسازید و بر روی بلاکچین اتریوم منتشر کنید. فقط کافیست تا اسم توکن، نماد توکن، تعداد توکن را در فیلدهای مختص این کار وارد کنید تا توکن شما در بلاکچین ثبت شود.

 تعداد توکن‌های erc-20 به دلیل سادگی کار با این قرارداد، در حال حاضر از ۳۶۰۰۰ فراتر می‌رود.

به طور خلاصه، ERC-20 چنین اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد:

  • جزییات ذخیره توکن
  • نحوه انتقال توکن‌ها
  • شیوه برداشت هر توکن
  • موجودی هر حساب
  • شیوه دریافت توکن‌ها

توکن‌های ERC-20 چگونه ساخته می‌شوند؟

زمانی که یک قرارداد هوشمند قصد تولید توکن روی پلتفرم اتریوم را دارد، توکن ERC20 وارد بازی می‌شود. در واقع، ERC20 زبان مشترکی است که در بسیاری از قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌شود.

  • در مرحله اول شما باید نام و نماد توکن خود را انتخاب کنید و مشخص کنید که دوست دارید توکن شما به چه شکل معرفی شود.
  • مرحله بعدی کار این است که شما مشخص کنید که توکن‌هایی که خواهید ساخت، چند تا خواهد بود. بعد از مشخص کردن این تعداد قرارداد هوشمند به بلاک چین اجازه نمی‌دهد تا بیشتر از آن تعداد توکن ایجاد شود.
  • مرحله سوم قرارداد erc-20 برای مشخص کردن توکن‌ها و نحوه دسترسی کاربران به این توکن‌ها ایجاد شده است. یعنی یک کاربر چگونه می‌تواند به یک توکن از بلاک چین دسترسی داشته باشد. یا چگونه می‌تواند به یک کاربر دیگر این توکن را ارسال کند. همچنین نحوه دریافت آن توکن توسط کاربر دریافت کننده نیز از بندهای دیگر این مرحله هستند.
  • در آخرین مرحله یعنی مرحله approve و allowance بلاک چین اول مقدار مشخصی از توکن را طبق قرارداد به یک کاربر خاص اختصاص می‌دهد. به این بخش از قرارداد approve گفته می‌شود. Allowance نیز به مرحله‌ای گفته می‌شود که در آن چک می‌شود که آیا فردی که قصد دارد مقدار خاصی از توکن را ارسال کند، آن مقدار از توکن را موجود دارد یا خیر.
کد قرارداد هوشمند یک توکن ERC-20
کد قرارداد هوشمند یک توکن erc-20

معایب توکن erc-20

بالاتر درباره کاربردهای مثبت این قرارداد صحبت کردیم. بهتر است علاوه بر کاربردهای مثبت این استاندارد درباره معایب erc-20 نیز صحبت کنیم. این قرارداد در کل راهنمایی را برای توسعه دهندگان قرار می‌دهد. توسعه دهندگان آزادی عمل دارند که از راهنمایی‌های این قرارداد استفاده کنند یا نه.

اما این قرارداد معایبی هم دارد. به عنوان مثال درباره توکن erc-20 گفته می‌شود که برای ثبت توکن در بلاک چین باید مقداری اتریوم به قرار داد ارسال شود. اما اگر شما توکن دیگری از erc-20 را به قرارداد ارسال کنید و erc-20 از آن توکن پشتیبانی نکند شما دچار ضرر خواهید شد.

البته این مشکل هم در حال حل شدن است و راه حل ERC-223، راه حل این مشکل خواهد بود.

ERC-223 نسخه پیشرفته ERC-20 نامیده می‌شود و به عنوان راه حلی برای این مشکل ERC-20 به کار گرفته شده است. این راه حل توسط یک توسعه دهنده بلاک چین با نام کاربری Dexaran در ردیت، ایجاد شده است.

این استاندارد همانند ERC-20 عمل می‌کند. با این تفاوت که پیش از ارسال دارایی برای یک آدرس، از صحت و اعتبار قرارداد هوشمندِ آدرس مقصد اطمینان حاصل می‌کند. تمامی دارایی‌های ERC-20 روی ERC-223 هم قابل دسترس هستند.

دیگر استانداردهای کریپتوکارنسی

تا اینجای مقاله درباره ERC-20 صحبت کردیم اما استانداردهای بزرگ و محبوب دیگری هم هستند. مثلا اگر صفحه خرید تتر را باز کنید، مشاهده می‌کنید که تتر علاوه بر ERC-20، برروی شبکه های دیگر مانند TRC-20 و BEP-20 هم قابل انتقال است. هرکدام از استانداردها مزیت‌ها و معایب خود را دارند. در ادامه درباره هرکدام صحبت می‌کنیم.

توکن TRC-20 چیست و چه فرقی با ERC-20 دارد؟

Trc-20 استانداردی مانند استاندارد erc-20 با این تفاوت که این استاندارد مختص شبکه ترون است. این استاندارد دنیای کریپتوکارنسی با وجود تبلیغات زیادی که از طرف سازمان سازنده ترون داشت باز نتوانست به قدرت اتریوم برسد و افراد زیادی حاضر نشدند تا توکن‌های خود را از شبکه اتریوم به ترون منتقل کنند.  به همین دلیل انتظاراتی که از شبکه trc-20 می‌رفت محقق نشد.

مقایسه استانداردها روی سه شبکه اتریوم و بایننس و ترون

این استاندارد تا حدود زیادی شبیه erc-20 طراحی شده است تا علاقه‌مندان به استاندارد erc-20 را به سمت خود جذب کند. تنها تفاوتی که باعث می‌شد تا استاندارد ترون از اتریوم متمایز باشد، این بود که اتریوم برای تایید تراکنش‌ها از ماینینگ استفاده می‌کرد. اما ترون به جای این روش از ترفند استیکینگ استفاده می‌کند. درباره تفاوت تتر trc20 و erc20 بیشتر بخوانید.

البته بعد از گذشت مدتی اتریوم مسیر تبدیل شدن به اتریوم ۲ را به اتمام رساند و با انتشار آپدیت مرج اتریوم، الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار (POW) به اثبات سهام (POS) تغییر داد. بنابراین اکنون به جای ماینینگ یا استخراج اتریوم، استیک اتریوم نیز مانند ترون و سایر ارزهای اثبات سهام قابل انجام است.

توکن BEP-20 چیست و چه تفاوتی با ERC-20 دارد؟

این استاندارد هم مانند استاندارد erc-20 عمل می‌کند. با این تفاوت که به جای فعالیت بر بستر اتریوم، روی زنجیره بایننس اسمارت چین (BSC) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. bep-20 به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا توکن‌هایی را بسازند که در بهینه سازی بایننس اسمارت چین موثر عمل کند.

بایننس اسمارت چین شبکه‌ای است که توسط توسعه دهندگان صرافی بایننس ساخته شده است و توکن‌های زیادی روی این شبکه قرار دارد. از جمله ارز دیجیتال خود بایننس یعنی ارز دیجیتال بایننس کوین.

این توکن تفاوت چندانی با اتریوم ندارد و حتی با ماشین مجازی اتریوم مطابقت دارد. به همین دلیل با استفاده از ترفند بریج کردن هر توسعه دهنده‌ای می‌تواند که توکن اتریومی خود را به بایننس اسمارت چین منتقل کند و از این شبکه نهایت استفاده را بکند.

مقایسه هر ۳ استاندارد

پس از شناخت جداگانه هر یک از استانداردهای بلاک چین، بد نیست اگر نگاهی بیندازیم بر تفاوت‌های میان این سه استاندارد:

مقایسه استانداردهای TRC-20 ،ERC-20 و BEP-20

خوشبختانه با معرفی آپدیت Merge، هزینه‌های شبکه اتریوم تا حد زیادی کاهش یافت. تا قبل از حرکت به سوی الگوریتم اثبات سهام (PoS)، می‌بایست ۱۰ تا ۲۰ برابر هزینه درج شده در جدول را برای گس فی می‌پرداختیم. گاهی اوقات مقدار کارمزد از ارزش تراکنش هم فراتر می‌رفت!

البته فراموش نکنیم که هرکه بامش بیش، برفش بیشتر! زیرا همانطور که می‌بینید، بیشترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) بر بستر اتریوم توسعه یافته‌اند و همین موضوع بر بار مسئولیت اتریوم افزوده است.

کارمزدهای بلاک چین ترون هم با تکیه بر شیوه محاسباتی خاصی محاسبه می‌شود که در آن، با عباراتی به نام‌های Bandwith و Energy سر و کار داریم و در مقاله محاسبه کارمزد ترون، به آن پرداخته‌ایم.

نکته جالب توجه در رابطه با این سه استاندارد، به ساختار آدرس‌های این سه مربوط می‌شود. مثلا آدرس‌ اتریوم
(ERC-20) و بایننس اسمارت چین (BEP-20)، با یکدیگر ظاهری مشترک دارند و علاوه بر شروع با عبارت 0x، هر دو از ۴۲ کاراکتر (حروف و اعداد) تشکیل شده‌اند.

استاندارد ERC-404 شبکه اتریوم چیست؟ ارتقای شبکه یا ارور 404؟!

سخن آخر

امیدواریم که در این مقاله از وبسایت پول نو مفهوم erc-20 را به طور کامل خدمت شما توضیح داده باشیم. به نظر شما این قابلیت، قابلیت جذابی به حساب می‌آید؟ آیا این فناوری را قبول دارید؟ آینده اتریوم را چطور ارزیابی می‌کنید

نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. البته اگر سوالی هم برایتان پیش آمد به جای جستجو در مخزن اسرار یعنی گوگل، همین پایین از ما بپرسید تا پاسخ دهیم:)

سوالات متداول

در رابطه با استاندارد ERC-20 سوالات پرتکراری وجود دارد. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم تا در این بخش از مقاله، به مهم‌ترینِ آن‌ها پاسخ دهیم.

استاندارد ERC-20 چیست؟

ERC-20 استاندارد مورد نیاز برای ایجاد توکن‌های قابل تعویض (Fungible) و پیاده سازی قراردادهای هوشمند (Smart Contract) بر پایه بلاک چین اتریوم و ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. به زبان ساده، ERC20 مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که به ایجاد یک قرارداد هوشمند با توکن‌ها در پلتفرم اتریوم کمک می‌کند.

تفاوت استاندارد erc20 با trc20 و bep20 چیست؟

از حیث هزینه تراکنش، بلاک چین مرجع، امنیت شبکه، سرعت پردازش تراکنش‌ها، تعداد Dappهای تحت پشتیبانی و ساختارِ آدرس‌ها، این استانداردها با یکدیگر تفاوت دارند. هزینه تراکنش بر بستر TRC-20 و شبکه ترون، اغلب کمتر از دو استاندارد دیگر خواهد بود. امّا تعداد Dappهای توسعه‌یافته بر بستر اتریوم (ERC-20)، از 4هزار فراتر می‌رود و در مقایسه با استانداردهای دیگر، دست بالاتر را دارد.

اتریوم به جز استاندارد ERC-20 چه استانداردهای دیگری دارد؟

علاوه بر استاندارد ERC-20، استانداردهای ERC-721، ERC-777 و ERC-1155، از جمله استانداردهای رایج شبکه اتریوم به شمار می‌آیند.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ممد
ممد
1 سال قبل

سلام
یک راه آسونش هم اینه که می تونید از سایت های مثل app.mnfr.ga به راحتی با چند کلیک بدون هیچ برنامه نویسی توکن خودتون رو بسازید.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

3

نظر مخاطبان (2)