زبان برنامه نویسی ترون؛ آشنایی با ساختار شبکه Tron از دیدگاه خالق آن جاستین سان

شبکه ترون از نگاه جاستین سان
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

با ظهور ارزهای دیجیتال و گسترش دنیای غیرمتمرکز، پروژه‌های بسیاری به این ماراتون وارد شده‌اند که هرکدام هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. مانند اتریوم که در توسعه قراردادهای هوشمند پیشتاز بود.

یکی از محبوب ترین و موفق ترین رقبای اتریوم، پروتکل ترون بوده که کار خود را با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز برای اینترنت غیر متمرکز آغاز کرد.

امروز تصمیم داریم تا در بلاگ پول نو، این بلاک چین را بشکافیم و با بنیادی‌ترین موضوعات مربوط به آن و ساختار شبکه ارز دیجیتال ترون بیشتر آشنا شویم. البته، در ابتدا نیاز است تا تشکری ویژه از سازنده ترون، یعنی جاستین سان به عمل بیاوریم. چرا که اطلاعات مطلب امروز ما، از توضیحات خالق این بلاک چین جمع آوری شده است.

شناخت بلاک چین ۳ لایه ترون

Tron یک پلتفرم غیرمتمرکز است که با هدف گسترش رسانه‌های مختلف به وجود آمده و به پردازش محاسبات پیچیده می‌پردازد. هر پروژه کریپتویی، هدف و برنامه‌های خود را دارد. ترون هم با هدف انتشار محتواهای گسترده و فراهم آوردن بستری برای ایجاد فعالیت‌های مقرون به صرفه، در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد.

جاستین سان؛ خالق شبکه ترون

پروتکل مورد بحث ما، ارز مخصوص به اکوسیستم خود را دارد که با نام TRONix(TRX) شناخته می‌شود. همانطور که گفتیم، بلاک چین ترون پردازش سریع و ارزان برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را میسر می‌سازد.

احتمالا تاکنون دیده‌اید که طیف گسترده‌ای از افراد، Tron را به بسیاری از پلتفرم‌های دیگر ترجیح می‌دهند. این موضوع بی دلیل نیست! چرا که برخلاف بلاک چین‌های شلوغ چون اتریوم، توسعه تراکنش‌های ترون مستلزم قدرت محاسبات کمتری خواهد بود. به همین خاطر، پردازش برنامه‌ها و نهایی سازی تراکنش‌ها با هزینه کمتری صورت می‌پذیرند.

علاوه بر کسب رضایت کاربران، بلاک چین ترون به موفقیت‌های دیگری هم دست یافته است. بر اساس داده‌های وبسایت کوین مارکت کپ، با ارزش بازار ۷.۳ میلیارد دلاری، جزو ۲۰ رمز ارز برتر بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه ترون و مفاهیم گسترده تر، مقاله ترون چیست؟ را از دست ندهید.

ساختار فنی شبکه Tron چگونه است؟

بلاک چین ترون با تکیه بر سیستم Protobuf (Protocol Buffers) به فعالیت خود ادامه می‌دهد. با استفاده از این روش، داده‌های سازمان یافته به طور منظم و با سرعت بالا با یک دیگر تعامل خواهند داشت. همانند گوگل، بلاک چین Tron برای ساده سازی ارتباطات و اطمینان از ادغام آسان زبان‌های برنامه نویسی مختلف از این الگوریتم استفاده می‌کند.

TRON با استفاده از استانداردهای Google Protobuf، محیطی یکپارچه را برای چندین زبان برنامه نویسی به ارمغان می‌آورد که باعث انگیزه بیشتر توسعه دهندگان می‌شود. علاوه بر این، مکانیزم Protobuf به طور کلی قابلیت‌های پروتکل را برای توسعه برنامه‌های جدید بهبود می‌بخشد.

ساختار شبکه ترون

ساختار شبکه ترون از سه لایه تشکیل شده که اجزای مختلف آن شامل لایه مرکزی، لایه ذخیره سازی و لایه برنامه‌ها هستند. در ادامه به معرفی جداگانه این مفاهیم می‌پردازیم.

لایه مرکزی

این لایه ساختار بنیادی شبکه ترون را شکل می‌دهد و فعالیت‌های متعددی در آن صورت می‌پذیرد که از اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از وظایف اصلی این بخش از شبکه، در پیشبرد فرایند افزودن بلوک‌ها خلاصه می‌شود. این پروسه با بهره گیری از پیشرفته ترین مکانیزم اجماع صورت می‌گیرد که اثبات سهام برون سپاری شده نام دارد و آن را به اختصار DPoS می‌نامند.

علاوه بر سیستم اجماع، این لایه مسئولیت نظارت بر مدیریت حساب‌ها و قراردادهای هوشمند را هم بر عهده دارد. به دلیل سازگاری با شبکه اتریوم و توانایی توسعه dappها، ترون زبان برنامه نویسی Solidity را برای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌دهد.

لایه ذخیره‌سازی

می‌دانیم که بلاک چین‌ها با مسائل پیچیده‌ای سر و کار دارند. بنابراین نیازمند روشی هستند که به وسیله آن بتوانند محاسبات را بهینه سازی کنند. به همین دلیل، Storage Layer یا لایه ذخیره سازی در شبکه ایجاد شده و وظیفه کنترل فعالیت‌های سنگین پلتفرم را عهده دار است.

Storage Layer به عنوان سیستمی برای ذخیره داده‌های توزیع شده فعالیت دارد که سطح مناسبی از امنیت و ثبات را در شبکه ارائه می‌دهد. بدین ترتیب، اموری مانند پردازش dAppها با سهولت بیشتری انجام ‌می‌پذیرند.

لایه برنامه‌ها

از آنجایی که ترون از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، از قابلیت‌های بی شماری از جمله توسعه اپلیکیشن‌ها برخوردار است. Application Layer یا لایه برنامه، برای توسه دهندگان dAppها راه اندازی شده و مهندسان زیادی در آن فعّال هستند.

ارز دیجیتال ترون

در حال حاضر، بخش اعظمی از کیف پول‌ها و dAppها توسط ترون پشتیبانی می‌شوند. صرافی غیرمتمرکز JustSwap یکی از برجسته ترین پروژه‌های مبتنی بر Tron است و یکی از ۳ dApp محبوب مبتنی بر این بلاک چین به شمار می‌آید.

یکی دیگر از ابتکارات توسعه دهندگان ترون Sun نام دارد. در این پلتفرم، کاربران این اختیار را دارند که ارزهای ترونیکس خود را صرف فعالیت ماینینگ کنند. در ازای این عملکرد، ماینرها پاداشی را در قالب توکن TRC-20 دریافت خواهند کرد. همچنین یکی دیگر از اصلی ترین پایه‌های شبکه ترون، TVM نام دارد که در بخش بعدی آن را خواهیم شناخت.

ماین و استخراج ترون در این مقاله مفصل‌تر مورد بررسی قرار گرفته است.

ماشین مجازی ترون (TVM) چیست؟

TRON Virtual Machine به معنی ماشین مجازی شبکه ترون است که از آن با عبارت اختصاری TVM یاد می‌شود. عبارت TVM از ماشین مجازی اتریوم (EVM) نشات می‌گیرد. ماشین مجازی ترون با هدف کاهش استفاده از منابع و تقویت سیستم شبکه کار خود را آغاز کرده است.

این پلتفرم مجازی هوشمند، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با تکیه بر مکانیزم انرژی داخلی شبکه، به آسانی و با کمترین هزینه، به قابلیت‌های بلاک چین ترون دسترسی پیدا کنند. TVM در تراکنش‌هایی استفاده می‌شود که در آنها جابجایی توکن TRX صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر قابلیت‌های مذکور، استفاده از این تکنولوژی مزایای دیگری را هم به همراه خواهد داشت:

  • تامین امنیت شبکه و جلوگیری از حملات
  • کاهش هزینه‌ توسعه dAppها
  • کاهش مصرف انرژی شبکه

TVM بر روی ارائه یک رابط کاربرپسند متمرکز بوده و ساختار خود را طوری بنا کرده تا توسعه و اجرای dAppها به سادگی انجام پذیر باشد. یکی از نقاط عطف این سیستم، هزینه پایین تراکنش‌ها است که توجه بسیاری از فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

همانطور که مطلع هستید، انجام تراکنش در شبکه اتریوم بیشترین هزینه ممکن را در پی دارد. بدین ترتیب اگر یک بلوک جدید در زنجیره از حداکثر آستانه فراتر رود، فرایند پردازش با مشکل مواجه خواهد شد. امّا در Tron با شریط متفاوتی روبرو هستیم.

به کمک تکنولوژی TVM، انرژی مورد نیاز هر تراکنش از پهنای باند شبکه تامین می‌شود. این موضوع را مدیون مکانیزم انرژی داخلی پلتفرم یا Built-in Energy هستیم که در آن به جای استفاده از یک برنامه و زمانبندی عمومی، هزینه‌های هر حساب به طور جداگانه محاسبه می‌شود.

اگر از کیف پول ترون لینک استفاده کرده باشید، احتمالا بارها با عبارت Bandwdith یا پهنای باند شبکه مواجه شده‌اید که برای محاسبه کارمزد ترون از آن استفاده می‌شود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

هزینه‌های شبکه Tron

در نتیجه استفاده از نوآوری TVM، هر کاربر نیاز دارد تا انرژی داخلی شبکه را خریداری کند و به طور روزانه، ۵ هزار نقطه از پهنای باند شبکه را در اختیار داشته باشد. اگر یک کاربر تمام امتیازات خود را مصرف کند، دست کم تا ۳ روز اجازه استفاده از توکن‌های خود را نخواهد داشت. پس از گذشت این مدت، پهنای باند وی مجددا قابل استفاده خواهد بود.

با اتمام امتیازات هر کاربر، میان توکن‌ها و پهنای باند اختلافی به وجود می‌آید. برای جبران این اختلاف، شبکه توکن‌های کاربران را صرف تامین انرژی کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهد. بهترین کیف پول ترون

برخلاف ساختار اتریوم، شبکه ترون از سیستم عمومی سازی تراکنش‌ها استفاده نکرده و هزینه هر تراکنش را به صورت مجزا محاسبه خواهد کرد. همین استراتژی ریسک حملات ناشی از نواقص Denial-of-Service(DoS) را کاهش می‌دهد.

معرفی ترون 4.0 و zk-SNARKها

ترون ۴.۰ در جولای سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این سیستم آخرین بروزرسانی اکوسیستم ترون به شمار می‌آید که در آن پروتکل امنیتی TRONZ معرفی شد. پروژه TRONZ از تکنولوژی zk-SNARKs پیروی می‌کند و وظیقه برقراری امنیت اکوسیستم را عهده دار است.

ترون ۴.۰

به طور خلاصه، می‌توان zk-SNARK ها را یک سیستم رمزنگاری قلمداد کرد که بدون استفاده از هرگونه اطلاعات محرمانه، به تایید تراکنش‌های غیرمتمرکز اقدام می‌کنند.

انواع تراکنش‌ها

علاوه بر بهبود امنیت شبکه، ترون 4.0 از توکن‌های TRC-20 هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. این توکن‌ها پیرو استانداردهای شبکه ترون هستند. TRONZ قصد دارد تا سه نوع مختلف از تراکنش‌های ایمن را پردازش کند. نقطه قوت این شبکه، هزینه پایین این نوع تراکنش‌ها است.

جالب است بدانید که پردازش و تایید تراکنش‌ها بر بستر اتریوم، هزینه‌ای بالغ بر ۴ تا ۶۰۰ برابر شبکه ترون را در پی خواهد داشت!

به طور کلی، می‌توانیم تراکنش‌های Tron را به ۳ نوع مختلف تقسیم بندی کنیم. کاربران این امکان را دارند تا شیوه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

  • نوع اول تراکنش‌ها به تبدیل توکن‌ها اختصاص دارد. در اینجا دارندگان توکن‌های TRC-20 با فرم استاندارد، این قابلیت‌ را دارند تا دارایی‌های خود را به نوع حفاظت شده تبدیل کنند. این فعالیت Mint نام دارد.
  • در شکل دوم فعالیت‌ها، عمل معکوس فرایند اول را شاهد هستیم. کاربران پروتکل می‌توانند توکن‌های TRC-20 حفاظت شده خود را به فرم استاندارد تبدیل کنند. در چنین شرایطی، هولدرها به توکن سوزی پرداخته‌اند.
  • در نهایت، افراد می‌توانند دارایی‌ها را انتقال دهند. در این نوع از تراکنش‌ها هویت خریدار، فروشنده و مبلغ تراکنش مخفی باقی می‌ماند.

تا کنون یافتیم که بلاک چین ترون، از قابلیت‌های زیادی برخوردار است و انجام تراکنش‌ها بر بستر این شبکه، می‌تواند در هزینه و زمان ما صرفه جویی کند. همچنین با مکانیزم‌های به کار گرفته شده توسط این پلتفرم آشنا شدیم.

اکنون زمان آن رسیده تا دیگر ویژگی‌های این بلاک چین جذاب را بشناسیم. علاوه بر این، برخی از آمار و ارقام‌های این پروتکل را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دیگر مزایای شبکه ترون چه هستند؟

ساختار شبکه ترون طوری طراحی شده که در این بلاک چین، اشخاص ثالث می‌توانند تراکنش‌ها را با هر مقیاسی پردازش کنند. با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته، داده‌های این تراکنش‌ها در بلاک چین ذخیره می‌شوند.

مزایای ترون

توسعه تراکنش‌های حفاظت شده که پیش تر به آنها پرداختیم، از مهم ترین اقدامات پلتفرم Tron محسوب می‌شوند. اگرچه، لازم به ذکر است که ترون همچنان بر روی ساخت یک الگوی بلاک چینی با پوشش تمام استانداردهای جهانی تمرکز دارد. با این تفاسیر، هنوز توکن TRX اجازه شرکت در تراکنش‌های ناشناس را نخواهد داشت.

به منظور افزایش تصاعدی قدرت بلاک چین، Tron 4.0 یک مکانیزم اجماع ۲ لایه را مورد استفاد قرار می‌دهد که در تسریع روند تراکنش‌ها موثر خواهد بود. به بیانی دیگر، متوسط زمان مورد نیاز برای تأیید هر بلوک از ۵۷ ثانیه به تنها ۳ ثانیه کاهش می‌یابد. این نوآوری در ساختار، ترون را به یکی از ۲۵ شبکه بلاک چینی پر سرعت تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

با گذشت زمان Tron جایگاه خود را به عنوان یکی از آینده دار ترین پروژه‌های بلاک چینی تثبیت کرد. با گسترش قابلیت‌های خود، ترون همچنان به جلب اعتماد سرمایه گذاران و توسعه دهندگان این صنعت ادامه‌ می‌دهد. اخیرا TRON به خریداری پلتفرم استریم Dlive اقدام نمود که سازمان BitTorrent به طراحی آن پرداخته است.

امروز تلاش کردیم تا در بلاگ پول نو، در رابطه با بلاک چین پیشتاز ترون گفتگویی داشته باشیم. با این تفاوت که جاستین سان نقش اصلی داستان ما بود! شما آینده ترون، محصول این کارآفرین چینی را چگونه می‌بینید؟ آیا تصمیم دارید تا بر روی این پروژه سرمایه گذاری کنید؟ منتظر نظرات شما هستیم:)

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)