فدرال رزرو: آشنایی با قدرتمندترین بانک جهان و تأثیرات آن بر شما

فدرال رزرو چیست؟
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

6 دقیقه

فدرال رزرو که با نام فد نیز شناخته می‌شود، سیستم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است. این بانک مرکزی وظیفه تعیین نرخ بهره، نظارت بر بانک‌ها، ارائه خدمات پرداخت و پایدار نگه داشتن اقتصاد کشور را به عهده دارد. فدرال رزرو از سه بخش شورای حکام، ۱۲ بانک و کمیته بازار آزاد فدرال تشکیل شده که هر یک اعضای مشخصی دارند و وظایف خاصی بر عهده آنها است. هر ساله ۸ جلسه توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو برگزار می‌شود که در آن تصمیمات مهمی درباره اقتصاد آمریکا گرفته شده و به اجرا درمی‌آید. برای آشنایی بیشتر با سازوکار این سیستم و معرفی فدرال رزرو، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو (Federal Reserve) که با نام فد نیز شناخته می‌شود، همان بانک مرکزی ایالات متحده است. این بانک مرکزی در سال ۱۹۱۳ توسط کنگره تاسیس شد و فعالیت خودش را آغاز کرد. فدرال رزرو نیز مانند هر بانک دیگر، اختیاراتی دارد که به او کمک می‌کند تا یک اقتصاد سالم و پایدار را برای کشور آمریکا فراهم کند. در واقع، این بانک مرکزی، پشت پرده قدرت اقتصادی آمریکا است. فدرال رزرو دارای یک سیستم فنی تشکیل شده از سه بخش است. بخش اول هیئت حکام، بخش دوم ۱۲ بانک فدرال رزرو و بخش سوم کمیته بازار آزاد فدرال یا همان FOMC هستند. هر یک از این بخش‌ها، تشکیل شده از اعضایی هستند و آن اعضا باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

اعضای بانک مرکزی فدرال رزرو، توسط رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا منصوب شده و اعضای سنا نیز باید آن را تایید کنند. در نهایت، کنگره بر فعالیت این اعضا، نظارت می‌کند. در حال حاضر، رئیس هیئت مدیره بانک فدرال رزرو، جروم پاول (Jerome Powell) است که در فوریه سال ۲۰۱۸ به عنوان جایگزین رئیس فدرال رزرو قبلی، یعنی جنت یلن (Jenet Yellen) انتخاب شد. اعضای اصلی فدرال رزرو توسط رئیس جمهور انتخاب شده و مورد تایید اعضای سنا قرار می‌گیرند؛ ولی این موضوع، به معنای کنترل و نظارت روی فعالیت‌های بانک مرکزی توسط دولت نیست.

فدرال رزرو یک سازمان مستقل از دولت است و همین جدا بودن از دولت، باعث می‌شود تا آمریکا اقتصاد سالمی داشته باشد. چرا که فدرال رزرو نیازی به پیروی از دستورات رئیس جمهور ندارد و از این رو، احتمال فساد سیستماتیک کاهش پیدا می‌کند. تمام اعضای انتخاب شده برای فدرال رزرو، قبل از شروع فعالیت خود سوگند یاد می‌کنند که به اقتصاد ایالات متحده کمک کنند و برای این اقدامات، نیازی به دستور یا تایید رئیس جمهور و کنگره ندارند.

تاریخچه تاسیس فدرال رزرو

تاریخچه فدرال رزرو به یک بحران اقتصادی شدید در گذشته ایالات متحده آمریکا بازمی‌گردد. تقریبا یک قرن پیش که ایالات متحده در یک بحران اقتصادی قرار داشت، اعضای کنگره یک چاره اساسی برای اقتصاد این کشور اندیشیدند. در قرن بیستم، ایالات متحده در بدترین شرایط خود بود و با بحران‌های مالی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کرد. این شرایط تا جایی ادامه پیدا کرد که مردم در سال ۱۹۰۷، طی یک اثر دومینویی، تمام سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کردند و در این میان، چندین بانک ورشکسته شدند.

پس از وقوع این اتفاق، بانک‌ها برای جلوگیری از ادامه این روند و خروج از این بحران، به یک منبع ذخایر ارزی اضطراری احتیاج داشتند تا در نهایت، در سال ۱۹۱۳، به خواسته خود رسیدند. کنگره در سال ۱۹۱۳، قانون بانک مرکزی یا همان فدرال رزرو را پایه گذاری کرد. در نهایت، فدرال رزرو در آن سال‌ها به هدف جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها تاسیس شد ولی به مرور زمان، اهمیت زیادی در اقتصاد آمریکا پیدا کرد. در حال حاضر، وظایف مختلفی از جمله حفظ سلامت اقتصاد ملی و تقویت سیستم بانکی ایالات متحده را به عهده دارد.

ساختار و اهداف فدرال رزرو

ساختار و اهداف فدرال رزرو

همان‌طور که اشاره کردیم، ساختار بانک فدرال رزرو از سه بخش تشکیل شده که هر یک وظایف خاص خودشان را دارند. در حال حاضر، دفتر مرکزی فدرال رزرو در واشنگتن آمریکا قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با سازوکار و کارکرد فدرال رزرو و اهداف آن، بهتر است که ابتدا با هر یک از بخش‌های این بانک و وظایف آنها آشنا شوید.

شورای حکام

اولین و مهم‌ترین بخش از ساختار فدرال رزرو، شورای حکام است که نهاد اصلی حاکم بر سیستم فدرال رزرو محسوب می‌شود. شورای حکام از ۷ عضو تشکیل شده است که آنها را رئیس جمهور معرفی کرده و توسط اعضای سنا تایید می‌شوند. هر یک از اعضا، می‌توانند تا حداکثر ۱۴ سال در شورای حکام خدمت کنند و پس از ۱۴ سال، با عضو دیگری جایگزین می‌شوند. این اعضا، به نمایندگی از منافع کشاورزی، مالی، تجاری، صنعتی و تقسیمات جغرافیایی در شورای حکام حضور دارند.

شورای حکام در سال باید حداقل دو بار در مقابل کنگره قرار بگیرند و یک گزارش کار دقیق از این مدت زمان فعالیت خودشان ارائه دهند. گزارش کار آنها شامل برنامه‌های هئیت مدیره، تلاش‌ها، فعالیت‌ها، برنامه ریزی‌ها، اهداف و… می‌شود. شورای حکام، علاوه بر مسئولیت‌های گفته شده، باید بر ۱۲ بانک فدرال رزرو نظارت داشته باشند، به FOMC خدمت رسانی کنند و به طور کلی، برای کل سیستم فدرال رزرو، یک راهنما باشند.

در ادامه، ۷ هفت شورای حکام را همراه با نام و سمت به شما معرفی می‌کنیم. البته، ممکن است که در حال حاضر، برخی از اعضای شورای حکام تغییر کرده باشند و دقیقا طبق جدول نیز نباشند.

نام اعضاسمت
جروم پاول (Jerome Powell)رئیس هیئت مدیره
فیلیپ جفرسون (Philip Jefferson)نایب رئیس
مایکل بار (Michael Barr)معاون نظارت بر فعالیتها
میشل بومن (Michelle Bowman)عضو عادی
لیسا کوک (Lisa Cook)عضو عادی
آدریانا کوگلر (Adriana Kugler)عضو عادی
کریس والر (Chris Waller)عضو عادی

۱۲ بانک فدرال رزرو

بانک فدرال رزرو در مقایسه با دیگر بانک‌های کشورهای دیگر، تا حدودی غیرمتمرکز است. چرا که نهادهایی مانند دولت، هیچ نظارت و کنترلی روی فدرال رزرو ندارند. این بانک دارای ۱۲ دفتر منطقه‌ای است که به عنوان بانک‌های فدرال رزرو در ایالات متحده شناخته می‌شوند. هر دفتر یا بانک، رئیس و هیئت مدیره متفاوتی دارد. این ۱۲ بانک، شعبه‌های فدرال رزرو در آمریکا هستند و مسئولیت اجرای تصمیمات قوانین و تصمیمات شورای حکام را عهده دارند. همچنین، این بانک‌های منطقه‌ای، بانک‌های ایالات تحت پوشش را نیز زیر نظر دارند. برخی دیگر از وظایف ۱۲ بانک فدرال رزرو، عبارت‌اند از:

  • عرضه اسکناس و سکه‌های جدید چاپ و ضرب شده به بانک‌های دیگر
  • وام دادن به بانک‌ها و موسسات مالی
  • نگهداری از حساب‌های بانکی خزانه داری
  • تسویه و پردازش چک‌ها
  • دریافت ارزهای پاره شده، تقلبی یا مخدوش شده از دیگر بانک‌ها

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)

سومین بخش از ساختار فدرال رزرو، کمیته بازار آزاد فدرال است که یکی از بازوهای اصلی فدرال رزرو محسوب می‌شود. این بخش، تقریبا در دهه ۳۰ میلادی به ساختار بانک مرکزی فدرال رزرو اضافه شد. کمیته بازار آزاد از ۷ عضو شورای حکام، چهار نفر از ۱۱ رئیس بانک‌های فدرال و رئیس بانک فدرال نیویورک تشکیل شده است. این کمیته نیز مانند شورای حکام، در سال باید جلساتی برگزار کنند و روند کار خود را مورد بررسی قرار دهند.

کمیته بازار آزاد تقریبا ۸ جلسه در سال تشکیل می‌دهد. در این جلسات، بررسی شرایط اقتصادی کشور، مدیریت نرخ بهره فدرال و ارزیابی ریسک رشد اقتصادی انجام می‌شوند. معمولا نتیجه برگزاری این جلسات توسط کمیته، تغییر در نرخ بهره است که باعث بهبود اقتصاد آمریکا می‌شود.

تاثیر فدرال رزرو بر بازارهای مالی

فعالیت‌های انجام شده و تصمیمات FED در بازارهای مالی، قطعا تاثیراتی روی بازارهای مالی آمریکا می‌گذارد که تاکنون آمریکا یکی از سالم‌ترین اقتصادها را به دست آورده است. در واقع، این تصمیمات، احساسات سرمایه‌گذاران و میزان ریسک‌پذیری آنها را تحت تاثیر می‌دهد. تاثیرات فدرال رزرو، بسیار گسترده‌ای هستند و انواع بازارهای مالی مانند کریپتو، سهام و فارکس را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تاثیر بر بازار سهام

سیاست‌های فدرال رزرو، تاثیرات مستقیمی روی بازارهای سهام آمریکا و کشورهای دیگر می‌گذارد. وقتی فدرال رزرو، نرخ بهره را کاهش می‌دهد، مصرف‌کنندگان و مشاغل مختلف به‌سادگی و ارزان‌ترین حالت ممکن می‌توانند وام بگیرند. در نتیجه این ساده شدن مراحل گرفتن وام، مردم مختلف امکان خرید کالا و سهام را به دست می‌آورند. این سرمایه‌گذاری و خرید مردم، به رشد اقتصاد و افزایش درآمد شرکت‌ها کمک می‌کند و بر قیمت سهام نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

در مقابل، زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، تمام این اتفاقات برعکس می‌شوند. مردم نمی‌توانند به سادگی وام بگیرند و در نتیجه، فعالیت اقتصادی و سود شرکت‌ها، کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط اقتصادی، مردم ترجیح می‌دهند که به جای خرید کالا یا سهام، دارایی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند. با این اتفاق، شاخص بورس افت کرده و قیمت سهام شرکت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

تاثیرات فدرال رزرو روی بازار سهام، تنها از طریق بالا و پایین کردن نرخ بهره نیست. بلکه فدرال رزرو با خرید و فروش دارایی نیز می‌تواند روی بازار سهام تاثیر بگذارد. دقیقا زمانی که فدرال رزرو دارایی‌هایی مانند اوراق قرضه خزانه را خریداری می‌کند، پول به سیستم مالی تزریق می‌شود. در نتیجه، نقدینگی نیز افزایش پیدا کرده و تقاضا برای سهام بیشتر و شاخص بورس نیز صعودی می‌شود. بلعکس، زمانی که فدرال رزرو دارایی‌های خود را بفروشد، پول از سیستم مالی خارج می‌شود. در نتیجه نقدینگی کم شده و فشار فروش در بازار سهام به وجود می‌آید.

تاثیر بر بازار فارکس

همان‌طور که اشاره کردیم، تصمیمات و اقدامات فدرال رزرو روی بازار فارکس نیز تاثیر می‌گذارد. فارکس یک بازار مبادله ارزهای فیات است و از آن‌جایی که عمق بسیار زیادی دارد، مانند بازار کریپتو، دچار نوسانات شدید نمی‌شود. اما همین بازار کم نوسان نیز با تصمیمات فدرال رزرو می‌تواند دچار نوسانات شدید شود.

سیاست‌های مالی فدرال رزرو، به طور مستقیم روی ارزش دلار آمریکا نسبت به دیگر ارزها تاثیر می‌گذارد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد، خرید دارایی‌های آمریکا مثل اوراق قرضه خزانه داری برای سرمایه‌گذاران، سودآور می‌شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاران برای خرید دارایی اقدام می‌کنند و این افزایش تقاضا برای دلار آمریکا، باعث افزایش قیمت آن در برابر دیگر ارزها می‌شود. زمانی هم که این اتفاق دقیقا برعکس رخ دهد، قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند. یعنی با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، خرید دارایی انجام نمی‌شود. در نتیجه، این کاهش تقاضا برای خرید، کاهش قیمت دلار را به همراه می‌آورد.

تعامل بین نرخ ارز و نرخ بهره، تاثیر مستقیمی روی بازار فارکس دارد. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازار، معمولا با نظارت بر روی سیاست‌های مالی فدرال رزرو و سنجیدن نرخ بهره، می‌توانند قیمت ارز را در این بازار پیش‌بینی کنند. به عنوان مثال، اگر نرخ بهره کاهش پیدا کند، معامله‌گران دلار خود را می‌فروشند و ارزهای دیگری مانند یورو و پوند خریداری می‌کنند. دیگر شاخص‌های مهم برای معامله‌گران بازار فارکس، تصمیمات بانک مرکزی درباره نرخ تورم، سیاست‌های مالی آینده و چاپ پول است.

تاثیر بر ارزهای دیجیتال

از تاثیرات فدرال رزرو روی بازار فارکس و سهام که بگذریم، به تاثیرات آن روی بازار کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال می‌رسیم. تصمیمات فدرال رزرو در سال‌های اخیر، بازار ارز دیجیتال را دچار تغییرات زیادی کرده است. این تغییرات شامل ریزش و رشد صعودی چند هزار دلار قیمت بیت کوین می‌شود. این تغییرات، با توجه به تصمیمات فدرال رزرو در افزایش و کاهش نرخ بهره صورت می‌گیرد. دقیقا در همین چند ماه اخیر که فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه داشت، قیمت بیت کوین افزایش پیدا کرد و بعد از مدت‌ها، از مرز قیمت ۲۷ هزار دلار گذشت. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما جلسات و اخبار فدرال رزرو را دنبال کنید و تاثیرات تصمیمات آنها را روی قیمت ارزها در نظر بگیرید.

وظایف فدرال رزرو چیست؟

وظایف فدرال رزرو به طوری طراحی شده است که باعث مدیریت و تاثیرگذاری روی اقتصاد ایالات متحده شود. سیاست‌های مالی و اقدامات فدرال رزرو، ابزاری برای کنترل نرخ تورم، تنظیم نرخ بهره بلند مدت و به حداکثر رساندن نرخ اشتغال هستند. به طور کلی، وظایف فدرال رزرو به چهار بخش تقسیم می‌شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تعیین نرخ بهره

یکی از مهم‌ترین وظایف فدرال رزرو، تعیین نرخ بهره است که تاثیرات زیادی روی انواع بازارهای مالی می‌گذارد. اما این نرخ بهره دقیقا چیست؟ فدرال رزرو از تمام بانک‌ها و موسسات مالی درخواست می‌کند تا مقداری از سرمایه خود را به عنوان ذخیره در خزانه خود نگهداری کنند. در این صورت، بانک‌های دیگر می‌توانند در صورت نیاز، برای تامین ذخیره خود، از یکدیگر وام بگیرند. نرخ بهره‌ای که بانک‌ها برای بازپرداخت وام مشخص می‌کنند، همان نرخ بهره فدرال رزرو است.

زمانی که رشد اقتصاد به شکل سالم باشد، فدرال رزرو، نرخ بهره را در سراسر کشور افزایش می‌دهد. با این کار، می‌تواند به سادگی نرخ تورم را کنترل کرده و کاهش دهد. از طرف دیگر، زمانی که کاهش رشد اقتصاد صورت بگیرد یا متوقف شود، فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد. در این شرایط، بانک‌ها و مردم، از طریق پول قرض گرفتن باعث رشد اقتصادی مجدد می‌شوند. نرخ بهره یکی از وظایف مهم فدرال رزرو است که اقتصاد ایالات متحده را سالم و پرقدرت نگهداری می‌کند.

قانون‌گذاری و نظارت بر بانک‌ها

یکی دیگر از وظایف فدرال رزرو، نظارت بر روی بانک‌ها و موسسات مالی زیر دست خودش است. فد با نظارت بر این موسسات، باعث اقتصاد سالم و جلوگیری از فساد سیستماتیک می‌شود. نظارت فدرال رزرو از طریق اقدامات شورای حکام انجام می‌شود. شورای حکام مقررات، دستورالعمل‌ها و سیاست‌های مختلفی را روی بانک‌ها و موسسات مالی اعمال می‌کند. همه بانک‌هایی که عضو فدرال رزرو هستند، به طور دائم مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از پیروی از قوانین توسط آنها، اطمینان حاصل شود. همچنین، این بانک‌ها زیر نظر فدرال رزرو، تحت آزمون‌های استرس قرار می‌گیرند. در این آزمون‌ها، عملکرد آنها در طول رکود اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در واقع، آنها در این آزمون‌ها، آمادگی‌های لازم برای شرایط سخت و بحرانی را به دست می‌آورند.

ارائه خدمات پرداخت

ارائه خدمات پرداخت، یکی دیگر از وظایف فدرال رزرو است. فد وظیفه دارد که یک سیستم پرداخت ملی ایمن، پایدار و کارآمد را برای آمریکایی‌ها طراحی کرده و راه اندازی کند. در این شرایط، مردم با خیالی آسوده می‌توانند تراکنش‌های خود را در محیطی امن و پایدار انجام دهند. فدرال رزرو برای ارائه خدمات پرداخت، از روش‌هایی مانند تسویه چک‌ها، عرضه کافی اسکناس در کشور، تسهیل انتقال تراکنش‌های بزرگ و پردازش پرداخت‌های آنلاین یا الکترونیکی استفاده می‌کند.

زمانی که سیستم پرداخت‌های مالی در یک کشور، ایمن و پایدار باشد، مردم به راحتی به آن اعتماد می‌کنند. به سادگی می‌توانند تراکنش‌های بزرگی را در همین سیستم‌های پرداخت انجام دهند. این مورد از وظایف فدرال رزرو به افزایش اطمینان مردم به پایداری اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند و نقش مهمی در میان مردم دارد.

حفظ پایداری سیستم مالی

تمام سه وظایفی که در بالاتر به آنها پرداختیم، همگی فاکتورهای مورد نیاز برای داشتن یک سیستم مالی پایدار و باثبات است. البته، با این حال، باز هم فدرال رزرو از فاکتورهای دیگری می‌تواند استفاده کند تا پایداری سیستم مالی حفظ شود. به عنوان مثال، فدرال رزرو در صورت نیاز وام‌هایی را همراه تخفیف به بانک‌ها ارائه می‌دهد تا نقدینگی را در دوره‌های مختلف و شرایط اقتصادی متفاوت تامین کند. در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، فدرال رزرو برای تقویت سیستم مالی، اوراق بهادار بلند مدت دولت را خرید تا باعث کاهش نرخ بهره اوراق قرضه شود. به طور کلی، استفاده از این تکنیک‌ها، بستگی به نظر اعضای شورای حکام و دیگر اعضای اصلی فدرال رزرو دارد.

سیاست‌های پولی فدرال رزرو

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، فدرال رزرو برای ساختن یک اقتصاد پایدار در آمریکا از سیاست‌های پولی مختلفی استفاده می‌کند. دو نمونه از مهم‌ترین آنها، مربوط به نرخ بهره و کنترل تورم می‌شود. فد با کمک سیاست‌های مربوط به این دو مورد، اقتصاد آمریکا را پایدار نگه می‌دارد و از افزایش تورم، جلوگیری می‌کند.

نرخ بهره و تاثیر آن بر اقتصاد

در بالاتر هم اشاره کردیم که نرخ بهره تاثیر مستقیم روی اقتصاد یک کشور دارد. فدرال رزرو برای پایدار نگه داشتن اقتصاد، نرخ بهره را کنترل می‌کند. زمانی که رشد اقتصاد به صورت کاهش باشد، فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد تا در این صورت، رشد اقتصاد، مثبت شود. در شرایط دیگر که رشد اقتصاد مثبت و افزایشی باشد، نرخ بهره را افزایش می‌دهد تا اقتصاد را به صورت پایدار نگه دارد.

ابزارهای کنترل تورم

یکی دیگر از سیاست‌های پولی فدرال رزرو، کنترل تورم به کمک ابزارهایی است که در دست دارد. تورم در واقع همان افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در یک کشور است. این افزایش قیمت، به طوری است که قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات کم می‌شود. زمانی که یک کشور در این شرایط قرار بگیرید، بیکاری هم افزایش پیدا می‌کند. چرا که با کاهش قدرت خرید و تقاضا، تولید نیز کاهش پیدا می‌کند. در این صورت، شرکت‌های مختلف، دیگر برای استخدام نیروهای جدید و تازه نفس اقدام نمی‌کنند.

با افزایش بیکاری در یک کشور نیز، افراد نمی‌توانند از پرداخت هزینه‌های اولیه زندگی خود بربیایند. در نتیجه، رشد اقتصادی کند می‌شود و تورم روز به روز افزایش پیدا می‌کند. فدرال رزرو برای کاهش تورم و از بین بردن آن، از سیاست‌های پولی مختلفی استفاده می‌کند. تا زمانی تورم در کشور آمریکا کاهشی باشد، نیروهای جوان زیادی استخدام می‌شوند و بهترین و به روزترین تولیدات در آن کشور، شکل می‌گیرند.

ارتباط فدرال رزرو با کریپتو

فدرال رزرو و کریپتو

بازار ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی، یکی از بازارهای مالی است که به شدت تحت تاثیر تصمیمات فدرال رزرو قرار دارد. فدرال رزرو با تغییر در نرخ بهره و نرخ تورم، می‌توانید به سادگی روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد و میزان عرضه و تقاضا را کاهش یا افزایش دهد. اما این اتفاق دقیقا به چه شکل رخ می‌دهد.

نرخ بهره و سیاست پولی

بعضی از اقتصاددانان معتقدند که تاثیرات حرکات فدرال رزرو روی ارزهای دیجیتال به‌خصوص بیت کوین، خیلی قابل توجه است. این تاثیرات، از طریق کاهش تقاضا برای ارزهای فیات رخ می‌دهد که گسترش ارزهای دیجیتال را به همراه دارد و می‌تواند باعث تضعیف سیاست‌های پولی فدرال رزرو شود. در واقع، تاثیرات فدرال رزرو روی ارزهای دیجیتال، یک رابطه دو سویه است. همان‌طور که تصمیمات فدرال رزرو روی ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد، ارزهای دیجیتال نیز می‌تواند باعث تغییر در تصمیمات فدرال رزرو شود.

افزایش نرخ بهره به دست فدرال رزرو، اغلب باعث کاهش قیمت بیت کوین می‌شود. این اتفاق، به دلیل مهاجرت سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دلاری است. در واقع، با افزایش نرخ بهره، سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از ارزهای دیجیتال خارج می‌کنند و به دارایی‌های دلاری هجوم می‌آورند تا کمتر در ریسک و نوسان باشند. سرمایه‌گذاری راحت‌تر و بی‌خطر را انتخاب می‌کنند.

تاریخ اقتصادی ارزهای دیجیتال نشان داده که بازار کریپتوکارنسی و سیاست‌های آمریکا با یکدیگر در یک رابطه منفی قرار دارند. در واقع، این دو به یکدیگر ضربه می‌زنند و نمی‌توانند در توافق با یکدیگر حرکت کنند. در سال ۲۰۱۸، طی تصمیمات فدرال رزرو که افزایش نرخ بهره بود، نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال شدید شد و آن را به سمت رشد منفی سوق داد. اما این روند به همین شکل باقی نماند و در نهایت، در سال ۲۰۲۱، بازار ارزهای دیجیتال مجددا به اوج خودش رسید. در این سال، ارزهای دیجیتال یک دوره طلایی را تجربه کرد که با افزایش تورم همراه بود.

انتظارات تورمی و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال

به طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین، ریسک تورم را کاهش می‌دهند و می‌توانند نیاز به کنترل نرخ بهره به کمک بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو را کاهش دهند. در واقع، زمانی که تقاضا و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال زیاد باشد، دیگر نیازی نیست که فدرال رزرو روی نرخ بهره کنترل داشته باشد و تغییراتی در آن ایجاد کند. البته، همیشه هم به این شکل نیست و خیلی وقت‌ها، بازار ارزهای دیجیتال تغییر می‌کند.

در سال ۲۰۲۱ که ارزهای دیجیتال به دوران طلایی خود رسیدند، تورم افزایش پیدا کرد. در همان زمان، فدرال رزرو به کمک اقتصاد آمد و نرخ بهره را افزایش داد. در این شرایط، مجددا بازار کریپتوکارنسی با واکنش منفی رو به رو شد و قیمت بیت کوین به طور شدیدی ریزش پیدا کرد.

این اتفاق به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و علاقه مردم در بازار ارزهای دیجیتال رخ داد. البته، عوامل دیگری هم مانند نرخ بالای وام دهی در بازار ارزهای دیجیتال و میزان وام دهی بالا باعث خروج سرمایه از این بازار شد. در نتیجه این اتفاق، فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره، اقتصاد آمریکا را به حالت پایدار برگردانند؛ ولی به بازار ارزهای دیجیتال ضربه شدیدی زد که البته، در آینده تغییرات زیادی می‌بیند.

ترازنامه فدرال رزرو

ترازنامه بانک مرکزی، یک صورت حساب مالی است که در آن، دارایی‌ها و بدهی‌های آن بانک، نشان داده می‌شود. معمولا از طریق بررسی ترازنامه، تغییراتی در سیاست‌های پولی بانک مرکزی یک کشور صورت می‌گیرد. ترازنامه فدرال رزرو نیز دقیقا به همین شکل است. یک ترازنامه هفتگی است که سیاست‌های پولی یک ملت را آماده‌سازی می‌کند. این ترازنامه وظیفه دارد که عرضه پول در اقتصاد برای کاهش یا کنترل تورم را که با تغییر در سیاست‌های مالی و نرخ بهره کنترل می‌شود، ردیابی و بررسی کند. ترازنامه فدرال رزرو یک ترازنامه منحصر به فرد است. چرا که با خرید خزانه از پول چاپ شده به صورت الکترونیکی، گسترش پیدا می‌کند.

ترازنامه فدرال رزرو، برخلاف ترازنامه‌های سنتی، هر هفته توسط فد به روز می‌شود. هدف این ترازنامه، کنترل تورم، کنترل نرخ بهره در بلندمدت، ایجاد اشتغال برای نیروهای جوان و ثبات قیمت کالاها و خدمات در کشور آمریکا است. معمولا برای رسیدن به این اهداف، هر هفته تغییراتی در ترازنامه ایجاد می‌شود.

همچنین، ترازنامه فدرال رزرو به ترازنامه ذخایر فدارل آمریکا نیز اشاره دارد. تمام دارایی‌های و بدهی‌های در این ترازنامه مدیریت می‌شود. یکی دیگر از اهدافی که در دستور کار ترازنامه فدرال قرار داد، ثبات اقتصادی و حفظ ارزش دلار است. در حال حاضر، ترازنامه فعلی فدرال رزرو به اندازه ۸.۹۴ تریلیون دلار است. این ترازنامه به صورت مداوم بررسی می‌شود و در صورت نیاز، برای کنترل تورم، تغییرات در آن ایجاد می‌کنند.

مفهوم ارزهای تورمی و ضد تورمی

جمع بندی

فدرال رزرو، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است که وظیفه متعادل و قدرتمند نگه داشتن اقتصاد این کشور را به عهده دارد. این بانک مرکزی، ۱۲ شعبه در ایالات مختلف آمریکا دارد. با اعمال سیاست‌های مالی مختلف، نرخ تورم را در آمریکا کاهش می‌دهد و سعی دارد تا آن را به صفر برساند. افراد زیادی در فدرال رزرو مشغول به کار هستند و همگی سوگند یاد کرده‌اند که در جهت پایداری اقتصادی آمریکا، هر کاری که لازم است را انجام دهند. این سیستم از معدود بانک‌های مرکزی است که دولت روی آن نظارت ندارد و به نوعی، غیرمتمرکز محسوب می‌شود. عدم نظارت دولت، از بروز بسیاری فساد جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول

فدرال رزرو چگونه اداره می شود؟

ساختار سیستم فدرال رزرو به صورت خصوصی و عمومی است. به طوری که او یک ساختار دولتی محسوب می‌شود ولی نیاز به بودجه عمومی و دولتی ندارد و این بانک به صورت مستقل از دولت اداره می‌شود و کار می‌کند. در واقع، فدرال رزرو یک بانک مرکزی غیرمتمرکز است. سیستم آن چند لایه بوده و بالاترین مقام در فدرال رزرو، همان هیئت مدیره شورای حکام است که اداره فد را به عهده دارد.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو بانک مرکزی آمریکا است که تمام تصمیمات اقتصادی و سیاست‌های پولی این کشور، در آنجا انجام می‌شود. فدرال رزرو دارای ۱۲ شعبه در سراسر ایالات متحده آمریکا است که در واقع، بانک‌هایی هستند که زیر نظر فدرال رزرو فعالیت می‌کنند. نظارت بر بانک‌ها، سیاست‌گذاری‌های پولی، تعیین نرخ بهره و… از وظایف این سیستم است.

 جلسه فدرال رزرو چه روزی است؟

کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در هر سال ۸ بار جلسه برگزار می‌کند. این جلسات در تاریخ‌های مختلفی برگزار می‌شوند و معمولا در ابتدای هر سال، تاریخ این ۸ جلسه به طور دقیق برنامه‌ریزی می‌شود. در حال حاضر، جلسه بعدی فدرال رزرو در تاریخ ۱۹ الی ۲۰ مارس یعنی ۲۹ اسفند الی ۱ فروردین سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)