فلو (FLOW) چیست؟ آیا ارز دیجیتال FLOW برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

فلو چیست
جمال نوری

زمان مطالعه :

11 دقیقه

موضوع مقیاس‌پذیری یکی از موضوعات جذاب و چالشی محسوب می‌شود و بسیاری از پروژه‌ها برای حل این مشکل به وجود آمده‌اند. یکی از این پروژه‌ها بلاک چین فلو (FLOW) و ارز دیجیتال فلو است. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به بررسی بلاک چین فلو، معایب و مزایای FLOW، تیم توسعه دهنده ارز فلو، بررسی رقبای آن و … بپردازیم. پس اگر مایلید بیشتر در مورد این شبکه و رمز ارز آن بدانید، تا انتها همراه ما باشید.

فلو (FLOW) چیست؟

ارز فلو (FLOW) چیست؟

فلو (Flow) یک شبکه بلاک چینی لایه ۱ است که علت به وجود آمدن آن ناکارآمدی بلاک چین‌های قبلی در برآورده کردن نیاز کاربران بوده است. در اواخر سال ۲۰۱۷ کریپتو کیتی (CryptoKitties) که جزو اولین مجموعه NFTها محسوب می‌شود، در دنیای بلاک چین متولد شد و به‌واسطه ازدحام و تقاضای بالا برای این کالکشن، بلاک چین اتریوم متوقف شد و این موضوع سازندگان آن را به فکر وادار کرد. دپر لبز (Dapper Labs) که خالق CryptoKitties بود متوجه شد که بلاک چین‌های موجود (در آن زمان یعنی سال ۲۰۱۷) توانایی پاسخ به نیاز کاربران را ندارند، به همین دلیل به ساخت یک بلاک چین جدید روی آوردند.

شبکه بلاک چین فلو (Flow) پروژه‌های شرکت دپر لبز را در درون خود جای داده است، اما استفاده این شبکه برای دیگر پروژه‌ها نیز آزاد است.

به دلیل ایجاد پروژه‌های متعدد در حوزه توکن‌های غیرمثلی بر بستر فلو، این بلاک چین به یک شبکه برای ساخت NFT معروف شده است. شاید با خود بگویید که در بلاکچین FLOW فقط توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها قرار دارند، اما FLOW مانند دیگر شبکه‌ها میزبان پروژه‌هایی دیگر در حوزه‌های متفاوت است که در بخش اکوسیستم فلو به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه کارکرد شبکه فلو (FLOW)

شبکه فلو (FLOW) برای اجماع از اثبات سهام یا POS استفاده می‌کند و دارای یک ساختار متفاوت برای رسیدن به سه وجه مثلث بلاک چین (Blockchain Trilemma) است. برخی از بلاک چین‌ها برای رسیدن به مقیاس‌پذیری بالا از شاردینگ (Sharding) استفاده می‌کنند، اما تیم توسعه‌دهنده بلاک چین فلو معتقد است که شاردینگ باعث افزایش خطا و حتی افزایش تاخیر می‌شود. به عنوان مثال اگر بخواهیم در بلاک چینی که از فرایند شاردینگ استفاده می‌کند، یک NFT خریداری کنیم که کمتر از ۱۲ مرحله یا اکشن بیشتر ندارد، باید این خرید را در چند بلوک تقسیم کنیم، یعنی با شاردینگ یک تراکنش ساده که در یک بلوک ایجاد می‌شود به چند بلوک تقسیم خواهد شد. این در حالی است که خرید NFT در FLOW تنها در یک بلاک انجام می‌شود.

اگر در بلاکچین فلو از شاردینگ استفاده نمی‌شود، پس چه ساختاری باعث خواهد شد که این بلاک چین به مقیاس‌پذیری بالا دست یابد؟

فلو برای افزایش مقیاس‌پذیری از روش انجام موازی‌سازی کارها استفاده می‌کند، یعنی نودها (Nodes) را به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی کرده و هر دسته یک وظیفه خاص را دنبال می‌کنند. این چهار گروه از نودها عبارت‌اند از:

  • نودهای اجماع (Execution): این نودها وظیفه مشخص‌کردن تراکنش‌ها را بر عهده دارند.
  • نودهای اجرا (Execution): این نودها وظیفه انجام محاسبات مربوط به هر تراکنش را بر عهده دارند.
  • نودهای تایید (Verification): این دسته از نودها وظیفه تایید فعالیت نودهای اجرا را بر عهده دارند.
  • نودهای مجموعه (Collection): این نودها وظیفه اتصال به بلاک چین فلو و در دسترس قراردادن داده‌های شبکه برای برنامه‌های غیرمتمرکز را بر عهده دارند.
نحوه کارکرد بلاکچین فلو چگونه است؟

گره (Node) چیست؟

زبان برنامه‌نویسی شبکه فلو

برای ایجاد یک قرارداد هوشمند در یک بلاک چین نیاز به استفاده از زبان برنامه‌نویسی همان شبکه داریم. به‌عنوان مثال در شبکه اتریوم برای ایجاد قرارداد هوشمند از زبان برنامه‌نویسی سالیدتی (Solidity) استفاده می‌کنیم. بلاکچین فلو از زبان برنامه‌نویسی Cadence استفاده می‌کند. Cadence یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی منبع‌گرا (resource-oriented) است.

تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال فلو

تیم فلو (FLOW) و دپر لبز

همان‌طور که در ابتدا نیز بیان شد، شبکه فلو و ارز دیجیتال FLOW توسط تیم دپر لبز ایجاد شده است. در ادامه با افراد تأثیرگذار در دپر لبز و شبکه فلو بیشتر آشنا خواهیم شد.

روهام قرگزلو (Roham Gharegozlou): روهام بنیان‌گذار و CEO شرکت دپر لبز (Dapper Labs) است. وی ساکن کاناداست و از مهم‌ترین تجربه‌های کاری او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بنیان‌گذار و CEO شرکت Axiom Zen
  • مشاور در پروژه Fuel Powered که یک پلتفرم در زمینه بازی‌های تلفن همراه است.

دیتر شرلی (Dieter Shirley): دیتر شلی CTO دپر لبز و یکی از بنیان‌گذاران کریپتوکیتیز (CryptoKitties) محسوب می‌شود. وی ساکن کانادا بوده و تحصیلات خود را در دانشگاه واترلو (University of Waterloo) گذرانده است. از مهم‌ترین تجربه‌های کاری دیتر شلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاور در پروژه Hammer & Tusk
  • CTO در شرکت Axiom Zen
  • مهندس نرم‌افزار شرکت اپل

بیشتر افراد تیم توسعه‌دهنده فلو ساکن کانادا و آمریکا هستند، به عبارتی می‌توان گفت که تیم توسعه‌دهنده فلو یک تیم متمرکز است که این موضوع دارای نکات مثبت و منفی است. مهم‌ترین نکته مثبت در متمرکز بودن این تیم می‌توان به افزایش سرعت در به‌روزرسانی شبکه فلو اشاره کرد. متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده فلو با رسالت بلاک چین که غیرمتمرکز بودن است تناقض دارد، این موضوع در کنار افزایش کنترل تیم بر روی پروژه را می‌توان دو نکته منفی برای متمرکز بودن تیم فلو دانست.

بررسی میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده فلو

حال که به‌صورت خلاصه با تیم فلو آشنا شدیم به سراغ بررسی میزان فعالیت این تیم در گیت‌هاب پروژه خواهیم رفت.

بررسی میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده فلو در گیت‌هاب

اگر به تصویر بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که میزان فعالیت (خط بنفش رنگ) تیم FLOW در طول زمان رشد داشته است، اما به یکباره این فعالیت کاهش محسوسی داشته که این موضوع در طول یک پروژه بسیار اتفاق می‌افتد و تیم پس از انجام یک تسک برای مدتی فعالیت کمتری دارند و این موضوع در طول مدت زمانی که پروژه فلو لانچ شده اتفاق افتاده است.

نتیجه‌گیری: فعالیت تیم فلو به‌صورت میانگین رشد داشته است و این کاهش ناگهانی در فعالیت تیم اگر مدت زیادی ادامه‌دار نباشد نگران‌کننده نیست.

ارز دیجیتال فلو (FLOW) چیست؟

ارز دیجیتال فلو (FLOW) ارز اصلی این شبکه است. افراد با استفاده از توکن FLOW در این بلاکچین فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین کاربرد ارز دیجیتال FLOW پرداخت کارمزد تراکنش‌ها، پرداخت هزینه ذخیره‌سازی، پرداخت پاداش به اعتبارسنج‌ها و شرکت در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم فلو است.

قیمت ارز دیجیتال فلو از زمان عرضه بالا و پایین‌های خود را داشته و بالاترین سقف تاریخی که این ارز دیجیتال ثبت کرده حدود ۳۵ دلار بوده است.

علاوه بر کاربردهای قبلی بر اساس گفته‌های تیم توسعه‌دهنده فلو، این ارز دیجیتال دارای سه ویژگی اساسی است که می‌تواند این رمز ارز را به یک ارز کاربردی تبدیل کند:

  • قابل استفاده در دیگر برنامه‌ها: ارز دیجیتال FLOW را می‌توان در دیگر برنامه‌هایی که بر روی شبکه FLOW ساخته می‌شوند استفاده کرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را بر بستر فلو ایجاد کرده و از توکن FLOW نیز برای استفاده در پرداخت‌ها بهره ببرند.
  • توزیع مناسب: تیم توسعه‌دهنده فلو یکی از ویژگی‌های ارز دیجیتال FLOW را توزیع مناسب آن می‌داند که در ادامه در مورد این ادعا بیشتر بحث خواهیم کرد.
  • تورم پایین: به گفته تیم توسعه‌دهنده تورم در اکوسیستم فلو درصد پایینی است و این درصد ناشی از تضمین حداقل پرداختی به اعتبارسنج‌ها است. یعنی این شبکه متعهد می‌شود که یک مبلغ حداقلی را به اعتبارسنج‌های خود پرداخت کند و در صورتی که تعداد تراکنش‌ها افزایش یابد و کارمزدهای پرداختی حداقل برسد، تورم ارز دیجیتال Flow به صفر خواهد رسید.

سه ویژگی ارز FLOW را بیان کردیم، اکنون با دیدی منصفانه به این سه مورد نگاهی بیندازیم. ویژگی اول در تمام رمز ارزهایی که بلاک چین اختصاصی خود را دارند (کوین‌ها) وجود دارد. به‌عنوان مثال برای هر برنامه غیرمتمرکز که بر روی شبکه اتریوم قرار دارد، اتر می‌تواند یک گزینه پرداختی باشد.

ویژگی دوم را در بخش هولدرهای FLOW به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. وِیژگی سوم دارای نقاط قوت و همچنین چند نقطه ضعف است، در صورتی که استفاده از این بلاک چین افزایش یابد، کارمزدهای پرداختی به اعتبارسنج‌ها بیشتر شده و در نتیجه تورم این رمز ارز به صفر نزدیک خواهد شد. این در حالی است که اگر این بلاک چین محبوبیت خود را از دست دهد و تعداد تراکنش آن کاهش محسوسی داشته باشد، کارمزدها کم و تورم شدیدا افزایش خواهد یافت. درست است که تورم در فلو در صورتی که کارمزدها کم شود، افزایش زیادی پیدا نمی‌کند، اما در اصل شما یک بلاک چین دارید که تراکنش کمی در آن ثبت می‌شود و خود توکن آن هم یک ارز تورمی است. این دو موضوع در کنار هم می‌تواند، باعث کاهش قیمت توکن FLOW شود.

بررسی هولدرهای ارز دیجیتال FLOW

بر اساس اطلاعات سایت فلو اسکن (FlowScan) تعداد آدرس‌های با دارایی در شبکه FLOW، برابر با ۱۹.۹۹ میلیون آدرس است. هر چقدر که به دنبال تعداد آدرس‌هایی که این ارز را هولد کرده‌اند گشتیم، به عدد دقیقی نرسیدیم، اما با توجه به اینکه در این شبکه توکن محبوبی به جز ارز فلو ساخته نشده فرض را بر آن می‌گذاریم که تمام این آدرس‌ها یا دارای ارز دیجیتال فلو هستند یا دارای NFTهایی بر این بستر. نکته مهم این است که حتی در صورتی که بخشی از این آدرس‌ها به جای خود این کوین، توکن‌های غیرمثلی‌ای بر بستر این شبکه نگهداری کنند، باز هم باید مقداری FLOW برای پرداخت کارمزد ساخت آن داشته باشیم، پس با کمی چشم پوشی این تعداد آدرس را به جای تعداد هولدرهای توکن فلو در نظر می‌گیریم.

آیا این تعداد آدرس با موجودی غیرصفر در شبکه فلو نشان‌دهنده توزیع عادلانه توکن FLOW دارد؟ خیر تعداد آدرس به‌تنهایی نباید ملاک ما برای بررسی توزیع توکن فلو باشد و باید مقدار نیز لحاظ شود. برای بررسی مقدار توکن به سراغ ۱۰۰ آدرس برتر در این شبکه رفتیم. ۱۰۰ آدرس برتر در شبکه فلو دارای ۲۷۹.۴ میلیون واحد توکن FLOW هستند که با توجه به Circulating Supply این ارز (حدودا ۱.۰۳۶۲ میلیارد توکن) عدد قابل‌قبولی است، یعنی فقط ۲۷ درصد کل توکن‌ها در دسترس ۱۰۰ آدرس برتر قرار دارد، البته که برخی از آن‌ها صرافی‌ها هستند.

نتیجه‌گیری: توزیع توکن‌های FLOW در بین آدرس‌های مختلف قابل قبول است، اما این توزیع آنقدر هم عادلانه نیست که از آن به عنوان یک ویژگی مثبت نام ببریم.

نحوه تخصیص ارز دیجیتال FLOW

نحوه تخصیص توکن FLOW

بر اساس اطلاعات موجود نحوه تخصیص توکن‌های فلو از ابتدای ایجاد بلاک جنسیس (June ۲۰۲۰) و ایجاد ۱.۲۵ میلیون توکن به شرح زیر بوده است.

  • توسعه اکوسیستم (Ecosystem dev-ment): ۳۲ درصد از کل توکن‌های FLOW برای توسعه شبکه FLOW هزینه خواهد شد.
  • دپر لبز (Dapper labs): ۲۰ درصد از کل توکن‌های فلو در اختیار دپر لبز قرار دارد.
  • تیم توسعه‌دهنده (Development team): ۱۸ درصد از کل توکن‌ها به تیم توسعه‌دهنده اختصاص دارد. این توکن‌ها در طی سه سال (از سال ۲۰۲۰) آزاد خواهد شد.
  • حامیان بزرگ (Large backers): از کل توکن‌ها ۱۱.۱ درصد سهم سرمایه‌گذاران بزرگ است.
  • حامیان کوچک (Small backers): ۸.۹ درصد از توکن‌ها در زمان ایجاد سهم این گروه بوده است.
  • فروش عمومی: ۱۰ درصد از توکن‌ها به‌صورت ICO به کاربران این اکوسیستم فروخته شده است که در مجموع مبلغ ۱۸ میلیون دلار سرمایه جذب شده است.

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال FLOW 

پروژه فلو (FLOW) در تاریخ ۱۰ می ۲۰۲۲ توانسته اقدام به جذب سرمایه ۷۲۵ میلیون دلاری کند. از مهم‌ترین شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در FLOW سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Andreessen Horowitz (a16z)
  • Liberty City Ventures
  • Greenfield One
  • Digital Currency Group (DCG)
  • Coatue Management
  • Dapper Labs

علاوه بر این جذب سرمایه این پروژه دو ICO در اکتبر سال ۲۰۲۰ داشته است. این دو ICO برای FLOW مبلغ ۱۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. قیمت پایه برای این دو ICO به ترتیب برابر با ۰.۱ و ۰.۳۸ دلار بوده است.

 اکوسیستم FLOW

بررسی اکوسیستم فلو (FLOW) و ارز دیجیتال فلو

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در تحلیل فاندامنتال یک شبکه بلاک چینی بررسی کرد، اکوسیستم پروژه است. یک بلاکچین هرچقدر هم که عالی و بی‌نقص باشد، اگر پروژه‌های مختلف به سمت آن نروند، این پروژه از نظر عملی بدون کاربرد است. حال که متوجه شدیم، میزان کاربردی بودن یک بلاک چین ارتباط مستقیم با پروژه‌هایی که بر روی آن ساخته می‌شوند، دارد به سراغ بررسی اکوسیستم فلو خواهیم رفت. تحلیل فاندامنتال چیست؟

پروژه‌های حوزه دیفای (DeFi)

  • IncrementFi
  • Asoba Defi
  • BloctoSwap
  • Celer Network

پروژه‌های فعال در حوزه Tools

  • find
  • All Day Tools

پروژه‌های فعال در حوزه NFT

  • NBA Top Shot
  • UFC Strike
  • Hoodlums

پروژه‌هایی که بر بستر بلاک چین فلو ساخته شده‌اند، بیشتر در حوزه NFT هستند. اگر مایل هستید با اکوسیستم فلو بیشتر آشنا شوید می‌توانید از سایت flowverse استفاده کنید. این سایت مربوط به پروژه FLOW است و کل اکوسیستم آن را نمایش می‌دهد.

مقایسه بلاک چین فلو با اتریوم و سولانا

تا این بخش از مقاله به متوجه شدیم که بلاکچین فلو برای برطرف‌کردن نیاز کاربران و ایجاد یک بلاکچین نسل جدید به وجود آمده است. به همین دلیل بهتر است که به بررسی سه بلاکچین فلو، اتریوم و سولانا بپردازیم تا بتوانیم عملکرد بلاکچین فلو را در مقابل رقبای خود بسنجیم.

بررسی TVL

ابتدا به بررسی سرمایه قفل شده یا همان TVL در سه شبکه بلاکچینی مورد نظر می‌رویم.

مقایسه سه بلاکچین اتریوم، سولانا، فلو

تصویر بالا مقایسه TVL سه بلاک چین اتریوم، سولانا و فلو است که با نگاه اول متوجه تفاوت محسوس بین این سه بلاک چین خواهید شد، اما نکته‌ای که باید در نظر داشت، روند رو به رشد فلو است. بلاک چین فلو عمر کمتری نسبت به دو شبکه دیگر دارد و این موضوع یکی از علل تفاوت TVL آن‌ها است. علاوه بر این موضوع، شبکه فلو در یک سال گذشته که بازار نزولی بوده، عملکرد مناسبی داشته و TVL آن یک روند صعودی داشته است.

میانگین فروش NFT به‌صورت روزانه

حال بیاید به بررسی بازار اختصاصی NFT برویم و بررسی کنیم که به‌صورت میانگین هر روز چند دلار بابت خرید و فروش NFT در بلاک چین‌های مختلف مبادله می‌شود.

بررسی تفاوت‌های میان سه بلاکچین اتریوم، سولانا و فلو

همان‌طور که در نمودار مشخص است به‌صورت میانگین از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ۱۷ مارس ۲۰۲۳ حجم دلاری مبادلات NFT در شبکه فلو بیشتر از رقبای خود بوده است و این موضوع می‌تواند، یک نکته مثبت برای بلاک چین FLOW محسوب شود.

بررسی تعداد تراکنش‌ها نسبت به مارکت کپ (Market Cap / Daily Transactions)

با توجه به اینکه سه ارز دیجیتال SOL، FLOW و ETH مارکت کپ‌های برابری ندارند، نمی‌توان تعداد تراکنش‌های این سه بلاک چین را با هم مقایسه کرد به همین دلیل Market Cap / Daily Transactions این سه بلاک چین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی Market Cap / Daily Transactions برای سه بلاکچین اتریوم، فلو و سولانا

اگر به نمودار بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که سولانا نسبت به مارکت کپی که دارد، بهترین عملکرد را داشته است. پس از سولانا، شبکه فلو بیشترین تعداد تراکنش را نسبت به مارکت کپ خود داشته و این یک نکته مثبت برای این بلاک چین محسوب می‌شود. اتریوم نیز به‌واسطه مقیاس‌پذیری پایین و مارکت کپ بزرگی که دارد، در این نمودار بالاتر از دو بلاک چین دیگر قرار گرفته است، یعنی اتریوم نسبت به مارکت کپ خود تعداد تراکنش روزانه کمتری را ثبت کرده است. این موضوع به‌وضوح در تعداد تراکنش‌های این سه بلاک چین قابل‌مشاهده است.

بررسی تعداد تراکنش در سه بلاکچین اتریوم، فلو و سولانا

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است فلو با توجه به کوچک‌تر بودن مارکت کپ آن، تعداد تراکنش‌های تقریبا برابری با بلاک چین اتریوم داشته است.

بلاک چین فلو چه مزایا و معایبی دارد؟

بر اساس نظریه سه راهی بلاک چین، هر شبکه‌ای برای قدرتمندتر شدن در یکی از اضلاع این مثلث، باید قید دو ضلع دیگر را بزند. جدای از اینکه با این نظریه موافق هستید یا نه، اما در نهایت این موضوع باعث شده که بلاک چین‌های مختلف هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه به نقاط قوت و ضعف شبکه Flow می‌پردازیم.

مزایای بلاک چین FLOW

  • قابلیت ارتقای قرارداد هوشمند: قراردادهای هوشمند زمانی که بر روی بلاکچین قرار می‌گیرند، دیگر قابل تغییر نیستند. این موضوع برای افزایش اطمینان کاربران است. این عدم تغییر علاوه بر افزایش اعتماد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد، مانند عدم به‌روزرسانی برنامه‌های غیرمتمرکز. به دلیل این مشکلات بلاکچین فلو از یک طرح برای بروزرسانی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند قرار داد هوشمند خود را در حالت بتا در بلاکچین فلو منتشر کنند و کاربران می‌توانند با پذیرش ریسک‌های موجود از این قرارداد هوشمند استفاده کنند. در حالت بتا توسعه‌دهنده می‌توانند با آدرس خود به‌تدریج قرارداد هوشمند را به‌روزرسانی کند. زمان و میزان تغییرات انجام شده به کاربران اطلاع‌رسانی خواهد شد. پس از اطمینان از درست بودن قرارداد هوشمند توسعه‌دهنده می‌تواند قرار داد خود را از حالت بتا خارج کند و پس از آن دیگر نمی‌توان در آن تغییراتی ایجاد کرد.
  • بستری مناسب برای ایجاد NFT: با توجه به فعالیت اصلی تیم توسعه‌دهنده فلو این شبکه بلاکچین به مکانی برای معاملات NFT تبدیل شده است.
  • استفاده آسان برای توسعه‌دهندگان: استفاده از زبان برنامه‌نویسی Cadence باعث شده که ایجاد قرارداد هوشمند در شبکه فلو آسان‌تر شود.
  • تعداد تراکنش بالا: با توجه به این موضوع که بلاکچین فلو عمر کمتری نسبت به برخی از رقبای خود دارد؛ اما تعداد تراکنش‌های انجام شده در این بلاکچین در حد قابل‌قبولی است.
  • جذب سرمایه بالا: پروژه فلو را می‌توان یکی از پروژه‌ها با جذب سرمایه بالا دانست. این پروژه توانسته مبلغ ۷۲۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. اگر بخواهیم این جذب سرمایه را با دیگر پروژه‌ها مقایسه کنیم، باید بگویم که پروژه آپتوس که در ماه‌های گذشته بسیار سروصدا داشته است، در دو دوره توانست ۳۵۰ میلیون دلار جذب سرمایه کند.
  • رشد TVL: پروژه فلو در روند نزولی یک سال گذشته عملکرد خوبی داشته و شیب رشد TVL این بلاکچین در این مدت مثبت بوده است.

معایب شبکه FLOW

  • تیم متمرکز: در بخش مربوط به تیم توسعه‌دهنده در مورد مزایا و معایب متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده صحبت کردیم. تیم توسعه‌دهنده بلاکچین فلو نیز یک تیم متمرکز است و این موضوع یکی از معایب این پروژه محسوب می‌شود.
  • یک وجهی بودن: بلاکچین فلو در حوزه NFT پیشرفت خوبی داشته است؛ اما در دیگر حوزه‌ها نتوانسته خوب عمل کند. به‌عنوان مثال در حوزه دیفای عملکرد بلاکچین فلو بسیار ضعیف‌تر از دیگر رقبای خود است.

آینده ارز دیجیتال FLOW

اگر مقاله پیش بینی قیمت بیت کوین تا سال 2025 را مطالعه کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌ای که بیت کوین در انتهای روند نزولی خود قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال برخی از آلت‌کوین‌هایی هستند که بتواند یک گزینه سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۵برای آن‌ها باشد.

ارز دیجیتال فلو می‌تواند یک از ارز‌های دیجیتال موجود در سبد سرمایه‌گذاری شما باشد؛ اما قبل از خرید و ساخت سبد سرمایه‌گذاری بهتر است، ابتدا مقاله آموزش چیدن سبد ارز دیجیتال را مطالعه کنید تا با نحوه ساخت سبد سرمایه‌گذاری و ریسک‌های موجود بیشتر آشنا شوید.

حال فرض می‌کنیم، شما با ساخت سبد سرمایه‌گذاری آشنا هستید؛ آیا ارز دیجیتال فلو می‌تواند یک گزینه سرمایه‌گذاری باشد؟

با توجه به بخش‌های قبلی باید بگویم که بله ارز دیجیتال FLOW می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای سرمایه‌گذاری بلند مدت باشد. این موضوع به معنی آن نیست که این رمز ارز حتما رشد خواهد کرد. ممکن است که FLOW نیز با یک باگ یا یک مشکل مواجه شده و سرنوشتی مانند لونا کلاسیک پیدا کند. پس حتما برای چنین موقعیت‌هایی استراتژی داشته باشید تا دچار ضرر و زیان غیر قابل جبرانی نشوید.

قیمت ارز دیجیتال FLOW تا سال ۲۰۲۵

برای بررسی قیمت احتمالی ارز دیجیتال FLOW تا سال ۲۰۲۵ به سراغ نمودار این ارز دیجیتال در تایم فریم هفتگی می‌رویم.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال FLOW

اگر به نمودار FLOW در تایم فریم هفتگی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که این ارز دیجیتال خط روند نزولی خود را با یک کندل قوی شکسته و در حال پولبک زدن به این خط روند است. علاوه بر شکستن خط روند یک واگرایی در تایم فریم هفتگی این نمودار دیده می‌شود که می‌تواند، احتمال شروع روند صعودی در ارز دیجیتال فلو را افزایش دهد.

با توجه به میزان ریسک و مدت زمانی که قصد خرید این ارز دیجیتال را دارید، می‌توانید در سطوح مقاومتی مشخص شده در نمودار بخشی از سرمایه خود را خارج کنید.

این یک تحلیل شخصی است و ممکن است با خطا همراه باشد، پس حتما با روش معاملاتی خود و مشخص‌کردن حد ضرر به خرید این ارز دیجیتال بپردازید.

خرید ارز دیجیتال فلو

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که ارز دیجیتال FLOW می‌تواند یک گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد، حتما به فکر راهی برای خرید ارز فلو (FLOW) آن هستید. برای خرید این دارایی دیجیتال می‌توانید از صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io) و بای بیت (Bybit) اقدام کنید. البته پیشنهاد به دلیل سختی کار با صرافی‌های خارجی از صرافی‌های ایرانی مانند پول نو برای خرید FLOW استفاده کنید.

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال فلو

ارز دیجیتال فلو علاوه بر بلاکچین FLOW بر بستر اتریوم و بی‌ان‌بی چین (BNB chain) نیز قرار دارد، به همین دلیل شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را در تمام کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، مانند متامسک (Metamask)، تراست والت (Trust Wallet) و … نگهداری کنید. علاوه بر این اگر بخواهید ارز دیجیتال فلو را بر بستر بلاکچین خودش نگهداری کنید می‌توانید از کیف پول‌هایی همچون دپر (Dapper)، بلاکتو (Blocto) و لیلیکو (Lilico) استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بلاک چین فلو (Flow) و ارز دیجیتال آن، بررسی رقبای فلو، تیم توسعه‌دهنده FLOW، مزایا و معایب این بلاک چین و … بپردازیم. ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا تخشا
رضا تخشا
13 روز قبل

خیلی ممنونم ، فلو سقف خودشو دوباره بدست میاره فقط صبر لازم داره مثل سولانا

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

10

نظر مخاطبان (1)