ریپل بخریم یا نه؟ مزایا و معایب XRP چیست؟

مزایا و معایب ریپل
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

4 دقیقه

ریپل در کنار بیت‌کوین و اتریوم یکی از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده، محسوب می‌شود. با اینکه زمان زیادی از به‌وجودآمدن بازار ارزهای دیجیتال نگذشته، اما ارز دیجیتال ریپل جزو معدود ارزهای قدیمی این بازار به‌حساب می‌آید. افرادی که وارد مارکت کریپتوکارنسی می‌شوند، به‌دنبال شناخت دارایی‌هایی رمزنگاری هستند که با هودل یا ترید روی آن‌ها بتوانند سرمایه خود را افزایش دهند. آیا ارز ریپل یکی از همین دارایی‌ها است؟ بیایید با مزایا و معایب ریپل بیشتر آشنا شویم.

ارز دیجیتال ریپل (با نماد XRP) تاریخچه پر پیچ و خمی دارد؛ این ارز در سال ۲۰۱۲ با هدف بهبود و تسریع تراکنش‌ها بین بانک‌های کشورهای مختلف جهان به‌وجود آمد. در آن زمان ارزهای دیجیتال زیادی بودند که رتبه و حجم معاملات قابل‌توجهی داشتند، اما خیلی از آن‌ها با گذشت زمان از چرخه حذف شدند و نامشان تا ابد به فراموشی سپرده شد.

 اما اکنون با نگاهی به قیمت ارز دیجیتال ریپل در سال ۲۰۲۲ می‌بینیم که با وجود تمام موانعِ سر راهش، توانسته همچنان جایگاه خوبی را در بین ده ارز برتر بازار برای خود نگه دارد.

ارز دیجیتال ریپل چیست؟

ارز دیجیتال ریپل

ریپل مانند بیت‌کوین ماهیت مستقلی ندارد؛ بلکه موجودیت این ارز دیجیتال وابسته به شرکت ریپل است. در واقع XRP هم‌ نماد و هم نام رسمی ارز ریپل است؛ اما اصطلاحا این ارز دیجیتال را با نام ریپل می‌شناسیم. علت این موضوع نام شرکت توسعه‌دهنده آن یعنی Ripple Labs است. ریپل xrp چیست؟ | آینده بانکداری در دستان شبکه بلاک چین Ripple + آموزش خرید ریپل

ارز دیجیتال ریپل در سال ۲۰۱۲ توسط سه بنیان‌گذار خود یعنی دیوید شوارتز (David Schwartz)، آرتور بریتو (Arthur Britto) و جد مک کالب (Jed McCaleb) ایجاد شد. علاوه بر هدف اصلی این ارز رمزنگاری (انجام سریع و ارزان پرداخت‌های بین‌المللی)، توسعه‌دهندگان آن به‌نوعی خواهان رقابت با بیت‌کوین بودند. داستان دادگاه ریپل و SEC | بررسی تاریخچه دادگاه ریپل و حواشی آن

مزایای ارز دیجیتال ریپل

چه چیزی ارز دیجیتال ریپل را نسبت به سایر ارزها متمایز می‌کند؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم.

سرعت تراکنش ریپل

سرعت انجام هر تراکنش در شبکه ریپل عموما بین ۳ تا ۵ ثانیه طول می‌کشد. سرعت زیاد یعنی مقیاس‌پذیری بالا و این به‌تنهایی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ریپل در برابر شبکه‌هایی مثل بیت‌کوین و اتریوم است.

کارمزد کم انتقال XRP

برای انجام هر پرداخت با رمزارز ریپل، درحدود ۰.۰۰۰۲ دلار از مبلغ ارسالی، بابت کارمزد تراکنش کم می‌شود که نسبت به بیت کوین و گس فی اتریوم به مراتب پایین‌تر است.

همکاری در حال گسترش با بانک‌ها

ریپل ساخته شد تا بانک‌ها از آن برای راحت و سریع انجام دادن پرداخت‌های کلان (مخصوصا پرداخت‌های بین‌المللی) استفاده کنند؛ به این منظور هرچه تعداد بانک‌ها و موسسات مالی استفاده‌کننده از خدمات ریپل بیش‌تر شود، از نظر بنیادی پایه ارز دیجیتال ریپل قوی‌تر خواهد شد.

بانک‌هایی مثل Santander، IFX، Kotak Mahindra Bank، LianLian و BeeTech نمونه‌ای از موسسات مالی از کشورهایی چون آمریکا، برزیل، هند، چین و انگلیس هستند که به شبکه ریپل پیوسته‌اند.

تعداد محدود ارز دیجیتال ریپل

وقتی یک دارایی (چه پول باشد چه طلا و چه رمزارز) بتواند به تعدادی بی‌شمار وجود داشته باشد، رفته‌رفته بی‌اهمیت شده و ارزشش را از دست می‌دهد؛ این اتفاق زمانی که پول دچار تورم می‌شود هم قابل مشاهده است.

به همین دلیل است که طلا ارزشمند است؛ چون منابع طلا در کره زمین محدود است. بیت‌کوین هم جدا از ارزشی که خلق کرده، اگر  به تعداد ۲۱ میلیون واحد محدود نمی‌شد، نمی‌توانست به چنین قیمتی برسد. یکی از راه‌های جلوگیری از تورم در ارزهای دیجیتال، تعیین سقفی برای عرضه آن‌ها است؛ به این سقف که تعداد آن ارز دیجیتال بیشتر از آن نمی‌تواند باشد Max Supply (عرضه کل) گفته می‌شود.

ریپل هم مانند بیت کوین برای جلوگیری از کم قیمت شدنِ خود، سقف عرضه‌ای در نظر گرفته که حداکثر ارزهای XRP را به ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ واحد (صد میلیارد ریپل) محدود می‌کند.

Ripple دوست محیط زیست

تولید و عرضه ارز دیجیتال ریپل نیاز به مصرف انرژی زیاد و تولید کربن (مانند بیت‌کوین) ندارد؛ بنابراین این ارز مشکل خاصی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

معایب ریپل

مزایا و معایب ریپل

از محاسن ریپل گفتیم اما آیا این رمز ارز بی‌نقص است؟ ارز دیجیتال ریپل هم مثل هر رمز ارز شناخته‌شده‌ای نقاط ضعف خودش را دارد. در ادامه به بررسی این نقاط ضعف خواهیم پرداخت.

مدل عرضه ارز دیجیتال ریپل

روش ایجاد ریپل با سایر ارزهای دیجیتال متفاوت است. واحد‌های ریپل مانند ارزهایی که بر پایه اثبات گواه سهام (POS) یا اثبات گواه کار (POW) هستند، به‌مرور زمان ساخته نمی‌شوند؛ بلکه سازندگان ارز دیجیتال XRP همان اول ۱۰۰ میلیارد واحد از ارز ریپل را ایجاد کردند.

آن‌ها قرار گذاشتند تا در ابتدای هر ماه میلادی، مقداری (معمولا حدود یک میلیارد واحد ریپل) از این تعداد را آزاد کنند. بعد از تزریق ریپل به بازار در هر ماه، مقدار زیادی از ریپل‌‌های آزاد شده دوباره توسط خود شرکت ریپل خریداری و به خزانه شرکت واریز می‌شود.

در واقع روشی که برای عرضه ارز دیجیتال ریپل انتخاب شده، مصنوعی به نظر می‌رسد. این روش کمک می‌کند تا قدرت اصلی همچنان در دست شرکت سازنده آن باقی بماند. با این شرایط اگر روزی اتفاق ناخوشایندی برای شرکت ریپل بیفتد، معلوم نیست چه بر سر واحدهای باقی‌مانده و عرضه نشده این رمزارز خواهد آمد.

توزیع‌شدگی کم ریپل

هر پرداخت در شبکه ریپل (RippleNet) از طریق سرورهای تایید‌کننده (مانند نودها در سایر شبکه‌ها) ثبت می‌شود. تعداد این سرورها بسیار کم است. همین موضوع می‌تواند غیرمتمرکز بودن شبکه ریپل را زیر سوال ببرد.

رقبای قوی ارز دیجیتال ریپل

مخاطب اصلی و مشتری هدف ریپل، بانک‌ها هستند. اما قبل از ریپل، سیستم‌های دیگری برای این مهم ایجاد شده بودند. مهم‌ترین سیستم ساخته شده برای انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی، سامانه سوئیفت (SWIFT) است. این سامانه از سال ۱۹۷۷ کار خود را شروع کرد و سالانه بیش از ۵ میلیارد پیام را بین بانک‌های مختلف جهان انتقال می‌دهد.

شبکه سوئیفت چیست؟ و چه تفاوتی با بلاک چین ریپل XRP دارد؟

دادگاه ریپل

از سال ۲۰۲۰، شرکت ریپل به دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، درگیر یک سری مشکلات حقوقی شده است. SEC ادعا می‌کند ریپل یک ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین یا اتریوم نیست، بلکه یک نوع اوراق بهادار است که از قوانین این سازمان پیروی نکرده است.

 در پی این شکایت، شاهد دادگاه‌های دنباله‌داری هستیم که تا زمان نوشته‌شدن این مقاله هم به نتیجه‌گیری نهایی نرسیده. این شکایت و مسائل حقوقی، گاهی منجر به تاثیرات منفی روی قیمت ریپل شده‌اند.

قفل شدن ۲۰ ریپل در هر کیف پول

یکی از قوانین مخصوص ریپل این است که هر زمان بخواهیم مقداری ارز دیجیتال ریپل را برای اولین بار به یک کیف پول جدید ارسال کنیم، ابتدا ۲۰ واحد XRP در آن کیف پول ریپل قفل می‌شود. منظور از این کیف پول، والت‌های شخصی شما است؛ نه کیف پول‌هایی که در صرافی‌های متمرکز دارید.

البته بعد از فریز شدن این ۲۰ ریپل در والت، شما می‌توانید از مابقی ریپل‌هایی که در کیف پول دارید، استفاده کنید. توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال، علت چنین مسئله‌ای را جلوگیری از ایجاد آدرس‌های زیاد و اسپم اعلام کرده‌اند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

بررسی قیمت و نمودار ریپل

در مجموعه مقالات پول نو، در کنار تحلیل‌ ارزهای برتر بازار کریپتوکارنسی و نگاهی به وضعیت کلی بازار، تحلیل اختصاصی ریپل را نیز در نظر گرفته‌ایم. البته توجه داشته باشید در صورتی که قصد دارید روی این رمز ارز سرمایه گذاری کنید، باید علاوه بر وضعیت تکنیکالی چارت آن، از نظر فاندامنتالی نیز ریپل را بررسی کنید.

ریپل بخریم یا نه؟

در این مقاله در مورد مزایا و معایب ریپل صحبت کردیم. سعی کردیم تا با دیدی همه‌جانبه نکات مثبت و منفی ارز دیجیتال ریپل را بررسی کنیم. در آخر نیز نگاهی به نمودار و قیمت این رمز ارز انداختیم.  

یادمان باشد برای سرمایه‌گذاری و ترید روی هرکدام از ارزهای دیجیتال باید کاملا شرایط بنیادی و تکنیکالی آن ارز را بررسی کنیم. درصورتی‌که قصد فروش یا خرید ریپل را دارید می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال پول نو اقدام کنید.

سوالات خود را در رابطه ‌با ارز دیجیتال ریپل در پایین همین متن مطرح بفرمایید؛ به‌علاوه خوشحال خواهیم شد اگر نظر و تحلیل خود را درباره آینده ریپل با ما به اشتراک بگذارید.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
1 ماه قبل

ریپل بخرم یا نه

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 ماه قبل
پاسخ به  امیر

سلام امیر عزیز، بستگی به دیدگاه سرمایه گذاری خودتون داره.

اشوان
اشوان
1 سال قبل

سلام

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل
پاسخ به  اشوان

سلام اشوان عزیز

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

0

نظر مخاطبان (4)